Store endringer

Hei!
Har vrt irritabel, oppgitt, lei meg og stressa de to siste dagene.
Tenkt til jeg bokstavligtalt fikk vondt i hodet.
Kom frem til at jeg ikke klarer vre s lite sammen med Malin, jeg synes to timer om dagen er alt for lite.
S jeg har tenkt p alle mulige lsninger, flytting, skolebytting og gud vet hva.
Men s nevnte heldigvis bestevenninna mi at jeg kunne g p kveldsskole!
S n har jeg meldt meg opp p "barne og ungdomsarbeider".
Kansje ikke drmmeyrket mitt, men det er hvertfall et skritt p vei. Jeg kan jo ta flere kveldsstudier og kurs som gir meg flere valgmuligheter senere. Det viktigste er at jeg kommer i gang.
N vil jeg g p skolen to ganger i uken, fra fem til ni. Alts knappe fire timer.
Det er overkommelig, da kan jeg lever Malin i ni tiden og hente henne i tre tiden og bruke tiden til lese mens Malin fr vre sosial med andre barn. Det finnes faktisk andre lsninger hvis man bare leter, s til alle dere som sliter med det samme som meg, sjekk ut "aftenskole" tilbudene der dere bor. De er i hele landet.
Jeg gr to r p ett r, jeg er alts ferdig med bde VG1 og Vg2 om ett r :-)
Man m g tre r i lre, men det tar jo ikke noe lengre tid enn om jeg hadde gtt to r p vanlig skole og to r i lre.
Begge deler blir jo fire r til sammen, min mte gir meg bare muligheten til vre mer i praksis enn det vanlige skoleelever kan. Man kan f stipend av lnekassen for g der ogs, s alle andre som ikke fler vanlig skolegang passer med barn eller generelt br virkelig sjekke ut dette. (M legge til at jeg sklart ikke er sponset med skolegangen, den m jeg betale selv!) Er overlykkelig for dette, samvittigheten min har gnagd hele tiden.. Grusomt fle at andre oppdrar ungen min mer enn meg, uansett hvor bra hun har det i barnehagen s br den brukes med mte, 7-5 er ikke ideelt for en 1,5ring etter min mening.. Og s mye mtte hun faktisk gtt om jeg skulle gtt p vanlig skole.

Endelig fr vi masse tid sammen, og jeg fr god tid til bde lekser og husarbeid :-)




77 kommentarer

| 19.08.2010 | 18:39

bra at alt ordna seg for deg linn du fortjener det

Kine's rot | 19.08.2010 | 18:45

S bra :) Gjr akkurat samme selv! Men jeg gr barne og ungdomsarbeider via NKI. S da er jeg hjemme hele tiden. Etter jeg er ferdig skal jeg g aftenskolen nok en gang ( har gtt fr ogs, veldig bra skole) p autismeomsorg :) Sjekk ut NKI.no ogs fr du melder deg p. Da kan du faktisk gjre hele greia hjemme og f studiepartner om du vil. Snnen min begynner i barnehage om et par uker s dette var den beste lsningen flte jeg ogs. Er foresten fast leser av bloggen din :) Var spent p om du fikk bruke tybleier p Malin i barnehagen. Og var kjempeglad for at dere fikk det. Her er det nemmelig usikkert. Vi m kanskje g over til papirbleier :S

hennieide | 19.08.2010 | 18:52

NKI er veldig bra. eg har tatt helse og sosial og helsefagarbeider via NKI.. Der kan en lese hjemme og jobbe samtidig.. Veldig bra for meg.. Lrer mye mer nr eg jobber ved siden av... Men er jo et alternativ for deg ogs - s kan du lese hjemme nr ho er i barnehagen.

VeronicasBoble | 19.08.2010 | 19:39

Men du burde flge drmmen din, Linn. Det er livet ditt det er snakk om ogs, ikke bare Malin. Ogs vanlig videregende skole kan tilrettelegges snn at du ikke trenger g hver dag. Da har du ogs hele dager du kan ha jentungen hjemme fra barnehagen f.eks ;) Veldig synd se at man gir opp drmmen for barnas skyld nr man bare trenger litt tilrettelegging fra fylkeskommunen for kunne ta godt vare p barna sine samtidig som man gr p skole.

Marianne | 19.08.2010 | 19:42

Det hrtes ut som et vedlig klokt valg. Jeg sliter med samvittigheten min ogs, m sende snuppa mi i barnehage fra halv tte til halv fire, fordi jeg m jobbe, for vi har nemlig valgt veien med hus og det hele.. Men hper at jeg kan f meg en jobb snart som gjr meg litt mer fleksibel, kanskje jobbing p kvelden slik at jeg kan vre mer sammen med henne.

Jeg fler det samfunnet her ikke helt er lagt opp s familievennlig, men jeg er jo med p det selv ogs, med ln og det hele.. Men var drmmehuset da:)

Lykke til hvertfall, hper dette er det riktige valget (virker snn)

Lille My. | 19.08.2010 | 19:47

Endelig? Du har jo hatt muligheten til vre hjemme med barnet ditt mye lengere enn de fleste kan. Det samme gjelder jo ant timer en har med barnet sitt. Folk m jo jobbe, eller g skole.

Jeg kunne ogs nske at jeg hadde mer tid sammen med barnet mitt, men jeg har rett slett ingen mulighet for det, selvom jeg har fdt et barn for oppdra han og passe han selv s betyr ikke det at jeg ikke fr gjrt det om han er i barnehagen fra 8-16! Mener du virkelig det!?

S | 19.08.2010 | 19:52

Jeg synes ogs du burde flge drmmen din om bli det du vil.. Det er bare snakk om noen r og malin vil f det kjempe bra.. De fleste har ikke mer tid med barna enn det du ville ftt om du hadde gtt vanlig skole..

Mia | 19.08.2010 | 19:56

Det var faktisk ganske smart :) Trodde ikke slike ting gikk ann jeg, men der tok jeg feil.

7-5 i barnehagen er alt for lenge uansett hvor gammel man er synes n jeg ..

