Barn og merkeklr

Det er jo en stor debatt p gang angende barneklr og at barn blir brukt som en levende utstillingsdukke kledd i dyre merkeklr for vise at man er vellykket.
Vel vel, min mening er veldig enkel. Kjp behagelige klr, som DU synes er pene og som passer akkurat din lommebok.
Jeg bryr meg ikke om hva andre gr i, med mindre barnet gr feil i forhold til vr eller tyet ser ubehagelig ut.
Om det str H&M, D&G eller MeMini p merkelappen kunne ikke brydd meg mindre nr det gjelder hva andre kler barna sine i.
Jeg synes det skal g begge veier jeg. Det blir feil henge seg opp i at barn alltid gr i "billigklr", s hvorfor er det riktig henge seg opp i at barna gr i merkeklr?
S lenge det er behagelig, og man selv og barna liker klrne burde det vrt samme hva merkelappen sier.

Jeg ville ikke brukt 5000kr p en jakke til barnet mitt, men om noen har rd til det og fler de vil bruke s mye p en jakke s er ikke det noe jeg fler at jeg har noe med.
Jeg bryr meg om utseende og kvalitet. Og etter snart fem r som mamma, hvor vi har prvd det meste av merker innenforbarneklr finner man sine favoritter.
Om jeg kan legge en hundrelapp eller toekstra i plagget for slippe at det ser utvasket ut etter tre runder i vaskemaskinen s gjr jeg faktisk heller det.
Name it, Janus og H&M og Cubuskjpes det lite av her i hus. Fordi jeg har drlig erfaring med kvaliteten.
Sparkjp ull, Hust&Claire, katvig, Noa Noa, Ej sikke lej, Polarn. O Pyret, Kappahlog Mexx har jeg veldig god erfaring med.
I mine yne er ikke dette "merkeklr". At det koster en hundrelapp eller to mer for noen av plaggene synes jeg det er verdt nr forskjellen p kvalitet er s stor.

Nr ulltyet fra Janus og Name it er hullete etter noen vask, og bodyene fr hull ved knappene etter en (!!) gangs bruk s fler jeg faktisk ikke for handle mer derfra.
Man lrer seg hva som kan kjpes og ikke innenfor de forskjellige merkene, bukser fra name it er f.eks kjempegode og ser bra ut etter flere vask.
Ergo bukser kan kjpes der, men bodyene styrer jeg unna. Da handler det egentlig ikke om merket, men kvaliteten.
Samme med H&M, der kjper jeg gjerne tykkere bomullsplagg men vet at bodyene til 49-99kr i tynn bomull ikke er vits i bruke penger p for de ser ikke ut etter et par vask.
Polarn. O Pyret kan vaskes, arves og brukes til det omtrent gr i opplsningen for kvaliteten er helt enormt bra.
Samme med de andre plaggene jeg har god erfaring med. Er det da rart og feil at jeg heller gjr det?
Jeg ser forvrig ikke ned p noen som har barn som kun gr i cubus, H&M og andre merker som ikke koster s mye.
Er det da for mye forvente at andre skal la vr reagere p at jeg selv velger annerledes?


I fjor kjpte jeg vinterdress p Kappahl fordi den kom bra ut i test.
Tenkte jeg ville gi den en sjanse, og hpte virkelig at den skulle vre knallbra s jeg kunne "motbevise" at man m kjpe dyrt for at det skal vre god kvalitet.
Hun hadde i tillegg en helt nyReima dress. Vel, ved slutten av sesongenhadde Kappahl dressen et stort hull i rumpa..
Reima dressen holder denne sesongen ogs, og foruten litt misfargingetter lek i sledammer er den helt som ny.
Da fikk jeg mye mer for pengene, og konkluderer med at JA, det er verdt bruke noen hundrelapper ekstra p noe som blir brukt vanvittig mye og som holder to sesonger s lenge det ikkeer vokst ut av.
Om ikke man har rd til nytttil fullpris, kan man vre lur handle p salg ved slutten av vintersesongen, eller kjpe brukt p finn.
Der finner man ofte dresser som ser helt ubrukte ut, til under halv pris.
Jeg skjnner ikke hvorfor det p dd og liv m vre en debatt om prisen vi betaler for klrne til barna vre.
Er det rart mange barn mobber, og kommenterer andres klr negativt?
Hvor tror dere de har det fra? Ikke seg selv hvertfall. Det kommer nok dessverre rett hjemmefra eller fra de rundt.


