Motivasjonstips!

Først og fremst, finn ut hva det er som gjør at du vil ned i vekt.
Er det fordi du vil få modell-looken, være fin for kjæresten, eller rett og slett fordi du vil trives i egen kropp ogt bli sunnere og i bedre form?
Jobb med deg selv hvis du vil det av en annen grunn en for din egen del eller helsas skyld.
Gå til psykolog, snakk med nære venner eller familie. Man bør alltid, alltid gjøre det fordi det er noe man gjør for sin egen del, ikke for noen andres.

Gjør det på en sunn, og ordentlig måte.
Gjerne sammen med en personlig trener, lege eller alternativt seriøse nettsider med trening og kostholdstips som er skrevet av fagfolk eller personer som linker til seriøse kilder. Jeg bruker fitnessbloggen.no som inspirasjon.
Det er ikke det å gå ned som er det vanskeligste, det er å holde vekten etter at du har gått ned ønsket antall kilo.
Så ikke hiv deg på en to-ukers løksuppe diett, for ja - du vil gå ned.
Men de kiloene flyr på igjen før du rekker og blunke hvis du går tilbake til gamle vaner med kveldskos og høyt inntak av kalorier. Det var en grunn til at du hadde de kiloene for mye, ingenting endrer seg hvis ikke du endrer matvanene dine på fast basis.

Finn inspirasjonen som motiverer akkurat deg.
Jeg motiveres av før og etter bilder.
Ikke av mennesker som har sultet seg, og ser anorektiske ut. Men de som har trent seg i form, og som spiser sunt og variert, og som ser sunne og sterke ut.
 Jeg liker ikke skjelett looken, snarere tvert imot.
Styr unna pro-ana nettsider og forum med folk som tipser om forskjellige metoder knyttet til spiseforstyrrelser og hvordan man vedlikeholder dem, det blir man veldig lett hektet på hvis man er mottakelig for sånn.
Jeg hadde selv en lang periode med det når jeg var 12-13, innom daglig og sugde til meg det som sto som en svamp. Det kommer det ingenting godt ut av!

Sørg for at du får i deg det du trenger av næringsstoffer og vitaminer.
Det finnes mange veier til rom, så det er viktig at du finner en metode du føler deg vel med.
Ikke press i deg ting du ikke liker, fordi det har fungert for andre eller er en diett som "alle" går på.
Velg løsninger du kan se for deg at du kan følge over lang tid.
Jeg vil kutte mest mulig hvetemel, ris, pasta, poteter og matvarer med "raske karbohydrater" og bytte dem ut med sunnere alternativer, som holder meg mett lengre. Etter bare tre dager, kjenner jeg faktisk forskjell på magen.
Den føles mye bedre, og jeg er som sagt mett lengre og på en annen måte. Det er noe jeg har troen på at jeg kan klare å gjøre over lang tid, fordi det fungerer for meg.



Ellers så anbefaler jeg egentlig alle jenter å lese dette.
Og vær kritisk på veien, ikke sluk alt du leser og ta det for god fisk.
Det jeg liker med fitnessbloggen, er at det ikke er så mye "påståelighet" rundt hva som er rett og galt, og artiklene er velformulerte og forståelige for oss vanlige dødelige uten mastergrad i det ene og det andre.
Det er mye forskjellig, som passer for forskjellige mennesker. Og ikke bare en fasit, på hva som er best for alle, men heller alternativer så du finner det som passer for akkurat deg og ditt behov.

Jeg kan gå en dag og spise fem måltider, og spise ett den neste.
Jeg følger ikke noe spisemønster, jeg spiser når jeg kjenner matbehovet melder seg uansett om det er syv på morgenen eller tre på dagen.
Tvinger aldri i meg mat, uansett. Det er en veldig u-ting i mine øyne.
De lærde strides, og det er så mye forskningsresultater bak både det ene og det andre, at jeg selv mener det beste er å rett og slett gjøre det som passer for en selv.  
Trives du med å spise hver tredje time, så fortsett med det.
Trives du med seks måltider, fire eller to store og to små?
Gjør akkurat det du føler passer for deg.

