Nytt og nyttig

Leste gjennom den nyeste utgaven av Foreldre&Barn nettopp, der fant jeg endel ting jeg ville tipse dere om ;

N kan man idmmes delt bosted:
Idag kan foreldre som gr fra hverandre fritt avtale delt bosted for barn, eller motsette seg dette.
Det kan en pr idag ikke dmmes til, kun hovedomsorgen for barnet kan man dmmes til ha i retten.
Fra og med 1Juli i r kan domstolene i spesielle tilfeller idmme delt bosted, til og med mot den ene eller begge foreldrenes vilje.. (regjeringen.no)

N m du melde ifra flytting til barnefar hvis dere ikke er sammen lengre :
Etter at man har gtt fra hverandre krangler mange ofte, og prater gjerne ikke sammen, ikke nr det gjelder barna en gang.
Store avgjrelser som f.eks flytting "glemmer" mange si ifra om, dette er n forbudt med lov, fra og med 1Juli i r innfres varslingsplikt, s n m man si ifra til den andre 6uker fr flytting, det gr begge veier, den som kun har samvr m ogs si ifra til den barnet har fast bosted hos. Grunnen er at de skal ha tid til finne en god lsning for samvr med barnet:)
Yay for det!

Til slutt det beste av alt :
Trusler, klapsing, knipsing og truing er n forbudt med lov.
Alle former for vold rettet mot barn er n forbudt i Norge.
9 April ble barneloven endret med umiddelbar virkning, s n er sm klaps forbudt, ikke som ledd i oppdragelsen, eller av tradisjon/kultur. Barnet skal heller ikke utsettes for skremmende, plagsom eller annen hensynsls opptreden. Det innebrer ogs forbud mot innelsing (husarrest!) av barn og bruk av trusler, bde om straff eller at barnet skal bli forlatt. Kan tenke meg vanvittig mange kjenner seg igjen. N er det hvertfall forbudt med lov!
latterliggjre barnet mens andre hrer p, eller flelsesmessig avvise barnet er ogs uakseptabel opptreden.
Hipp Hurra!
Neste gang jeg ser noen smklapse ungene sine p fingrene eller smekke til dem nr de er utlmodige i byen skal de f hre det. Det er det verste jeg vet om, dere vinner ikke tillit og respekt p den mten, kun redsel og hat.
Det er ikke lov knipse heller, eller rise. S husk det neste gang du kjenner sinnet komme over deg og du er nr klappe til, det er ulovlig.

I Norge blir barnet tatt p alvor, skulle bare nske det var tilfelle i alle land..
Men vi kan hvertfall juble p vegne av vre sm :)



Ja til en trygg hverdag! :)
Tror ikke foreldre aner hvor mye redsel, smerte og ydmykelse det ligger bak fysisk straffing som ris og klapsing.
Man mister respekten og bygger opp hat. Og det er jo det motsatte av det foreldrene vil, er det ikke vel?
Det eneste som fungerer er prate om det, hva lrer man av husarrest?
Man sitter ikke akkurat og tenker over hva man gjr.. PRAT sammen, ikke vr redd for ta tak i problemene.
Ellers bygger de seg bare opp, og s har man til slutt et s stort problem av man ikke takler det selv.
Familiekontoret er gratis, bra og en god ressurs hvis man fler man trenger hjelp.
Nummeret til familiekontoret finner du her
Vet om mange som har ftt utrolig god hjelp av dem. Det har forresten ingenting med barnevernet gjre, for de som tenkte p det ;) De finnes i hele landet.

Hva synes dere om lovendringene?





41 kommentarer

:-O | 21.05.2010 | 14:35

Trudde ikkje det fantes folk som klapsa / smekka eller lste inne unga sine her til lands!!

Huff.. Er jo ikkje deres feil at dei vart til, d skal jo ikkje dei "straffast" for det..

