Kjære barnevernsansatt ❤

Kjære barnevernsansatt:

Takk for at du holder ut i en av de viktigste jobbene vi har her i Norge.
Takk for alle barna du ser, som du redder fra en oppvekst med seksuelt misbruk, rusmisbruk, psykisk og fysisk vold, omsorgssvikt og uholdbare leveforhold.

For det er ikke de barna som blir sendt i barnehagen med forskjellige sokker, eller de barna som glemmer matboksen en gang i blant, eller de som ikke alltid har det nyeste og beste av klær og utstyr.
Det er ikke de som kanskje kommer for sent en gang innimellom eller glemmer leksene fordi ettermiddagen har vært så hektisk.
Det er ikke de som får kjeft innimellom, eller de som glemmer gymbagen en gang i blant.

Det er de barna som ikke får den omsorgen som så mange tar for gitt.

De som ikke får rene klær fordi ingen tar seg bryet med å vaske dem, de som ikke får nok mat fordi pengene er brukt på rus eller alkohol.
Det er de som får en hard hånd når de mister et glass i gulvet eller sier i mot.
Det er de som ser pappa slenge mamma opp etter veggen mens han tar kvelertak, slår henne til hun ikke skriker mer og som ikke bryr seg om at ungene i huset ser det gang på gang.

Det er de som har en mamma eller pappa som drikker seg bevistløs kveld etter kveld, som ikke klarer å komme seg opp dagen etter for å sørge for at barnet har på seg regnbukse og støvler når det regner, som ikke smører niste eller sjekker lekser.
De som har foreldre som ikke makter å stå opp i tide til å få barna på skolen, gang etter gang fordi deres egne problemer tar så stor plass at det ikke er mer igjen til barna.
De barna som legger seg hver kveld med et sort hull i magen, fordi det aldri er noen som viser at de bryr seg.
Som aldri sier "jeg er glad i deg" eller gir den kosen man så sårt trenger når man slår seg eller føler seg trist.

De barna som har foreldre som bruker de til ting som er forbeholdt voksne.
De barna som hver dag lever med et umenneskelig press fordi de hele tiden er på vakt, hele tiden kjenner på skyldsfølelsen og etterhvert forstår at de er annerledes og at det må skjules.
De som må lyve, dekke over og gjøre sitt ytterste for å skjule hvordan ting egentlig er hjemme.

Det er de barna som fungerer som foreldre, når de skulle vært bekymringsløse barn.

Takk for at du ser de, og at du gir de muligheten til en normal, trygg og god oppvekst!
Det er ingen tvil om at vi trenger barnevernet, men det er heller ingen tvil om at det gjøres feil - som i alle andre yrker. Konsekvensene er store, og det er flott at det belyses så vi forhåpentligvis får mindre feil i fremtiden.

Men ikke glem at de sakene som belyses i media er unntakene og ikke regelen.

Ha i bakhodet at det er tusenvis av barn som hvert år får god og riktig hjelp, fordi vi har et barnevern som beskytter dem og ser dem. Som setter i gang tiltak som hjelper både foreldre og barn til å få en bedre hverdag.
De sakene når sjeldent media, og jeg håper at så mange som mulig som har positiv erfaring med barnevernet står frem og deler så man kan få frem at jobben de gjør er så viktig og ikke minst til nytte for så mange.

De har en jobb hvor de ikke kan svare for seg av hensyn til personvern og barnets beste.
Det betyr ikke at de er feige, ikke vil innrømme egne feil eller ikke tørr å stå opp for seg selv.
Det betyr at de ser at jobben de gjør er større enn seg selv, viktigere enn å sette seg selv i bedre lys og de fortsetter selv om de blir fremstilt som hjerteløse og råtne. Fordi de vet at jobben de gjør er så viktig at det er verdt det.

Og det fortjener de en stor klapp på skulderen for!❤

Del gjerne!


Ps! Jeg har selv vokst opp med avlastingshjem og bodd i fosterhjem en periode, men skildringene over er ikke fra min oppvekst eller myntet på noen spesielle - bare for å understreke det så ingen trekker uriktige konklusjoner. 





79 kommentarer

Birgitte | 16.04.2016 | 14:00

Bra skrevet og godt formulert!

| 16.04.2016 | 14:41

Flott skrevet!

Tina | 16.04.2016 | 14:45

Jorunn Spolén | 16.04.2016 | 16:12

Takk ;-*

Bente Gudmestad | 16.04.2016 | 16:15

Tusen takk❤️

Moving On | 16.04.2016 | 17:32

Så hyggelig og fint skrevet!!

Veldig viktig og få frem bra ting om barnevernet de trenget det!!

selv har jeg deverre mange utrolig dårlige erfaringer, så hadde ikke kunne skrevet det samme.

Så kjenner jeg er glad det er kommer frem gode ting, og ting de fortener og ikke bare pes.. for det er så utrolig mye mer!! :D

| 16.04.2016 | 17:38

Denne deler jeg gjerne, flott skrevet

Gro Elisabeth Hallan Tønsberg | 16.04.2016 | 17:39

Dette er godt å lese. Alle fortellinger skapes av den som opplever, og beskriver ikke nødvendigvis en objektiv virkelighet. Noen av oss har også sett en virkelighet som gjør at vi er glad for at det finnes et barnevern som først og fremt skal være til barnets beste.

Jeanett | 16.04.2016 | 17:43

Veldig fint skrevet! Og jeg er helt enig med deg i det du skriver. :) bra innlegg!

Sven | 16.04.2016 | 17:49

Flott av deg å både stå frem og å løfte frem at barnevernet er til god hjelp for så utrolig mange.

snusmumriken | 16.04.2016 | 18:01

Dette var fint skrevet. Takk skal du ha.

-Hilsen en som har jobbet i barnevernstjenesten.

| 16.04.2016 | 18:04

Veldig bra skrevet☺️ Tusen takk😘 Ha en fin kveld!

undressed | 16.04.2016 | 18:24

Jeg må bare kommentere her, noe jeg sjeldent gjør:

Jeg er en av de som ble banket, kom for sent på skolen, hadde aldri med mat osv osv, og barnevernet var FULLSTENDIG klar over det, men valgte å ikke gjøre noe med det.

Så, nei, jeg vil ikke gi noe form for applaus eller skryt til barnevernet for en jobb de aldri gjorde.

Jobben de skulle gjøre, men valgte å overse, å vente 13 før de gjorde noe.

