Parforholdet etter at man fr barn!

En ting jeg har tenkt lenge p skrive om, er hvordanparforholdet (kan) endresnr man fr barn.

Overraskende mange tenker at et barn ville "lst" problemene man har i forholdet, at det ville fikset ting og gjort alt bedre.
Det man kanskje ikke tenker over, er at med et barn s blir veldig mye rutine.
Mating, bleieskift, legging, bading, skriking og alt det andre som flger med.
Dette tar MYE av dagen. Veldig mye.
Og det er en utmmelig kilde til nye diskusjoner og krangler om ikke man har samme forventninger til hverandre.



Jeg har vrt veldig heldig denne gangen, for Halvard tar en veldig stor del av jobben som flger med ungene.
Han skifter bleier uten at jeg m spr, han tar seg av legging, trst, kos og er generelt veldig engasjert.
Husarbeid hjelper han til med, og han str for mesteparten av middagslagingen.
Jeg tar meg ofte i lure p hvorfor ingen har kuppet han fr meg, men i flge han selv har han ikke vrt klar for noe serist fr han mtte meg.
Og det er jeg evig takknemlig for :-)

Alt dette er "praktiske" ting, som jeg selvsagt setter stor pris p.
Men kjresteforholdet endrer seg veldig. Man er gjerne sliten etter en lang dag p jobb, og kanskje har dagen innebrt mye grting og lite svn.
Da er det ikke s mye igjen p kvelden, alt man vil er koble helt ut med tv fr man snegler seg opp i seng og sovner i det hodet treffer puta.
Man glemmer gi hverandre kyss, kos og klemmer, og man glemmer ta seg tid til snakke om annet enn praktiske gjreml og barna.

Jeg kan telle p en hnd hvor mange ganger vi har gjort noe koselig sammen alene, ute av huset etter at Fillip ble fdt.
Begge er enige om at det er for tidlig med barnevakt over natten, og det er f rundt oss som har mulighet til passe p kvelden.
Jeg har vrt inne p tanken om finne ei som kunne vrt barnevakt en kveld eller to i mneden, s vi kunne ftt litt etterlengtet alenetid.
Men det koster for det frste mye, og s er jeg ikke komfortabel med la noen jeg ikke kjenner godt passe Fillip og Malin alene.
Alle venninnene mine har barn, og eget forhold ta vare p.
Familien til Halvard bor i Bergen, og familien min bor i Stavanger.
Mamma er snill og passer Malin innimellom, men hun har jo Hannah p 7 s jeg fler ikke det hadde vrt greit sendt med Fillip ogs.
Det er mye jobb ha to jenter i hus, og en baby p toppen tror jeg hadde blitt for mye.
Hvertfall nr han vkner rten ganger p kveldstid.




Snn er det for mange, alenetid kommer isiste rekke og man tenker at det er en tid for alt.
Det som er skummelt, er at man ofte kommer s langt fra hverandre p den tiden at det er vanskelig finne tilbake.
Flelsene kjlner, og man finner seg selv usikker p om det er verdt det lenger.

Da er det p tide og ta tak i det.
Legge borttelefon,slutte sittebak hver sin skjerm og gjre hver sin ting.
Lag noe godt sammen, se en film sammen, evt begynn se en serie fast som dere kun sermed hverandre.
Gjr koselige ting, send en st melding eller gjr noe ekstra ut av kvelden.
Kanskje bake en kake, eller lage en god dessert. Tenne stearinlys, finne frem en flaske vin og sett av tid til bare ha fokus p dere to.
Snakk om noe annet enn barna eller jobb. Legg planer, kanskje en helgetur uten barn?
Har du tilgjengelig barnevakt eller familie rundtdeg som kan passe, benytt deg av det!
Noe av det viktigste man gjr for barna, er ha et godt forhold til pappaen.
Defrmange fordeler av at mamma og pappa fortsatt ergode med hverandre, og samkjrer oppdragelse og planer.
Drlig stemning merkerbarn fort, og det skaper usikkerhet.

Det er helt normalt at forhold gr i blgedaler, det er bare om gjre og ikke la det g for langt.
Fortell hva du fler, og finn ut hvordan dere kan gjre det bedre.
Ta dere tid, la skittentyet ligge for kvelden og la jobbmailen hvile.
Alt det er ting som faktisk kan vente innimellom, selv om det kanskje ikke fles snn der og da.