Og for guds skyld, dropp artiklene fra VG, Dagbladet og de andre avisene som produserer artikler som motsier hverandre annehver dag. "Fett kan redde deg fra hjertesykdommer og overvekt - go lavkarbo" er plutselig "styr unna fett, lavkarbo ødelegger helsa" og sånn fortsetter det jo, annehver dag omtrent. 

Jeg kan godt legge ut litt oppskrifter innimellom, hvis det er av interesse?
Og sist men ikke minst, hva motiverer deg? :)

noen av de markerte setningene er direktelink til artikler jeg anbefaler å lese.





20 kommentarer

Anne - helene, interiørblogg | 12.12.2011 | 12:54

Takk :)

| 12.12.2011 | 15:10

Bra tips :)

jeanette | 12.12.2011 | 15:28

dette innlegget var supert! takker gjerne ja takk til oppskrifter inni mellom :-D

Marte | 12.12.2011 | 16:06

Wow. inponert! Er veldig motiverende hvis du blogger litt om din trening, og maten du spiser, og også om du da går ned i vekt :D De fleste er vel stadig på jakt etter nye metoder får å få vekk kiloene som vi føler er for mye! Du motiverer mange med denne bloggen :D

Vilde | 12.12.2011 | 18:37

Takk for gooode tips :)

Cecilie | 12.12.2011 | 19:11

Flinke Linn, du er virkelig flink!

Elise | 12.12.2011 | 19:16

Dette innlegget likte jeg :)

Jeg er dessverre av den typen som elsker mat - helst usunn! Men jeg klarer å kontrollere det nok til at vekta er stabil...så hadde jeg bare fått meg ned noen kilo, bare 5 kilo, så kunne jeg fortsatt sånn jeg gjør nå igjen, og vekta ville vert stabil...har nemlig ganske god forbrenning...men når jeg først går opp får jeg meg ikke ned igjen fordi jeg er så glad i mat..

Kjæresten min motiverer meg egentlig. Han sier han ikke bryr seg om at jeg har lagt på meg litt, men det er likevel han som motiverer meg..også er det meg selv da, som vil vere fornøyd med meg selv! :)

Du kunne gjerne lagt ut noen oppskrifter :) Det hadde vært gøy :) Driver å eksperimenterer med sunne matretter for tiden, men har ikke så mange oppskrifter, så jeg spiser det samme litt for ofte.. :P Og da blir jeg fort lei ;)

Anja | 12.12.2011 | 19:48

Supert innlegg! :))

pigesind | 12.12.2011 | 23:13

Så godt å lese at du har tatt tak i helsa - og det på en ordentlig måte!:-) Du er kjempeflink! Jeg studerer ernæring (og tar sikte på en fremtid som PT i tillegg) og synes selvfølgelig at det er spennende å høre andres meninger rundt kosthold og helse. Det gleder meg at du har funnet noe som fungerer for deg:-)

Det som motiverer meg er helse. Kort og godt. Jeg har en hjertefeil, har hatt kreft, epilepsi, og har alvorlige allergier. Derfor er det ingenting som motiverer mer:-) En fin kropp kommer jo på kjøpet, så det er vel bare rundt 10% av motivasjonen som har tilhørighet akkurat der;-)

Hvordan går det forresten med lære-å-sy-prosjektet ditt?:-)

God mandagskveld til deg!

Martine | 12.12.2011 | 23:57

Veldig bra innlegg:-D Likte jeg godt!

| 13.12.2011 | 11:41

Er du i full jobb fortsatt?

| 13.12.2011 | 12:15

Supert innlegg !! alltid kjekt med litt oppskrifter ;)

Rikke | 13.12.2011 | 12:28

Gjerne legg ut enkle oppskrifter!

| 13.12.2011 | 13:16

men nå skal jo du prøve en EKSTREM-diett til og med? ennå du selv sier at man ikke burde gå på en diett.. for en diett er jo en diett :P enten så skifter man kosthold, eller så kan man rett og slett la være.. for målet burde jo ikke være å fyke ned i antall kg på 2-3 uker, men å bli sunn og på frisk på den normale måten..