Derfor; nei, de fortjener faktisk ikke noe skryt for en jobb de ikke kan.

Thea | 16.04.2016 | 18:57

Så flott og superviktig innlegg! Gir håp til en snart ferdigutdannet barnevernspedagog :) God helg!

Anonym | 16.04.2016 | 19:06

Må si d er skremmende at folk er så naive! Ja d finnes saker der bv gjør d dem skal og der de faktisk gjør til d beste for barna. Men d finnes også utrolig mange saker der bv gjør d stikk motsatte og d som tar minst tid for dem. Der de ikke prøver ut alt før de tar barna. Der de sitter I rettssaker og serverer ene løgna etter den andre for å vinne så de ikke taper ansikt. Der d er mye tryne politikk inne. Tro d eller ei men slik er det. Selvfølgelig har d mye å si hvem man får som behandler. Noen er veldig flinke I jobben sin og gjør sitt ytterste for at barna skal få bli hjemme, dessverre finnes d mange flere som ikke er sånn. Det er helt supert I de saker der de gjør rett, men hva med alle de sakene der de ikke gjør rett, der de ødelegger familier, barn.... fordi de ikke vil miste ansikt? Bv ansatt er en hard jobb ja. Men kanskje d ikkje hadde Vært like hardt om alle de bv ansatte faktisk gjorde jobben slik som den er ment I steden for at d kun er et fåtall som gjør d. Da hadde man hatt mindre motgang fra frustrerte og knuste foreldre og man hadde hatt en mye bedre samvittighet. En ting som man heller ikke Bør glemme er alle barna som bor på barnehjem, som forteller at de har det ikke bra der, de vil hjem til familie. Alle de som tar sitt eget liv fordi de ikke orker å leve uten sine barn, ikke orker å leve uten foreldre, uten familie. De barna på barnehjemmet får ikke bestemme noe selv. Ikke hvor de vil være, Være med og bestemme og vurdere nye fosterhjem. De blir behandla som ping pong baller sendt hit og dit. De får ikke Være med I vurderinga, de blir ikke hørt.

Mia | 16.04.2016 | 19:40

.

Siv | 16.04.2016 | 20:10

Fint skrevet, men hvis du selv HAR vært i en slik situasjon som du selv beskriver så GODT??!! SÅ burde du å vite at det er så mye dårlig arbeid spm blir gjort!! Hilsen 1980 modell....

| 16.04.2016 | 20:17

Ohhhh gosh. Folk forstår åpenbart ikke hva hun skriver. Men jeg forsøker å gjenta, hu skriver at også dem gjør feil!

Men de hjelper ufattelig mange fler. Dessverre. Å skjære alle under en kam blir spesielt. Vi alle hører nok om en lege eller sykepleier som gjør feil av og til, men man bannlyser ikke hele helsevesenet av den grunn.....

Tone Berit | 16.04.2016 | 20:32

Hei du:) Flott skrevet!! Jeg er helt enig...det begås mange rare avgjørelser fra barnevernets side...men i den store sammenhengen så gjør de mest bra!! Jeg er selv fostermor å veit at barnevernet trengs!!

Kjell Gjerde | 16.04.2016 | 20:33

Heg skulle virkelig ønske du hadde rett i det du skriver her, men denne bloggeren har desverre ikke et øyeblikks innblikk i den virkelige barnevernhverdagen. Jeg har selv opplevd akkurat det denne unge naive kvinnen påstår ikke eksisterer hos Giske barnevern i 2014..

Ta gjerne kontakt om dere vil vite hvordan dette systemet faktisk fungerer.

cecilie Falch | 16.04.2016 | 20:35

Barnevernet bør hjelpe barna og foreldrene slik at barna kan bo hjemme ikke kidnappe barn og flytte de til fremende kan de ikke hjelpes så er den biologiske familien der de kan bo hos til foreldrene får hjelp og støtte til og ta seg av barna sine . Slik BV driver på nå og ta barn på fødeavdelinger er veldig skummelt .Foreldre må få vise at kan ta seg av barnet sitt . Så denne etaten får ikke takk av meg for alle skjebne jeg har lest om og alle barna og ungdommen som ønsker seg bare en ting og få komme hjem.

| 16.04.2016 | 20:45

Kan ikke si det samme dessverre😩

| 16.04.2016 | 20:46

Veldig godt skrevet. Jeg har både kjempe gode erfaringer og kjempe dårlige erfaringer. Og min erfaring alt i alt er at opplevelsen av barnevern kommer ann på hvem som blir saksbehandler og hvor nøye de er og spesielt hvor flinke de er til å se familien i sin helhet og ikke enkelthendelser, samt hvor flinke de er til å lytte til de som kjenner barna best og til sist hvor mye erfaring de har. Som sagt har erfaringer fra begge sider.

| 16.04.2016 | 20:48

Veldig godt skrevet. Jeg har både kjempe gode erfaringer og kjempe dårlige erfaringer. Og min erfaring alt i alt er at opplevelsen av barnevern kommer ann på hvem som blir saksbehandler og hvor nøye de er og spesielt hvor flinke de er til å se familien i sin helhet og ikke enkelthendelser, samt hvor flinke de er til å lytte til de som kjenner barna best og til sist hvor mye erfaring de har. Som sagt har erfaringer fra begge sider både gode og dårlige med forskjellige saksbehandlere over 2 kommuner

skuffende,. | 16.04.2016 | 21:08

trist at du er så naiv....trodde faktisk ikke det..

Joda, det hender de gjør det de faktisk skal, og hjelper de barna som faktisk trenger det... men når det er demonstrasjoner mot èn etat i lille norge,i 63 byer utenfor norskegrensa, da burde man begynne å se seg til begge sider..

Robert M | 16.04.2016 | 21:37

Godt skrevet og en motvekt til kritikken BV får.

MEN.....

Kan det godtas at 1 av 10, eller 1 av 50 barn eller foreldre opplever et helt annet barnevern enn du beskriver?

Det er ikke solskinnshistoriene, eller de helt vanlige opplevelsene der alle regler følges som kritiseres.

Det er i de sakene der nær sagt alt ser ut til å gå feil, og der BV viser en arroganse og en kynisme som ikke ligner grisen.

Det er ikke for ingenting at kritikken er så omfattende, og at 100 eksperter samler seg i et felles opprop mot BV.

