utpust.



Det har blitt ganske mye den siste tiden, ddsfall, begravelse, reaksjoner, flytting, pakking, MASSE kjring, stress, mas, kaos, irritasjon og masse innestengt frustrasjon.
Men n er hvertfall planene i boks, drar tilbake til Kristiansand p mandag og vasker ut av leiligheten og fr ryddet og kastet det siste som ble igjen. Flyttebilen var endel timer forsinket, s jeg rakk ikke alt jeg skulle rekke fr vi mtte skynde oss avgrde for ha sjans til og rekke siste bten over. Utslitt etter og ha vrt vken halvannet dgn, erstattet den ene kaffekoppen den andre, og vips s var man klar for ut etter seks timer i bil, og det rundet 48 svnlse timer fr jeg traff puta halv ni p morraen og vknet smforvirret halv syv p kvelden. Ut igjen, kaffe og noe godt i koppen og vips s orket man litt til. Fast bestemt p og utnytte litt av den "fritiden" jeg fikk etter en uke med drittarbeid. S kom kaoset. Det ble rett og slett litt for mye, s jeg har vrt ganske irritabel og sur de siste dagene.
Heldigvis forstr mamma meg, selv om hun sikkert har lyst til og lse meg inne i boden innimellom ;-)

Svn
Mange sier "legg deg og sov, st opp tidlig uansett hvor sent du legger deg, bare slutt og tenk eller hold p med noe, bare lukk ynene og vips s sovner du". Det er ingenting som irriterer meg mer enn de ordene der.

Fra torsdag til sndag sov jeg rundt fjorten timer til sammen etter et intenst dgn med flytting, bring, pakking og alt som hrer med. Sndagen var jeg utslitt og i halvsvne hele dagen.
S kom kvelden, klokka var Malinleggetid og jeg var stuptrtt, gikk og la meg noks tidlig.
Sovnet ikke fr godt over to, etter flere timer i sengen!
Det har ingenting og si hvor sliten jeg er, hvor lite jeg har sovet eller hvor trtt jeg er.
Kroppen klarer ikke og slappe av, jeg fr ikke til og havne i svnmodus, kroppen ligger bare rastls og anspent.
Sovetabeletter er ikke et fast alternativ, jeg har hatt et brett med ti piller liggende hvor jeg har tatt to p over seks mnd.Det har vrt i krisetilfeller hvor jeg har gtt spass mange dager med ekstremt lite svn at jeg er ndt til og f sovet ut, for og kunne ta meg av Malin p best mulig mte (begge gangene hadde jeg pass, slapp av).
Jeg har gtt s vanvittig mange runder med meg selv p akkurat dette, for og mot sovemedisin, alternative ting, googling og i det hele tatt. S jeg skal f fingeren ut og f ordnet meg fastlege her s jeg kan ta tak i det.
Egentlig s fler jeg at jeg har forskjvet dgnet, kroppen er sliten og trtt p morgenen og p dagtid men kvikner veldig til p kveldstid. S det kan jo strengt talt vre en medisinsk grunn. At jeg mangler melatonin eller noe annet jeg trenger for at kroppen skal forst at det er natt. Men n klikker det snart for meg, er drittlei av vre sliten og trtt. Fler meg s lite tilstede av og til at det er helt ekkelt. Glemmer ting, vimser og fler meg helt rar.
Bde hud, humr og kropp brer preg av det for tiden.. Unngr bloggen, for jeg vil aller helst unng syteinnlegg som disse, for det har vrt endel tunge dager i det siste. Jeg er s alt for flink til ha det bra p utsiden, blir litt som brenne lyset i begge ender, kjemper og kjemper til jeg ikke orker holde maska lengre.