St p du Linn, synes du er veldig flink! :)

Pia | 19.08.2010 | 19:58

S du skal ha Malin i barnehage alle formiddagene og s g skole to kvelder i uka? Ser ikke logikken i det jeg...

Emilie | 19.08.2010 | 19:59

Skjnner at du har drlig samvittighet, men fr eller siden vil du mtte vre borte fra henne mens hun er i barnehagen. Man m jo jobbe for livets opphold, og nr du da begynner i praksis neste r, s fr du nok fulle dager mandag til fredag. Mens Malin m vre i bhg.

Hedd | 19.08.2010 | 20:04

Skjnner deg godt :) Mamma til 3 jenter fdt 93,96 og 01.

Var hjemme med mine til de var 2,5 fr de startet i barnehage... Ingen andre kan fortelle deg hva som er rett...bare du selv vet det.

Klem:)

Linn, mamma til Malin | 19.08.2010 | 20:04

Lille My.: Nr du ser p timeantallet han er i barnehagen s kan man jo ikke si noe annet enn at det er andre personer som str for det meste av oppdragelsen, vi ser barna vre 2-4 timer om dagen, det er utrolig lite.

Og uansett om jeg har hatt mulighet til vre hjemme med henne lengre enn de fleste s betyr jo ikke det at jeg ikke vil tilbringe enda mer tid med henne..?

Ser ikke helt logikken din i den frste kommentaren..

De fleste har muligheten til gjre noe med det s lenge de ofrer litt og tar seg tid til lete etter muligheter.

Linn, mamma til Malin | 19.08.2010 | 20:05

Emilie: Derfor benytter jeg muligheten nr jeg fortsatt kan!

Linn, mamma til Malin | 19.08.2010 | 20:07

Pia: Jeg skal ha henne i barnehagen noen f timer mens jeg leser for at jeg skal kunne studere i fred og for at hun skal f lekt og vre sosial med andre barn, jeg kan ogs ha henne hjemme en dag eller to fra bhg ogs om jeg vil det. N har jeg muligheten til vre med henne s mye jeg vil omtrent, det hadde jeg ikke kunnet om jeg gikk p vanlig skole. Og om kvelden sover hun, s da merker hun ikke at jeg er borte :-)

Linn, mamma til Malin | 19.08.2010 | 20:08

S: Det har jo ingenting bety hva andre gjr, det som har noe bety er at n vil jeg f masse tid med MITT barn.

lappedilla | 19.08.2010 | 20:12

Jeg begynte studere p hyskole da datteren min var 1.5r.Jeg var 24.Hun begynte i barnehage. Synes du er overbeskyttende og litt for "avhengig" av Malin. Du burde flge drmmen din og utdanne deg til det du vil. Jeg gikk tre r p hyskole og oppdro datteren alene. Fikk en bra eksamen og jobb. Poenget er vre strukturert mens man er p skolen.Jobbe og lese flittig da. Jeg hadde masse av tid med datteren min p ettermiddagen. Og hun led ingen nd i barnehagen. Hun var i studentbarnehage. Levert halv 8 og henta mellom 3 og halv fire. Og helgene var vre. Har etter det levert to unger til i barnehage nesten hver dag fra de var henholdsvis to og ett r. Ett ringen taklet barnehage starten bedre enn toringen. N er alle p skolen. Malin er trygg og har det fint i barnehagen. Hun trenger det for utviklingen sin. Og du trenger skolegang for din utvikling. Min eldste datter er 17r n..... Hadde hu ftt barn s hadde jeg virkelig gtt inn for at hun skulle ha fullfrt videregende. Du kommer ingen vei uten en form for utdannelse og det gagner da ikke Malin? Du m lre deg stole p at andre tar godt vare p henne.

Linn Anita | 19.08.2010 | 20:15

Kjempe bra! Ville gjerne gjre det samme da min datter var mindre, men her m man minimum vre 21 og ha god grunn ellers kan man ikke f kvelds skole/g 1 dag i uka.. Var utrolig kjipt, men n har jeg nettopp begynt mitt 2. r og det gr veldig bra alikevell, selv om jeg kunne nsket og sett mye mer til datteren min :-)

Tone-Lise | 19.08.2010 | 20:17

jeg har ikke drlig samvittighet for at Amalie er i barnehagen fra 8-15.30, for i feriene s LENGTER hun tilbake p barnehagen. jeg skal ha meg en utdanning kjapt og har tenkt bruke tiden flittig. N gr jeg siste ret p Allmenn pbygg, og etter det skal jeg rett p hyskolen p sykepleien, og har overhodet ikke drlig samvittighet for levere henne p barnehagen, selv om det betyr jeg fr mindre timer sammen med henne :) vi har jo alltids helgene, feriene og de dagene barnehagen er stengt. Ser ikke p det som problematisk at hun fr litt avstand fra meg, for det tror jeg hun syntes er travelt. Hun snakker stadig vekk om vennene sine i barnehagen, kasper, hannah, sondre, helle, osv. :) Amalie er 6 r og skal begynne p skolen nr jeg er ferdigutdannet sykepleier som 21-ring, og fler at jeg har ftt mye ut av rene mine, har bde klart tatt meg av datteren min og ftt en skikkelig utdanning :)

Men det str respekt til valgene dine, selv om jeg ikke hadde gjort det selv. Kvelden er den tiden jeg trenger for meg selv.

Linn, mamma til Malin | 19.08.2010 | 20:27

lappedilla:

Det gr ikke p at ikke jeg synes andre tar seg godt av henne, det gr rett og slett bare p at jeg vil ha mer tid sammen med henne, og hvordan det kan bli vridd til overbeskyttende skjnner jeg ikke. Jeg skriver jo at hun skal g litt i barnehage p dagene, for f andre impulser og avstand samt det sosiale.

