Facts

En undersøkelse i 2007 viste at 60 % av Norges befolkning mener neger er et uproblematisk og nøytralt ord som det er greit å bruke. Språkrådsdirektør Sylfest Lomheim mente undersøkelsen bekreftet det Språkrådet hele tiden har ment: utenfor Oslo «oppfatter folk dette som et helt nøytralt ord som er veldig naturlig for folk å si». Skuespilleren Arlene Wilkes, opprinnelig fra Trinidad ble sitert i Dagbladet: «Jeg tror ikke det hjelper noe særlig å forandre ord. Om det heter neger, farget eller svart, blir tull. I USA har de forandret begrepene mange ganger opp gjennom historien, uten at det har fått særlig betydning. Det er holdningene, ikke språket, det må gjøres noe med.» 

Professor i nordisk språkvitenskap Finn-Erik Vinje mente i 2000 at «det er tradisjon i Norge for at ordet neger ikke er diskriminerende.» Vinje mente at «neger betyr svart og er en nøytral beskrivelse på mennesker som har mørkere hudfarge enn oss».
Språkdirektør Sylfest Lomheim uttalte videre til NRK at «det er vanlig å si neger». Han har siden sagt «at ordet «neger» i norsk kanskje er et ord man skal tenke seg om før man bruker» og «det er et ord med ulik mening i norsk». Sylfest Lomheim mente ordet var nøytralt tidligere og viste til at «Aftenposten brukte det, novellemeisteren Johan Borgen brukte det.»

Så hvis 60% av befolkningen mener at neger er et nøytralt ord, så er det ikke bare jeg som er så barnslig og umoden, er det vel? Da mener faktisk flertallet det samme som meg.
Teksten er hentet fra Wikipedia.




58 kommentarer

Pia :) | 10.05.2010 | 09:01

hm.. nå fikk jeg noe å tenke på :)

klem pia <3

Anonym | 10.05.2010 | 09:13

du kan ikke stole på wikipedia.

| 10.05.2010 | 09:14

Jeg fikk også noe å tenke på. Ble skikkelig skuffa. Trodde ikke du var typen til å skulle forsvare sånt.

linn abrahamsen | 10.05.2010 | 09:20

Hei!:)

Lurte på om du kunne gjøre meg en liten tjeneste?

Kan du lage et innlegg for å få folk til å skrive under en kampanje.

www.wikipedia.org/wiki/baneheia-saken

også får folk til å skrive under på:

www.underskrift.no/underskrifter.asp?Kampanje=2617.

Hadde blitt kjempeglad om du gjorde det, og det betyr veldig mye.

Mari | 10.05.2010 | 09:20

Din blogg, du bestemmer.

Du hadde nesten ikke trengt å forklare noe som helst om at det er ok å si neger eller ikke. Leserene er jo idiotiske som klager så fælt på en så liten ting! De som ikke tåler å lese det du skriver kan jo bare holde seg vekke fra bloggen din ;)

Linn, mamma til Malin | 10.05.2010 | 09:22

Anonym: DET ER ET ORD. Jeg forsvarer ikke rasisme, eller at folk sier det på en negativt ladet måte.

Men i dagligtale til andre norske og som betegnelse så er det faktisk et helt normalt ord! Det er sånn flesteparten ser på det.

Ikke som et negativt ord, bare et ord for mørkhudede.

Silje | 10.05.2010 | 09:27

Enig med Linn i dette!

Elise Henriette | 10.05.2010 | 09:28

Jeg synes også det er et nøytralt ord. Jeg bruker det hvis jeg skal fortelle at en person er svart. Og det er jo bare fakta, det blir det samme om jeg sier svart eller neger. Jeg mener ikke noe annet hvertfall!

| 10.05.2010 | 09:29

Mener du virkelig å si at neger er et NØYTRALT ord for mørkhudede?

| 10.05.2010 | 09:35

Himmel og hav.

Nå forstår jeg hvor Frp får alle velgerne sine fra.

