Engasjert.

Jeg engasjerer meg ofte i nyhetssaker, men jeg klarer som regel holde meg fra blogge om det.
Men nr fvn.no har en familie p syv p forsiden, som bor i Norge ulovlig s er det vanskelig la vre og engasjere seg p bloggen ogs. Etter all mediaoppstyret rundt Maria Amelie som er ett menneske fr s masse omtale er det p tide at de sakene som virkelig er tragiske fr litt plass i media ogs.
Denne familien er p syv mennesker. Fem barn.
Fem barn som har levd i asylmottak i ni r. Foreldrene flyktet frst til Tyskland, hvor de fikk fire barn.
Alikevel ble de kastet ut. S kom de til Norge i 2005, hvor de fikk avslag p asylsknaden fordi Norske myndigheter mente de var fra Tyrkia, og de blir sendt ut av landet selv om moren Cemile er gravid.
De blir da sendt til Tyrkia, hvor de blir nektet innreise fordi de ikke har pass.
De kommer tilbake til Norge, hvor de sker om omgjring av avslaget p opphold i Norge.
I 2008 gir den tyrkiske ambassaden Norge skriftlig at de ikke er tyrkiske statsborgere.
De fr et eget lite hus i Lillesand som er i tilknytning til asylmottaket.
N er det ni r siden de kom til Norge, barna snakker flytende Norsk og gr p skole og fritidsaktiviteter som fotball og karate, de har venner og fler seg norske. De er jo strengt talt norske, det ene barnet er jo fdt i Norge!
Det er mange lignende saker, men disse har vrt lengst i Norge uten f oppholdstillatelse.
Det som er s hplst med saken er at de ikke har ID-papirer, og derfor ikke kan bli sendt tilbake til Libanon hvor foreldrene kommer fra, mens de samtidig ikke har noe srlig rettigheter i Norge.
De kan ikke f jobb, simkort til mobil, pass, personnummer eller rett p fastlege og mange andre ting.
Det er jo helt grusomt!
Yasmin, som er den eldste datteren p 15r har femmere og seksere i bde muntlig og skriftlig norsk, alikevel vet hun ikke om hun kommer inn p vidergende skole til neste r, fordi hun mangler personnummer.

Nr barna integrerer seg i det norske samfunnet, fr venner, gr p skole, lrer norsk og anser Norge som sitt hjemland er det jo helt forferdelig at de faktisk ikke fr oppholdstillatelse, men alikevel ikke kan bli sendt hjem.
Den usikkerheten foreldrene, og barna m legge seg med hver dag m jo vre helt uutholdelig!
Snne glipper burde ikke skje, det er jo mye verre bli sendt tilbake nr du har ftt ett nettverk her, og nr barna vokser opp her og lrer det norske sprket, istedet for sitt eget. De burde lage en lov som gjr at det er en makstid p venting, f.eks 6mnd, eller hvis den loven allerede eksisterer s burde de virkelig ta grep begynne og praktisere dette. For med alle sakene som florerer i media, s er det jo helt klart at de ikke gjr det.

Merker at denne saken engasjerer meg, det er snakk om barn og det er snakk om to voksne som m sitte med masse usikkerhet, og en hplshet med at de hverken kan bli sendt tilbake snn som ting er n, eller fr norsk statsborgerskap med rettighetene som flger med.
Saken er hentet fra fvn.no og kan leses her.
Det er disse sakene som burde bli hrt, jeg har ingenting imot Maria Amelie, men jeg synes det er trist at det er ett enkelt menneske som fr masse mediaomtale og oppmerksomhet, i bunn og grunn kun fordi hun har skrevet en bok, nr det finnes s mange familier som har en enda verre skjebne, og som enda sterkere trenger bli hrt.

Hva mener du om dette?