Jeg rekker ikke skolen nr jeg bor her jeg bor, det var ogs en veldig avgjrende faktor. Jeg fant en lsning som jeg er fornyd med, og det er igrunnen alt som teller :)

Tonje | 19.08.2010 | 20:32

Hei Linn. Du har tidligere snakket om at du vil bli journalist eller psykolog, og jeg ville bare informere deg om at du trenger ikke ta lrling tiden din om du ikke nsker bli barne og ungdomsarbeider. Da kan du vel hoppe rett p allmenn pbygg?:) Dette er absolutt ingen krass kommentar, jeg bare tenkte at jeg ville si ifra tilfelle du ikke visste dette:)

Linn, mamma til Malin | 19.08.2010 | 20:43

Tonje: Jepp :) Skal i mte med skolen i morgen, s da skal jeg se litt p de andre fagene jeg kan ta for de har flere utdannelser. S jeg bytter nok antakeligvis til et annet utdanningsprogram, m som sagt bare se hva de har :)

Divamamma | 19.08.2010 | 20:50

Herregud, s mye kverulering og greier. Hvis Linn NSKER tilbringe mer tid med barnet sitt, s m hun f lov til det. Hvis Linn fler at det er feil se barnet sitt i 2 - 4 timer daglig, s m hun f lov til fle det. Det hun fler behver ndvendigvis ikke vre et fasitsvar for hvordan dere br fle det. Noen vil helst ha barnet sitt 100% i barnehage, mens andre fler det blir totalt feil. Det er jo helt individuelt, og det vet jo dere ogs!
Dessuten, s skjnner jeg deg s ufattelig godt, Linn!! Jeg har Sarah 50% i barnehage, og fler det er mer enn nok. Vi velger leve litt trangere konomisk, snn at vi kan prioritere Sarah. At jeg kun skal se Sarah i 1 - 2 timer fr hun legger seg hver eneste dag (utenom helger), blir helt feil for meg. S jeg skjnner prioriteringen din. Jeg tok forresten barne og ungdomsarbeider jeg ogs, men hadde aldri som ml g ut som lrling. Det var vel egentlig bare en enkel "utvei", s jeg slapp de vrste allmennfagene. Etter at jeg var ferdig med den linjen, s var det rett p allmennfaglig pbygning, for deretter g p hyskolen. Jeg tok tredje og siste ret p hyskolen en uke etter at Sarah ble fdt, og jeg klarte f utdannelsen min med glans. Grunnen til at jeg skriver det her, er fordi at du skal vite at du kommer til klare det, selv med barn. Bare st p, og prv n mlet ditt du !!
Dessuten m du ogs flge flelsene dine og hva du har lyst til!

Linn, mamma til Malin | 19.08.2010 | 20:52

Divamamma: Takk, det er akkurat det jeg ogs mener !

Godt det er noen som skjnner hva jeg vil frem til, og som fler det samme som meg :)

Meg | 19.08.2010 | 20:55

Men... Malin er jo uansett i barnehagen p dagtid, s om du er p skolen da, s "taper" dere jo ikke tid sammen? Hun har kjempegodt av vre i barnehagen sammen med andre barn, og koser seg nok masse :) Hvis du skal g kveldsskole 2 kvelder i uken, s "taper" du jo mer tid med henne p den mten, da hun er i barnehagen p dagtid, mens du er hjemme, og nr hun kommer hjem fra barnehagen, s drar du p skolen?

beate | 19.08.2010 | 21:03

St p Linn, synes det er kjempe fint at du fant en lsning som passer deg, ikke alle har samme behov, er faktisk snn at vi alle er forskjellige med forskjellige behov, og fr man tilpasset det s man fr noe som er i trd med dine nsker er faktisk det kjempe bra for deg og Malin:) Synes du er kjempe flink:)

Malene | 19.08.2010 | 21:10

For et menneske du er. Ikke kan jeg sette meg inn i situasjonen, siden jeg ikke har barn, men det her hres jo helt topp ut! Hper du er fornyd med ordningen, og at alt blir bedre :) Forstlig at du ikke liker at andre "oppdrar" barnet ditt! Du er s flink, s flink :)

Alanna | 19.08.2010 | 21:23

Du tenker som meg! Jeg fikk min frste en uke etter 18-rsdagen min, og min neste fr jeg var 20, s skolegangen ble noe kappet av, kan du si. Jeg ville heller ikke ha dem i barnehage for tidlig og heller ikke ville jeg de skulle vre der for lenge. Men da JEG skte p kveldsskole fikk jeg beskjed om at det var forbeholdt dem som var over 23 r! :-( Jeg kom inn p allmenn pbygg da jeg var 24 og var forsvidt fornyd med det. Men jeg skulle nske jeg kunne gtt det ferdig fr!

S jeg er utrolig glad for at systemet tydeligvis er endret. At du som ikke engang er 20 kan g kveldsskole, det gjr meg stolt av bo i Norge. Det gir muligheter til oss som velger f barn tidlig. :-)

Stine | 19.08.2010 | 21:26

Jeg synes lsningen hres knall ut! Det kan bli veldig hardt gjre det meste skolearbeidet p egenhnd, men det er bare strukturere seg. Da er det godt du kan ha henne i barnehage! og hvis skolen din l s langt unna at du ikke rekker komme deg dit, pluss at Malin m vre der fra syv til fem (som jeg ogs synes er aaaaaltfor mye) s ville jeg valgt som deg.

N er det bare st p videre og lese s mye du kan. Noe som kanskje blir lettere uten lang reisevei og gnagende drlig samvittighet. Inntakskravene til psykologi krever utrolig mye arbeid og samme journalistikk.

Marianne | 19.08.2010 | 21:33

Herlighet, folk alts! Dere blir jo nesten sinna p Linn for at hun vil se datteren sin mer enn et par timer om dagen?

Jeg er helt sikker p at hadde hun skrevet at hun hadde Malin i bhg i 8-9 timer hver dag, og sa at det var helt OK, hadde hun sikkert blitt halshugget og beskyldt for ikke eie flelser for Malin.

Nei, jeg gir meg ende over, s mange misforstelser da.. Tror mange egentlig kjenner det stikker litt i seg selv jeg, for de skulle nske de gjorde det selv for sine barn...