Jeg tror mange fr litt sjokk nr de finner seg selv i smbarnstka, hvor alt dreier seg om barn og det er liten tid til egenpleie og kos.
Det er alltid mulig ta seg tid, men da m man vre selvbevisst og hre p partneren.
Finne ut hva man har behov for, og legge det frem p en okei mte.

Slutte med smgnling og tenkeover hvordan man snakker til den andre.
Noen ganger er riktig formulering alt som skal til.
"Klarer du aldri legge klr i skittentyskurven?! Du er jo verre enn ungene"
"Hvorfor vasker du aldri gulvene, du gjr ikke en dritt her hjemme"
" Kan du ta ungen idag, du gjr jo aldri noen ting"
Etc. Det er slitsom f slengt "du gjr jo aldri" til alt.
For det er jo sjeldent tilfelle, og man blir veldig lite motivert til gjre noe som helst nr man blir mtt p en snn mte.
Man fr heller ikke srlig lyst til vre god mot den andre, eller gjre koselige ting.
"kan du vr s snill og legge klrne dine i skittentyskurven, da blir det litt lettere for meg"
"Kunne du tatt legging idag s er du grei, jeg er sliten og hadde blitt veldig glad om du tok det ikveld"
Si takk, selv om tingene burde vrten selvflge. Da fr man mer lyst gjre det igjen, og hjelpe til mer.
Gi skryt, og komplimenter for det han er flink til, fremfor bare dra frem alt han er drlig p.

Klarer man ha en fast plan p hvem som gjr hva, slik at mannen vet hva man forventer og nsker, fremfor at de hele tiden m gjette seg til det blir ting mye enklere.
Jeg har sluppet unna det her, for han ser stort sett selv hva som trengs bli gjort. Jeg vet at han hater vaske gulv, men ikke har noe imot stvsuge.
Da tar jeg gledelig gulvvasken. Han klarer ikke sortere skittenty, men han setter gjerne p en vask og henger opp og bretter.
Da sorterer selvsagt jeg skittentyet, og er glad for at han gjr det andre. Ting gr begge veier, man tar hensyn og man slipper den konstante gnlingen.
Men det fungerer selvsagt ikke for alle, noen har menn som sjeldent tar intiativ, og som m mases p i en halv evighet fr noe blir gjort.
Snne tingsliter selvsagt p forholdet! Men jeg tror mange kommer langt om de bare klarer snakke om det. I en grei tone, og ikke bare som kjeft eller mas.
For menn er faktisk ikke tankelesere. Og de vet heller ikke alltid hva slags behov vi har.

De fleste vil g litt lei av hverandre etter en stund, og man vil g igjennom en hel berg og dalbane av flelser p bde godt og vondt nr man er sammen over lang tid.
Men det er viktig huske p at det gr over, og at et forhold faktisk trenger vedlikehold.
Ting gr ikke av seg selv, og for opprettholde et godt og kjrlig forhold m du faktisk legge litt innsats i det.
Gjre litt ekstra ut av en vanlig tirsdag, overraske med god middag, sende en koselig melding eller gi et kompliment.
Det finnes veldig mye man kan gjre, om man bare gr inn for det.
Det finnes ogs familievernkontor i hele landet, som gir gratis veiledning og hjelp.
Man kan ogs g privat, om man har konomi til det.
Uansett, det er en investering for livet.



Jeg har planer om bli gammel og gr med Halvard, og det kommer til bli utfordringer, krangler, diskusjoner, drlige perioder og tider man er drittlei.
Men det ville det blitt uansett hvem jeg hadde vrt sammen med. Alle forhold gr igjennom vanskelige perioder, noen etter kort tid, andre etter lang tid.
Det er hvertfall garantert at man vil mte p utfordringer i lpet av rene. Da er det lurt ha i bakhodet at det vil bli verdt det.
Gleden over kunne se tilbake p et helt liv med samme mann. Gleden over oppdra barna sine sammen ogikke g glipp av noe.



