Motivasjonstips!

Frst og fremst, finn ut hva det er som gjr at du vil ned i vekt.
Er det fordi du vil f modell-looken, vre fin for kjresten, eller rett og slett fordi du vil trives i egen kropp ogt bli sunnere og i bedre form?
Jobb med deg selv hvis du vil det av en annen grunn en for din egen del eller helsas skyld.
G til psykolog, snakk med nre venner eller familie. Man br alltid, alltid gjre det fordi det er noe man gjr for sin egen del, ikke for noen andres.

Gjr det p en sunn, og ordentlig mte.
Gjerne sammen med en personlig trener, lege eller alternativt serise nettsider med trening og kostholdstips som er skrevet av fagfolk eller personer som linker til serise kilder. Jeg bruker fitnessbloggen.no som inspirasjon.
Det er ikke det g ned som er det vanskeligste, det er holde vekten etter at du har gtt ned nsket antall kilo.
S ikke hiv deg p en to-ukers lksuppe diett, forja - du vil g ned.
Men de kiloene flyr p igjen fr du rekker og blunke hvis du gr tilbake til gamle vaner med kveldskos og hyt inntak av kalorier. Det var en grunn til at du hadde de kiloene for mye, ingenting endrer seg hvis ikke du endrer matvanene dine p fast basis.

Finn inspirasjonen som motiverer akkurat deg.
Jeg motiveres av fr og etter bilder.
Ikke av mennesker som har sultet seg, og ser anorektiske ut. Men de som har trent seg i form, og som spiser sunt og variert,og som sersunne og sterkeut.
Jeg liker ikke skjelett looken, snarere tvert imot.
Styr unna pro-ana nettsider og forummed folk som tipser om forskjellige metoder knyttet til spiseforstyrrelser og hvordan man vedlikeholder dem, det blir man veldig lett hektet p hvis man er mottakelig for snn.
Jeg hadde selv en lang periode med det nr jeg var 12-13, innom daglig og sugde til meg det som sto som en svamp. Det kommer det ingenting godt ut av!

Srg for at du fr i deg det du trenger av nringsstoffer og vitaminer.
Det finnes mange veier til rom, s det er viktig at du finner en metode du fler deg vel med.
Ikke press i deg ting du ikke liker, fordi det har fungert for andre eller er en diett som "alle" gr p.
Velg lsninger du kan se for deg at du kan flge over lang tid.
Jeg vil kutte mest mulig hvetemel, ris, pasta, poteter og matvarer med "raske karbohydrater" og bytte dem ut med sunnere alternativer, som holder meg mett lengre. Etter bare tre dager, kjenner jeg faktisk forskjell p magen.
Den fles mye bedre, og jeg er som sagt mett lengre og p en annen mte. Det er noe jeg har troen p at jeg kan klare gjre over lang tid, fordi det fungerer for meg.



Ellers s anbefaler jeg egentlig alle jenter lese dette.
Og vr kritisk p veien, ikke sluk alt du leser og ta det for god fisk.
Det jeg liker med fitnessbloggen, er at det ikke er s mye "pstelighet" rundt hva som er rett og galt, og artiklene er velformulerte og forstelige for oss vanlige ddelige uten mastergrad i det ene og det andre.
Det er mye forskjellig, som passer for forskjellige mennesker. Og ikke bare en fasit, p hva som er best for alle, men heller alternativer s du finner det som passer for akkurat deg og ditt behov.

Jeg kan g en dag og spise fem mltider, og spise ett den neste.
Jeg flger ikke noe spisemnster, jeg spiser nr jeg kjenner matbehovet melder seg uansett om det er syv p morgenen eller tre p dagen.
Tvinger aldri i meg mat, uansett. Det er en veldig u-ting i mine yne.
De lrde strides, og det er s mye forskningsresultater bak bde det ene og det andre, at jeg selv mener det beste er rett og slett gjre det som passer for en selv.
Trives du med spise hver tredje time, s fortsett med det.
Trives du med seks mltider, fire eller to store og to sm?
Gjr akkurat det du fler passer for deg.