Jeg skjnner deg hvertfall veldig godt, og gjr alt jeg kan i min makt for f til noe av det samme som deg! Barna vre er s dyrebare og flotte, og denne tida gr s fort forbi at all tid med dem er uvurdelig!

eileen | 19.08.2010 | 21:41

hrregud, er HELT enig med Divamamma! la folk f velge selv, uten at andre skal bry seg :-) det er n min meining..

st for det du mener linn! :-)

| 19.08.2010 | 22:01

Supert!! Men ikke glem at det er bedre gjre seg ferdig med utdannelsen i stedet for rote rundt med noe du i grunn ikke vil. Vi m heller ikke tenke at det er synd p barna som gr i barnehagen, de har det kjempekjekt der...leke med andre barn syns de er veldig kjekt, og god lre.

Men, er enig med deg at 7 til 17 er alt for lenge. God lsning at hun fr g litt i barnehagen i tillegg til vre med deg. Hper bare du tar den utdanningen du nsker, det er veldig viktig for deg og din fremtid. Kan ikke leve gjennom barna.

Lykke til!!

Camilla | 19.08.2010 | 22:10

Sant som du sier Linn, at det finnes andre lsninger bare man undersker litt og er klar over de. Du kan jo alltid ta pbygning etterp hvis du nsker det, slik at du fr generell studiekompetanse. Det kan man ogs ta utenom g p skole 5 dager i uka.

St p videre! :)

Lill Hanne | 19.08.2010 | 22:12

Skjnner deg kjempe godt Linn!!

Er selv tobarnsmor og ekstremt opptatt av nr barna skal begynne i bhgen og at de skal ha KORTE dager! 7-5 syns ikke jeg er ideelt for en 1ring egentlig ikke for noen barn. For det blir s veldig lite tid med mamma og pappa.

Desverre er det snn at ikke alle har muligheten til velge!

Men har man det - br det ikke vre tvil, tiden med Malin som liten fr du ikke igjen!

Du kan jo g p en mer heavy utdanning senere. Selvom du utsetter det betyr det ikke at du aldri gjr det!

Og jeg syns n at barna kommer frst jeg da :-)

Linn, mamma til Malin | 19.08.2010 | 22:18

Meg: Hadde jeg gtt p vanlig skole ville jeg sett henne ti minutter p morgenen, og hadde ikke rukket levere henne fr bussen gr, da mtte farmoren hennes kjrt henne i barnehagen i tillegg. N fr jeg 3-4 timer sammen med henne p morgenen, og ca 4 timer p ettermiddagen, er stor forskjell p 7-8 timer og maks to timer med henne hvis jeg hadde gtt vanlig skole..

I tillegg kan jeg ha henne hjemme nr jeg vil. S jo, jeg hadde tapt masse tid med vanlig skole. Dessuten ville det vrt kjempekaos med reisetid og buss og i det hele tatt. S jeg er fornyd med valget mitt, er ikke det det viktigste?

maria<3 | 19.08.2010 | 22:29

S utrolig bra att du har kommet frem til en slik lsning, tror det vil vre positivt for bde deg og Malin:)) Jeg har selv jobbet i barnehage og for de minste er det og vre der fra 7- 5 veeldig lenge.., s om foreldrene har mulighet til og hente barna tidligere er det faktisk det beste, mange av de aller minste er veldig trtte og slitne p slutten av dagen. Men selflgelig, er ikke alle som har en slik mulighet - mange m jobbe full dag - men kan man finne andre muligheter nr barna er helt sm enn og kjre de rett inn p full dag s er det de beste!!:))

Skjnner ikke hvorfor noen skal synes att dette er nagativt - det er kjempe positivt att Malin for mer tid med mammaen sin., hun er jo ogs i barnehagen - fr lekt og sosialisert seg., men hun har som barn ikke noe behov for og vre der frem til fem.

Mange av foreldrene til de minste jeg hadde i barnehagen slet med de samme som du gjr- flte att de hadde alt for liten tid med barnet og de som hadde mulighet gjorde noe med det---en tok fri en dag og fikk i tillegg nedkortet noen av arbeidsdagene sine - er ikke noe srlig og ha en baby p 10 mnd p full dag om man har annet valg!!

Men de er mange mter og gjre ting p - alle familier forskjellige!, bra du har funnet din mte og att du er fornyd - det er det viktigste:)))

Heidi | 19.08.2010 | 22:31

Det er klart barna har det supert i barnehage. Men Linn fler snn hun fler, og hun m gjre det som er riktig for HENNE og MALIN og ikke det som er riktig for DERE. S lenge HUN er fornyd med ordningen s har det ikke noe si hva dere ville gjort selv.

Lise | 19.08.2010 | 22:39

S bra at du har funnet en lsning som passer for deg Linn ;) Det er tross alt det som er det viktigste at det er den beste lsningen for deg og Malin :) De som er negative, er nok bare misunnelige...

maria<3 | 19.08.2010 | 22:41

Og----;) to timer med barnet er alt for lite - de er veldig synd att samfunnet er lagt opp slik att foreldre fr s kort tid med barna. Jeg er veeldig for barnehage - barn har godt av og vre med andre barn - kjempe positivt:)) Men disse lange dagene - tror mange hadde hatt gdt av mer familie tid:)) Vi er jo blitt ett samfunn der det vanlige er ett familier ser mindre og mindre til hverandre - og de er jo ikke noe og trakte etter.

Du vet att du ogs kan ta enkelte hyskole utdanninger som nett studie?:) og hyskole kan man ogs ta p femti prosent - blir jo noen r ekstra - men de er mange mter og gjre ting p - og mange veier og g;))

Masse Lykke til med kveldskole:))

stnos | 19.08.2010 | 22:44

jeg har stor tro p at du blir gjre det som fles best for deg og malin uansett hva andre tenker og mener:)

det er du som skal leve med de valgene du tar. fles det rett s go for it. vi har alle ml for livet men selv mlet kan endre seg etterhvert.

Annie | 19.08.2010 | 22:51

voksent gjort av deg, og forstr valget ditt godt! :) 10 timer i barnehagen er jo veldig mye, og s lenge det er andre muligheter som passer deg og Malin er jo det helt fantastisk!

angiemor | 19.08.2010 | 23:15

S kjempeflott at du fant noe som passet for deg! Det hres skikkelig lurt ut,akkurat noe snt jeg kunne tenkt meg! :) Kansje jeg m sjekke ut om det er noe snt her omkring..