Jeg vet at det gr over, det er garantert bedre i morgen hvis jeg bare fr sovnet n.
N vet dere hvertfall hva det gr i, det tar p og "srge", vre mamma 24/7 og ikke f sovet ordentlig, samtidig som en har et lass med ting som henger over en.. Lover at det blir bedre bloggtider snart, nr alle disse praktiske tingene er ute av verden.
S godt natt, og tusen takk for alle ste mail og meldinger setter stor pris p det! <3





39 kommentarer

Mari Lene | 13.07.2011 | 01:03

Hper Jon Blund kommer til deg i natt, Linn :D SOV GODT!!

Kristine Fjellestad - Kampen mot overvekten | 13.07.2011 | 01:27

Hvis du kommer hit p mandag, s kan du jo bare f shaken da? Gr jo nesten fortere det enn sende den med posten :)

beate | 13.07.2011 | 01:34

kan gjerne vre lurt prve noe alternativt? synes selv at jeg sover mye bedre etter et par mneder med akupunktur. det er mye som skal ut etter alt du har opplevd, og svnen henger gjerne sammen med det psykiske. akupunktur handler gjerne en del om og pne energikanalene i kroppen (om jeg ikke er helt p jordet) som igjen kan vre med p hjelpe deg med for eksempel svnen. har selv vrt borti bde homeopati, healing, kiropraktor og vrt igjennom det vanlige medisinske, og kan virkelig anbefale akupunktur :) lykke til

Ingrid | 13.07.2011 | 01:34

Skjnner at det er slitsomt!

Jeg gr p noe slags "sovetabletter". Det er et naturmiddel. De heter melatonin, og de gjr at jeg blir naturlig trtt. For jeg har sikkert litt mangel p melatonin. Og de er suupergode og ha! Ogs fr man ikke snn vond smak i munn dagen etter, og fle seg s "hangover" (som man gjr med sovetabletter)

Men dette p spesial bestilles p apoteket da. Eller hos legen. Men det er noe jeg virkelig anbefaler alts! Istedenfor skadelige sovetabletter:)

Lykke til med alt!

Malin | 13.07.2011 | 01:49

Huff, det ikke f sove er utrolig slitsomt i lengden..

Jeg vet ikke hva du har prvd og ikke prvd, men her er iallfall noen ider til ting du kan teste ut:

1.Varmt bad/dusj med avslappende oljer fr du legger deg. Hvis du har noen som kan massere deg, kan det hjelpe bruke en avslappende massasjeolje. Nr musklene avspennes, virker det gunstig p hele proppen. Du kan finne massasjeoljer p butikker som The body shop og sikkert apotek/helsekost.

2.En times tid fr sengetid kan du prve sitte i et rom med dempet belysning, ha p lav rolig musikk, puste godt med magen og prve ta roen innover kroppen. Les gjerne noe lett litteratur, gjerne overfladisk slik at du ikke gr og tenker p det. F.eks sladderblader, lett underholdning, tegneserier... g rett fra hektisk aktivitet til svn, funker sjeldent.

3.Det finnes gode lydbker om avspenningsteknikker - spr p biblioteket eller i bokhandel. Finnes ogs applikasjoner til iPhone. Jeg har hrt om psykomotoriske fysioterapauter som jobber med slike ting - kanskje dette er noe du kan f henvisning til av legen?

4.Ligger du og grubler lenge fr du sovner, skriv ned p en notatblokk tingene som plager deg. F det ut, putt det i en slags "boks" og sett lokket p. Og la det ligge der til en annen anledning.

5.Det er ikke lurt g til sengs sint. Prv gjre opp med de du er sint p fr du gr og legger deg. Ellers blir det alltid s mye grubling...

6.Hvis du fr "hangover"-flelse etter ha brukt sovemedisin, kan det vre du br prve en annen type, eller en lavere dose. Er man riktig medisinert, skal man ikke fle seg s utslitt dagen etter.

7.Har du prvd naturmedisin? Mange urter kan virke beroligende p kroppen. Akupunktur kan ogs hjelpe. Ta og hr med en lege eller homeopat, eller en helsekostforretning. Ofte har naturmedisin frre bivirkninger og er "snillere" mot kroppen enn vanlig allmennmedisin.

Hper du fr det litt lettere snart Linn!