Malin ELSKER klr. Kjoler,gensere, bukser,tights, tunikaer, jakker og generelt ALT som havner innenfor kategorien klr.
Hun kan juble bare jeg kommer hjem med en ny fempakning med truser..
Hun bryr seg ingen verdens ting om hvilket merke det er, og jeg snakker aldri om hverken pris eller merke.
Om hun har p seg en genser fra Jean Paul eller en tunika fra H&M har ingen betydning for henne.
I mine yne er det det viktigste. Klr er klr, om det koster en femtilapp eller tre tusen skal ikke vre noe barna bryr seg om.
Og der er det jo vi som foreldre som har en jobb gjre.
Jeg vil aldri snakke nedsettende om klr og merkerforan henne, nettopp fordi hun garantert hadde plukket opp holdningen og kopiert det i barnehagen eller p skolen.
Nrsm barner opptatt av merkeklr, s br man ta en runde med seg selv og tenke over hva man sier i barnas nrvr.
De plukker opp mer enn man tror, og det at enkelte er veldig merkebevisste er ikke noe som br overfres til barna i tidlig alder.
Rett og slett fordi det legger grunnlag for mobbing. Men det gr igjen begge veier.
Man kan like gjerne bli mobbet for dyre klr, som billige.
Ser for meg at dette kan bli en problemstilling vi kommer oppi etterhvert som hun blir strre.
Og da skal jeg gjre mitt for legge et godt grunnlag for at hun ikke blir en av de som snakker nedsettende omhverken det ene eller det andre.

I teorien trenger ingen barn nye klr.
Alt kan kjpes brukt eller arves. Absolutt alt.
Men alikevel velger de fleste kjpe nytt.
Har man konomi til det s ser jeg virkelig ikke problemet.
Her arves 80% av klrne, og jeg er kjempe takknemlig for det.
Men det betyr ikke at jeg ser ned p de som velger bruke tusenvis p nytt.

Dere som rakker ned p mdrene som bruker mye penger p klr, ser dere ikke selv at dere da ikke blir noe bedre?
Er det ikke like frekt kommentere dyre klr negativt,som kommenterebillige?
Synes debatten har tatt helt av, og kjenner jeg har lyst si "pass p deg selv du, s gr det nok bra" til samtlige;-)

Del innlegget videre om du er enig!





23 kommentarer

Christina | 25.11.2013 | 20:05

Bra skrevet! Er enig med deg:)

Fru Jacobsen (@frujacobsencom) | 25.11.2013 | 20:21

Utrolig bra skrevet :) og jeg er s enig :) Hadde tenkt skrive et liknende innlegg selv, men n deler jeg heller bare ditt ;)

Stinemor | 25.11.2013 | 20:24

"Her arves 80% av klrne, og jeg er kjempe takknemlig for det."

Ut i fra bilda av innkjpene du gjorde til Fillip har han enten sinnsyke mengder med klr, eller s er langt i fra 80% arvet. Misforst meg rett, jeg syns det er helt greitt at du handler inn det du fler for til din unge, men nr man i et slikt innlegg skryter av at man kjper lite nytt og arver mye, syns jeg faktisk at det skal stemme.