Jeg er s enig med deg,liker ikke tanken i det hele tatt om at barnehagen skal oppdra barna mine!

Noen timer om dagen syntes jeg bare er bra,men hele dagen blir for mye,iallefall for en etring! :)

Iselin | 20.08.2010 | 00:36

h, vet du, nr jeg leste innlegget kjente jeg hvor stolt jeg ble av deg, og hvor glad jeg ble! Jeg er stolt av deg Linn, som fr til disse tingene og tenker p hva som er best for deg og Malin. Helt fantastisk! At folk kommer med s negative kommentarer skjnner jeg ikke. Lurer nesten p om det er misunnelse ute og gr? Helt klart har Malin godt av barnehage, men hun har ogs bruk for deg. Og du viser gang p gang at du alltid er der for henne. Selvflgelig hadde det ikke vrt traumatisk for henne vre s mye i barnehagen, men jeg tror absolutt du har tatt riktig valg!

Jeg vil ogs bare skyte inn at sjekk godt rundt alle muligheter, at studiet p aftenskolen er godkjennt og muligheter for lreplass.. Har vrt endel tull rundt det..

Marita | 20.08.2010 | 01:38

Glad p dine vegne:) Hper kveldsskole blir gy:)

Malin | 20.08.2010 | 01:55

Dette hrtes ut som en veldig fin lsning for dere!

Du er tross alt den viktigste omsorgspersonen i Malin sitt liv, og forbildet hennes. Ja, hun har godt av vre i barnehage med andre barn noen timer om dagen, men hun har ogs godt av vre med mamma'n sin, hvor hun er helt trygg og fr masse omsorg og fullt fokus fra en stabil voksenperson.

S gjelder det vre strukturert med lesingen, men det regner jeg med du klarer fint ;)

Lykke til!! Forstr dine valg s godt.

June | 20.08.2010 | 02:09

Tror det er litt dumt g noe du egentlig ikke har lyst til da? Blir jo sikkert kjeempebra for de barna eller ungdommene du kommer til jobbe med i framtiden da;) Bli mtt av en person som er uengasjert og lei av det hun skal jobbe med. Du ville sikkert ikke likt om noen i bhg til Malin var slik..

Thessa | 20.08.2010 | 06:38

Hei.

Vil bare tipse deg om privatistweb ogs. P privatistweb.no kan du registrere deg, og melde deg opp til eksamen i videregende fag 1.-15. september for hsthalvret (og i begynnelsen av januar for vrhalvret). Da velger du fag selv, og leser hjemme frem mot eksamen. Da kunne du tatt 3-4 fag i halvret, og startet med de fagene du er best i, slik at det ikke er noe problem studere alene. Jeg har forbedret noen karakterer p denne mten, og s lenge man er strukturert og flink til jobbe, funker det utmerket. Bare et tips, s du har muligheten til gjre noe du virkelig vil:)

Ellers fr du ha lykke til med skolen, uansett hva du ender opp med gjre:)

Lille My. | 20.08.2010 | 07:30

Det sier alt om hvor mye du vet om dette, jeg kjenner jeg blir kjempe sint og skuffet av ;

De fleste har muligheten til gjre noe med det s lenge de ofrer litt og tar seg tid til lete etter muligheter. TRO DU MEG! Det har jeg gjort! Jeg er ogs alene, og jeg gr skole, hadde jeg vrt hjemme hadde jeg Kun ftt arbeidsl. trygd p ca 5 tusen, og gr jeg skole fr jeg sttte og har utbetalt over 15 tusen. S hva tror du?

Og jeg tror maange andre kunne nske det samme som oss, og ha mere tid sammen med barna sine, tror ikke du? Jeg synes det er snever synt og umodent, for ikke snakke om frekt utale seg p den mten.

Har lest bloggen din lenge, og jeg synes du virker som ei kjempe jente, men hver eneste gang du fr kritikk s avskriver du de, og konkluderer med at det du "vet" er rett. Du er 17 r. Jeg er 27.

17 eller 27, en kan ikke vite alt her i verden.

Lille My. | 20.08.2010 | 07:35

Merk! Jeg har Ikke noe imot Valget Du har tatt, tvert imot, jeg misunner deg, og synes det er rett, for alle.

Divamamma :-) | 20.08.2010 | 07:55

Lille My: synes ikke akkurat det var umodent eller snevert av Linn skrive det. Det er jo faktisk sant! De FLESTE har faktisk mulighet til omprioritere for kunne vre mer med barna sine. Kanskje ikke du, men MANGE. Linn vet jo heller ikke om din situasjon, s...

Lille My. | 20.08.2010 | 11:47

Jeg er veldig opptatt av dette temaet nemlig.Har jobbet i barnehage selv i 7 r, og snakket med maange foreldre om dette. Dette har ogs vrt debatt i barnehagen hvor snnen min gr og, der er det til sammen p alle avdelingene ca 200 foreldrepar, i barselgruppa og i min venninne gjeng med barn er det s si ingen som har muligheten tid vre hjemme med barna sine mer enn maks noen mneder lengere enn permisjoner.

Hvor tar dere det fra at de fleste har rd til vre hjemme?

Dessuten! ;

Quote Linn; De fleste har muligheten til gjre noe med det s lenge de ofrer litt og tar seg tid til lete etter muligheter.

Er ikke det en umodent skrive noe snn, s er det ihvertfall utrolig frekt, hun insinuerer jo her at folk som har barna sine i barnehager ikke gjr som henne, alts ofrer litt, og tar seg tid til lete etter muligheter. Jeg VET at jeg snakker for flere enn meg selv at det overhodet ikke stemmer!