Det er svært naivt å mene dette er en form for hetskampanjen eller en konspirasjon mot en uklanderlig organisasjon.

Mistettroen | 16.04.2016 | 21:44

Man leser historier i media om hvor ille barnevernet er, og jeg kan si at jeg ikke er videre imponert av de jeg heller. Men jeg har erfaringer andre veien, at de gjør for lite. De sitter bare å sier at vi kan ikke gjøre noe. Hvis de sier at de vil en forelder skal utredes og denne personen sier nei, så kan de ikke gjøre noe. Samtidig sier de at de ikke anbefaler samvær og barnepsykologen sier det samme, men de kan ikke gjøre noe...

Stolt hjelper | 16.04.2016 | 21:49

De som skriker høyest, er ofte de som ikke har evner til å forstå hvorfor et barn ikke kunne bo der det bodde.. Og det kan jo være et tegn på at det var riktig avgjørelse da.

BV kan mene og vurdere ut fra hva de finner ut i undersøkelsesperioden og hvilke opplysninger de får fra andre offentlige instanser, men det er fylkesnemda som bestemmer om barnet skal bo der det bor eller få et nytt hjem.

Dersom BV overtar omsorgen for et nyfødt barn, ligger det som regel rimelig klare grunner for det lenge før barnet blir født. Enten at barnets omsorgspersoner er psykisk utviklingshemmet i en eller annen grad og ikke kan hjelpes ved veiledning til å kunne mestre omsorgen og følge opp et barn på en god måte. Eller at barnet blir født inn i en familie med et aktivt rusproblem. De som blir fratatt omsorgen for barna sine vil helst at andre rundt dem skal tro at det ikke var deres egen skyld og det er lett å vri på forklaringene og skylde på BV. Og det er helt greit..

Det plager ikke oss som jobber der, vi bare savner litt ros for det gode arbeidet vi gjør. De som vet om dette vil helst ikke si det, for de har det sannsynligvis veldig greit, og da er det ingen grunn til at naboene eller kollegaene skal få vite at de har hatt noe med barnevernet å gjøre..

Silje | 16.04.2016 | 22:23

Hei Linn :) Jeg synes det er veldig bra og ikke minst viktig at du viser positive sider ved barnevernet. I disse dager har barnevernet blitt satt mye i medias søkelys, men ikke på noen positiv måte. Jeg er selv "barnevernsbarn", barnet som det var dømt til å gå til helvette med fra ung alder. Jeg har vært under barnevernet fra jeg var 2-3 mnd gammel til jeg fylte 19 og tok valget om å stå på egne bein. Jeg var barnet som hadde utagerende oppførsel og som bodde i beredskapshjem, flere fosterhjem, mister moren min i tidlig alder pga overdose og generelt sett mye som et barn ikke skal måtte oppleve. Jeg har positive og negative erfaringer med barnevernet, men hadde det ikke vært for de som tok saken seriøst, tok bekymringsmeldinger alvorlig og tok de vanskelige avgjørelsene for barnets beste hadde jeg ikke stått der jeg står i dag. Jeg har bodd alene fra jeg var 17, stått helt på egne bein siden jeg var 19 og klart meg helt fint selv om alt tilsa at det skulle gå til helvette i ung alder. At jeg skulle havne på kjøret fordi mine foreldre gjorde det. Slik er det ikke fordi barnevernet tok de vanskelige avgjørelsene når det trengtes.

Marthe | 16.04.2016 | 22:41

Her burde det sått takk kjære barnehagetante som så meg, og som satt igjen da mine foreldre ikke dukket opp for å hente meg. Takk kjære lærere for at dere ser at noe ikke er som det skal, takk bestefar og mormor for at dere så at mamma ikke klarte å gi meg riktig omsorg. Det er ikke barnevernet som tar tak i saken, det er de som melder fra. Har vært under barnevernet i 14 år, og den eneste hjelpen jeg har fått gjennom barnevernet er økonomisk støtte. Men takk til de som har stått der å kjempet for meg, som har hatt et hjerte av gull. Det var ikke barnevernet.

ANONIM | 16.04.2016 | 23:39

Godt formulert. Desværre, følles pengemakt av barnevernet i dette brev...Håper, kommer det til å bli sånt opp til 1 % i brevet...Tragisk situasjon med bv kriminalitet i Norge!!!!

Lovise Skaug | 17.04.2016 | 08:11

Flott skrevet. Jeg tror barnevernet gjør en god jobb. Når det er oppslag i media om at barnevernet tar unger fra foreldrene "uten grunn", så må vi huske på at barnevernansatte har taushetsplikt og kan ikke uttale seg. Det blir kun den ene parten som får uttale seg - så vi bør ikke ha skråsikre meninger om saken. Det er videre fokus på foreldrene og hvordan de har det, men det er BARNET som skal være hovedpersonen!!

Opplyser | 17.04.2016 | 08:52

Husk at barnevernsansatte er satt til å forvalte et regelverk vedtatt av folkevalgte..

Mariann | 17.04.2016 | 08:55

Dette er Linn sin opplevelse, og den er riktig for henne. Det kalles ikke å være naiv å gi positiv tilbakemelding og takk, gjør det vel?

Stå på med bloggingen Linn, du skriver godt!

Sigrid | 17.04.2016 | 10:25

Takk. Godt skrevet.

| 17.04.2016 | 10:53

Opplyser: 34/36 BVtjenester her i Norge bryter di lovene. Her fortjenes det ingen klapp på skuldra.

| 17.04.2016 | 10:54

så får vel jeg legge til enda en "takk", kjære barnevernsansatte " tusen takk" for alle de liv dere tar fra barn som blir plassert uten grunn i foster/beredskapshjem der de blir utsatt for vold og overgrep, både de som kommer frem og alle de mørketall som ikke kommer frem. Tusen takk for at dere er med å luke ut bestanden av barn " for det er jo til det beste for barnet at det blir totalt ødelagt og traumatisert fra det blir hentet med makt av bv og politi. Og tusen takk kjære barnevernansatte at de barna som kommer i deres omsorgssvikt apperat så ender langt over 50 % som kriminelle og rusmisbrukere, over 75% med psykiske skader for livet. Tusen takk for at familien ikke blir sjekket med hensyn til plassering for det er jo en kjennsgjerning at barna blir bedre og mer systematisk ødelagt under bv sin omsorgssvikt. Og ja før jeg glemmer det "TUSEN TAKK for at dere fjerner og ødelgger over 80% av barn som IKKE TRENGER det og glemmer å fjerne barn som virkelig trenger det. NOE TIL ETTERTANKE???