Godt det har kommet ein bedre lov:)

Trine Lise (Trine's Verden) | 21.05.2010 | 14:38

Huff, det er det verste jeg ser ogs :) Ingen som legger hnd p mine barn i allefall

Silje Heln | 21.05.2010 | 14:41

Den frste liker jeg ikke helt, men de andre sttter jeg s absolutt. Delt bosted er ikke anbefalt, iallefall ikke for unger under 3 r - og man skal vre flinke til samarbeide om

det i det hele tatt skal fungere, uansett alder p barna. Synest det er dumt at det n

kan bli dmt delt bosted, nr det faktisk krever s mye av begge parter - og at man m kunne samarbeide godt for at det skal g...

Linn, mamma til Malin | 21.05.2010 | 14:47

Det er jeg helt enig i Silje Heln, ang delt bosted.

Men det er alikevel en ny lov, heldigvis skal den kun brukes i sjeldne tilfeller:)

Maja | 21.05.2010 | 14:58

Lov er lov, men tror fremdeles vi kommer til se og hre om barn som regelrett blir mishandlet av sine foreldre. Hva med ke straffene for dette ? I dag fr de ikke mer straff enn hva en person som undeerslr penger fr.. Ja, til stengere straffer for mishandling av barn og bedre barnevern !

myruin | 21.05.2010 | 15:05

Det jeg er mest fornyd med ang den nye loven er at trussler er tatt med som ulovlig. Vi er midt inne i en foreldretvist, ikke jeg da, men i nr familie. Hvor faren stadig kommer med trussler ovenfor barna, om dere ikke gjr slik og snn, s skjer det noe flt.. Bla 'at mamma ikke vil ha dere' har han prestert si.. Barna er 3 og 5.. Og ikke har han betalt barnebidrag enda, og de skilte lag i november..

Hper bare det blir fulgt opp n, lover er vel og bra, om de blir fulgt opp!

Malene - HVERDAG og mer.. | 21.05.2010 | 15:09

Ha en fin dag :) sykt bra blogg!

slaug | 21.05.2010 | 15:09

Jeg er veldig, veldig enig i den siste. Jeg ble riset / sltt av pappa da jeg var yngre, og det sitter enda veldig langt inni meg. Unner ingen barn det, uansett alder eller hva de har gjort! Som du sier; det skaper bare hat og redsel.

siri | 21.05.2010 | 15:13

kjempe bra med nye lover, det er virkelig p tide. trodde faktisk de lovene allerede fantes jeg, og er egentlig litt rystet over at de kom frst n.

hurra hurra for lovendringene:D

Ingrid | 21.05.2010 | 15:17

Syns den var tragisk den med knipsing p hnda. Det m da vre lov om barnet har gjort noe den ikke fr lov til, og ftt gjentatte "nei"? Bare ungen ikke fr merker av det, gjr det ingen verdens ting alts. N tenker jeg bare p knipsing p hnda, ikke klapsing og sling. Det blir for masse. Og jeg har blitt knipset nr jeg var liten, og lider ikke av det liksom. Og jeg hater ikke de som gjorde det. Fikk sikkert bare respekt for de!

:) | 21.05.2010 | 15:26

Er s gla for lovendringene! :) Jeg ble riset, knipset, dratt i rene til jeg hadde store revner, sltt opp til veggen, trkket p, sperret inne og truet og flelsesmessig utestengt av den ene forelderen min spessielt. Dette satte store merker som jeg lever med enda, selv om jeg aldri ble sltt med knyttet neve (det noen betrakter som "ordentlig" vold. Man skal visst ikke "syte" s lenge man ikke har blitt sltt med knyttet neve i ansiktet, i flge noen.)

Dette fltes som en personlig seier! Er S gla for at hvis jeg fr barn, vil de vokse opp i andre omgivelser enn mange av oss har gjort, og fortsatt gjr.

Og jeg sier JA til strengere straffer! Ingen burde slippe unna med f barn til fle seg verdilse og uelsket.