31 kommentarer

Mia | 22.01.2011 | 15:37

jeg mener at de som er papirlse og som har gjort sitt for bidra i det norske samfunn, br de f vre, mens de som er papirlse og som ikke gjr noe annet enn snylte og selge dop og sex, br komme seg hjem! syns asylpolitikken br skjerpe seg og f en bedre oversikt over hva som faktisk skjer her i norge med de papirlse!

Linn, mamma til Malin | 22.01.2011 | 15:45

Mia Eugoniia: Kunne ikke sagt det bedre selv! :)

Malin | 22.01.2011 | 15:46

jeg er s enig i det du sier!! Du skriver utrolig bra!

Natalie Hamansen | 22.01.2011 | 15:51

Enig med deg! Eneste grunnen hun fikk s mye oppmerksomhet tror jeg er fordi hun skrev den boka om oppholdet i Norge ulovelig. :S Kjenner det pirrer at de skal mtte ha det slikt, uten personnummer er det s og si umulig ske videregende her i Norge! :S

Maria<3 | 22.01.2011 | 15:57

Jeg mener Maria m ut.., hele saken er icenesatt og kun politisk propaganda.., og saken fortejener ikke noe mer av oppmerksomhet..., denne Maria "saken" har de laget og gitt s mye oppmerksomhet fordi dem nsker att alle papirlse skal f vre.., og det gr jo ikke..,s gir dem hun m dem gi alle alle., loven m vre lik for alle!! Og hun kan fint reise tilbake til hjemlandet sitt for s og f arbeids tillatelse for s og komme tilbake hit om nskelig.

Dette med og sitte i asylmottak s lenge som denne familien har gjort er er helt uholdbart.., tenk for en psykisk pkjenning.., og uten og vite noe om hva som skjer videre., de er og leve isolert er en sterk psykisk pkjenning, og tenk hvor utrygt for barna.., man gr i konstant uvisshet..., Men det er mange tragiske saker..., men jeg mener att INGEN skal mtte sitte s lenge p asylmottak.., s der m det til en endring.., Men det er jo det att det er mange som vil bli, og man m nesten ha like lover og regler for alle.., man kan ikke gjre forskjell. Men denne familien m det jo bli en lsning for , siden det er barn involvert.

Anne, bde mamma og englemamma | 22.01.2011 | 15:57

Jeg er veldig enig med deg Linn, dette skrev du utrolig bra. De gjr jo en innsats i det norske samfunn, en kjempeinnsats og likevel s er staten innstilt p at de SKAL ut uansett. De gjr seg opp en mening som de er fast bestemte p ikke endre. De burde heller pne ynene og SE at disse menneskene, sammen med mange andre gjr en innsats her. De gr p skole, lrer seg norsk, vil jobbe, de nsker s inderlig vre her og gjre en innsats men ingen ser det! Det er skikkelig urettferdig. Nr de har vrt her s mange r, og nr de til og med blir fdt her, s burde de f norsk statsborgerskap. De har jo ikke gjort noe galt. F ut de kriminelle slik at flere som trenger det kan f plass her, det er min mening.

Anne, bde mamma og englemamma | 22.01.2011 | 16:01

Jasmin p 15 r lfter blikket, ser journalisten inn i ynene.

- Barnerettighetene gjelder i Norge, det har jeg lrt p skolen. S hvorfor blir vi ikke behandlet som barn da? Spr hun.

- Barnerettighetene m vre for alle barn, ikke bare for noen.

Carina | 22.01.2011 | 16:39

Men det som er s fint med Maria Amelie saken, er at den hjelper sette fokus p de andre med samme skjebne som henne! Hvor mange lignende saker har vi ikke hrt om i det siste? Det er takket vre henne. Maria har blitt de papirlses ansikt! All medie oppmerksomheten hun har ftt ser ikke ut til gi henne noen fordel. Hun blir sendt ut av landet til uken, men kommer forhpentligvis snart tilbake. Jeg tror det har vrt lurt av Stoltenberg kreve likhet for loven! S jeg tror vi skylder Maria en takk for at hun fremmer en viktig sak og for at vi takket vre henne blir gjort oppmerksom p alle de andre som ogs lever p denne mten!