Kanskje det gr bedre nr brikkene faller p plass og du har en mer stabil hverdag, jeg nsker deg uansett lykke til <3

Ella78 | 13.07.2011 | 06:56

Bare slapp av du, Linn. Vi kommer til vre her nr du er mer opplagt og klar for blogge igjen... :-) Unner deg litt fred og ro n!

Kaja | 13.07.2011 | 07:45

Jeg leste ett eller annet sted at ta Magnesium fr man legger seg hjelper deg slappe av. Kanskje du burde lese litt om dette og at det kan hjelpe? :)

Selv har jeg totalt motsatt problem. Kan sovne hvor som helst og nr som helst. Gjerne nr jeg helst ikke burde sovne...

Hege | 13.07.2011 | 08:00

Jeg syns heller ikke du burde ta sovetabletter. drikke te fr man legger seg funker ofte bra. Er det grnn te de sier er bra? Hm husker ikke helt.. akupunktur gikk min svigemor til, hun fikk heller aldri sove, og det funka bra sa hun.

newlyamericanized | 13.07.2011 | 09:12

Liker bloggen din:) Har started en blogg selv. Ta deg en titt :) www.newlyamericanized.blogg.no

Handler for det meste om hvordan det er aa vare nordmann i USA :)

myruin | 13.07.2011 | 09:19

De symptomene du beskriver kan vre indikasjon p lavt stoffskifte!!

Jeg har det og gr p tabeletter for/mot det, og det hjelper endel.

Men jeg fler meg fortsatt mye utslitt og trtt, glemsom og til tider sur og gretten. S det kan virkelig vre lurt for deg sjekke!

Men en annen ting,- det er vel ikke s rart om du skulle f en reaksjon n heller.. Men gi deg selv tid, tid til kjenne etter, srge, slappe av, gjre Linn-ting, uten mtte st til rette for bloggen din... Det er BARE en blogg..

Ha en fin dag!

Isis | 13.07.2011 | 09:52

Du har opplevd utrolig mye og du har et vanvittig ansvar p skuldrene dine (n kunne jeg skrevet "til og vre s ung", men jeg har liten tro p at det er lettere for de som er eldre bare fordi de er eldre) med veldig lite avlastning og minimalt med hjelp. (P tross av at du har utrolig flotte venner som stiller opp og "frihelger" nr Malin er hos sin far) Det har vrt utrolig mye for deg forholde deg til, og du har taklet alt p en helt utrolig mte. Du er fantastisk. Sterk, tff og klar i alt du gjr og mener.

Jeg kjenner meg veldig igjen i deg. Jeg har vrt utslitt. S utslitt at jeg brukte mange r p komme meg igjen. Og fremdeles trenger jeg mye mer hvile og svn enn alle andre. Det skal ikke mye til fr jeg blir veldig sliten. Men jeg fungerer ihvertfall normalt, s lenge jeg tar vare p meg selv. Den gangen jeg var s utslitt, greide jeg ikke sove, slet med f i meg mat, orket nesten ikke holde meg oppreist til tider. Jeg brukte all den lille energien p barna mine. De var det eneste lyspunktet i livet mitt og jeg gjorde alt jeg kunne for dem.

Det som er trist, er at n...mange r etter, s har jeg en masse svarte hull i hukommelsen min fra de rene. Jeg var rett og slett s sliten at hodet mitt ikke greide lagre minnene! Det gjr s fryktelig vondt! Det er s mye av den tidlige oppveksten til barna jeg rett og slett ikke husker! Heldigvis har jeg ftt et barn til senere, og det se han vokse og utvikle seg gjr at jeg lettere husker oppveksten til de store. Men bare i glimt, flelser og skygger. Jeg husker s lite konkret.