Lotte | 17.04.2016 | 11:12

Kjære Linn. Takk for at du ser helheten.

Missie | 17.04.2016 | 11:45

Til dere som sier at dere har hatt det vondt og at barnevernet ikke grep inn; Snakket dere med noen selv eller prøvde å gjøre noe ? Mange saker som barnevernet har grepet inn i, og noen de ikke har hvert fullt så flinke med. Men utrolig nok, så gjør de feil de også. De er jo ikke maskiner og alle gjør feil. Har aldri dere gjort feil, om det er i jobb eller ikke ?! Synes det er på tide å slutte å hetse bv for de dumme feilene de gjør, og begynne å tenke på den møkkajobben de gjør. Tror ikke de tar unga fra foreldra sine for sport, de synes nok det er nesten like fælt som barna og foreldra gjør. Dessuten så er det faktisk staten som sier hva de skal gjøre. De utfører vare møkkajobben så isteden for å hate på bv, så kan dere heller rette sinnet mot staten som gir ordrene.

Takk for meg.

Camilla | 17.04.2016 | 12:02

Selv om man kan lage biologiske barn, betyr ikke det at man har rett til å beholde de under hvilken som helst omstendighet!!

B | 17.04.2016 | 12:14

Sett fra et litt annet perspektiv: http://barnefjern.blogg.no/1460857973_17042016.html

Mina | 17.04.2016 | 12:14

Så fint du skriver om dette! Viktig å få fram alt det gode arbeidet som gjøres av barnevernsansatte hver eneste dag! Og som du skriver så skjer det feil, men det er ikke hovedregelen. Fra de jeg vet om er det vel heller for sen inngripen og for mange sjanser til foreldre som er problemet, ikke at barna tas vekk for tidlig.

Rune Fardal | 17.04.2016 | 12:23

Så at noen får riktig hjelp skal liksom veie opp for alle de som ødelegges, de familier som utsettes for trakassering og løgn. alle de seksuelle overgrep i fosterhjem, alle de forstyrrede barna som ikke blir bedre, alle lovbruddene som avsløres....

Kritikken av barnevernet handler ikke om det som går bra, men om alt det som går galt. Ditt innlegg fremstår som et naivt forsøk på å balansere det som er galt. "De gjør jo noe riktig"... så da er det ikke så farlig med alle de som dør, mister familie, og ødelegges for livet.

Christoffersaken, Alvdalsaken, Glassjenta, Kvamsaken..... dømt i menneskeretsdomsyolen...ikke så nøye for barnevernet gjør jo noe bra også?

Konformiteten, naiviteten er ødeleggende fort så mange, men hva betyr vel det, når noen fikk hjelp!

Camilla | 17.04.2016 | 12:26

Helt fantastisk, dette måtte jeg dele! Er akkurat ferdig utdannet bv pedagog, og er så trøtt av reaksjoner og kommentarer, og ikke minst forsvare utdanningen min. Takk ❤️

Knut Helge | 17.04.2016 | 12:51

Hei!

Dette er egentlig for dumt skrevet til at jeg orker å kommentere dette!

Silje | 17.04.2016 | 12:52

Undressed: halleluja!!!!

Kine Larsen | 17.04.2016 | 12:52

Utrolig bra skrevet!! Denne deler jeg :)

Et yrke som kun blir sett ned på | 17.04.2016 | 13:04

Så utrolig bra skrevet! Blir glad av å se slikt komme ut i lys. Har selv en mor som jobber i barnevernstjenesten som jeg ser virkelig brenner for jobben sin. Tar den med seg hjem, selv om de ikke skal det. Blir utrolig lei seg om de ikke får gjort noe der de burde, å jobber hardt hver dag for å gjøre en forskjell i et barns liv. Jeg har aldri møtt en dame med et større hjerte enn min mamma. Så derfor blir jeg utrolig lei meg når jeg gang på gang leser historier som bare drar fram drit om barnevernet når jeg ser hvor hardt hun å mange andre barneverdspedagoger jobber for å gjøre en forskjell. Tror ikke det finnes et yrke som får mer pes etter seg enn disse, noe som er utrolig synd med tanke på hvor bra det er at vi har dem.

Selvfølgelig begås det feil i et slikt yrke som mange andre, men disse læres av å prøves å unngås. Det er mange som ikke er klar over hvor utrolig underbemannet barnetvernet faktisk er. Hvor mye hver enkelt ansatt må ta på seg om gangen, hvor noen desverre kanskje ikke får den hjelpen som trengs. Jeg ser det skjærer i mamma hver gang noen ikke har fått den hjelpen de trenger, å det er barnevernet som får skylden. Ikke kommunen som har de så underbemannet som de er. Som gjør at de ikke klarer å gå over alt som burdes.

Men jeg ser også den utrolige gleden mamma kommer hjem med de gangene hun har klart å få et barn ut av en familie som ikke klarer å ta vare på barnet å inn i en som kan.

Vil også at folk skal huske på at alle saker som blir lyst ut i media har alltid to sider.. Det skal utrolig mye til for at barnevernet skal få låv til å ta ut et barn av en familie. I hvertfall i min kommune. Derfor blir de ikke tatt ut av ingen grunn slik foreldrene kanskje framstår det i media. Men det er mange som ikke husker på at barnevernet heller ikke kan svare for seg, da de har en enormt streng taushetsplikt. Men det skal faktisk mye til for å få et barn vekk fra sin familie, så mye at av og til får de ikke et barn som burde flyttes vekk ut av familien sin, og hvis de får kan det ofte være en lang prosess. Dette ser jeg tærer på mange barneverns ansatte, å vite at de ikke får ta ut det barnet av den familien me en gang, å vite at du må gå hjem med den forferdelige tanken av hvordan barnet blir behandlet hjemme.