Divamamma | 20.08.2010 | 12:44

Lille My: Jeg er selv veldig opptatt av temaet selv. Jeg jobber i barnehage for yeblikket, og jeg har selv barn. Det er jo langt ifra umodent skrive det Linn skrev? Hvorfor er det umodent? Jeg ser S mange foreldre hele tiden klager om at de skulle nske de kunne vre hjemme litt lenger med barnet sitt, og klager og er lei seg for det nr de kommer i barnehagen. S hvorfor ikke ha det hjemme lenger? Jeg kjenner opptill flere par med barn, og det er rett og slett bare omprioritere konomisk. Det er rett og slett bare la vr reise til Syden, kanskje slutte ryke, muligens kutte ned p internetthastigheten, slutte kjpe s mye klr eller sko, si opp diverse bladabonnement eller lignende, selge bten, bytte mobilabonnement osv.
S ja, DE FLESTE kan klare det hvis de bare ofrer noe. Flertallet av foreldrene i Norge har jo barna sine i barnehager, og det er opptill enhver hvor mye de nsker ha barnet sitt i barnehagen.
Men de som ofte klager over hvor kjipt de synes det er ha barna sine i barnehager, br jo rett og slett se litt mer p saken sin, og lete etter muligheter. Det har vi gjort!
Vi har enkelte mneder vi sliter veldig konomisk, og vi har IKKE en lik konomisk frihet som vennene vre rundt oss har, men det er snn det er nr vi velger ofre ENDEL ting for at Vesla ikke skal vre 100% i barnehage. Det er jo rett og slett opptill enhver person..
Det finnes jo selvsagt mennesker som ikke klarer omprioritere, eller ikke har muligheten til det, som virkelig ville vrt mer med barna sine. Det er jo i slike saker det er synd.
Men jeg synes du virker veldig hrsr nr det gjelder dette temaet, for Linn skrev ikke ALLE, men de FLESTE. Noe jeg er totalt enig i , og derfor backer opp Linn.
Alle vet jo selvflgelig at enhver familiesituasjon er individuell med ulike utfordringer, det er jo ikke til stikke under en stol. MEN, jeg VET at flere kan omprioritere hverdagen sin hvis de bare setter seg ned og ser nrmere p mulighetene. Det er bare for meg se rundt meg, s ser jeg det enkelt!
Det handler litt om at det her handler om mange, men ikke alle..

Lille My. | 20.08.2010 | 13:09

Jeg er helt enig i det du sier om prioritere, og noen kunne sikkert ofret mer, men det er ganske mange faktorer som skal tas med..

Bla;

Mange har jo flere enn ett barn, og kan ikke tillate seg leve stramt konomisk for det vil g utover andre enn de voksne i familien, det kan det jo i verste fall ogs gjre med bare et barn og.

Ogs har du ting som styrker livskvaliteten til familiemedlemmer, feks jeg, jeg betaler ganske mye i mneden for trene, hadde ikke jeg kommet meg litt ut, alene, hadde ikke jeg kunne vrt en like god mamma for snnen min som jeg er, det er jeg overbevist om. Dessuten bruker jeg endel penger p svmming Med snnen min. Han elsker det!

Og ta en sydentur mindre osv, er jo greit, men alle trenger en ferietur en gang i blandt, ogs de sm, og kanskje kosen v g p cafe en gang, osv, kreativ eller ikke, alt koster penger. Penger penger penger.

Sist, men ikke minst, i store byer, ihvertfall her i Oslo er alt mye dyrere og.

Men, hvis jeg har forsttt dere rett s mener dere at folk vil vre hjemme med barna sine lengere, men de ser ikke nok p mulighetene, og -eller de vil ikke ofre nok for det? JEG SYNES DET ER FREKT. Og jeg tror virkelig dere undervurderer andre foreldre.

Hvis jeg virker hrsr er nok det litt overdrevet, men jeg tar det litt personlig selvom det jo ikke handler om Meg, hehe. (Jeg vil jo ogs selvflgelig vre sammen med snnen min mer) Saken er jo at jeg synes er dmmende, og en bedre visser. Og det gjelder mer enn noen f samtlige blogginnlegg jeg har lest i nesten to r.

| 20.08.2010 | 14:04

Alle andre klarer vre fra ungen sin p dagen, s da m vel du og klare det?

hvordan gr det nr du begynner jobbe da? Da blir det jo likedan..

siljetherese | 20.08.2010 | 14:17

nei, det er jo AKKURAT det jeg skal det :). Jeg slutta p vg2 studiespes i vinter pga drlig motiviasjon pga jeg var gravid og bekymra ovenfor boplass,penger osv + masse drittslenging, og bestemte meg for g barne og ungdomsarbeider p aftenskolen! (har gtt design og hndverk, og man kan ta krysslp over til b&u)

Men n fant jeg ogs interir-nettstudier, s mulig det kanskje blir det istedet for / eventuelt etterhvert ! Vi har mange muligheter selv om vi er unge mdre som satser p barn foran skole! :-D

siljetherese | 20.08.2010 | 14:37

prioriterer barn** :)

| 20.08.2010 | 15:17

Du har ogs et tilbud med bare 4 r i lre, med fagbrev. tar 1-2 fag for ret hjemme, mens du jobber. du kan jo f.eks jobbe i barnehagen da! + at du fr lrlinglnn + ekstra fra nav da lrlinglnnen ofte er for stor for kommunene

Veronica | 20.08.2010 | 16:06

Det er faktisk snn at folk flest har mer enn god nok rd her til lands. Det verste er at de som klager mest p konomien er de som har skapet fullt av klr de ikke bruker, har dyrest bil, strst flatskjerm, strst hytte, varmekabler i alle husets rom etc etc. Jeg har faktisk vokst opp med foreldre som har hatt drlig konomi - mamma hadde to barn i en alder av 21, og fikk to til senere - men jeg har aldri lidd noen nd. Strammere konomi betyr ikke at behov ikke oppfylles. Det handler om prioritering. Mamma har hatt masse tid til meg og mine ssken, og vi har samtidig aldri manglet mat eller klr eller andre ting. Og det p tross av at begge foreldra mine ryker relativt mye ;) S nei, det gr ikke utover barna at foreldra har litt trangere konomi. De trenger faktisk ikke klr til tusenvis av kroner ;) Se p Silje Heln, som m vri og vende p hver krone - gr det utover Celine? ;)