Du har en knall blogg, og leser den hver dag! :)

Fortsett skrive, det er et av hydepunktene p dagen lese det du skriver.

Stooor klem :)

Veronica | 21.05.2010 | 15:36

Sykelig overbeskyttelsestrang p enkelte omrder. Det er ikke alt skader s mye som man skal ha det til. Allikevel; Fysisk straff er helt og holdent uakseptabelt. Det er ikke greit, det skaper frykt. Men straff hender at m til, nr ingenting annet virker. Det finnes forskjellige former for straff. De skal vre virkningsfulle, ikke slemme.

Men det skal ikke tas lett p. Det aller viktigste er snakke sammen, tilogmed med et lite barn. Barnet m forklares hvorfor ting ikke er lov eller hvorfor snn oppfrsel er uakseptabel - p barnets niv. Man m sette seg p huk og forklare, og ogs lytte til barnet. Hvis barnet likevell rett og slett er full av en faen (som smbarn faktisk kan vre!) s m straff til. Som sagt, det handler bare om hvilken mte det gjres p.

Margrethe | 21.05.2010 | 16:02

Har du vrt med i unge mdre p FEM eller TVNorge ?

Karoline :) | 21.05.2010 | 16:02

S n forbyr alts den norske loven folk oppdra barna sine?

Hva skal du gjre hvis barnet ditt banker naboungen? Fortelle den at den bare skal fortsette eller si at hvis den ikke n slutter s blir det husarrest...

Hva hres mest normalt ut? Du har jo tydeligvis ikke lov til si noe annet.

Og tro nr barnet skjnner at det er den som har all makt i huset, da kan jeg love deg at du fr et helvette uten like. Og da kan du alts etter norsk lov ikke gjre noe med det.

:) | 21.05.2010 | 16:03

Verionica: hva mener du er passende straff da?

Bare lurer...

Karoline :) | 21.05.2010 | 16:06

Jeg er selvflgelig i mot at man skal kunne skade barnet sitt!!! Klapsing og sling og snt.. Og alvorlige trusler. Men da kan man jo i teorien ikke si til barnet sitt at hvis du ikke gr og vasker deg n, eller drar p skolen eller gjr leksene din, s fr du f.eks ikke lov spille mer p playstation eller vre ute leke. Fordi det er jo en trussel. Sant?

Karoline :) | 21.05.2010 | 16:07

Passelig straff er da at den er tvungen til dra bort og prate med det andre barnet og be om unnskyldning og forst at det den gjorde var galt.

Elena | 21.05.2010 | 16:10

Fler egentlig ikke knipsing eller klasking er de store problemene, men totalt ukonsekveng grensesetting er. Synd det er vanskelig se og kontrollere med loven..

Ingvild | 21.05.2010 | 16:26

Du er fantastisk, Linn! Blir s utrolig glad nr jeg ser hvor hyt bde du og Roger setter Malin. Dere er ordentlige foreldre!

s utrolig voksen du oppfrer deg nr det gjelder Malin :-)

Du skulle bare visst hvor glad jeg blir.

St p! Malin er heldig :-)

Ragnhild | 21.05.2010 | 16:31

Hei, det er en stund siden jeg har vrt innom bloggen n og det jeg virkelig sitter lurer p n er om du og Roger bor hver for dere?

VeronicasBoble | 21.05.2010 | 16:56

Passende straff? Hvis barnet gjentatte ganger ikke hrer p tross av at du prver forklare er det absolutt greit gi barnet en advarsel om f.eks timeout; og hvis barnet fortsatt ikke hrer, s gi det en timeout da. Tre minutter p en stol uten lov til leke er virkningsfullt (believe me), og ikke minst overhodet ikke skadelig for barnet. Annet enn sret stolthet da. Det var et eksempel :o)

Line | 21.05.2010 | 17:50

Godt med nye lover :-)