Karoline | 22.01.2011 | 16:44

Jeg tror ikke at Maria Amelie fr s mye oppmerksomhet fordi ho er n person og vil bli hrt osv. Hun snakker for alle de andre i hennes situasjon, i stedet for bruke masse ressurser p mange enkelt saker fokuserer media o.l. p den ene saken s hele problemet skal bli mer opplyst og lagt merke til av Norge.

Mona | 22.01.2011 | 16:51

Maria har satt et ansikt p alle de papirlse, og det i seg selv er veldig viktig. Uten henne ville ikke den nye lovet blitt lagd, og uten alt mediaoppstyret ville ikke like mange tenkt p de mange skjebnene som er i Norge akkurat n uten vite noe om fremtiden sin.

Jeg mener ogs at de som gjr noe for Norge skal ha mer rett til bli, samtidig som det ikke alltid er like lett, ettersom noen innvandrere har s mange psykiske problemer etter en krig o.l, eller at de er politiske flyktninger osv, og dermed ikke har like stor kapasitet til bidra, selvom de gjerne vil. Og det m taes med i betraktning.

Innvandringspolitikken er syk. Noe drastisk m til verks, for dette fungerer ikke.

Menneskerettigheter brytes. Ellers vil jeg bare si at ingen mennesker er ulovlige.

God helg, Linn :-)

eileen | 22.01.2011 | 16:56

bra innlegg! er helt enig med deg, m vre forferdelig leve med noe slikt p tankene!

Maria<3 | 22.01.2011 | 17:18

Maria saken er vel ressigsert ned til fingerspissene., hun opererer i det offentlige rom helt fritt frem med stor medie dekning og med ett ml og der er att det skal tjene henne selv!! Heldighvis s gjennomskuer de fleste dette skuespillet!! Hun er vel ikke bedre en en hvilken som helst annen kriminell...., hun fikk blankt avslag under falskt navn i landet hun skte fr Norge., og er her p ulovlig grunnlag., med falskt navn!! Og det er ikke noe problem for hun og reise tilbake.., nei f hun ut!! Skal alle skalte papirlse f opphold da.., fr hun m alle f., og det er ikke rent f!!

Og fengslene er fylt opp med utlendinger , vi m ta os av det vi har fr vi kan ta nytt inn. Og det er mange saker som her heller kunne ftt medie dekning, mange tragiske saker.., ja jeg mener vertfall hun m ut!!! Og det att hun opperer fritt frem i media er ogs uhrt., men vi nordmenn er jo naive og lar oss lure gang p gang!!

Hilde | 22.01.2011 | 17:37

Norge kan ikke ta i mot alle som vil hit. Uansett hvor mye flink de er i norsk, og hvor mye de integrerer seg i det norske samfunnet. Har de ftt avslag, s m de sendes ut.

Selvflgelig br saksbehandlingen vre raskere, slik at de ikke venter i flere r p svar. Men dette er politisk bestemt, s det er opp til myndighetene f fortgang i sakene.

Marianne | 22.01.2011 | 17:57

Uten medias dekning av Maria saken, hadde noen av dere kommet til hre om alle disse andre sakene? Er nok en grunn til at f.eks fvn har tatt opp nettopp denne saken n da. Man kan mene mye om Maria saken,men man m takke henne ogs for at hun fr disse problemene p dagsordenen. For noen uker siden var temmelig mange av oss som ikke brydde seg en dyt om alle de papirlse her i landet.

Maria<3 | 22.01.2011 | 18:11

Ehh. jo det er vel allmenkunnskap att det er mange som lever i Norge i asyl motak og att mange lever papirlse i Norge. s jo vi hadde FINT klart oss uten den pr kte dama jo!! har jo med om man er opptatt av slikt!! Vi hadde jo og hrt om de andre sakene om dem hadde ftt plass. Og en sak med barn involverer som regel flere mennesker. men hun har jo opptatt all plassen i media durt i vei frekk som f.....