Jeg synes du er flink, Linn! Jeg hper du kan oppfylle drmmen din, og ikke vil angre senere. Det at du gr en omvei for f det til gjr ingenting, men det er fortsatt ditt liv - st p ditt, og lev ut drmmen. Det gr ann, selv med masse tid til veslemor :o)

lappedilla | 20.08.2010 | 17:25

Alt handler jo egentlig om din egen samvittighet oppi dette her og da er det kun du som vet hva som er rett for dere. Kanskje var ikke helt gjennomtenkt og planlagt det du hadde tenkt, med lang vei til skola og ikke noe bil enda.( Utrolig hvor mye lettere alt blir med bil) S det er ditt valg og det er jo flott at du finner en lsning. For som du sier sjl, det er viktig komme igang med NOE. Jo lengre du venter jo verre vil jo det bli. N har jeg passert 40, er separet og flytta ut. Det er ikke lukrativt iallefall, med halv jobb og halv ufretrygd....men jeg er fornyd med livet n og da er vel valgene jeg har tatt rett.

Lykke til!

 Ingrid - foto og litt til. | 20.08.2010 | 17:59

Unger skulle ikke begynt i barnehage fr de var 3 r syns jeg :) syns malin er altfor ung n ogs jeg. tenk noen sender ungene sine i barnehage nr de ligger i bagvogn! sykt

det var faktisk en snn test som viste at unger egentlig ikke burde begynne i barnehage fr de var rundt 3 r. det kunne skade det mentale elns

myruin | 20.08.2010 | 18:12

Snn er det nr du skal bo p landet vettu Linn,- langt unna skole og det som skjer.. :)

Tenk bodd 5 min fra skolen, da hadde det jo ikke vrt noe problem.. ;)

maria<3 | 20.08.2010 | 18:52

Hvilken test som sier at barn ikke br g i barne hage fr de er tre??!? Barnehage er veldig positivt for unger - og det er faktisk veldig stor forskjell p de som har begynt i barnehage i en alder av 1 1/2 og de som begynner nr de er 3 - 4. Barna som begynner tidlig er som regel langt foran i utvikling p mange omrder. De er flink og snakke, kan samaspill, motorsisk ofte flinkere, kan rollelek etc.

Barnehage er en veldig positiv arena for barn - og si att barnahage er skadelig synes jeg er ille, men dagene kan for sm barn OFTE bli litt LANGE, s for de sm er de bedre med kortere dager, men ellers mener jeg att barne hage er utelukkende positivt:)

Du m ogs tenke p att barn begynner tidlig p skole i dag - og trenger disse rene i b. hage som forberedelse!! Mange er fem r - og to r i barnehage fr skolestart er faktisk for lite!.., de er jo ikke noe kjekt om barnet ligger langt etter de andre i utvikling heller!!

Malin er i en alder der barnehage er kjempe positivt - og de ville vrt synd om hun ikke skulle gdt i b-hage i det hele tatt.

Lille My. | 20.08.2010 | 20:40

Veronica: Hvor tar du dette fra? Kan du dokumentere det?

eileen | 20.08.2010 | 20:47

maria<3:

jeg er helt enig me deg at barnehager er bare godt for barna. Men jeg selv har aldri gdt i barnehage, jeg tr pst at jeg aldri har ligget BAK noen andre nr det gjelder utvikling osv. S dr m jeg si meg uenig.

og forresten linn, synes valget ditt var kjempe bra! :-) Det gjelder finne det som passer en selv best ;)

maria<3 | 20.08.2010 | 21:36

Jeg er som sagt helt enig med Linn: Synes hun har tatt ett veeldig godt valg, og er gla p hennes vegne - att hun har funnet en lsning som hun er fornyd med:)) Men de betyr ikke att jeg synes att barnehage er drlig og undergraver den av den grunn....., er ikke slik att det ene utelukker de andre - barn kan g i barne hage men ogs f god tid med foreldrene - Det viser Linn her - med hvordan hun har tilrettelagt det for seg og sin datter - supert!!:)) Malin for g i Barnehage - men for ogs masse tid med mammaen sin - bedre enn det kan de vel ikke bli:))))

maria<3 | 20.08.2010 | 21:47

Lille My: Hvorfor ikke bare vre gla p Linn sine vegne?:) - Du hadde jo selv nsket det samme - og vrt mer med barnet ditt - men som du skriver s lot det seg ikke gjre - pga. mange omstendigheter.., de gjr en ikke til noe drligere foreldre av den grunn - mange har det tft konomisk og m jobbe for fullt!! Men nr hun n fikk mulighet til og vre mer med barnet sitt - s er de jo ingen vits og vre sjalu og p en mte ikke unne hun det!! Man Kommerl ingen vei med misunnelse..., man forsurer bare for seg selv...

Lill Hanne | 20.08.2010 | 22:40

Ikke sende barna i bhg fr de er 3 r????????

Det er det dummeste jeg har hrt!!

Alle barn har godt av vre i bhg - p veldig mange mter!!

Men, det kommer an p hvor lenge man skal vre der!!

For de FLESTE gr det an redusere tiden der, men ikke for ALLE!

Skjnner godt at aleneforeldre ikke har mulighetenn til det!

Men for Linn sin del; ettersom det er mulig er jo det helt klart det beste!

Malin for korte, fine dager i bhg og masse tid med mammaen sin <3

De fr det mye bedre begge to.. Og det blir sikkert enklere nr Malin blir strre..

Muligheten til hyskole osv er jo fortsatt der!