Ta vare p deg selv, Malin. Jeg vet det er vanskelig, nr du har s stort hjerte og s lite muligheter til virkelig hvile ut. Men for din egen skyld. Jeg lover deg, det virket kanskje ikke snn n som du kan glemme viktige ting i Malin sitt liv. Men plutselig er det borte. -Uten at du vet nr du "glemte" det. Jeg har snakket med andre som har vrt i liknende situasjoner som min - og de fleste sier det samme - hukommelsen fylles av sorte hull.

Jeg hper virkelig du fr mulighet til hvile ut. Virkelig hvile ut. Uten at utenforstende skal dytte p deg drlig samvittighet om ufullfrt skolegang f.eks. Det haster ikke, egentlig. Du har hele livet foran deg. Det viktigste er at du har overskudd nok til leve! -Ikke bare overleve. :-)

amalie | 13.07.2011 | 10:56

, jeg synsen du er s utrolig flink jeg, prver og gjre alt rett( og fr det til ogs), setter alltid andre forran deg selv, men n er det nettopp det du m gjre, ja jeg vet at din mor har det vanskelig og snn, men det har du ogs( selv om du for alt i verden prver og la vr vise det) men ta n noen dager, uker, mnder om du vil, og ta fri fra bloggen, kos deg med DEG, og dine. n handler det om og prioitere, og n trenger du pleie deg selv litt.

vi kommer til og sitte her klare til og lese bloggen din, nr du er klar. men n trenger du ta vare p deg selv litt. ikke tenk p at om du ikke blogger s skuffer du leserene dine, har du noen som kommer med snne utalelser s er dem ikke gode nok lesere, for denne bloggen. du er utrolig Linn, st p videre, og gjr det du fler er best for deg og Malin, du fr det til, for jeg har troen p deg.

og det som noen over her sa, med sovingen, s tror jeg de har et poeng, prv noe alternativt :)

notatblokk | 13.07.2011 | 11:40

Hper alt ordner seg for deg snart, nr du blir ferdig med ting og kan g videre. Hper du fr sovet snart ogs, som du sier kan det jo hende du mangler noe ogs. Det beste er nok konsultere med fastlege ogs forklare situasjonen, som du skrev. 'God bedring' hvertfall!

ingvild | 13.07.2011 | 11:48

Hres lurt ut ta en prat med legen ja, det er jo ikke normalt g snn uten svn over s lange perioder som du kan:/ Ser du har ftt mange gode forslag, bde "vanlig" medisin og alternativt :) Lykke til, hvertfall. Gleder meg til nye innlegg om hvordan det er i Sarpsborg, fine bilder av datteren din og alt annet du skriver om! Men ta den tiden du trenger, helsen din er s mye viktigere enn en blogg. :)

Elisabeth w | 13.07.2011 | 11:56

Jeg har hatt svnproblemer lenge. For 14 dager siden hadde jeg frste time hos ny fastlege og fikk da prve truxal- det er ikke b-preparat,ikke avhengighetsskapende og det gir en veldig god svn. Aberet er at den m taes samme tidspunkt hver dag, utenom det utgjr den forskjellen for meg. Kroppen slapper av og jeg fr rundt 8t svn hver natt. Kanskje du skulle prve det?

Elisabeth w | 13.07.2011 | 11:56

Jeg har hatt svnproblemer lenge. For 14 dager siden hadde jeg frste time hos ny fastlege og fikk da prve truxal- det er ikke b-preparat,ikke avhengighetsskapende og det gir en veldig god svn. Aberet er at den m taes samme tidspunkt hver dag, utenom det utgjr den forskjellen for meg. Kroppen slapper av og jeg fr rundt 8t svn hver natt. Kanskje du skulle prve det?

Eileen | 13.07.2011 | 12:12

hper det ordner seg for deg snart! :-) nyt dagene, og tenk p alt det positive som skjer, selvom det kan vre vanskelig! ikke tenk p at du m oppdatere bloggen for gjre leserne glade, du blogger nr du fler for det :-D nsker deg mange gode netter med masse svn! st p, du klarer deg nok kjempe fint :-)

Lille My. | 13.07.2011 | 12:21

Akkurat snn har jeg det og. Jeg er og alenemamma, men er og fulltidsstudent. N m jeg og begynne jobbe litt for f endene til mtes. I tillegg har jeg en to ring som trenger minimalt med svn i forhold til alderen, (sover ikke om dagen lengere, og sover fra 9 om kvelden til 6 om morran) Missunner deg sjansen til ihvertfall sove om dagene, hehe..