Om noen ikke brydde seg om papir lse fr s vil dem heller ikke gjre det om to mnd ting blir fort glemt :P

Synes ikke hun skal ha takk. Hun er kriminell p lik linje med de andre. Eller skal vi lage nye lover for hun ogs kanskje. egne lover for enkelt individer.. propaganda propaganda. viser att mennesker kan ta seg fritt til rette i Norge.., heeeeeelt utrolig hvordan hun har ftt herse i vei.........

Men man fr jo seff ha sin mening. men gr utifra att folk mener att vi skal ha like lover og regler for ALLE....

. | 22.01.2011 | 18:50

Det som er s synd er at mulla krekar og den nazisten jeg ikke husker navnet p + mange andre kriminelle ikke blir sendt ut av landet mens folk som virkelig er interessert i integrere seg og gjr det beste de kan ang utdanning etc fr bli. Men jeg synes alle burde enten f innvilget f bli eller bli flydd hjem. Ingen kan bli fordi de skrev en bok liksom. Like rettigheter for alle. De som blir sendt ut fr ske p nytt, men at vi som skattebetalere skal (for ta for meg EN sak) betale for at han nazisten skal sitte i fengsel her og ikke bli sendt hjem er helt uholdbart.

stine, mer enn en mor! | 22.01.2011 | 19:02

Det er Mulla Krekar ikke blir sendt ut, er at han blir drept hvis han kommer tilbake til hjemlandet, og Norge hjelper ikke til med "drepe" andre.

Hvis folk har ftt avslag, s skal dem sendes ut av Norge. Men, ventetiden kunne ha vrt betraktelig mindre. Men det at dem kan norsk osv, er ikke en god nok grunn for at dem kan bli.nJa, det er trst at det er barn innblandet her, men hva an en gjre nr loven sier at de skal ut av Norge Er bare slik reglene er dessverre. Men kanskje de blir forandret en gang.

sonja | 22.01.2011 | 19:18

Jeg er helt enig med deg, de burde f ha det trygt. Spesielt barnene. Men jeg trur at uten MA saken hadde vi ikke hrt om de i det hele tatt. Hu er nok p mange mter noe som bryter vei for alle de andre. Det er mange som leser boka og fr en mye strre forstelse av hvordan asylpolitikken i Norge fungerer nr de leser boka. Da slutter folk tenke "send dem tilbake der de kommer fra" og stiller heller sprsml om det er riktig mte behandle asylskerene p. De er jo tross alt mennesker alle sammen:)

Ingrid Gurine | 22.01.2011 | 19:57

De papirlses situasjon i Norge er umenneskelig og respektls - vi m f endret lovverket! Mange andre land i Europa har en mye bedre praksis for mennesker i en slik situasjon enn det Norge har, og Norge har ogs ftt mye kritikk for prognosen.

Jeg kan vre enig i at enkelte papirlse fortjener mer oppmerksomhet enn Maria Amelie, men saken er den at Amelie er blitt en offentlig person i Norge etter at hun utgav boka "Ulovlig norsk" og ble kret til rets Nordmann. Dette frer til stor mediaoppmerksomhet rundt situasjonen, noe som igjen kan fre til at lovendringer skjer raskere og familien du forteller om fr det bedre fortere. Det er ikke snakk om at kun Amelie skal f saken sin tatt opp igjen, men at oppmerksomheten rundt henne kan f flere til reagere p hvordan de paprilse i Norge faktisk har det.