Man blir jo oppfordret av andre lesere her til å holde seg unna hvis man ikke er enig i dette, og det er det eneste jeg er enig i her. For dette er stygg lesning.

| 10.05.2010 | 09:37

et ord kan da såre vel? du sier hele tiden at et ord er bare et ord. synest kanskje at diskusjonen til å begynne med ble tatt litt ut av sammenheng, men du burde lagt deg flat etter dette. ord kan såre som bare det, om noen f.eks. hadde sagt at du var en dårlig mor, så hadde dette bare vert ord, men det hadde nok såret? i allefall dersom det kom fra noen du tok seriøst.

| 10.05.2010 | 09:37

http://www.ung.no/presse/1203_HEI_NEGER.html

Du finner alt mulig på nettet, Linn. Dette stod litt lenger nede på siden hvis du googler ordet.

ooo | 10.05.2010 | 09:42

Ditt argument er altså: mange sier det,da er det ok?

Problemet er at dere brukte det i et negativ sammenheng,såvidt jeg husker.Du hadde skrivefeil,og ho kalte deg neger, eller noe sånt?

Altså=typisk negere å ha skrivefeil.

Sier ikke at du er rassistisk,men spøken din var det...

Linn, mamma til Malin | 10.05.2010 | 09:44

Anonym: Jeg kan ikke fordra Frp, bare så det er sagt.

Lene | 10.05.2010 | 09:45

Det er faktisk et ord som IKKE brukes i 2010! Sånn er det bare... At det blir reaksjoner på dette er helt naturlig. Poenget er ikke at spøken er langt over, det er at ordet neger blir brukt. Så her er det bare å legge seg flat, i alle fall ikke begynne å "forsvare" det. Det var ikke du som sa det, men referatet av den samtalen burde du ikke skrevet på bloggen.

Linda | 10.05.2010 | 09:57

Orker dere virkelig å legge så mye energi i dette!?!

Helt utrolig!!!!!!!!!!!!

Malise - 17 år og mamma! | 10.05.2010 | 10:00

Er det så mye å rippe opp i ? Det er hennes blogg, og hun bestemmer hva hun vil skrive. Hvorfor blåse opp hver miste lille ting det går ann å prikke på.. :-S

Camilla | 10.05.2010 | 10:07

Haha Linn! Nå er det faktisk du som tar av da:S ...

Lone | 10.05.2010 | 10:14

Men i helvette da. Det var en spøk, og man er faen ikke rasist fordi man bruker ordet neger? Faen hvor trangsynte og latterlige enkelte kan være. Det kommer helt an på hvordan man sier det og hvilken setting man bruker ordet. Ikke faen at folk er rasistisk fordi hun bruker ordet? Guud, kjenner jeg blir irritert at folk bryr seg så kraftig. Neger er ikke et dårlig ord, i følge alle mine venner på 17år..

The one and only ANNELIN | 10.05.2010 | 10:17

Heilt einig med deg, Linn :) Det er holdningane, ikkje orda.

Julie | 10.05.2010 | 10:21

Herregud folkens, let it go!! Dere kan ikke beskylde Linn for å være rasist pga. et ord som venninnen hennes skrev! Bruk energien deres på noe helt annet, vær så snill :)

Cecilie | 10.05.2010 | 10:26

HERREHELVETE FOLKENS! Skjerp dere!! Om dere skal henge dere opp i dette og spy dritt på Linn som ikke var personen som sa ordet neger engang har dere fryktelig lite å klage på! Det var ikke ordet som var hovedpoenget i settingen i utgangspunktet, det var det faktum at Linn skrev feil. Det er ikke ordet som skal gjøres noe med, det er holdningen til folket. For jeg kan fortelle dere dette med en gang: Dere får ikke utryddet rasisme selv om dere får utryddet ordene dere forbinder med det. Rasistene vil bare finne nye ord å bruke, og mest sannsynlig slutter de ikke å bruke ord som neger eller svarting. Jeg er skråsikker på at de av dere som reagerte på dette enten er skaprasister eller utlendinger. Inget vondt å si om noen av dere, men for guds skyld! Finn dere noe annet å bitche over, dette blir for dumt.