Jeg har forvrig veldig god erfaring med Janusull, s jeg tror nok du enten m ha vasket de hardt (jeg bruker 40grader ullprog og Milo) eller s har du vrt uheldig med det du kjpte. Ellers har du rett i at man finner ulike favoritter blandt ulike merker alt etter hva man skal ha og hva som passer barna :)

Siri | 25.11.2013 | 20:27

Kunne ikke verdt mer enig:)

Trine | 25.11.2013 | 20:33

Jeg kan ihvertfall si, av erfaring fra jobb i barnehage, at jeg syntes forldre ogs har det med vre litt mere mfintlige ovenfor klrene nr de koster mer. Jeg har opplevd barn f KJEFT fordi de har kommet til sle eller sl hull i tyet - og det er DER det gr galt for meg.

Det er fint nok at du vil kle ditt barn opp - akkurat det har jeg ikke srlig mye imot, men barn skal likevel f lov til vre barn. Og dette innebrer (ihvertfall i mitt tilfelle) MINST ett hull i buksa om uka (og det er akkurat det samme om de koster 50 eller 500... Hun klarer sl hull i alt min kjre frken;)).

Jeg har selv god erfaring med NameIt - det holder super her i grden. Er ogs meget begistret for tights og stramme bukser fra HM - men gensere til jenter styrer jeg unna. Derimot syntes jeg guttegenserene er fantastiske!

Lindex er jeg fan av nr jeg er i Norge - de har mye flott som man ikke kan f her i Danmark.

Det eneste jeg ikke gr p kompromiss her i hus med er vinterdress og sko - der gir jeg heller litt ekstra for noe jeg vet av erfaring holder. Det blir dog ikke den fra Reima i r (ja vi er litt sent ute, prver strekke den gamle til januarsalget;)) - for verre rosafarge er det lenge siden jeg har sett.

S, som en liten oppsummering. S lenge barna fr lov til vre barn, og ikke skal "passe p" tyet sitt, syntes jeg det er litt det samme hva de har p.. Men av erfaringer fra jobb vil jeg si at det virker som, at jo dyrere ty barna har, jo mer mfintlig er man ovenfor det.

Linn Therese - Nytt kapittel | 25.11.2013 | 20:36

Veldig bra skrevet!

Linn, mamma til Malin | 25.11.2013 | 20:51

Stinemor: Husk at jeg har to barn, og at sistemann har gtt fra strs 50-80 p fire mnd.
Mesteparten ER arvet. Men det trengs mye nr de vokser s fort, og da blir det mer innkjp.
Malin fikk nettopp to svre ikeaposer med klr fra tanten, s vil pst at 98% av garderoben hennes kommer fra arv. Men litt nytt fr alle tre :-) N har vi ikke noen arve fra til Fillip, men hper p at vi finner noe p finn eller fr noen vi kan arve av til han ogs.

Linn, mamma til Malin | 25.11.2013 | 20:51

Trine: Her fr de leke og herje fritt, uavhengig av pris og merkelapp. Barn skal f vre barn!

Helt enig :-)

Navn | 25.11.2013 | 20:53

Helt enig med deg. Utenom at jeg har kjempegod erfaring med Janus og drlig erfaring med sparkjp-ull :)

Tina | 25.11.2013 | 21:03

AMEN to that!!! Kunne ikke vrt mer enig! :D

Vibeke | 25.11.2013 | 21:07

Fantastisk bra skrevet! :D Her gr det i bde arvet og nytt, og det meste nye er kjpt p salg. Jeg er glad i handle barneklr, bare ikke til full pris. ;)

Og jeg har ogs gjort meg mange av dine erfaringer, noe tler mer bde av vask og av bruk, samt at det er ikke alle klr som har passform som passer for mine unger (Janus ull har elendig passform, men Pierre Robert (som er billigere?) elsker vi!).

Snart 2barnsmamma:-D | 25.11.2013 | 21:08

Enig i mye av det du skriver her, men har litt annen erfaring enn deg p noen av merkene ser jeg:).. Her har all ulla fra sparkjp (tom&trine?) vrt stygt etter en vask, mens janus har holdt i evigheter, ikke slitt ut et plagg derfra;)..

Beste, mest holdbare ulla syns jeg det er devold som har, litt stiv pris, kanskje ikke fineste mnstre og alt, men tler alt:)

Snn ellers, handler vi etter erfaringer, ikke etter hva som er det dyreste:)..