Bra innlegg, godt at du belyser dette :-)

Stine | 22.01.2011 | 20:16

Hvis du virkelig er engasjert i dette burde du vre _glad_ for at Maria Amelie har ftt s mye mediaomtale og oppmerksomhet. Hvis ikke hadde det ikke vrt et kt fokus p papirlse flyktninger, og det hadde ikke vrt masse innlegg om forskjellige familier i avisene, det hadde ikke vrt en svr politisk debatt og det hadde ikke blitt gjort noe med problemet. "Kampen" for Maria Amelie handler ikke lengre bare om at hun skal f bli, men hun har skapt et ansikt for andre papirlse, hun har blitt et ikon. Kampen n er for en lovendring, som bedre ivaretar de papirlse innvandrerne, snn at det ikke skal vre mulig bo i et land i revis, og bli fullintegrert i samfunnet, uten f de borgerrettighetene som er ndvendige for alle..

De andre papirlse som klager, over at hun fr oppmerksomhet mens de kanskje trenger det mer, burde se p hvordan den oppmerksomheten maria fr, kan fre til noe positivt for alle dem som ikke har klart skaffe seg slik medieomtale selv. Hun har ftt fokus p et viktig tema, og har gitt flyktningene et ansikt, hennes kamp vil tjene alle smbarnsfamiliene ogs.

Trudelutten | 22.01.2011 | 20:53

Det som er trist er at alle de fantatiske muslimene som kommer til Norge og har sugerr ned i statskassen uten bidra med en dritt positivt, fr bli. Og siden de fr i snitt ca 5 unger og vi andre fr 1,5 s ser vi jo hvor dette gr. Norge kan ikke ta i mot alle flyktninger, det er det ikke plass til. Men de burde ftt mye raskere svar p sknaden, og sendt ut igjen med en gang dersom de fikk avslag. De som kommer hit uten papirer og lyger p hvor de kommer fra, de burde bare bli sendt tilbake dit de kom fra. Ja, det er synd i de men det er det i de som ikke kommer seg hit ogs. Maria Amelie er her ulovlig, og hvis hun fr bli s sender vi et signal om at hvis man klarer gjemme seg her s blir man belnnet med oppholdstillatelse.

Sara | 22.01.2011 | 23:31

Trudelutten: n m du ikke ta alle muslimer under en kam. Men jeg skjnner hva du mener og hvem du sikter til.

Jeg forstr ikke helt hvorfor papirlse flyktninger fr s mange barn? Hvorfor i all verden vil noen sette uskyldige barn til denne verden uten et stabilt milj rundt seg? Vi er mennesker, ikke kaniner. Vi klarer begrense oss og ellers s finnes det kondomer. bruke barn for komme seg til Norge eller andre land er bare kvalmt. Snn som hun narko-jenta som sitter fengslet i Bolivia som fikk seg en unge og prvde komme seg til Norge for bli satt fri ved hjelp av ungen. N sitter de vel begge i fengsel i Bolivia, fint oppvekstmilj det.

Herlighet! F seg fire unger mens de ventet p godkjennelse p asylsknad og s en til nr de ankommer et nytt land? Dessuten s blir man ikke automatisk norsk statsborger nr man blir fdt i Norge.

Fra UDI: Det bli fdt p norsk territorium frer ikke i seg selv til at barnet blir norsk statsborger. Det gjelder ulike regler for barns statsborgerskap avhengig av nr det ble fdt.

Asylpolitikken i Norge er forvrig helt p trynet. Det er umennesklig behandle for slik som mange asylskere blir. Syns de br slutte ta inn asylskere til de fr bedret asylpolitikken, og det snarest mulig! Staten bedriver psykisk terror p folk som gjerne allerede har gjennomgtt et helvete.