Jeg prver disse tingene for f mer og bedre svn: En treningskt for legging av barn (sykle med sete, jogge med barnevogn). Varm dusj. Varmt drikke. Ikke spise sent, (eller koffein drikker selvflgelig). Og viktig!, ikke se tv eller sitt p nett fr leggetid, heller ikke lekser for min del. Les noe hyggelig som roer deg ned!! Det viktigste er FAST dgnrytme, om selvom du lar deg irritere deg over de som sier det til deg, s er det jo sant, for etter 3 rs fast lesing av bloggen din vet jeg at du ikke har det! ;) Det er flere med store svnproblemer som lser seg etter lengre tid med fast mnster, en m bare finne ut av hva.

Jeg er og motstander av tabletter i hytt og pine- s det m jeg rose deg for! :)

jenny Kristin | 13.07.2011 | 12:40

Hei Linn!

Tror jeg skjnner akkurat hvordan du har det nr det kommer til svn. Jeg har inniblant noen netter der jeg ikke har sjans til sove.

Kan gjerne g to dgn uten ha ftt et minutt med svn. Slitsomt? Ja fryktelig!

Og selv om jeg er stuptrtt nr jeg legger meg, s bare kverner tankene rundt i hodet og jeg klarer ikke slappe av.

Kommer til flge med p kommentarene folk legger igjen her, med hp om noen gode tips. Skriv gjerne om noe du selv prver ut og om det evt funker :)

St p =)

ingvild | 13.07.2011 | 16:24

hper det snart gr over og at du fler deg bedre <3

Marte | 13.07.2011 | 19:12

Forstr at du ikke liker ta medisiner p den mten, liker det ikke selv. Men har du prvd ta en tur til homeopat? De kan "lese av" kroppen, og finne ut at et problem oppstr p grunn av noe annet i kroppen. Var skeptisk til det frst, men etter ha vrt hos en homeopat som kunne fortelle meg ting om "kroppen" min som ikke kan sees, med mindre du leser legejournalen min. Hper du fler deg bedre snart. St p, flinke Linn :)

Kristina | 13.07.2011 | 20:20

Hei linn.

Jeg skal prve s godt jeg kan skrive et innlegg med tips s hper ikke du bare klarer se de negative tingene jeg tar opp.

Sliter med mye av det samme som du gjr...m jobbe meg i svn, men er grusomt st opp, og komme gjennom de frste timene av dagen. I mitt hode er det et "ekstremt" b-menneske. Jeg trenger generelt lite svn, men fungerer fint p 5 t natten. Blir det 4, er det ok i et par dager, fr smellen kommer. Klarer ikke hvile p dagtid (leser du gjr d) og fr heller aldri sovet lenge da mine smtroll vkner 6-6.30. Men nr jeg snakket med legen om svn...har en gutt som har sov utrolig lite og drlig, og de ville gi sovetab evnt melatonin. Leggeruntiner og alt var bra...alt ble sjekket, men han var kommet inn i en ond sirkel. Nok om det!

Legen sa at noe av det viktigste for god svn er allikevel rutiner. Om du ikke sovner, s skal du fremdeles legge deg f.eks 11 hver kveld. Du skal st opp p et fast tidspunkt...ikke sove lenge som du og malin ofte gjr. Ikke data p sengen (fy fy!!), evnt en bok (ikke krim), eller rolig musikk p rene. Nr jeg leser hvor mye du tuller med dgnrytmen din, med tanke p dgning, div ryddeprosjekter p nattestid osv, s hjelper ikke det. Selv om du ikke sover, har kroppen godt av ha en rolig periode som er p samme tidspunkt. Hvis du slapper av og driter i om du ikke sovner, men bare ligger i sengen...s skal dette faktisk hjelpe det og.