Sara | 21.05.2010 | 18:25

Er glad for at det er kommet snn regel p det straffe barnet. Nr jeg var liten, hadde jeg en far som ikke har tlmodighet i det heelee tatt!! Han vet enda ikke hva barneoppdragelse er. Han smekket meg sskene mine i ansiktet hvis vi gjorde noe han mente var galt, eller ikke tlererte. Han knipset oss hardt p fingrene, kleip oss her der. Ikke alle ville kalt det misshandling, men det er det! Jeg ble LIVREDD faren min. Det er en plakat p barnevernskontoret som det str : Hun/han har en far, men trenger en pappa. Snn fles det ut for meg. jeg har en far, men har ALDRI hatt en pappa.

S jeg er kjempe glad for at det er kommet en ny regel. Men jeg mener ogs at det m vre lov "straffe" barnet, ikke fysisk eller psykisk, men feks. ta fra ungen det spillet, eller den leken hvis ungen har gjort noe galt, ikke skjnner at den har gjort noe galt.

Tia | 21.05.2010 | 19:17

Hurra for lovendringene, det var virkelig p tide!

Jeg har aldri blitt hverken, sltt, knipset, klapset til eller opplevd noen annen form for fysisk straff. Jeg har heller ALDRI ftt husarrest, timeout, mtte g i skammekroken eller mtte g opp p rommet mitt. I min familie har det kun vrt god kommunikasjon mellom barn og voksne, som frer til gjensidig respekt. S lenge man er konsekvent vil barnet ta et nei for et nei. Straff er ikke ndvendig for oppdra barn, man kan snakke og forklare hva som er lov og ikke lov, og si tydelig i fra om barnet gjr noe galt. Derimot er BELNNING det aller mest effektive. Belnn alt det bra barnet gjr istedet for gi oppmerksomhet til det negative.

Linn, du imponerer meg, tross alderen er du veldig moden og ansvarsfull, og det er ingen tvil om at Malin kommer til f det godt i livet :D

Veronica | 21.05.2010 | 19:33

Sara; straffe et barn som ikke veit at det har gjort noe galt er ikke greit. Frst m man forklare at det barnet gjr er galt - og hvorfor. Hvis barnet veit dette, men allikevel fortsetter, m det vre lov straffe. Ikke fysisk, ikke psykisk - men man m vre konsekvent.

Tia; Ikke alle barn tar et nei for et nei. Det er stor forskjell p barn, og noen er veldig ''lette'', men andre er ikke fullt s enkle takle. Det kan vre mange grunner til det forsvidt. Jeg er ung. Jeg har ikke barn selv. Men jeg kan si spass mye at jeg har tatt unormalt stor del i oppdragelsen av mine ssken, og jeg har opplevd veldig mye i mitt unge liv. At barn skremmes er feil, men ofte m faktisk en timeout til. Eller ta fra barnet lekene.

Jeg kan huske spesielt en epiosode veldig godt fra da jeg var lita. Jeg nektet plent rydde soverommet mitt, selv om mamma (verdens mest fantastiske mamma som jeg ALDRI har vrt redd for, men opplevd veldig stor gjensidig tillit og respekt for) hadde bedt meg om det flere ganger. Jeg var ganske stor ogs, kanskje 4 eller 5 r. Det hele endte med at mamma ga meg en lrepenge en gang for alle, og ryddet rommet for meg. Det var ikke en leke igjen. Det brant seg fast, og jeg gjorde alltid som jeg hadde ftt beskjed om. Barn tar ikke skade av slike ting - ikke s lenge det veit hvorfor det blir straffet og foreldrene ikke opptrer skremmende.

Man skal oppdra barn til det samfunnet vi lever i, men sorry meg ass - oppdra barn med silkehansker vil bare fre til at unga fr et slag midt i trynet nr de endelig en dag blir voksne.