andrea | 23.01.2011 | 02:50

s enig med deg Linn! har vrt borti lignende, jeg bor i vads (liten by i fylket finnmark) hvor det i hst ble sendt ut rundt 30 kosovoserbere der det var foreldre med 5 barn i de fleste familiene, ungene har vokst opp i norge og bodde her i 3 r ca, s blir kastet ut. Samme som den 15-ringen s var det en 15/16 ring som ogs bare hadde femmere og seksere p skolen, og i den ene familien var det en far som var fotballtrener og holdt fotballmiljet godt oppe! flere av de hadde jobb der de tjente godt med penger og klarte seg selv uten hjelp fra asylmottaket, men allikvell ble de samfunnsengasjerte kastet ut av landet som om de bare var skittent vaskevann, mens de ekle pedoene ble igjen her i vads, kan ikke fatte va de egentlig tenkte. Greit at det er snn reglene er osvosv, men de som ikke gjr en dritt, og bare lever p det asylmottaket gir dem, og ikke er med i aktiviteter og ikke er flink p skole ikke prver gjre noe fr f det godt, de blir igjen her. maria amelie da? greit jeg syns det er dut hvis hun blir sendt ut, men nr s mange unge barn ble sendt ut rett som det var, s syns jeg det er tpelig det noorge driver med n! hoff, stopper n, kunne sikkert skrevet tusen sider om dette, blir s irritert engasjert!

Maria<3 | 23.01.2011 | 03:04

Jeg tenkte det samme som deg Sara hvorfor sette barn til verden nr sitevasjonen er s usikker.. og skal man sette mange barn til verden fordi att man ikke skal bli kastet ut av ett land.., skal man bruke barn som brikker nei det blir feil!!! Er litt merkelig og f s mange barn under slike forhold.. og skal de vre slik att det er bare og f barn s fr man bli.. kan jo ikke vre slik eller.. vi avler en til og enda til og kaanskje vi daa fr bli..P

De er jo ett eget valg og sette barn til verden., og dem burde ventet med barn. vertfall ikke ftt s mange.. skjnner ikke att dem vil ha barn under slike omstendigheter..............

Sara | 23.01.2011 | 11:15

Maria<3: Jeg m bare sprre, hvor gammel er du? Trenger ikke svare om du ikke vil sklart. Jeg har sett endel av kommentarene dine og du virker alltid s velreflektert og oppegende. Det er ikke ofte jeg er uenig med deg for si det snn =)

Ella | 23.01.2011 | 15:28

Trudelutten: "Og siden de fr i snitt ca 5 unger og vi andre fr 1,5 s ser vi jo hvor dette gr. Norge kan ikke ta i mot alle flyktninger, det er det ikke plass til"

For det frste vil jeg si at jeg synes den uttalelsen var utrolig umoderne og trangsynt. Mange innvandrere, spesielt andregenerasjons, er like norske som de etiske nordmennene (om n det er et ideal). De snakker sprket og arbeider p lik linje som alle andre nordmenn. Vet du hva som skiller dem? Troen p en annen gud, og hudfargen. Det er bare en tragisk form for islamofobi som gjr at s mange mener at alle innvandrere snylter, voldtar, dreper og stjeler. S jeg tr pst at uttalelsen din enkelt og greit er rasistisk, og at lar frykten for miste den ariske rasen ta overhnd.

For det andre vil jeg fortelle deg at Norge er like stort som Japan. S hvis du mener at vi ikke kan ta inn innvandrere fordi Norge ikke har plass til flere enn 5 millioner mennesker, hvordan kan da Japan ha plass til 145 millioner flere mennesker?

Meriam | 23.01.2011 | 16:52

Ella: Japan sin befolkningstetthet er litt hyere enn i Norge kan man si. Men har du serist lyst bo opp, over, under, inntil, foran og bak andre? Norge er ikke selvforsynt med mat n hvordan skal det g om Norge tar imot rten andre? Dessuten s er den norske kulturen mer ettertrakte enn midtstens kultur, fordi dette nettopp er Norge og ikke et land fra midtsten.

Til de som mtte vre islamofober s hadde NRK for ikke s lenge siden en liten sekvens p nyhetene om at det faktisk er andregenerasjons invandrere som er mer ekstreme enn frstegenerasjons invandere som gjerne er mer liberale.