Tone | 10.05.2010 | 10:27

Poenget er vel ikke bruken av ordet neger, men sammenhengen det ble brukt i. Samme det, å beskylde deg eller Tonje for å være rasister av den grunn er idiotisk:)

| 10.05.2010 | 10:34

For over ti år sidenbestemte det danske språkrådet at «neger» ikke lenger skal forstås som et nøytralt begrep, og at det har et rasistisk innhold. I Norge er «neger» fortsatt å finne på språkrådets liste over sensitive ord som oppfattes som negative eller nedsettende.

Apropos noe å tenke på.

Og så vidt jeg har lest meg til er det ingen som har beskyldt Linn eller hennes venninne for å være rasister, folk har reagert på ordbruken.

Ord har makt. Så det er ikke bare et ord.

Er dere videre interessert, er denne siden en god kunnskapskilde:

http://www.sos-rasisme.no/Sentralt/59

Linn, mamma til Malin | 10.05.2010 | 10:36

Lene: Ifølge 60% av befolkningen så gjør det det.

Folk blir støtt av alt, av utlending, etnisk nordmann, neger, innvandrer osv. Sånn er det bare, skal vi bare kalle dem "de navnløse"? da hadde noen garantert blitt støtt av det også.

Noen blir støtt av det, andre ikke. Fakta er at folk bruker det daglig, og at de fleste ikke mener noe vondt med det.

Linda | 10.05.2010 | 10:38

Vil bare påpeke at i teksten du kopierte over står det bare om hva nordmenn syns om saken/ordet. Hva med de det faktisk gjelder? Er kanskje ikke for nordmenn ordet har den verste betydningen, men for de som opplever det. Men skjønner godt at man blir forvirret da mange mørkhudede? kaller hverandre det. For meg er neger negativt ladet.. Krymper meg litt når folk sier det, selv om de kanskje ikke mener noe negativt med det. Men jeg reagerte egentlig ikke noe da du sa det.. Var liksom tydelig at du ikke mente det i en spess. Negativ betydning.

Julia | 10.05.2010 | 10:49

HERREGUD!

Get over it!!

Kine | 10.05.2010 | 10:50

vi kaller min venn benni brun av en grunn. de fleste driter i det, og syns det er bedre å kalle seg neger-kim enn mørkhudet-kim. suck it up, dette er bare teit.

Anna | 10.05.2010 | 10:51

Herregud Linn, du syns det er så teit at folk henger seg sånn opp i dette - også bare fortsetter du å lage innlegg om det!

Bare la det gå, du dumma deg ut, alle gjør det av og til, det er ikke noen big deal!

May Knutsen - Guling,18 år og mamma | 10.05.2010 | 10:55

Bare slik at dere vet det... Norsk er et språk utartet fra ANDRE språk, ordet neger kommer fra Negro ( spansk ) som betyr Svart.... En som er svart er svart uansett hvilke måte det blir sagt på. Hvis man blir såret fordi noen sier eller skriver neger, så burde dem kanskje ta en titt i speilet å forstå at et slikt ord ikke er sagt for å såre, men fordi man faktisk er det...

Å uansett hva andre skulle føle om det jeg skriver, så er jeg ikke rasistisk, men realistisk. Selv går jeg gjennom hver dag å blir kaldt guling, fordi jeg er koreaner. Men INGEN, jeg gjenntar INGEN ! Ser på dette som et rasistisk ord. Hvis man hele tiden skal tenke over at, å nei den personen er det, men jeg kan ikke bruke det ordet. Hvor mange ord skal man måtte fjerne da? Ikke kall noen hore, de er disskriminerende for dem, de heter prostituerte.

SILJE HELÉN - tenåring og alenemor | 10.05.2010 | 10:55

Huff, så folk må kverrulere her.

Her jeg bor er neger et ord som brukes stadig vekk, uten at noen mener noe stygt med det. Nå skal jeg ikke legge meg opp i om det er greit eller ikke, eller hva som er rett og galt - for det er ikke opp til meg. Men her et det iallefall et ord jeg har vokst opp med, selv i

jeg kjenner veldig få personer man kan kalle rasister! Vennene mine bruker det, foreldrene mine, besteforeldre osv - og ingen av oss mener noe negativt med det. Har mørkhudet personer i familien, og selvfølgelig er de like godtatt som resten av oss!