Og for guds skyld, dropp artiklene fra VG, Dagbladet og de andre avisene som produserer artikler som motsier hverandre annehver dag. "Fett kan redde deg fra hjertesykdommer og overvekt - go lavkarbo" er plutselig "styr unna fett, lavkarbo delegger helsa" og snn fortsetter det jo, annehver dag omtrent.

Jeg kan godt legge ut litt oppskrifter innimellom, hvis det er av interesse?
Og sist men ikke minst,hva motiverer deg? :)

noen avde markerte setningeneer direktelink til artikler jeg anbefaler lese.





20 kommentarer

Anne - helene, interirblogg | 12.12.2011 | 12:54

Takk :)

| 12.12.2011 | 15:10

Bra tips :)

jeanette | 12.12.2011 | 15:28

dette innlegget var supert! takker gjerne ja takk til oppskrifter inni mellom :-D

Marte | 12.12.2011 | 16:06

Wow. inponert! Er veldig motiverende hvis du blogger litt om din trening, og maten du spiser, og ogs om du da gr ned i vekt :D De fleste er vel stadig p jakt etter nye metoder fr f vekk kiloene som vi fler er for mye! Du motiverer mange med denne bloggen :D

Vilde | 12.12.2011 | 18:37

Takk for gooode tips :)

Cecilie | 12.12.2011 | 19:11

Flinke Linn, du er virkelig flink!

Elise | 12.12.2011 | 19:16

Dette innlegget likte jeg :)

Jeg er dessverre av den typen som elsker mat - helst usunn! Men jeg klarer kontrollere det nok til at vekta er stabil...s hadde jeg bare ftt meg ned noen kilo, bare 5 kilo, s kunne jeg fortsatt snn jeg gjr n igjen, og vekta ville vert stabil...har nemlig ganske god forbrenning...men nr jeg frst gr opp fr jeg meg ikke ned igjen fordi jeg er s glad i mat..

Kjresten min motiverer meg egentlig. Han sier han ikke bryr seg om at jeg har lagt p meg litt, men det er likevel han som motiverer meg..ogs er det meg selv da, som vil vere fornyd med meg selv! :)

Du kunne gjerne lagt ut noen oppskrifter :) Det hadde vrt gy :) Driver eksperimenterer med sunne matretter for tiden, men har ikke s mange oppskrifter, s jeg spiser det samme litt for ofte.. :P Og da blir jeg fort lei ;)

Anja | 12.12.2011 | 19:48

Supert innlegg! :))

pigesind | 12.12.2011 | 23:13

S godt lese at du har tatt tak i helsa - og det p en ordentlig mte!:-) Du er kjempeflink! Jeg studerer ernring (og tar sikte p en fremtid som PT i tillegg) og synes selvflgelig at det er spennende hre andres meninger rundt kosthold og helse. Det gleder meg at du har funnet noe som fungerer for deg:-)

Det som motiverer meg er helse. Kort og godt. Jeg har en hjertefeil, har hatt kreft, epilepsi, og har alvorlige allergier. Derfor er det ingenting som motiverer mer:-) En fin kropp kommer jo p kjpet, s det er vel bare rundt 10% av motivasjonen som har tilhrighet akkurat der;-)

Hvordan gr det forresten med lre--sy-prosjektet ditt?:-)

God mandagskveld til deg!

Martine | 12.12.2011 | 23:57

Veldig bra innlegg:-D Likte jeg godt!

| 13.12.2011 | 11:41

Er du i full jobb fortsatt?

| 13.12.2011 | 12:15

Supert innlegg !! alltid kjekt med litt oppskrifter ;)

Rikke | 13.12.2011 | 12:28

Gjerne legg ut enkle oppskrifter!

| 13.12.2011 | 13:16

men n skal jo du prve en EKSTREM-diett til og med? enn du selv sier at man ikke burde g p en diett.. for en diett er jo en diett :P enten s skifter man kosthold, eller s kan man rett og slett la vre.. for mlet burde jo ikke vre fyke ned i antall kg p 2-3 uker, men bli sunn og p frisk p den normale mten..