Nina | 25.11.2013 | 21:19

Kunne ikke vrt mer enig!

De fleste av oss har vel nok med seg selv og sine, trenger da ikke bekymre seg over alle andres beslutninger her i livet. Verden gr ikke under av den grunn ;-)

Ikke alle kan vre likedan og ha samme tanker som resten heller. Tenk hvor grtt og kjedelig det hadde blitt!

Monica | 25.11.2013 | 21:21

Barn vet ikke om merkeklr og pris fr vi voksne ppeker det.

Merkeklr eller ikke, mobbing blir det - og det er det vi som er ansvarlige for!

Klr m tilpasses bde barnet og bruksomrdet! Sklir Malin mye p rumpa m hun ha en dress som tler det for at du ikke skulle mtte kjpe ny! Kjper du 5 av samme kvalitet er du kanskje opp i samme pris som den som ikke ble hull i etter en sessong! :)

Monica N | 25.11.2013 | 21:23

Helt enig med deg. Har ogs drlig erfaring med f.eks. H&M og Cubus, derfor styrer vi unna det. Ender opp med bruke mye mer penger da siden klrne gr i stykker etter bre noen f gangers bruk. Polarn o pyret er gull vrdt, de har fantastisk kvalitet p klrne sine, og da varer de mye lengre.

Karoline | 25.11.2013 | 21:25

Kjempe bra skrevet! Mange mennesker tar jo helt av! Barn bryr seg ikke, og jeg bryr meg ikke, s lenge de ikke gr med hullete t-skjorte i 5 minusgrader, og det ikke hemmer eller skader barnet s er det jo ett fett. M dessverre si at mange av de dyreste merkene lager veldig upraktiske og ubehagelige klr til barn som ikke sitter godt, det ser rett og slett ubehagelig ut.. Men jeg sier aldri noe negativt foran barn, de plukker opp ALT! Dattera til venninna mi mobber barn som er litt strre enn gjennomsnittet, selv om hele familien hennes er overvektige fordi hun har lrt av dem, som alltid skal kommentere vekt osv. Det synes jeg er trist!

Vi burde bli flinkere til ta til oss disney lrdommen fra Trampe: "Hvis du ikke har noe pent si, er det bedre ikke si noe i det hele tatt!" :)

Lille my | 25.11.2013 | 21:28

Kjenner jeg blir helt matt selv av alle diskusjoner om barna vre.. Selvflgelig blir det snn for at de er de viktigste for oss foreldre, og fordi de er samfunnets fremtid! Men Om jeg kunne banka: "folkeskikk", og "pass dine egne saker" hadde jeg gjort det i gr:)

Malene | 26.11.2013 | 09:51

Bra skrevet! Driter i hva folk kjper og har p andre barn. Jeg selv kjper det jeg syns er fint, uavhengig av merke. Men dyrt ty har de alts ikke.:)

Men denne debatten om merkeklr eller ei kom nok ikke av det temaet.

Men hvordan denne bloggernes som uttalte seg mente hun gjorde det beste for ungen og fremstilte egentlig at alle andre som kjpte "billigklr" kunne tolkes som drlige mdre, eller at de ikke gjorde hva som var best for ungen. Men for lommeboka. Er klart at folk overreagerer, men var en veldig drlig uttalelse ja. Me hva kan man forvente av henne. Er ikke frste gangen. :) for meg syns jeg det er ett godt pr stunt:)

fridahel | 26.11.2013 | 11:35

S flott sagt! Og endelig en som holder seg helt nytral!