Men husk nå også at barnevernet selvfølgelig vil at barnet skal kunne bo hjemme, å prøver mange tiltak der det er mulig. Alt det negative som kommer ut i media er ofte sure foreldre som vil få hjem barnet sitt uannsett hvordan de blir behandlet, eller om barn som faktisk ikke er klar over sitt eget beste. Kjenner selv en som har vært i barnevernet å hater dem for at de tok henne vekk fra moren. Men moren var alkoholiker som drakk hver eneste dag, hun slo kanskje aldri datteren sin. Men en datter skal alikevell ikke måtte være den voksne i familien som må gjøre seg klar til skolen som liten alene, lage middag alene, og være rundt en full mor eller en mor som er bakfull. Et barn skal ha mer omsorg enn dette, men det er noe barnet kanskje ikke ser selv.. De ser bare en mor de er glad i å vil bo sammen med. Men en kan ikke vokse opp slik. Men da er det selvfølgelig mange barn som også mener barnevernet tar helt feil avgjørelser, da de faktisk ikke vet hva som er deres beste. Det er også flere barn som blir hjernevasket av sine egne foreldre med løyner om barnevernet, løyner om hvordan de blir behandlet hjemme osv osv.. Dette er noe jeg har sitt first hand i eget arbeid også.

Så Linn: jeg vil takke deg for at du ser helheten, takke deg for at du kan lyse noe positivt frem om noen som prøver å gjøre sitt beste, brenner for sitt arbeid, men som også kan begå sine feil. Jeg vil også takke deg for at du viser en annen side enn den som alltid kommer frem i media. Samtidig som du kanskje gir en barnevernsansatt gleden av at de har gjort noe bra som blir anerkjent og ikke bare får negativitet tilbake. Jeg vil også takke deg for at du gjør meg utrolig stolt av å være datteren til en barnevernspedagog i barnevernet.

Hilsen en datter som synes hennes mor får unødvendig mye drit.

Hanne Grete | 17.04.2016 | 13:15

Endelig noen som sier og formidler hvor viktig Barnevernet er og for hvem!

Tusen takk.

anonym | 17.04.2016 | 14:42

Til deg som har en mor som jobber i BV. og andre som føler de gjør en flott jobb. men det er ikke ofte sikkert. vet du /dere at i de fleste tilfeller blir ikke hjelpetiltak engang vurdert? selv om ansatte sier gjerne til ei gravid dame,og henne mann,(som har både, hus, bil, fast jobb, familie osv) at joda!... det mange gjør er å finne fosterhjem til barnet før barnet er født.Desverre... De bruker ens fortid imot oss mødre som har mista ungene våres. De kan si hva de vil til sine egne barn men sannheten er nok mørkere enn som så.

De kaller en gjerne for tilbakestående i en rettsak eller sier ting som at vedkommende forstår veldig lite og mener som regel at mor har aldri forandret seg, kommer aldri til å foranrde seg, kommer til å svikte sitt ufødte barn, selv om det er helt motsatt. Jeg mener, hvorfor fjerne et barn fra folk som ikke er alkoholikere, voldelige, rusmisbrukere?? oss folk som har en grei uttdannelse, familie i nærheten, stabilt hjem, innekt, normal kognitiv funksjon og normal intelligens?? hvorfor skal BV generelt gå etter fortiden til folk? bare fordi noen f.eks har vært hos psykolog som tenåringer eller slitt med noe som ung, få ungene fjernet? hvorfor skal de finne på ting selv om mødre egentlig? Stille egne diagnoer på mennesker som de ikke kjenner osv osv. lista er LANG.... Personlig har jeg opplev svikt fra BV ansatte. Unge, eldre . nye, ikke nye. De gjør akkurat det samme . kommer med egne konklusjoner om meg... Jeg er den mora som ble mobbet i retten av ansatte... som fikk sin lille sønn frarøvet, rett fra sykehus senga... timer etter fødsel! si meg.. hvor er Logikken i det?jeg er en oppegående person uten rus og alkohol problemer og er bare en av mange mange mødre her i dette lille land som har gått gjennom dette. Min hverdag er tøff pga dette men jeg har en grei jobb, snill kjæreste og flott familie som støtter meg gjennom tøffe dager. men bare noe som mangler: mitt barn <3

Undressed | 17.04.2016 | 14:42

Det er vell heller 1 av 1000 dette gjelder for.

Gå inn å les, ta det innover deg; det er nemmlig sånn at vi som har levd under bv i nesten 20 år, har litt mer erfaring enn de som har hatt 1 ussel liten samtale med de.

Ta alt av kommentarer, og alle innlegg som finnes der ute - innover def; og fortell meg om 3 mnd, at BvT gjør jobben sin!

Hans P | 17.04.2016 | 15:05

Fin opplevelse Du har hatt. Selvfølgelig gjøres noe bra fra bv, men på siden vi som er mot bv fortelles også historier som kan ligne ingenting. Grusomhet ingen trodde kunne være mulig. Mot barn og Deres foreldre. Når som det nå viser seg at penger er stor drivkraft for å fjerne barn fra foreldre som er gode foreldre er nok dette utrolig mye mer viktig å få frem enn det som er bra. Det meste burde være bra fra bv men det betviler jg det er. Bv fungerer ikke tilfredsstillende slik de jobber i dag. Tenk md dg selv om Dine barn og du har eller får blir revet vekk fra deg og at du aldri eller noen ganger i året skal få Hilse på ditt kjæreste på jord og Do som alle rundt deg vet at du er god mor. Da ser du hvilken realitet de fleste opplever. Men det må oppleves før man kan tro det er mulig

Maria | 17.04.2016 | 15:52

Jeg blir sikkelig lei meg når jeg leser slikt. Jeg var et barnevernsbarn. Jeg ble mishandlet og utsatt for overgrep på institusjon. Flere av de jeg vokste opp sammen med tok selvmord.

Selv om noen har blitt reddet, hva med oss andre. Har du ikke empati?