Linn, mamma til Malin | 13.12.2011 | 19:50

Anonym: Neida, en diett er absolutt ikke bare en diett. Det er stor forskjell, hele poenget er jo å få kickstart på det kostholdet jeg vil ha, ved å være streng med det en stund, så etterhvert blande inn litt mer. Jeg er sunn og frisk, jeg ønsker bare å bli enda sunnere, og gå ned de kiloene jeg har fått etter Malin. Jeg blir nok aldri helt den samme, jeg var jo femten når jeg ble gravid, så det er ikke målet. Målet er trivselsvekten min, nå er det noen som har sneket seg på de siste månedene. Jeg går kjempe lett ned, men samtidig kjempe fort opp. Så derfor tar jeg tak i det, for å føle meg mer vel.

Så går jeg på en sunn diett, ikke helt den samme som ligger på nett men en tilnærming, som er nesten helt lik, men bare litt anderledes for at den skal passe meg bedre.

FORREALBELIEBERS | 13.12.2011 | 21:24

Digger bloggen diiiin<3 Hadde vært gøy hvis du ville stikke innom JustinBieber bloggen vår...!?

| 14.12.2011 | 15:49

Ja takk til oppskrifter! :D

Det vanskeligste med å kutte ut pasta, poteter og ris er å finne ut hva jeg skal erstatte det med? Kostholdet våres består jo basically av knekkebrød, pasta, poteter og ris. Det passer fint til budsjettet våres også. Får ikke inn så mye penger når man er student, selv med to-tre jobber ved siden av..

ellen | 14.12.2011 | 22:29

Herregud så søt du er! Jeg er så imponert! Jeg har kjøpt noen Dagblader ja. Og det er jo helt utrolig siden jeg har vært hos doktor Hexeberg og jeg spiser mindre hvete, ris og pasta og det funker. (men jeg blir tiltrukket mot diise avisene og de skriver for å selge aviser!) Ikke for å gå noe særlig ned i vekt, men fordi jeg merket at jeg hadde så utsbilt blodsukker. Nå lengre mett, mer stabilt humør, rolig mage, HAPPY!

God natt til deg!

Ellen

Linn, mamma til Malin | 19.12.2011 | 00:16

Anonym: Grønnsaker og kjøtt :)

Hvis man erstatter alt av pasta, ris og poteter med ferske grønnsaker som paprika, sopp, løk, tomat, brokkoli ol så bør det ikke være så alt for store forskjeller prismessig. Kiwi har momsrabatt i tillegg, så der kan man spare noen kroner:)

Linn, mamma til Malin | 19.12.2011 | 00:17

Anonym: Nei, det er jeg ikke. Både jeg og Lillian sluttet pga noe som ikke har noe her på bloggen og gjøre (ikke noe som hadde med meg og Lillian og gjøre, men jobbsituasjonen)
Profilbilde

Jeg heter Linn Thorsen Mikkelsen og er 20år gammel. Mamma til Malin (4) Fillip (0) og stemor til Nicolay (6). Bor sammen med mannen i mitt liv, Halvard (28) i et koselig rekkehus i Fredrikstad.

Ble gravid og flyttet ut som 15åring, var hjemmeværende med Malin i tre år før jeg begynte på skole igjen. Så viste testen positiv igjen som 19åring, og lille Fillip kom 9 tunge og usikre måneder senere. Fillip har medfødt nyresvikt, og vesicoureteral reflux. Det gjør at vi er mye inn og ut av sykehus, og at han krever litt mer enn andre babyer på samme alder. Men vi er med godt mot, og nyter den lille gutten vår. Han er et lite mirakel!

Fremtidsplanene er litt usikre, men om alt går vår vei fortsetter jeg på utdanningen min neste år. Første prioritet nå, er å være hjemme og kose meg med ungene og følge opp utredningen til Fillip.

Er veldig glad i interiør og oppussing, så det er ikke sjeldent at jeg står med malekosten i hånden eller flytter rundt på møbler. Liker også veldig godt å lage mat og bake, så det går endel tid til det også.

Trives godt med livet mitt, og føler meg heldig som har alt allerede i en alder av knappe tjue år.

+ Følg på blogg.no
+ Kontakt

Annonser

Meny

Kategorier

Arkiv

Søk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av Silje Lien Design
hits