Skriver som sagt ikke dette med en spydig tone, men prver hjelpe med noen rd jeg har ftt i renes lp. N sovner jeg inn mye lettere. Pleier ta maks en time, mot 3-4 tidligere. Hper det ordner seg raskt, for lite svn er ikke bra for verken kropp eller sinn!

Mina | 13.07.2011 | 20:52

Kan ikke si mer enn at jeg er imponert over styrken og st-p-viljen din! Du er en supermamma!

| 13.07.2011 | 21:52

Rundt eksamenstider slikt mas hadde jeg det akkurat p samme mte som du beskriver. Jeg fikk rett og slett ikke nok svn i starten og nr jeg da hadde "tid" til sove s fikk jeg ikke sove. Problemet mitt l i at jeg hadde s uregelmessig svnrytme at tilslutt sluttet alt fungere. Uansett hvor lite jeg hadde sovet de siste dagene s ble jeg ikke trtt til kvelden, og fikk dermed ikke sove. Det var en lang kamp men n har jeg ftt orden p svnvanene mine og jeg prver ikke delegge dem mer :) Tabletter slikt er ingen god lsning, det beste er f den svnen du trenger uansett. Det er veldig enkelt nedprioritere svn hvis man har mye gjre, men det br man alts ikke. Svn er utrolig viktig hvis man skal fungere, samtidig er det ikke bra f lite og uregelmessig svn for helsen sin del, verken n eller i fremtiden ;)

Anja | 13.07.2011 | 22:27

Skjnner s godt at du har det tft n, og at svnproblemer gjr alt enda tffere. Har selv sliti mye med svnproblemer. Startet med svnpreparater da jeg var 17 og brukte det i 4 r. Tilslutt funka ingenting, og jeg valgte kutte det helt ut. I perioder er svnen fravrende og det er grusomt. Uansett hvor trtt man er s sovner man ikke. Og det er som regel i tffe tider at det svnproblemene blir strst. hode klarer ikke stoppe jobbe rett og slett.

Har ftt hre s mye at jeg bare m legge tankene til side, eller skrive de ned. For da blir de borte ogs kan jeg ta de frem igjen neste dag.... Det funker ikke for meg, og jeg tror ikke de som kommer med disse "ideene" virkelig har hatt svnproblemer selv.

Ta deg en tur til legen, og se om h*n har noen gode rd. Kanskje du burde f litt ekstra hjelp av en psykolog el.? Mener huske at du har snakket om at du har hatt det fr..? Du har tross alt gtt gjennom mye, ikke bare n, men i barndommen ogs. Jeg gr selv til psykolog og det har tatt laaang tid for meg faktisk se at det er noe hjelp i det. Men nr jeg ser tilbake n s har det hjulpet meg mye f snakket om bde fortid, ntid og framtid. Anbefaler det p det sterkeste!=)

Ta vare p deg selv, Linn. Du m ta vare p deg selv for kunne ta vare p andre vettu.

Sender en klem og hper du fr sove i natt =)

Iselin | 13.07.2011 | 22:31

<3

benedicte | 13.07.2011 | 23:27

Lysterapi er ikke kimse av. Etter 10r med svnproblemer var problemet lst p to dager. Verdt et forsk hvertfall :)

Kristina | 14.07.2011 | 00:34

Hei.

Ser kommentaren min om svnen din ikke kom med. Syns det er merkelig at du ikke vil ha noen rd fra andre som har slitt med det samme. Som sagt s var det ikke ment negativt, men jeg m jo f ppeke hva du gjr "feil" i flge alle rdene jeg har ftt, for at du skal kunne f noe konstruktivt utav tilbakemelidingen min.

Uansett...lykke til

Linn, mamma til Malin | 14.07.2011 | 11:52

Kristina: De jeg ikke godkjenner enda er fordi jeg vil bruke tid og skrive et svar tilbake, de andre blir godkjent fra tlf min :)

N er jeg p farta, men skal svare nr jeg kommer hjem, og da blir den godkjent :) Det var overhodet ingenting galt i det du skrev.

