Nring i hvert eneste brdskive.

Husker dere at jeg skrev at jeg skulle p et foredrag den 16 Mars?
Det ble holdt p Geitmyra matkultursenter i Oslo, og det var fire foredragsholdere.
Marte Gjetung Byfuglien, som er ernringsfysiolog, Andreas Viestad som er matskribent og faglig ansvarlig ved Geitmyra matkultursenter for barn, Vibeke Klemetsen som delte egen erfaring og Linda Bergersen som er hjerneforsker.
Det var faktisk overraskende spennende, rett og slett fordi at det var veldig viktig informasjon, forklart p en lettfattelig mte.


Temaet var riktig fett i kostholdet til barn:

Ikke vr redd for gi barna fett, men vr bevisst p at du gir riktig type fett.
umettet fett og essensielt fett er bra, bde for utvikling av hjernen, og for cellene vre.
Det er mettet fett man skal styre unna. Mettet fett kan du lese om her.
De fleste vet at fisk og omega 3 hrer sammen, og at de er viktige, og bra for helsen.
Men det ikke s mange er klar over, er at planteriket inneholder livsiktige fettsyrer som umettet fett, og essensielle fettsyrer. Essensielle fettsyrer er fett som vi ikke kan danne i kroppen selv, men som vi m f tilfrt gjennom kosten.
Det finnest to typer essensielle fettsyrer, en omega 3 fettsyre, og en omega 6 fettsyre.
Essensielle fettsyrer er byggeklosser i celleveggene vre, srlig hjernen og nervecellene.
Det er spesielt viktig for utviklingen tilfre dette i kostholdet til barn under to r.

Men hvordan fr vi dette til i praksis da?
Et veldig enkelt grep, er bruke soft flora p brdskiven, da den har hyt innhold av rapsolje som er en kilde til gode fettsyrer. Et barn spiser i gjennomsnitt 1500 brdskiver hvert r, det vil si at vi har mulighet til og tilfre dette p en enkel og grei mte hver eneste dag, til hvert eneste brdmltid. Kombinerer man det med f.eks leverpostei som har hyt innhold av jern, og et glass melk som er en god kilde til D-vitamin s dekker man store deler av det daglige behovet.

Dette m vi fokusere p:
Umettet fett, og essensielt fett.
Proteiner
Langsomme karbohydrater
Vitamer (vitamin D, spesielt)
Og mineraler (jern)

En toring har en magesekk p strrelse med en knytteneve.
Derfor m man vre opptatt av at man alltid gir mat som har et sunt nringsinnhold for sikre at man fr fylt opp med nringen barnet trenger. Tenk at den pakken med kjeks, stjeler plass som kunne gtt til et sunt mltid, som dekker behovene barnet har for sunn nring, fremfor tomme kalorier med drlig nringsinnhold.
Hvis man gr inn for at man alltid skal ha sunne nringsrike ting p brdskiven, som smr med innhold av raps for sikre essensielle fettsyrer, leverpostei(jern), makrell i tomat (omega 3), magre kjttplegg (proteiner) og lignende s gir man hele kostholdet et stort lft.
Dropp loffen og lyst brd som bare er kjappe karbohydrater, og erstatt det med et grovt brd som gir lengre metthetsflelse og mer nring.
Et lurt triks er alltid ha p et par skiver agurk, paprika, tomat eller lignende. Da fr man i seg litt vitaminer og mineraler p den mten ogs. Det er ikke s vanskelig nr man frst gr inn for det, dropper plegg som syltety, nugatti, hap osv som ikke inneholder noe srlig av det kroppen har behov for.
Det er vr jobb som foreldre srge for at barnet vrt fr et godt og sunt kosthold, hvor de fr i seg det det trenger.
Det er viktig ta det ansvaret p alvor.
N har du forhpentligvis ftt litt mer kunnskap, akkurat som jeg fikk under foredraget og setter det i praksis.
Det er ikke s vanskelig plukke med seg en soft-pakke fra kjleskapet i butikken, eller droppe og legge nugattiboksen i handlekurven og heller fylle den opp med gode sunne alternativer. Du har mange mange brdskiver foran deg, som kan fylles med masse godt for kroppen som er i stadig vekst, og som har behov for riktig nring. Just do it :-)


Her ser dere Marthe fortelle litt, og vise dere i praksis hvor enkelt det er :-)

Ta gjerne en tur innom www.godtforbarnivekst.no for mer informasjon.

Innlegget er skrevet i samarbeid med Mills.





2 kommentarer

| 30.03.2012 | 02:41

Flink du er:) Hper flere blir like flinke:)

Lena | 31.03.2012 | 12:48

Du m ogs passe p ikke gi barnet ditt mye butikkkjekse, for ferdige bakevarer inneholder noe som heter transfett, som er mettet fett, bare i en annen fomr, som er veldig drlig for kroppen :)

Du gjr en kjempejobb med Malin, Linn! St p videre :-)
Profilbilde

Jeg heter Linn Thorsen Mikkelsen og er 20r gammel. Mamma til Malin (4) Fillip (0) og stemor til Nicolay (6). Bor sammen med mannen i mitt liv, Halvard (28) i et koselig rekkehus i Fredrikstad.

Ble gravid og flyttet ut som 15ring, var hjemmevrende med Malin i tre r fr jeg begynte p skole igjen. S viste testen positiv igjen som 19ring, og lille Fillip kom 9 tunge og usikre mneder senere. Fillip har medfdt nyresvikt, og vesicoureteral reflux. Det gjr at vi er mye inn og ut av sykehus, og at han krever litt mer enn andre babyer p samme alder. Men vi er med godt mot, og nyter den lille gutten vr. Han er et lite mirakel!

Fremtidsplanene er litt usikre, men om alt gr vr vei fortsetter jeg p utdanningen min neste r. Frste prioritet n, er vre hjemme og kose meg med ungene og flge opp utredningen til Fillip.

Er veldig glad i interir og oppussing, s det er ikke sjeldent at jeg str med malekosten i hnden eller flytter rundt p mbler. Liker ogs veldig godt lage mat og bake, s det gr endel tid til det ogs.

Trives godt med livet mitt, og fler meg heldig som har alt allerede i en alder av knappe tjue r.

+ Flg p blogg.no
+ Kontakt

Annonser

Meny

Kategorier

Arkiv

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av Silje Lien Design
hits