Og det er klart hverdagen med f timer sammen kommer - men da er vle Malin litt strre og...

silje therese - en engel i magen | 20.08.2010 | 23:14

herregud, hres ut som dere mener barn som ikke gr i bhg blir tilbakestende! jeg har aldri gtt i bhg, og jeg led ingen nd. mor hadde ikke rd! s dere mener alts at de som fr kjrlighet fra mor p dagtid istedet for bhg blir trege og dumme... jeg var iallefall den frste i klassen som leste og skrev!

ingvild | 20.08.2010 | 23:55

s bra alt ordnet seg Linn :)) blir glad p deres vegne :D

maria<3 | 21.08.2010 | 00:55

Jeg mener att barne hage er med p og fremme barns utvikling - ja. Og kjrlighet fra mor utelukker da heller ikke barne hage. De frste ret er det jo primrt nrhet, omsorg og kjrlighet fra mor/far barnet har behov for - men nr de kommer i to rs alderen er de fint for barna om de kan f g i barnehage og vre med andre barn - det er viktig for utviklingen!!:)

Du m ogs tenke p att da du var liten s var de nok mange flere barn i gaten og leke med - i dag s gr stort sett alle i barnehage- s blir litt anderledes for en 3 ring og g hjemme med mor da - og ja barn begynner etter en hvis alder og f andre behov enn og bare vre med mor!!

De fleste nsker jo og sosialisere barna, att de skal bli mer og mer selvstendig, att de skal fle trygghet med andre barn og voksne, att de har noen og leke med, att de lrer og dele- lrer og vente p tur-- mye av dette begynner barn og lre nr starter i barnehage - s ja det er utelukkende positivt for barnet - og en god forberedelse til skole start!!:))

Lille My. | 21.08.2010 | 09:03

Maria; He he. Jeg har da aldri sagt at jeg ikke er glad p hennes vegne!? Jeg er jo helt og holdent enig i valget hennes, hver sine barn, hver sine valg. Jeg har jo i hvert innlegg gitt henne skry og..

Gr det ikke ann ta en debatt p en ok mte uten overdramatisere det?

Mine poeng er jo at jeg mener at mange andre foreldre nsker det samme som Linn har hatt muligheten til, og valgt, og jeg mener hun og flere som har kommentert dette innlegget i hennes favr undervurderer andres vurderinger etter end permisjon om at de ikke har rd til vre lengere hjemme.

Flere skriver jo at folk kunne ha ofret mer, tatt seg en sydentur mindre osv, ER IKKE DET DMMENDE OG? ER IKKE DET VRE BEDREVISSER?

Det synes jeg!

siljetherese | 21.08.2010 | 09:09

ja, du har vel rett i det maria : ) Dessuten var min mor dagmamma attptil ! : )

Trine | 21.08.2010 | 14:17

h, skjnte ikke helt jeg..

Vis du begynner p skolen kl 5, og henter Malin klokken 3, s fr du bare 2 timer med henne da og?

Skjnte det med barnehagen, er helt enig med deg, at et barn p 1.5 r ikke skal vre i barnehagen fra 7-5. Det er ikke noe negativ komentar det her alts, bare skjnte ikke helt med at dere fr mer tid sammen.. Dere har jo morran og da sklart.

maria<3 | 21.08.2010 | 14:35

Trine: hun trenger jo ikke hente Malin i barne hagen kl. tre - hun kan hente hun ett -halv to - halv tre - alt etter som:) Hun kan ta en fridag eller to i uken med hun - noe hun ikke hadde hatt mulighet til om hun hadde godt p dagskole!! Og som du sier ikke minst p morningen - hun kan levere i 9-10 tiden - og det er klart stoor forskjell p og levere jenta kl syv enn kl. halv ti:)) Det er egentlig veeeeldig lett og forst att hun med denne lsningen fr mer tid med barnet sitt!!:))

Skjnte du n?;))

Maria<3

Mette. | 21.08.2010 | 15:31

Kjernetid i barnehager er ca 9-14, de fleste opererer med at hvis barna skal vre i barnehagen da( med unntak selvf.),.

Det er fin for sm vre, ikke alt for lange dager, men heller ikke alt for korte eller, snn at de ikke "detter utenfor".

Trine | 21.08.2010 | 15:41

Maria : Ja, takk, skjnte det bedere n. Ja, hehe, er lett forst at hun fr mer tid med Malin, men er bare jeg som ikke skjnner ting s lett ;) Hehe.

Men takk, n skjnte jeg det :)

Lykke til Linn, snker deg og Malin alt vel!

pt | 21.08.2010 | 22:38

Skjnner godt at du tok det valget:) Du er ung og kan nrsomhelst flge drmmene dine ved en senere anledning. Men tiden med Malin som liten fr du aldri igjen!

Guro | 23.08.2010 | 09:47

S bra du fant en lsning som passer for dere. Enig med deg, 7-17 er alt for lenge for et s lite barn i barnehagen. Almaen min p snart 3 gr ogs fra 9-15 hver dag, og det er perfekt for oss. Ikke stress om morgenen og god tid til mammakos p ettermiddagen :)

Lykke til! :)
Profilbilde

Jeg heter Linn Thorsen Mikkelsen og er 20r gammel. Mamma til Malin (4) Fillip (0) og stemor til Nicolay (6). Bor sammen med mannen i mitt liv, Halvard (28) i et koselig rekkehus i Fredrikstad.

Ble gravid og flyttet ut som 15ring, var hjemmevrende med Malin i tre r fr jeg begynte p skole igjen. S viste testen positiv igjen som 19ring, og lille Fillip kom 9 tunge og usikre mneder senere. Fillip har medfdt nyresvikt, og vesicoureteral reflux. Det gjr at vi er mye inn og ut av sykehus, og at han krever litt mer enn andre babyer p samme alder. Men vi er med godt mot, og nyter den lille gutten vr. Han er et lite mirakel!

Fremtidsplanene er litt usikre, men om alt gr vr vei fortsetter jeg p utdanningen min neste r. Frste prioritet n, er vre hjemme og kose meg med ungene og flge opp utredningen til Fillip.

Er veldig glad i interir og oppussing, s det er ikke sjeldent at jeg str med malekosten i hnden eller flytter rundt p mbler. Liker ogs veldig godt lage mat og bake, s det gr endel tid til det ogs.

Trives godt med livet mitt, og fler meg heldig som har alt allerede i en alder av knappe tjue r.

+ Flg p blogg.no
+ Kontakt

Annonser

Meny

Kategorier

Arkiv

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av Silje Lien Design
hits