Victoria | 14.07.2011 | 12:08

Blir litt snn sekundrt, siden det ikke er meg selv, men jeg ser bare at jeg tror du har samme problemet som min egen mamma. Hun har slitt med store (!!) soveproblemer hele livet, og det blir liksom litt tpelig nr andre kommer og skal "belre" henne om hvordan hun skal takle det. Sannheten er vel at det er den som sliter med svnen som vet best. Hun har prvd alt som er mulig; magnesium, melatonin, naturlegemiddel osv. I tillegg gikk hun i mange r p sovetabletter, noe hun uttrykker (p lik linje med deg, noe jeg absolutt finner forstelig) ikke nsker bruke for mye av. Det blir en "hangover" p mange av tablettene, ogs er det noe gjre seg avhengig av noe i s ung alder som du er i. Kutte ut kaffi har hun prvd, men det er jo vanskelig nr du ikke sover.. Hun sier selv at det er en grei regel for henne ikke drikke kaffi etter klokken 16 (men det er jo individuelt hvor mye effekt koffein har p en). Lavendel, kamille og lignende er jo ting som virker svndyssende, men jeg tror det har minimal effekt p slike store soveproblemer. Men selvflgelig.. det er snn med alle bloggere, at andre fler at de m lre deg noe :)

Jeg ser at du prver gjre det best mulig, bde med skrive ned tanker (s innlegget om "boka di", som jeg regner med du bruker til det) og prve ta tid til deg selv iblant. Men jeg tror at man m tenke p at n i denne tiden s er du i en vanskelig situasjon, og kroppen reagerer ogs p det, i likhet med flelsene.. Det var jo en veldig fattig trst! Jeg tenker personlig (er sykepleier) at det ikke blir rett grave ned alle reaksjonene p sorg med tabletter, selv om det m vre lov kreve en "pause" fra de iblant med ta sovetablett eller beroligende.

N snakker jeg for min egen mamma, og hun har hatt god hjelp av et godt samarbeid med fastlege (ikke vr redd for skifte fastlege om du ikke fr en som helt forstr problemet, eller "har tid" til hre din versjon). Mest av alt har hun hatt hjelp av Jesus, som har bret henne gjennom veldig mye. Til og med s mye at hun ikke mistet hodet fullstendig nr hun gikk dag etter dag uten en eneste blund. Det str i Sal 4:9:"I fred vil jeg legge meg ned og sove. For du, Herre, bare du lar meg hvile trygt." Ber for at du fr en god svn og om at ting legger seg til rette i livet ditt. Gud velsigne deg :)

wordoftheheart | 14.07.2011 | 19:44

Liker bloggen, lest den lenge. Ta gjerne en titt p min:)

Aslaug | 14.07.2011 | 23:01

Hper alt ordner seg for deg! :)

Linn, mamma til Malin | 17.07.2011 | 23:51

wordoftheheart: Tusen takk for det :-) Har tittet innom n, supermange fine bilder! <3

Linn, mamma til Malin | 17.07.2011 | 23:53

Victoria: Tusen takk for en veldig lang og fin kommentar, du har mye rett i det du skriver! :)

Mener ogs at reaksjoner og tankene som kommer er noe som m gjennomgs, og ikke slves ned eller utsettes med medisiner. Ha en flott uke! <3

Linn, mamma til Malin | 17.07.2011 | 23:57

Kristina: Jeg sover veldig sjeldent p dagtid, fr det ikke til med mindre jeg er totalt utslitt og bare M ha svn.

Jeg skal prve med rutiner, men det skjer s mye for tiden og det er s mye som krever planlegging at det er ikke s lett akkurat n. Men nr ting faller litt til ro s skal jeg f orden p det.

Ang det du skriver med at kroppen har godt av ligge i ro osv, s tror jeg det er veldig individuelt.