Linn, mamma til Malin | 13.12.2011 | 19:50

Anonym: Neida, en diett er absolutt ikke bare en diett. Det er stor forskjell, hele poenget er jo f kickstart p det kostholdet jeg vil ha, ved vre streng med det en stund, s etterhvert blande inn litt mer. Jeg er sunn og frisk, jeg nsker bare bli enda sunnere, og g ned de kiloene jeg har ftt etter Malin. Jeg blir nok aldri helt den samme, jeg var jo femten nr jeg ble gravid, s det er ikke mlet. Mlet er trivselsvekten min, n er det noen som har sneket seg p de siste mnedene. Jeg gr kjempe lett ned, men samtidig kjempe fort opp. S derfor tar jeg tak i det, for fle meg mer vel.

S gr jeg p en sunn diett, ikke helt den samme som ligger p nett men en tilnrming, som er nesten helt lik, men bare litt anderledes for at den skal passe meg bedre.

FORREALBELIEBERS | 13.12.2011 | 21:24

Digger bloggen diiiin<3 Hadde vrt gy hvis du ville stikke innom JustinBieber bloggen vr...!?

| 14.12.2011 | 15:49

Ja takk til oppskrifter! :D

Det vanskeligste med kutte ut pasta, poteter og ris er finne ut hva jeg skal erstatte det med? Kostholdet vres bestr jo basically av knekkebrd, pasta, poteter og ris. Det passer fint til budsjettet vres ogs. Fr ikke inn s mye penger nr man er student, selv med to-tre jobber ved siden av..

ellen | 14.12.2011 | 22:29

Herregud s st du er! Jeg er s imponert! Jeg har kjpt noen Dagblader ja. Og det er jo helt utrolig siden jeg har vrt hos doktor Hexeberg og jeg spiser mindre hvete, ris og pasta og det funker. (men jeg blir tiltrukket mot diise avisene og de skriver for selge aviser!) Ikke for g noe srlig ned i vekt, men fordi jeg merket at jeg hadde s utsbilt blodsukker. N lengre mett, mer stabilt humr, rolig mage, HAPPY!

God natt til deg!

Ellen

Linn, mamma til Malin | 19.12.2011 | 00:16

Anonym: Grnnsaker og kjtt :)

Hvis man erstatter alt av pasta, ris og poteter med ferske grnnsaker som paprika, sopp, lk, tomat, brokkoli ol s br det ikke vre s alt for store forskjeller prismessig. Kiwi har momsrabatt i tillegg, s der kan man spare noen kroner:)

Linn, mamma til Malin | 19.12.2011 | 00:17

Anonym: Nei, det er jeg ikke. Bde jeg og Lillian sluttet pga noe som ikke har noe her p bloggen og gjre (ikke noe som hadde med meg og Lillian og gjre, men jobbsituasjonen)
Profilbilde

Jeg heter Linn Thorsen Mikkelsen og er 20r gammel. Mamma til Malin (4) Fillip (0) og stemor til Nicolay (6). Bor sammen med mannen i mitt liv, Halvard (28) i et koselig rekkehus i Fredrikstad.

Ble gravid og flyttet ut som 15ring, var hjemmevrende med Malin i tre r fr jeg begynte p skole igjen. S viste testen positiv igjen som 19ring, og lille Fillip kom 9 tunge og usikre mneder senere. Fillip har medfdt nyresvikt, og vesicoureteral reflux. Det gjr at vi er mye inn og ut av sykehus, og at han krever litt mer enn andre babyer p samme alder. Men vi er med godt mot, og nyter den lille gutten vr. Han er et lite mirakel!

Fremtidsplanene er litt usikre, men om alt gr vr vei fortsetter jeg p utdanningen min neste r. Frste prioritet n, er vre hjemme og kose meg med ungene og flge opp utredningen til Fillip.

Er veldig glad i interir og oppussing, s det er ikke sjeldent at jeg str med malekosten i hnden eller flytter rundt p mbler. Liker ogs veldig godt lage mat og bake, s det gr endel tid til det ogs.

Trives godt med livet mitt, og fler meg heldig som har alt allerede i en alder av knappe tjue r.

+ Flg p blogg.no
+ Kontakt

Annonser

Meny

Kategorier

Arkiv

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av Silje Lien Design
hits