En teori p hvorfor det kan vre slik er at andregenerasjons invandrerene fler de m markere seg mer enn det deres foreldre gjr.

ungmor20 | 23.01.2011 | 17:13

hei mistet hele min svigerfamilie da de etter 5 r mtte dra tilbake til kosovo, mine 2 svigerbrdre er under 18 og kom her som sm gutter, de har gtt p skole hatt fotball aktiviteter,masse venner og kan snakke perfekt norsk og han ene hadde ftt sprsml om lrlingplass for flo og begge var nesten ferdig utdannet, min mann har barn i norge med meg og var villig til jobbe ikke snylte men alikavell s DRITER udi i barnsrettigheter og i menneskerettigheter! jeg har ingen respekt for udi eller noen norsk politikk! de vet ikke hva de gjr det eneste de gjr er heve hodet sitt drite i hvordan folk har det, i kosovo og mange andre land er det ikke krig men alikavell veldig vanskelig leve ikke jobb 70 prosent arbeidsledighet,skole koster og jobb er ikke finne og man fr ikke noe sosial eller mathjelp! de ble kastet ut fra norge med alltid mat p bordet,skolegang,jobb og alt og n til et land der det ikke finnes en dritt! for en overgang! og tenk p den familien p 9 som har bodd 9 r i norge det er heilt sykt! NORGE ER LANGT IFRA DET BESTE LAND BO I mange har det veldig vanskelig i norge i hva slags omstendigheter de lever i tro meg det vet jeg! norge burde gi sjangs til folk som kommer til norge for jobbe rligt,g p skole og vre gode norske borgere! norge bryter fleeeeere fn regler og asyl regler

ta dette som et exempel, norge ga nobel fredprid til han kinseren i kina fordi han sto for menneskerettigheter mens NORGE SELV BRYTER FLERE menneskerettigheter!

dobbel moral, dobbel moral, dobbel moral NORGE=ironiske land!

Trudelutten

22.jan.2011 kl.20:53

Det som er trist er at alle de fantatiske muslimene som kommer til Norge og har sugerr ned i statskassen uten bidra med en dritt positivt, fr bli. Og siden de fr i snitt ca 5 unger og vi andre fr 1,5 s ser vi jo hvor dette gr. Norge kan ikke ta i mot alle flyktninger, det er det ikke plass til. Men de burde ftt mye raskere svar p sknaden, og sendt ut igjen med en gang dersom de fikk avslag. De som kommer hit uten papirer og lyger p hvor de kommer fra, de burde bare bli sendt tilbake dit de kom fra. Ja, det er synd i de men det er det i de som ikke kommer seg hit ogs. Maria Amelie er her ulovlig, og hvis hun fr bli s sender vi et signal om at hvis man klarer gjemme seg her s blir man belnnet med oppholdstillatelse.

du trudegreia n m du ikke vre s jvla trangsynt det skal vre lov for alle f masse barn!ikke ta alle muslimer under en kam jeg er muslim og hele min familie er det ingen hos meg snylter eller driver med ulovlig! det er trossalt norske som bryter regler og lover her! med kase ut flere usjyldige barn fra en god og trygg oppvekst til et helvette!

s ikke si muslimer!

hilsen ei som har opplevd dette selv!

Ella | 23.01.2011 | 17:52

Meriam: Jeg mente ikke at det er noe ideal ha den befolkningstettheten Japan har, poenget mitt var bare at det ikke er noe argument at Norge ikke har plass. Vi kunne ha tredoblet folketallet og likevel hatt en tiendedel av folketallet til Japan. :)

Til det med andregenerasjons innvandrere kan jeg forst hva du mener, men jeg merker i hvertfall ingenting negativt med omgs muslimer, uavhengig om de verdsetter sin kultur eller ikke. S lenge grunnkjernen i Norge med demokrati, likestilling og rettigheter opprettholdes, kan man i mine yne spise s lite gris man vil, be til hvilken gud man vil og ta p seg de klesplaggene man vil. Jeg vil ogs legge til at andregenerasjons innvandrere skjeldent fr like mange barn som foreldrene, siden mange barn er en vesentlig for bli forsrget senere i livet i mange u-land. S jeg tror ikke akkurat familien p 7 kommer til bli gjennomsnittsfamilien i Norge uten videre, uavhengig av hvor mange muslimer vi har i landet.