Mari | 21.05.2010 | 19:34

Jeg synes det er flott at trusler om at barnet skal bli forlatt er blitt forbudt. Mange sier det til barna sine ofte, ikke p en mte der de mener noe med det, men f.eks. "Hvis du ikke kommer n, s gr jeg" eller "Kom n, eller s gr jeg fra deg, s kan du bare bli her."

Det er utrolig mange som bruker si det, og mange som ikke har tenkt over hva det faktisk kan gjre med et barn. Jeg sa det da jeg var 13/14 til ei lita jente jeg passa p hvis hun ikke kom da jeg ropte p henne. Men etter at jeg leste "Ting du ikke sier til barn" i avisa, da det eksempelet sto oppfrt, sluttet jeg fortere enn svint. Jeg tror det er mange som sier det uten tenke over det. Godt at det er blitt ulovlig si det, og hper s mange som mulig vet om loven. :)

Veronica | 21.05.2010 | 19:41

Mari; Den delen er jeg faktisk i. Men du.. Har du tenkt over det foreldre sier nr barna spr hva de nsker seg til jul? ''Jeg nsker meg snille barn!'' Hva tenker ungene da liksom?

grete berge ramsnes | 21.05.2010 | 20:50

Delt omsorg mot foreldrenes vilje er jeg mot! Ellers har jeg gitt klar beskjed til et foreldrepar som slo barnet sitt da jeg var p ferie i Frankrike. Vi var p restaurant og p nabobordet var et par med to barn. De slo og klapset til det ene barnet som satt i sportsvogn mer og mindre hele kvelden. Til slutt gikk jeg bort til dem og sa at det ikke var ok og sl barna sine og at de mtte slutte med det. De sa ingenting tilbake og forlot restauranten ganske raskt.

-hodetmitt- | 21.05.2010 | 21:17

Hadde nsket den loven var nr jeg var mindre! Og jeg er 17 r gammel! Jeg har blitt sltt, klappa til, klypi og gud vet hva hele livet!

Jeg gikk til politiet men de trodde p foreldrene mine, ikke meg...

Mari | 21.05.2010 | 21:46

Veronica: "Den delen er jeg faktisk i" Mener du enig eller uenig? :)

Og ja, har tenkt p det. Synes det er litt trist. Barna fr ikke akkurat hre at de er barna foreldrene hadde nsket seg. Men s er det jo ikke alle barn som ser det p den mten. Mamma sa det til meg da jeg var liten. Jeg husker det godt, men jeg tror ikke jeg tok meg noe spesielt nr av det selv om det kanskje ikkje var s kjekt.

Lene | 21.05.2010 | 23:21

enig i at man ikke skal knipse barne sitt o.l, men husarrest? herregud, skal man pakke barnet inn i bobleplast og isopor ogs da eller? synes barn i samfunnet vi lever i er s overbeskyttet at jeg blir kvalm, regler nr det gjelder leker, og foreldre som gr hakk i hel etter barnet for passe p at det aldri faller eller noe liknende. barn slr seg, det har de godt av fordi de LRER av det. ok, s tryna jeg av sykkelen nr jeg kjrte inn i kantsteinen, da gjr jeg ikke det flere ganger, liksom og s lenge det ikke er livsfarlig eller sppas at man m til legen, s er det utrolig hva et plaster hjelper mot... nr det kommer til husaresst s mener jeg ikke at man skal lse barnet inn p rommet og gjemme nkkelen liksom, men barn br f konsekvenser nr de gjr ting de ikke skal og da mener jeg husarrest er mye bedre enn knipse, sl eller andre mter vre voldelig. jeg ble sldd av min egen far og ville mye heller at han hadde gitt meg husarrest, det eneste jeg lrte av at han slo er at pappa er slem og skummel, ikke at jeg gjore noe galt. hadde jeg ftt husarrest istedet s hadde jeg kanskje skjnnt hva jeg har gjort galt og skjerpet meg fordi jeg ville vre en bedre person og ikke skjerpet meg fordi jeg var redd for f bank hvis jeg er "slem".