Det Linn ( eller Tonje) mente var vel at invandrere er dårligere i norsk enn det de (fleste) som har oppvokst i Norge er. Det vil si, de som har flyttet hit i løpet av den siste tiden, uavhengig av hvilket land de kommer fra. De som har oppvokst her, er selvfølgelig like norsk og like flink som alle andre er.

Sara | 10.05.2010 | 10:56

Herregud! Som Linn sa i forgje innlegg så e d forskjell på kossen du bruke ordet. Eg fekk aldri lest innlegget som e sletta så kan ikkje sei så mye om det. Eg sjøl bruke ordet t å forklara å slikt, men bruke d ikkje som et sjeldsord. Har mangen neger/mørkhuda venner å ingen av dei synes at d blir skjeldt ut av ordet hvis d blir brukt posetivt. Det e STOR forskjell på å skjelda ut noen å bruka ordet neger enn å bruka d i sammenheng med noe positivt. Enkelte folk e veldig trangsynte så ikkje klare å forstå detta. På INGEN måte har Linn vært rasistisk med innleggene sine her!!! Synes du får alt for mye pes her for ingenting Linn. Det at du måtte sletta et innlegg ska vær unødvendig spør du meg. Alle har rett t sin egen meining uannsett ka den måtte verr :) like veldig godt bloggen din og selvom eg ikkje e enige i alt du skrive så skjelle eg deg ikkje ut av den grunn. Fortsett å yta dine meiningar og for all del ikkje bry deg om alle som absolutt må klaga på det du skrive. De e nok vare mesunlige på deg som e så flink p formulera deg ;)

Mia | 10.05.2010 | 11:08

Det er et ganske dårlig argument at det handler om settingen ordet ble brukt i.

Ordet ble brukt for å understreke at Malin "hørtes ut som en neger" fordi hun ikke brukte korrekt grammatikk, og at det var hahahahhahah.

Det blir for dumt å fjerne innlegget, men å fortsette å argumentere isolert for at "neger" er et ålreit ord å bruke. Enten sletter du innlegg fordi du er enig i at du gikk over streken, ellers lar du være. En mellomting blir bare dumt, folk får ikke med seg selve hovedsaken.

Du brukte ikke ordet "neger" i en positiv sammenheng, men for å poengtere at negre ikke kan norsk. Det er sånne holdninger som er med på å skape hverdagsrasisme i dette landet, det at det ikke gjør noe å tulle litt med folk fordi de er mørke i huden.

Kristina - Pokerface | 10.05.2010 | 11:09

I min vennekrets bruker vi å brke ordet neger når vi tuller med hverandre bl.a.. Og jeg har noen venner som er ''mørkhudet'' og som er gule og ''hvite''. Vi spøker med det å det er ingen som tar seg nær av det.. Den generasjonen som er i dag, altså rundt 20 år pluss minus spøker med ordet, men tidligere generasjoner ser på ordet som negativt..

Sånn er det iallefall her jeg bor..

Mamma Maiken | 10.05.2010 | 11:18

Herregud. Ikke la andre lesere bestemme om hva du kan publisere og ikke. De er helt tragiske som henger seg opp i sånt.

Jeg har en venninne som er tyrker, og hun vet godt at hun er neger. Så hun har ingen ting i mot at vi alle andre kaller henne neger! Det er å være realistisk. Det er jo ikke for å såre at vi sier det, men det er jo fakta. Jeg blir så oppgitt over folk som må henge seg opp i alt som de ikke har noe med .

Sandra :) | 10.05.2010 | 11:25

Herregud. Haha. Må man begynne å inspisere et innlegg forr ord som kan være støtanes for nån, før man poste nå på sin EGEN blogg det no for tia? Dæven da har man problema, for dt ska vest ikje mye tell før folk føle seg troffe. Det e Linn sin blogg, om du fant nåkka dær som støta deg - så kan du jo trykke på X i høyre hjørne og aldri komme tilbake dit? Men å begynne å lage spetakkel hær i kommentarfeltet, bare fordi dåkk vill bevise at du har lært nåkka og e sååå voksen - det e så unødvendig! INNSE fakta: NEGER blir brukt ofte, og har for de alle fleste ingen negativ ladning! Eg omgås my me innvandrera, og de flire og har det gøy ilag m oss selv om vi sir neger, det e holdninga dem reagere på. Sålenge vi smile, tulla og hadde det gøy - så brydde dem seg ikje om vi brukte ordet neger eller ikke. Ikke alle tolke ordet Neger sånn - men hær i denna sammenhengen va ikke neger ment som nå slemt, bare sånn som innvandrera snakke FØR de har lært seg nok norsk. Slutt å vær så jævla dramaqueens!