Johanne | 24.01.2011 | 09:12

Maria Amelie-saken har blitt blst helt ut av proposjoner. Selvflgelig er det bra at media setter asylpolitikk p dagsorden, men fakta er at vi ikke kan la alle papirlse bli i norge. Blir litt frustrert nr det er N ung jente som fr all denne oppmerksomheten nr hun har vrt ULOVLIG i norge s mange r. Familien du nevner her er en helt annen sak - de har VENTET. Treigt av politiet/utlendingsnemnda ikke sende ut Maria Amelie fr hun hadde skrevet bok og blitt "bermt" da det uansett vil bli stort oppstyr i agurksesongen...

Sykt at det gr an egentlig. Regjeringen br snarest endre asylpolitikken sin. Alle asylskere br g p norskkurs + "kulturkurs" nr de har blitt godkjent, ventelistene m kuttes KRAFTIG ned, asylskere som bryter loven m sendes ut.... Man br finne en mte s man kan holde p de samfunnsengasjerte asylskerne/flyktningene som har blitt integrert, spesielt i tynt befolkede omrder som Finnmark. Tullball sende ut positive folk som aldri har gjort noe galt, og beholde folk som har psykiske problemer og stikker ned folk p trikken :s Synes faktisk psykologisk underskelse skulle vrt obligatorisk s vi unngr at asylskere med problemer kan gjre det norske samfunnet utrygt.

Emilie | 25.01.2011 | 23:55

Herregud folkens! Har dere liksom aldri hrt om andre parpirlse folk? Da m dere pne rene og ynene.

M.A. Fikk nok avslag for en grunn, og er ikke hele saken som kommer frem i media m vi huske. Og hun har tross alt holdt seg her ulovlig og halveis skjult. I mine yne har folk en grunn til skule seg. Alts hun viste at dette var galt hele tiden. Godt vi fikk henne ut. Man ligger som man reder;-)
Profilbilde

Jeg heter Linn Thorsen Mikkelsen og er 20r gammel. Mamma til Malin (4) Fillip (0) og stemor til Nicolay (6). Bor sammen med mannen i mitt liv, Halvard (28) i et koselig rekkehus i Fredrikstad.

Ble gravid og flyttet ut som 15ring, var hjemmevrende med Malin i tre r fr jeg begynte p skole igjen. S viste testen positiv igjen som 19ring, og lille Fillip kom 9 tunge og usikre mneder senere. Fillip har medfdt nyresvikt, og vesicoureteral reflux. Det gjr at vi er mye inn og ut av sykehus, og at han krever litt mer enn andre babyer p samme alder. Men vi er med godt mot, og nyter den lille gutten vr. Han er et lite mirakel!

Fremtidsplanene er litt usikre, men om alt gr vr vei fortsetter jeg p utdanningen min neste r. Frste prioritet n, er vre hjemme og kose meg med ungene og flge opp utredningen til Fillip.

Er veldig glad i interir og oppussing, s det er ikke sjeldent at jeg str med malekosten i hnden eller flytter rundt p mbler. Liker ogs veldig godt lage mat og bake, s det gr endel tid til det ogs.

Trives godt med livet mitt, og fler meg heldig som har alt allerede i en alder av knappe tjue r.

+ Flg p blogg.no
+ Kontakt

Annonser

Meny

Kategorier

Arkiv

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av Silje Lien Design
hits