Men samtidig s finnes det mange grunner til at man gr fra hverandre.
Det er ikke alt som kan fikses. Noen opplever utroskap, svik, og andre ting som gjr at det fles umulig fortsette.
Noen blir behandlet drlig uansett hvor mye de prver forbedre seg, og fikse ting.
Og noen har menn som bare ikke vil mer, og omvendt.
Det m man kjenne p selv, men "normale ting" som alle par vil mte p fr eller siden kan veldig ofte fikses.
Det er det jeg vil f frem her, ikke at man skal holde ut til enhver pris.

S m jeg bare f skvist inn en liten takk.
For at du holder ut drlige perioder, for at du hjelper s masse til, er tlmodigog for at du faktisk tar deg tid til meg.
Du er helt unik <3


Er dere flinke til vedlikeholde forholdet?
Del gjerne innlegget om du kjenner deg igjen :-)





20 kommentarer

Tiffany & Daisy | 10.12.2013 | 12:25

kjempe fin blogg :D

Carina Vela | 10.12.2013 | 12:32

Mye sant i det du sier! :) Viktig ta vare p hverandre som foreldre ogs.. :) Alle skal ha det best mulig. Jeg og typen min hadde barnefri helg, og kjente det var utrolig herlig og bare vre oss to en helg! :) Tok igjen mye p den korte stunden. :)

isabel | 10.12.2013 | 13:09

fikk trer i ynene av lese dette. s utrolig fint. elsker bloggen din, at du er s ekte og ikke som andre som fremstiller alt s rosenrdt. barna dine er s heldige som har deg til mamma. du er unik, du er helt fantastisk. og du klarer alt du vil. ser opp til deg malin. stor klem fra en som har lest bloggen din siden dag 1

Marte w. | 10.12.2013 | 13:27

N fikk du meg til sende en melding til kjresten! Bare en liten pminnelse om hvor mye han betyr for meg.

Men s m du ikke glemme at du er helt unik og ekstremt bra selv, Linn :) Du er fantastisk!

Linn, mamma til Malin | 10.12.2013 | 13:27

Marte w.: S hyggelig hre, hper han blir glad :-D
<3

Ragnhild | 10.12.2013 | 13:31

Anbefaler finne en barnevakt alts! En nabojente etc. Tenk gjennom omgangskretsen din, s kanskje du kommer p noen!

Trenger bare vre en kveld i mneden eller noe snt ;-)

Mari Andersen Borgli | 10.12.2013 | 13:44

Veldig bra skrevet! Og har hrt s mangen som bare vil f barn med kjresten snn han kje kan g fra hu osv. Kun for "lse" problemer. Men ka med barnet? Ska de bare f et barn for lse problemer? De m tenke p kor krevende det e med barn og at det ska f en god oppvekst.

gladetanker | 10.12.2013 | 13:46

Du er en klok ung dame, du. Dere er heldige som har HVERANDRE! :)

Jenny | 10.12.2013 | 14:44

Her kjenner jeg meg virkelig igjen. Bortsett fra at i det forholdet jeg er i s er det han som str for mesteparten av husarbeidet. Og vi har ikke barn. Men han kjefter og da fr jeg lite lyst til henge opp klesvasken eller ta ut av oppvaskmaskinen. Likevel, etter at jeg leste dette s fikk jeg lyst til vre litt flink fr han kommer hjem fra jobb. Jeg skal fader meg skifte p senga, sette p en klesvask og lage deilig torskemiddag! :-) Veldig glad for at det ikke er noe galt med forholdet vrt, og at faktisk flere gr igjennom det samme. Du er virkelig klok :-)

C amilla R | 10.12.2013 | 19:19

Du er s fantastisk flink til skrive! Ja du er kjempe heldig som har kapret en mann som hjelper til i huset. Det unner jeg deg virkelig, men du virker bra fantastisk du ogs! Din kjrlighet for bde mann og barn kjennes helt hit alts!

St p, du fortjener virkelig kun det beste! :) Takk for at skriver s rlige og gode innlegg. Ha en strlende supertirsdag!

Birgitte | 10.12.2013 | 21:16

Du skriver bde klokt og godt, og med et refleksjonsniv milevidt over noen tjuering jeg vet om. <3

Moving On | 11.12.2013 | 01:59

Satt faktisk og diskuterte dette med en venninne n ut p nattetimene!

fr jeg sendte henne og mannen ut, som har barn p 6mnder og 3 r. S jeg sendte det begge ut av huset, mens jeg tok bde stell og legging av barna.