Linn, mamma til Malin | 21.05.2010 | 23:51

Lene: Jeg er enig i den delen med at barn er overbeskyttet i forhold til at de ikke fr finne ut ting selv, og f "lov sl seg litt". Men husarrest er det lite nytte i, man kommer lengre med prate om ting, og lre rett og galt p den mten. Men det beste man gjr som foreldre er g foran som gode forbilder.

SILJE HELN - tenring og alenemor | 21.05.2010 | 23:58

Tror ikke vanlig husarest er ulovlig, det var iallefall ikke det som stod i den loven jeg sg da den kom ut. Det er ikke lov sperre barn inne p romma sine f.eks, men husarest der barnet ikke fr vre ute med venner som normalt en kveld f.eks er en KONSEKVENS - og det er ikke ulovlig. Selvflgelig kan du ta ifra ungen din noen "goder" om h*n ikke oppfrer seg bra. Som f.eks, at hvis ungen oppfrer seg helt forferdelig, kan man nekte ungen spille playstation den kvelden (...bare et eksempel). si "hvis du ikke tar deg sammen n, fr du ikke spille playstation senere idag" er ikke en trussel, men en advarsel om en konsekvens. "Hvis ikke du skjerper deg n, s kaster jeg deg ut vinduet" - DET er en en trussel, og det er slike ting som er ulovlig! Alts, vanlig husarest tar ikke barn skade av, slenge de ikke blir innesperret p et rom alene.

Anna | 22.05.2010 | 03:26

Hmm.. Kjenner jeg blir litt betenkt her alts!!

Fantastisk at det har kommet lov ang vold, men det trodde jeg virkelig fantes allerede! Ganske skremmende alts!!

Men jeg tror det gjelder bruke litt sunn fornuft her!

Hvis man kaller det en trussel ta fra barna goder om de ikke oppfrer seg. M jeg si at jeg og stortsett alle foreldre jeg vet om er skyldige!

Prv feks oppdra en unge i trassalderen uten mtte fjerne noen goder! Eller vise konsekvenser?? Umulig tror jeg!

Da snakker jeg selvflgelig om feks. hvis ikke du kan hre etter m mamma legge vekk den leka der! Eller hvis du fortsetter hyle, s tar jeg vekk smokken! Trof de fleste barn er oppvokst med slike konsekvenser! Det kommer en tid hvor barna skal teste ut det meste! Og en ting man vre er konsekvent! Men selvflgelig rettferdig! bruke trusler som g fra barna ol syns jeg ingenting om! Det er en stor forskjell her!! lse barna inne p et rom sier seg jo selv at er galt spr du meg!!!

Men jeg husker at det var en tid fr trassalderen Linn og dere andre frstegangs foreldre, hvor jeg ikke kunne fatte at man kunne bli skikkelig sint p barnet sitt! Vel det kommer, for de vet hvilke knapper de skal trykke p og det kommer dager med ekstra vondt i vilja si! Og man blig s sliten og oppgitt!! Men er man i nrheten av skade sine ste sm mener jeg den personen br f hjelp! Man blir sing ja men herregud vold vil aldri hjelpe noen!! Men vre konsekvent er het i huset det som virkelig fungerer! Snuppa vr for se konsekvenser ved ikke hre etter! Ved feks ikke f smokken om hun bare sutrer i bilen. Og enda viktigere hun fr masse ros nr hun er flink og ekstra goder hvis hun har blitt kjempe flink til noe vi har jobbet med. M ogs si at en time out i trappa umulig skader! Men lukkes inne p et rom, tror jeg bare skaper frykt!

Men rlig talt - goder m man kunne fjerne ved drlig oppfrsel! Og gis ved god oppfrsel!

Pleier si at mamma og pappa bestemmer litt og du bestemmer litt!!

Anna | 22.05.2010 | 03:32

Og her snakker vi alltid om, forklarer og gir jenta en sjanse - fr en gode forsvinner!