Øystein Kvarv Jacobsen | 17.04.2016 | 16:05

Her er det masse engasjement - og det er selvfølgelig forståelig. Du skriver godt i bloggen din og samfunnet trenger VIRKELIG barnevernet. Hvorfor trenger samfunnet barnevernet? Jo, som du skriver så tydelig i ditt innlegg så er det dessverre mange foreldre som, for å være helt ærlig, aldri skulle ha satt barn til verden. Det er en del mennesker i verden som av ulike årsaker ikke har det nødvendige overskuddet som trengs når du vil ha barn og oppdra i denne verden. Sånn er det bare og sånn vil det alltid være. DERFOR har vi barnevernet i Norge, for å hjelpe og beskytte og for å sørge for at barn som lider og blir misbrukt hjemme får støtte og omsorg et annet sted. Alle, også de som klager på barnevernet av ulike grunner, vet eller burde vite at barnevernet HJELPER og STØTTER de som trenger det så godt de bare kan. Feil blir begått er også fakta, selvfølgelig vil jeg si. De som arbeider i barnevernet er mennesker som deg og meg og er du eller jeg feilfrie? Tror ikke det akkurat. Vi tråkker i salaten innimellom og dummer oss ut og sier feil ting og glemmer det ene og det andre osv. Sånn er den menneskelige natur - vi er fulle av feil og mangler. Jeg jobbet selv to år i barnevernet og så selv dette. Noe jeg også så og tydelig la merke til var mennesker med et til tider ufattelig engasjement. Hvor tok de energien fra? - tenkte jeg med meg selv ofte. Saksbehandlere, eller kontaktpersoner som det heter nå, som med altfor mange saker å ta seg av, dag etter dag og kveld etter kveld jobbet overtid for å rekke rundt til alle møter på kontorene og hjemme hos familiene. Derfor reagerer jeg når flere i kommentarfeltene sier seg, ikke bare uenig i artikkelskriveren, men med hånden på hjertet mener at barnevernet gjør en dårlig jobb. Jeg forstår at noen har egne erfaringer fra kontakten med barnevernet og det kan være både bittert og sårt og vondt og ..... Dette forstår jeg ..... MEN fakta er det at fire av fem foreldre som har vært eller er i kontakt med og i et tiltak med barnevernet er godt fornøyd med barnevernets innsats. DETTE er fakta. Dette betyr ikke at man ikke skal belyse og gjøre noe i de sakene barnevernet gjør feil. Det er bare viktig, som også artikkelforfatteren skriver, at det positive arbeidet og den enorme innsatsen de gjør, blir belyst også FORDI feilene som gjøres er unntakene. Flott skrevet og lett å forstå. TAKK for denne :-)

Anna | 17.04.2016 | 16:52

Fint at du ser at barnevernet er for barna, ikke for de voksne :-) det glemmes ofte.

| 17.04.2016 | 17:49

Jeg tror barnevernsansatte kan være misunnelige på at noen har det bra. Har sunne barn, og foreldre som er lykkelige over å ha barn. Kanskje har ikke barnevernsansatte den riktige holdningen med å ønske andre godt og være oppriktig glad i barn. Jeg tror det finnes unntak der det jobber gode personer i bv, med riktig holdning til andre mennesker, og har lyst til å hjelpe. Dem som ikke er sånn burde sparkes lett.

Stian | 17.04.2016 | 17:51

Kjære blogger, skaff det et liv. Eller bedre våkn opp

Lars | 17.04.2016 | 18:53

Breiviks mor vant saken mot BV. Kanskje verden hadde sett litt bedre ut hvis BV vant over advokaten til Breiviks mor......

mona utheim | 17.04.2016 | 19:32

Hva med alle de tusner av barn som blir tatt på grunnleget TV2 dokumenterte i uken som var, eller tilsvarende grunnlag? Hva med alle de barna og de familiene?

Beate | 17.04.2016 | 22:28

Veldig bra innlegg og flott formulert også☺

| 17.04.2016 | 23:07

Det skulle bare mangle at barneværnet ikke hjalp noen. Det er jo for pokkern det dem er ansatt til å gjøre. At de har så mye kritikk på seg,er jo fordi dem ikke gjør den jobben de skal for alle barna og deres familie. Og det må de tåle kritikk for.I stedet for å prøve å komme seg unna det,burde de ydmykt be om unnskyldning til de som er rammet av demmes feile avgjørelser,og arbeide iherdig for å rette opp skaden. Gjør de det ? Nei,det vet vi at de ikke gjør. Og når de henter barna ut av hjemmet,får de det bedre. Ja kansje noen,men desverre får altfor mange barn det verre. Så hva er vitsen med å hente barn ifra noe vont ,til noe verre. Nei brett opp arma,og gjør den jobben det er meningen dere skal gjøre. Legg dere hvær kveld med viten om at den jobben du har gjort er det beste for de du skulle hjelpe. Hvis ikke,ønsker jeg dere ei søvnløs natt .....

Børre Rusk | 17.04.2016 | 23:18

Selvfølgelig har folk forskjellige erfaringer, like mange som det finnes navn i saksmappene til Barnevernet. Ingen har 100% rett og ingen har 100% galt.

Er barnevernet blitt politisert?

I så fall så er det et stygt feilspor.

Gro tidligere fostermor | 17.04.2016 | 23:20

Til Lotte . Jeg vil ha meg frabedt og bli kaldt en overgriper og en som mishandler barn. Jeg var fostermor i 5 år og vet du hva? Min familie har gjort en god jobb med å få en ungdom gjennom videregående og hjulpet ungdommen ut i jobb og som sikkert til din store irritasjon klarer seg veldig bra ! Om du virkelig tro at barnevernet "kidnapper " alle barn så er du helt på jordet. Har du ikke skjønt at noen barn faktisk ber selv om å bli tatt ut av hjemmet fordi ikke klarer mer. ? Slutt å synd på deg selv og kom deg videre i livet. Det er bare deg selv som kan gjør noe med det. Og jeg kan opplyse deg om at de barnvernannsatte gjør en fantastisk god jobb med å følge opp de som trenger det. Vi som blir fosterforeldre må ha Pridekurs der noen blir luka ut fordi de ikke blir godkjente. Alt vi gjør av posetive og negative ord og handlinger blir skrevet ned. Vi hadde en ungdom som ble fulgt opp av etterhvert Bufetat når de skal inn i fosterhjem. Vi måtte også ha Bufetat på hjemmebesøk hver uke der vi hadde mål som skulle følges. Våres liv blir gransket når det gjelder holdninger til religion, sexliv familieforhold ,matvaner, renhold ovs.Heit utrolig hvor mye dritt som blir slengt ut når noen av de som har skrevet kommentarer når noen er fornøyd med hjelpen de har fått! !!!. Ansatte i bv ofrer utrolig mye tid borte fra sine egne barn for å hjelpe andre barn. Å skjære alle som jobber i bv over en kam er skammelig. Hverken de eller jeg gjør det med fosterbarn. Alle barn og ungdom fortjener å bli møtt med respekt og det gjør de fleste. At noen ansatte ikke alltid gjør det de skal er det i alle yrker og det er veldig synd. Med så mye negativt de må tåle fra barn, foreldre og ikke minst avisoverskrifter så er det en grense for hvor lenge de holder ut. De er bare mennesker de også som deg og meg. Jeg håper du vil få ett fantastisk liv og oppleve at det finnes gode mennesker som ønsker det beste for deg. Det fortjener du som alle andre ❤.