Hvis jeg ligger og begynner virre meg inn i et tankenett jeg ikke br vre i, s har jeg mye strre effekt av st opp og gjre noe konstruktivt som rydding vasking etc, for problemet blir ti ganger verre hvis jeg blir liggende tenke.

Men igjen, har jeg det bra s ligger jeg som regel et par timer i sengen og bare hviler, fr jeg til slutt sovner fordi trttheten endelig kommer sigende over meg. Hehe.

Men takk for tips! :)

Linn, mamma til Malin | 17.07.2011 | 23:59

Marte: Kanskje jeg skal prve det :-)

Takk for tips!

Linn, mamma til Malin | 18.07.2011 | 00:01

Lille My.: Da er du utrolig flink! Fr ikke sovet noe srlig p dagene, med mindre jeg ikke har Malin eller er syk. Er en stund siden hun sluttet sove p dagen gitt :-)

Ang trening fr leggetid, s er jeg helt enig. De dagene jeg har vrt veldig aktiv, og gjort mye mesteparten av dagen sovner jeg som et slakt med en gang hodet treffer puta omtrent.

Tusen takk for tips! :-)

Linn, mamma til Malin | 18.07.2011 | 00:02

Elisabeth w: Tror nok jeg prver det meste fr jeg havner p medisiner, uansett om det er A eller B preparat.

hehe. Men hvis det kommer til et punkt hvor det ikke gr mer, skal jeg ta det opp med fastlegen :-)

Linn, mamma til Malin | 18.07.2011 | 00:05

Malin: 1.Dusje gjr jeg hver kveld fr jeg legger meg, det hjelper litt :-)

2. Det fungerer drlig p meg, hvis jeg har gjort veldig mye fr leggetid sovner jeg mye fortere enn om jeg har slappet av en stund.

3. Psykomotoriske terapeuter skal sjekkes ut! :-)

4. Det gjr jeg, fungerer veldig bra.

5. Sjeldent sint, og de f gangen jeg er det lser jeg det med en gang.

6. Medisiner er ikke et alternativ, ikke fr det er s galt at det kan g utover Malin. Forelpig er det langt ifra S galt.

Det gr bare utover meg.

7. Jepp, har prvd litt forskjellig, men har ikke hatt noe srlig effekt.

Tusen takk for at du skrev en liste, det var utrolig snilt gjort :-)

Og du har helt rett, nr brikkene faller p plass og ting er litt mer stabilt vil det nok g mye bedre!

Ha en fin uke <3
Profilbilde

Jeg heter Linn Thorsen Mikkelsen og er 20r gammel. Mamma til Malin (4) Fillip (0) og stemor til Nicolay (6). Bor sammen med mannen i mitt liv, Halvard (28) i et koselig rekkehus i Fredrikstad.

Ble gravid og flyttet ut som 15ring, var hjemmevrende med Malin i tre r fr jeg begynte p skole igjen. S viste testen positiv igjen som 19ring, og lille Fillip kom 9 tunge og usikre mneder senere. Fillip har medfdt nyresvikt, og vesicoureteral reflux. Det gjr at vi er mye inn og ut av sykehus, og at han krever litt mer enn andre babyer p samme alder. Men vi er med godt mot, og nyter den lille gutten vr. Han er et lite mirakel!

Fremtidsplanene er litt usikre, men om alt gr vr vei fortsetter jeg p utdanningen min neste r. Frste prioritet n, er vre hjemme og kose meg med ungene og flge opp utredningen til Fillip.

Er veldig glad i interir og oppussing, s det er ikke sjeldent at jeg str med malekosten i hnden eller flytter rundt p mbler. Liker ogs veldig godt lage mat og bake, s det gr endel tid til det ogs.

Trives godt med livet mitt, og fler meg heldig som har alt allerede i en alder av knappe tjue r.

+ Flg p blogg.no
+ Kontakt

Annonser

Meny

Kategorier

Arkiv

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av Silje Lien Design
hits