De var begge evig takknemelig.

S ja, vi ble sittende og prate om dette, hvor viktig dette var for par forhold, det ta seg tid til bare vre kjereste p date nermest :)

hmmm | 11.12.2013 | 10:59

Burde ikke du ta vare p barn og mann istedenfor blogge?

Linn, mamma til Malin | 11.12.2013 | 11:08

hmmm: Gr fint an gjre begge deler:)

Navn | 11.12.2013 | 11:50

Jeg og min mann har vrt gift i 8 r og har barn p 7 r

Kun 2 ganger har vi hatt noen som har sett etter barnet mens han og jeg har vrt p kino. ..og det har ikke vrt noe vi har arrangert eller planla, men min mor husjet oss ut da vi var p besk da hun er en av tilhengerene av at mamma og pappa M ha alenetid.....

Min mann og jeg er fryktelig nre hverandre, vi har et sterkt og godt forhold og mange har betegnet oss som sjelevenner..

Og nr det er s mange som preker om at en M sette vekk ungene til barnevakt i noen timer eller over natten eller en helg s en fr hatt alenetid med kjresten for f forholdet til fungere..ja, da lurer jeg p ..... hvordan kan vrt ekteskap vre s sterkt og min mann og jeg ha et slikt godt forhold nr vi ikke finnes interessert i sette vekk ungen for ha alene tid?????

Vi er og veldig like p det der, med at den dagen vi ble foreldre s var det ikke lenger bare oss 2, men familien bestr n av flere personer og for oss er det ikke naturlig sette vekk barn hos barnevakt for at vi skal kose oss p restaurant, ferieturer osv.. for oss er det naturlig at vi alle er sammen p slikt..

S si meg....hvor sterkt er et forhold som er avhengig av sette vekk barn og hverdag for at det skal fungere???

Preben | 11.12.2013 | 13:32

"Overraskende mange tenker at et barn ville "lst" problemene man har i forholdet, at det ville fikset ting og gjort alt bedre."

Jeg tenker selv, som du etter dette oppsummerer: "Mange tar feil".

Jeg ser p barn som et ansvar, som binder to mennesker. Dette kan fre de sammen p n mte, ved at de n har et felles prosjekt. Men jeg har aldri sett p det som en lsning p problemer, mangel p flelser osv. P lengre sikt tror jeg et barn bare vil gjre ting verre om de ikke var gode fra fr av. F personer i denne verden har godt av et langvarig ekstra ansvar.

FOR MYE EGOISME I DERE HVITE MENNESKER | 11.12.2013 | 15:46

Dere hvite er for egoistiske mennesker... BARNET skal komme frst uansett hva som skjer..

UHELDIGVIS ..blir innvadree pvirket av denne norske SHITT KULTUREN.. og skiller seg og blir egoistiske og..

NOT GOOD,.... NORKS KULTUR ER SPPEL!!

i norge.. er det MEG EMG EMGMEGMEGMEG hele tida..

drittmennesker... shittmennesker

dere nordmenn er lave mennesker...

ikke bare er dere FEIGE RASISTISKE SCHVIIIN.... dere er patetiske ogs..

HILSEN MEG!!

DD OVER NORGE OG NORDMENN!

Linn, mamma til Malin | 12.12.2013 | 07:39

Navn: Man trenger overhodet ikke sette dem bort, men for de fleste er det godt komme seg litt ut av huset uten barn og annet hengende over seg. Om man drar ut etter at barna er lagt, vil jeg ikke kalle det sette ungene bort? Da merker de stort sett ikke at mamma og pappa ikke er hjemme, og bruker man en barna kjenner godt kan jeg ikke se for meg at de skal kunne ta noe skade av det om de vkner s lenge de er s store at man kan si ifra p forhnd.
Jeg er helt enig i at man ikke br bruke for mye barnepass i form av overnattinger borte, hvertfall ikke nr barna er sm. Men for mange er det ndvendig, ikke alle har enkle forhold og mange har barn som er over gjennomsnittet krevende.
Da kan det vre godt f en liten pustepause, uten at man ndvendigvis m "sette dem bort".
De som har besteforeldre rundt seg som vil passe er jo en enorm ressurs, barna fr kvalitetstid med besteforeldrene mens foreldrene fr koblet av litt.
Flott at dere klarer dere uten, og jeg mener ikke at alle M sette bort barna.
(Fler for vrig at utrykket er litt misvisende, fobinder ikke kvalitetstid med familie som sette noen bort, heller noe som kan vre fint for bde store og sm om det er trygge og nre omsorgspersoner) men de fleste forhold har godt av litt alenetid.