VeronicasBoble | 22.05.2010 | 11:50

Mari; Oh! Den delen er jeg faktisk enig i mente jeg ;) Hehe

Natalie | 22.05.2010 | 12:28

Det er greit at det er en lov oppretta p detta med sling og snt, jeg trodde faktisk det var en allerede. Mamma gjorde det p meg nr jeg var mindre og det syns jeg er helt greit nr jeg tenker tilbake p det idag. Jeg hatet det virkelig nr jeg var mindre... Men idag merker jeg hvor respeklse unge idag er mot foreldrene sine. Jeg kan aldri tenke meg heve stemmen min til min mor, hun bare gir meg et "killer" blikk og der holdt jeg kjeft og sier unnskyld. Jeg fikk veldig mye husarrest nr jeg var mindre (ikke snn "g p rommet i to timer") som innebrte ei uke uten tv, mobil, musikk og venner. Da mtte jeg sitte inne hele perioden og lese ei bok eller noe for f tiden til g. Husarrest synes jeg er helt greit. Det er en del av konkvensene hvis ikke et barn vil hre etter, etter man har gitt 10 advarsler. Mange barn er smarte nok til skjnne at veldig masse av det foreldrene sier er kun tomme trusler for det skjr aldri noenting hvis de gjr noe gale. Etter det begynner barnet miste respekt for foreldrene sine.

De fleste av mine venner er s jvlig frekke mot foreldrene sine, jeg har hrt vennene mine som str skriker de rett opp i trynet: "Jvla hore, hater deg, dra til helvete ++ det verste tingene du kan tenkte deg...

Det kunne jeg aldri ha tenkt meg gjort... Tross alt det hun gjorde har gjort at jeg respekterer begge mine foreldre veldig. Jeg er 21 r idag og jeg kan ikke huske at jeg har sagt til Hold kjeft til noen av dem.. Og det er ikke fordi jeg er redd dem... men fordi foreldrene fortjener det. :)

| 23.05.2010 | 17:43

Er helt enig med Silje-Helen, husarrest er det da s absolutt ikke vedtatt noen lov mot! Husarrest er et utrolig effektivt hjelpemiddel i barneoppdragelse og gr ikke ndvendigvis p bekostning av det snakke sammen og kommunisere om problemene Linn. Det si til et barn at nei, idag har du slettes ikke oppfrt deg bra s idag skal du tilbringe ettermiddagen og kvelden sammen med mamma og pappa, det er en KONSEKVENS, det er ikke lse barnet inne og mishandle det.

Av dette forstr barnet at frihet til leke og herje med ungene i gaten forutsetter at det oppfrer seg ordentlig i forhold til foreldre, ssken og andre unger. Klarer man ikke det, s fr man sitte inne og tenke over hvordan barnet vil tilbringe ettermiddagene sine fremover - og tro meg, barn skjnner fort lunta!!

Konsekvenser for handlinger som ikke er akseptable br kjennes p kroppen, IKKE i form av slag, klaps eller knipsing, men i form av at goder tas vekk fra en for en periode, enten det er leker, lrdagsgodt etc. Selvflgelig i kombinasjon med kommunikasjon p barnets niv slik at barnet forstr hvorfor godene fjernes.

Dette er i bunn og grunn enkel adferdspsykologi; man ser at visse handlinger fr unskede konsekvenser og slutter med disse handlingene. Husarrest fungerer supert i s mte og det kan faktisk vre en hyggelig stund som foreldre og barn fr tilbragt sammen:)

Natalie<3 | 24.05.2010 | 17:41

herrefred, man m da f lovtil klappe p hnda til ungen om den tar noe selvom den vet det ikke er lov? Bestemor har bestandig klapsa til oss med kniven (den flate siden selvflgelig!)om vi prvde rre noe som var farlig, feks om strykehjernet sto der og vi hadde ftt beskjed om ikke ta p den, og gjorde det, da kom hun og klapsa oss p hendene. Om hun hadde pratet med oss og sagt at det var farlig, hadde ikke det hjulpet en dritt.