Gro tidligere fostermor | 17.04.2016 | 23:29

Så nå at jeg bomma på navnet istedet. Det var ikke Lotte men kommentaren over den var til .Unnskyld Lotte den var ikke ment til deg ☺

Kristian | 17.04.2016 | 23:43

Er klart barnevernet gjør en viktig og som oftest god jobb, det er ikke det de siste sakene i media gjør. Men det er utrolig viktig å ha et bra og uavhengig kontroll organ som følger med på at dem gjør jobben sin, og tar tak i de forholdene som ikke er bra i det hele tatt, noe som har kommet klart frem av det hemmeligholdet dem holder på med, og har større interesse av å skjule feilene sine i stedet for å lære av dem

:) | 18.04.2016 | 00:02

Hei! Likte innlegget godt og har delt det. Alt hysteriet rundt barnevernet nå for tiden, tror jeg får folk til å glemme (evt ikke se) alt det gode barnevernet også bidrar med. Jeg er selv under barnevernet, og har vært det så lenge jeg kan huske. Ble flyttet i fosterhjem i en alder av 11 måneder, og er ubeskrivelig takknemlig for det. Der gjorde de det aller beste for meg, og søkene mine. Dette er såklart sårt for mine biologiske foreldre, som da har et annet syn på barnevernet. De mener de kidnappet oss, og nektet de å se oss. Dette tror jeg veldig mange som blir fratatt sine barn tenker; og kanskje ikke alltid ser hvor godt det er for ens eget barn.

Og ja, barnevernet kan også gjøre feil. Men hvem kan ikke? Alle som jobber i barnevernet er mennesker, og det er mennesklig å gjøre feil. Politiet kan gjøre feil, sykehuset kan gjøre feil, lærere kan gjøre feil, ja alle yrker og mennesker kan gjøre feil.

En veldig vanlig ting er at folk som regel bare fremhever feilene, man kan gjøre 100 ting riktig og "etter boken" men så fort man gjør en feil, så er det det som blir bringt frem.

Før man kritiserer jobben barnevernet gjør, så må man kunne sette seg inn i situasjonen (ikke bare situasjonen til foreldrene, men også til barnevernet og barna) og kanskje skaffe mer fakta. Jeg er 99,9% sikker på at barnevernet hjelper flere enn de sårer.

Raymond Skorstad | 18.04.2016 | 01:35

Hvis du kjører for fort og blir tatt av politiet, så hjelper det lite å si at du mange ganger har holdt fartsgrensen. Du mister lappen eller får en bot, avhengig av hvor fort du har kjørt.

Det samme gjelder for barnevernet. Har de gjort feil, så hjelper det ikke å si at de gjør mye bra. De som gnager på den leksa om og om igjen (spesielt barnevernet selv), skjønner jo ikke selv hvor dumt det er og høres. De må ta ansvar der de feil de gjør. De må innrømme det (det gjør de sjelden) og forsøke å hindre at det skjer igjen (det gjør de heller ikke).

Ofte sier barnevernet til familier at de må slutte å bebreide alle andre og ta litt ansvar for sine ugjerninger. Det gjelder jomen også for barneverns-ansatte. Men de gjemmer seg bak taushetsplikt og fritak for straffeforfølgelse for sine ugjerninger. Det håper vi det snart blir slutt på.

Det finnes heldigvis noe ansatte i barnevernet som gjør en god jobb. Men det fritar oss ikke for å kritisere de mange som gjør feil, lovbrudd og som ikke skulle hatt den jobben de har.

P.s. | 18.04.2016 | 01:46

Til dere som kaller Linn naiv, synes jeg seriøst burde ta seg en bolle og lese igjennom innlegget litt bedre. Hun påpeker at hun skriver om egne erfaringer, noe som overhodet ikke gjør henne naiv.

For det andre, er det bare jeg som har registrert hvor forferdelig gramatisk ukorrekt alle de negative kommentarene er? Jeg mener, hvis dere skal "fortelle henne hvor skapet står og hvor feil hun tar", kan dere ikke det minste prøve å fremstå som noenlunde intelligente mennesker?

For å være helt ærlig, det å i det hele tatt kommentere at noen er naive/dumme når de skriver om sin egen erfaring med barnevernet, i sin egen oppvekst, på sin egen blogg, syns jeg egentlig bare er patetisk i seg selv. Stå på du, Linn!

P.s.

Den kommentaren om Breiviks mor. Seriøst, verste argumentet jeg har lest i mitt liv.

Henrik | 18.04.2016 | 04:21

Ca 20% av omsorgsovertakelsene i 2014 har bakgrunn i de forholdene du beskriver. Hva med de andre sakene? Hva med de sakene der barnet har en diagnose, men som barnevernet ikke tror på til tross for grundig utredning? Hva med sakene der en av foreldrene har hatt tidligere psykiske problemer, og dette blir brukt mot dem? Hva med sakene der barna vil hjem fordi de har det bedre der enn i fosterhjem eller institusjon, men ikke blir hørt selv om loven eksplisitt sier at de skal bli det?

Hva med disse sakene? For de finnes det en god del av. Og det er de sakene det ofte går prestisje i, for å innrømme at de har gjort en feil - det er det ikke mange barneverntjenester som gjør.

Mye av kritikken mot barnevernet har ikke bakgrunn i de tilfellene som fungerer (som heldigvis er i flertall). Den har bakgrunn i de sakene der barnevernet gjør alvorlige feil...

Christin | 18.04.2016 | 04:59

Ta en kikk på rapportene etter tilsyn i det norske barnevernet. Kommune på kommune har store avvik. Det er offentlige dokumenter, lett tilgjengelig. Og de er veldig skremmende. Mange kommuner er små hvor privat synsing og sladder er gjenstand for BV håndtering av en sak framfor objektiv saksbehandling og bruk av regelverk. I større kommuner blir man nesten ikke sett. Og barn tas for ofte ut av hjemmet og blir 'helt alene' her i verden framfor at det brukes ressurser på familier som kan ha det vanskelig. Og økonomisk sett, er det bra å betale beredskapshjem og fosterhjem skyhøye lønninger framfor å bruke disse pengene på den familien det gjelder? Ofte ser man også at forsterfamiliene ikke er så prektige som man velger å tro. Senest saken i Namdalen. Fosterfamilier får også oppfølging og hjelp og bruker ressurser som også kunne vært benyttet på barnets familie. Fulgte noen med på TV om barnevernet på Nesna? At man ønsker å la seg filme og fremstå som enkelte gjorde der er for meg helt uforståelig. Jeg håper BV gjør en bedre jobb i enkeltsaker generelt enn det media og tilsyn beskriver. Men har vi noen garanti for det?