Norges Strste RaseHATER! | 12.12.2013 | 15:22

Alle er ikke like. Noen trenger litt tid vekke fra barnet mens andre ikke trenger det. Folk er forskjellige.

Og den skitne muslimen som har skrevet her: Hvis Norge og nordmenn er s fle som du skal ha frem, hvorfor i hlvette er du her? Dra hjem til det skittne landet ditt. Mange av oss Norske vil ikke ha dere her. DERE ker kriminaliteten i norge, ran p ran p ran. Utallige voldtekter. SJ, bomb alle muslimske land s vil man slippe mer krig og terrorister, samt kriminelle.

Skikkelig skuffet. | 13.12.2013 | 02:21

Unnskyld meg, men det er bare helt uaktuelt ikke reagere p to av kommentarene her.

Dette gjelder han/hun som har skrevet innlegget angende egoistiske nordmenn ("For mye egoisme i dere hvite mennesker") og han/hun som har svart p innlegget ("Norges strste rasehater")

For det frste- det er like rasistisk si at hvite er "skitne" som alt det andre som blir hensynslst slengt mot andre som er av annen kultur eller hudfarge. Det er selvflgelig greit at du er uenig i visse ting og ser p det annerledes- du har lov til vre uenig. Men jeg synes at det er trekke korteste stret med fre "rasisme mot rasisme". " Its like fucking for virginity" som det s vittig heter. Og det gjelder hun/ham som svarte p innlegget ogs. Slike holdninger har like mye skyld i uenigheter og vondt her i verden. Jeg blir rett og slett provosert at den ekstreme holdningen, den srbare stoltheten og ikke minst den hjernedde aggresjonen noen folk har. Ingen av dere har rett til ta strupetak p hverandre p den mten, og den generaliseringen dere foretar er netopp grunnlaget for den ubalanse som oppstr i et multikulturelt samfunn. Det er faktisk helt patetisk- dere burde skamme dere begge to. Vi er mennesker alle sammen. "Rasehater" - bare hvordan du antar at han/hun som har skrevet innlegget er muslim, viser hvor lite reflektert du behandler situasjonen. Jeg beklager si det p den mten, men det er desverre sant.

Ikke la aggresjon og nasjonalistisk stolthet "take the best of you" - det gjelder begge.

Fra ei jente som er velsignet med foreldre fra to helt ulike land
Profilbilde

Jeg heter Linn Thorsen Mikkelsen og er 20r gammel. Mamma til Malin (4) Fillip (0) og stemor til Nicolay (6). Bor sammen med mannen i mitt liv, Halvard (28) i et koselig rekkehus i Fredrikstad.

Ble gravid og flyttet ut som 15ring, var hjemmevrende med Malin i tre r fr jeg begynte p skole igjen. S viste testen positiv igjen som 19ring, og lille Fillip kom 9 tunge og usikre mneder senere. Fillip har medfdt nyresvikt, og vesicoureteral reflux. Det gjr at vi er mye inn og ut av sykehus, og at han krever litt mer enn andre babyer p samme alder. Men vi er med godt mot, og nyter den lille gutten vr. Han er et lite mirakel!

Fremtidsplanene er litt usikre, men om alt gr vr vei fortsetter jeg p utdanningen min neste r. Frste prioritet n, er vre hjemme og kose meg med ungene og flge opp utredningen til Fillip.

Er veldig glad i interir og oppussing, s det er ikke sjeldent at jeg str med malekosten i hnden eller flytter rundt p mbler. Liker ogs veldig godt lage mat og bake, s det gr endel tid til det ogs.

Trives godt med livet mitt, og fler meg heldig som har alt allerede i en alder av knappe tjue r.

+ Flg p blogg.no
+ Kontakt

Annonser

Meny

Kategorier

Arkiv

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av Silje Lien Design
hits