Husarrest har jeg aldri ftt, men har jeg vrt umulig ble jeg sent opp p rommet til jeg var ferdig med grine. Er det liksom ulovlig?

Kjre deg, du kommer aldri langt med prate med ungen din.Passer i noen tilfeller, men noen ganger m man vise dem hva som skjer om de er ulydige. Om ungen vet at alt som skjer er mtte prate med mamma, bryr den seg ikke. Det sier seg selv ;p

Stine | 24.05.2010 | 22:13

den siste syns jeg hadde mye latterlig i seg i allefall :P hvis foreldre ikke skal ha lov til oppfre seg p en mte som barna syns er plagsom, da er det relativt lite interaksjon som kan foreg mellom foreldre og barn i tennra! og forby husarrest med lov er bare bullshit syns jeg. klart, f faktisk LSE ungen inne s den er fanga og ikke kan komme ut, det ser jeg at er dryt, men jeg syns husarest, og tap av visse privilegier, som straff for uakseptabel oppfrsel, for lre at vre ulydig faktisk har konsekvenser, er helt greit.

veldig i mot all fysisk avstraffelse, visste ikke at knipsing og klapsing og lignende hadde vrt lov hittil heller jeg, s det er jo fint at forbys. men lykketil med kontrollere at ingen barn fler ta foreldra er plagsomme, eller at ingen skal f husarest, det er noe av det dummeste jeg har hrt =P

alle barn skal behandles pent og med respekt, og kommunikasjon er grunnlaget for en trygg og god oppvekst. men noe frihet, p hva som funker for seg (som forelder) og sitt eget barn, m rett og slett folk f ha!

clashcityrocker | 27.05.2010 | 22:45

Har du noen linker til dette? Og da mener jeg spesielt til det med klapsing og trusler mot barn. Eller vet du noe om hvor man kan finne ut mer informasjon om dette? Har nemlig en spesifikk person i tankene som trenger lese dette.

For vrig synes jeg det er utrolig bra at de lager lover mot dette. Min mor brt i alle fall den loven mange ganger, men siden det "bare" var klapsing, knipsing og truing, og ikke direkte vold, flte jeg meg hjelpesls. Dette har i frt til at jeg i dag kun har kontakt med henne p grunn av ssknene mine som bor hos henne, og jeg har null respekt for henne.
Profilbilde

Jeg heter Linn Thorsen Mikkelsen og er 20r gammel. Mamma til Malin (4) Fillip (0) og stemor til Nicolay (6). Bor sammen med mannen i mitt liv, Halvard (28) i et koselig rekkehus i Fredrikstad.

Ble gravid og flyttet ut som 15ring, var hjemmevrende med Malin i tre r fr jeg begynte p skole igjen. S viste testen positiv igjen som 19ring, og lille Fillip kom 9 tunge og usikre mneder senere. Fillip har medfdt nyresvikt, og vesicoureteral reflux. Det gjr at vi er mye inn og ut av sykehus, og at han krever litt mer enn andre babyer p samme alder. Men vi er med godt mot, og nyter den lille gutten vr. Han er et lite mirakel!

Fremtidsplanene er litt usikre, men om alt gr vr vei fortsetter jeg p utdanningen min neste r. Frste prioritet n, er vre hjemme og kose meg med ungene og flge opp utredningen til Fillip.

Er veldig glad i interir og oppussing, s det er ikke sjeldent at jeg str med malekosten i hnden eller flytter rundt p mbler. Liker ogs veldig godt lage mat og bake, s det gr endel tid til det ogs.

Trives godt med livet mitt, og fler meg heldig som har alt allerede i en alder av knappe tjue r.

+ Flg p blogg.no
+ Kontakt

Annonser

Meny

Kategorier

Arkiv

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av Silje Lien Design
hits