Jeg har god erfaring med alle kjeder jeg. Det meste fra hm, cubus, kappahl osv, men ogs name it. Merker ingen forskjell p bodyer, strmpebukser, bukser osv :) Heldigvis!

carina | 26.11.2013 | 11:41

Klr er klr mener jeg. Bare man har klr ha p kroppen, s er det det viktigste:-) gr det i dyrere merker s gr det greit, men det kjpes ikke p fullpris , men p salg. Kjpte vinterklr til frkna her i fjor, i Lego wear (Lego tec) og ble helt frelst! Det ble kjpt p salg, for betale en 2 delt vinterdress til nesten 2000 kr gjr jeg ikke:-p i sommer var det salg igjen p merkeklr, da kjpte jeg noen hummel klr osv, vinterdress til kommende babyog frkna fikk en vinterjakke som brukes n:-) bare vinterjakka kosta nesten 1000 kr, men p tilbud 350. Nr det er s mye spare, lnner det seg unne seg litt med kvalitet nr det blir samme pris p merkeklr som klr man fr kjpt p hm osv.

Ingrid J | 26.11.2013 | 20:55

Kunne ikke vrt mer enig!! Som Nina Nakling sier "Barnets beste handler, utover primrbehov som mat, svn og stell, om nrhet, tilstedevrelse, tilknytning, varme, samtaler, lek og ikke minst om ubetinget Kjrlighet! Dette er gratis, tler all verdens antall vask, lever gjennom et helt liv og setter de dypeste spor i et menneske. vre bevisst dette er til barnets beste!". Og dette er s sant. Men jeg jobber i barnehage. Og ser at dresser fra polarn o pyret og reima er de beste dressene! :-) og nstebarn har ogs veldig bra klr!

sokrates | 27.11.2013 | 23:57

Bra skrevet :) Ungen vr har Hm ,Cubus .. innekr. Men ytterty /parkdress i barnehagen bruker jeg noen hundre ekstra p ty som tler vr og vind. Men hvorfor skal folk moralisere over hva andre kjper til sine barn. Det har alltid vrt familie med god rd, og slik vil det alltid vre. De som ikke har penger til kr. 5000 p en jakke men som m henge med vil etterhvert falle av og lre av det.

Isa | 28.11.2013 | 13:43

Jeg er s enig med deg. Hvor mye klrene koster eller hva slags merke som str p betyr ingen ting, det som er viktig er god kvalitet og at klrene er gode ha p - og det er jo det vi burde formidle til barna vre ogs.

Nr barn blir opptatt av merker eller pris p klr, s er det jo gjerne vi som foreldre/voksne som har formidlet til barna at dette er viktig. Barna har jo ikke kommet p det helt av seg selv...

Og at man av prinsipp bare skal kjpe billige klr til barna ser jeg virkelig ingen grunn til. Jeg tror ikke barna av den grunn i seg selv blir noe mindre opptatt av merker/penger p sikt..
Profilbilde

Jeg heter Linn Thorsen Mikkelsen og er 20r gammel. Mamma til Malin (4) Fillip (0) og stemor til Nicolay (6). Bor sammen med mannen i mitt liv, Halvard (28) i et koselig rekkehus i Fredrikstad.

Ble gravid og flyttet ut som 15ring, var hjemmevrende med Malin i tre r fr jeg begynte p skole igjen. S viste testen positiv igjen som 19ring, og lille Fillip kom 9 tunge og usikre mneder senere. Fillip har medfdt nyresvikt, og vesicoureteral reflux. Det gjr at vi er mye inn og ut av sykehus, og at han krever litt mer enn andre babyer p samme alder. Men vi er med godt mot, og nyter den lille gutten vr. Han er et lite mirakel!

Fremtidsplanene er litt usikre, men om alt gr vr vei fortsetter jeg p utdanningen min neste r. Frste prioritet n, er vre hjemme og kose meg med ungene og flge opp utredningen til Fillip.

Er veldig glad i interir og oppussing, s det er ikke sjeldent at jeg str med malekosten i hnden eller flytter rundt p mbler. Liker ogs veldig godt lage mat og bake, s det gr endel tid til det ogs.

Trives godt med livet mitt, og fler meg heldig som har alt allerede i en alder av knappe tjue r.

+ Flg p blogg.no
+ Kontakt

Annonser

Meny

Kategorier

Arkiv

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av Silje Lien Design
hits