Silje | 18.04.2016 | 08:36

Til alle dere som skriver så usaklige kommentarer her: Er dere klare over hva barnevernet er for? FOR BARN. Det er til barnets beste. Dere er alle voksne og kan ytre og mene så mye dere vil, men hvis alle "barnevernsbarn" hadde fått sagt hva de følte i en voksen alder er jeg sikker på at utfallet av negagive kommentaree ville vært noe annet. I de aller fleste tilfeller der barnet havner i kriminelle miljøer eller rus er det fordi skaden allerede har skjedd pga foreldre som ikke kan ta vare på sine barn.

Camss | 18.04.2016 | 08:53

Jeg ser at anti-barneverns mafiaen er på tokt igjen. Mye useriøse innlegg her, fra anonyme brukere. Men hva kan man forvente av en gjeng, hvor lederen deres konstant skriver "barnefjernet" istedenfor "barnevernet"? Nivået er ikke spesielt høyt hos de forsmådde.

Koppa Dasao | 18.04.2016 | 11:01

Vel, vel, et øyeblikk trodde jeg det var en av disse få som har blitt reddet av disse blinde hønene som skulle synge de blinde høners pris, men der tok jeg feil.

Charles T. Hammer | 18.04.2016 | 17:06

Kjære Barnevernsansatt i Enebakk. Takk for at du hjelper bitre ekser å trakassere pappaen til barna. Mye bedre enn å kaste bort tid på ubehagelige saker, som overgrep og slike bagateller.

Yngvar Ånes | 18.04.2016 | 17:37

Flott! Skulle ønske bloggere lagde en post om meg hver gang jeg faktisk gjør jobben min. Er det mulig...

| 18.04.2016 | 17:58

Dette likte jeg,godt skrevet..har selv mine barn under barnevernet og har bare godt å si om de..Problemet er vel at bv har taushetsplikt i alle sakene og kan derfor ikke gå ut og forsvare seg selv,så vi får bare høre stort sett de negative sakene i media,kansje ikke alt er sant som folk klager på om bv,og at folk nekter å se sannheten i øynene...

Lise | 19.04.2016 | 03:31

Flott innlegg! Barnevernet gjør så utrolig mye bra, men får så mye kritikk. Det er godt du belyser dette med at de ikke kan uttale seg eller forsvare seg når de gang på gang blir hengt ut og omtalt som de aller verste menneskene. Vi burde være takknemlig for at vi har en slik ressurs og et slikt hjelpeapparat. Som barn har jeg selv vært involvert med bv og har ikke annet enn positivt å si om dem. De er der for en grunn, og det er for å hjelpe barn som ikke har det noe greit av forskjellige årsaker. Jobben de gjør vil være med å utgjøre deres fremtid.

Geriatriks | 19.04.2016 | 13:56

Bra skrevet. Hev deg over surmagede kritikere som skjærer alle over en kam. Det blir som om jeg skulle sagt at hele skolevesenet i Norge er rævva fordi jeg har støtt på en eller to dårlige lærere i min tid i skolen.

anonym | 21.04.2016 | 16:21

Til dere som mener at vi mødre/fedre er *barnevernsmafiaen*, og tenker at vi er naive,og skriver dårlig her kanskje. Til dere som mener at de gjør en så flott jobb.Dere har jo ikke opplevd å få barnet deres frarøvet rett etter fødsel eller revet ut av hjemmet deres slik som mange opplever desverre. Som oftest er begrunnelsene til BV (for å ta et barn) grunnløse, påfunnet, oppspinn. Er ikke mange barn som får det bedre i fosterhjem egentlig. Kanskje noen får det bedre hvis man har kommet fra et meget ustabilt hjem med rus o.l. Men om barna blir tatt fra velfungerende personer da blir det feil. Da er det stort sett slik at vi sitter her og sliter med livet som oftest. Personlig var jeg heldig, med 1 fosterfamile..... Snille mennesker er de men akkurat som andre,trodde de på BV den gang. Ikke nå lenger. Nå ser de hvor farlig de kan bli, hvordan de truer folk noen ganger, bruker alt imot en og +++. BV tar tilogmed barn fra fosterhejm. Men allikevel.... det gjør vondt å ikke ha barna sine ... det gjør vondt inni meg når jeg ser at stadig flere barn blir bortført av BV. våkn opp, alle som tror at de er så jævla bra. De bry seg egentlig ikke så mye om DEG. selv om de kan virke hjelpsomme
Profilbilde

Jeg heter Linn Thorsen Mikkelsen og er 20år gammel. Mamma til Malin (4) Fillip (0) og stemor til Nicolay (6). Bor sammen med mannen i mitt liv, Halvard (28) i et koselig rekkehus i Fredrikstad.

Ble gravid og flyttet ut som 15åring, var hjemmeværende med Malin i tre år før jeg begynte på skole igjen. Så viste testen positiv igjen som 19åring, og lille Fillip kom 9 tunge og usikre måneder senere. Fillip har medfødt nyresvikt, og vesicoureteral reflux. Det gjør at vi er mye inn og ut av sykehus, og at han krever litt mer enn andre babyer på samme alder. Men vi er med godt mot, og nyter den lille gutten vår. Han er et lite mirakel!

Fremtidsplanene er litt usikre, men om alt går vår vei fortsetter jeg på utdanningen min neste år. Første prioritet nå, er å være hjemme og kose meg med ungene og følge opp utredningen til Fillip.

Er veldig glad i interiør og oppussing, så det er ikke sjeldent at jeg står med malekosten i hånden eller flytter rundt på møbler. Liker også veldig godt å lage mat og bake, så det går endel tid til det også.

Trives godt med livet mitt, og føler meg heldig som har alt allerede i en alder av knappe tjue år.

+ Følg på blogg.no
+ Kontakt

Annonser

Meny

Kategorier

Arkiv

Søk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av Silje Lien Design
hits