Silje | 10.05.2010 | 11:40

Har ikke tenkt å gå inn på neger/rasisme debatten MEN Hvis du skal bli oppfattet seriøst må du slutte å bruke wikipedia som kilde. Det tar et minutt å forandre det som står på wikipedia, for hvem som helst, de tallene du presenterte må ha vert hentet fra et sted før de ble lagt på wikipedia, det hele ville vert mer troverdig dersom du gikk til den kilden og siterte den. Wikipedia meget omdiskutert og i mange tilfeller ikke akseptert som kilde (når vi beveger oss over barne og videregående skole nivå som de fleste her inne ser ut til å være på)

siri | 10.05.2010 | 12:44

haha, kjempe bra linn. helt enig med deg. det er jo måten man bruker ord på. alle ord er jo skelsord hvis du bruker dem feil.

Det er din blogg, å de som ikke liker det de leser kan jo gå å lese en annen blogg eller bare logge ut fra nett.

det er jo vi som har makta til å forandre ordet til nøytralt, så kan jo de som bruker neger som ett skjelsord kanskje tenke seg om, å ikke de som bruker det nøytralt.

en god klem fra meg.

EM | 10.05.2010 | 12:56

Én ting skal du vite; Wikipedia.org er ingen god kilde. Alle, deriblant du og jeg, kan gå inn å forandre tekstene. Vi at ingen garanti for at alle opplysninger der er fakta. På VGs lærte vi at om vi likevel bruker wikipedia.org som en kilde, må vi sjekke opplysningene opp mot andre kilder også - kun på den måten kan en være sikker på at det en skriver er korrekt.

Ellers bra tekst:) er ikke fra Oslo liksom så for meg er ikke dette et negativt ord. Men rett skal være rett; da jeg var 5-6 år gammmel var jeg engang på et legebesøk. Legen var mørkhudet og jeg presterte å spørre: "e du neger?" Han ble rasende. På en 5-6-åring. Så at ingen blir støtt er nok ikke helt sant.

prinsessenpåerten | 10.05.2010 | 12:57

dypt skuffet over dine holdninger denne gangen, Linn! Jeg har sett på deg som en svært reflektert 17-åring, men jeg ser nå at du har dine hull du også. Det er helt på trynet at du forsvarer bruken av ordet neger slik som du gjør. Vet veldig godt at det ikke var du som skrev ordet, men det er ikke av betydning her. Det som derimot er av betydning, er at du velger å poste dette innlegget hvor Tonje åpenbart skjærer alle mørkhudede over én kamm (med vilje eller ikke!) og sier at de er dårlige i gramatikk.

Du burde lagt deg paddeflat for lenge siden, men du viser tydelig umodenhet og dårlig innsikt i denne saken.

Takk for meg!

Kari | 10.05.2010 | 13:07

Nå sier ikke Linn at ingen blir støtt av ordet neger, men at for henne er det et ord som ikke er negativt laddet. Det går ikke ann å si at dere er skuffet over henne, hun har da virkeli ikke gjort noen noe vondt!! Det er jammen ikke rart det er krig i verden når ett lite ord kan lage så mye rabalder!!! Gå ut å gå en tur i staden for å sitte er å vær lei og skuffet over Linn...! Hun har helder ikke noe å legge seg paddeflat for, dumt at hun må forsvare seg...

Hege | 10.05.2010 | 13:49

det kommer da virkelig ann på hvordan du bruker ordet. I dette sammenhenget var det tydeligvis ikke noe negativt/rasistisk ment. Hvorfor gidder dere å henge dere så veldig opp i det? Tok noen av dere skade av det??!

Jente87

Nina | 10.05.2010 | 14:13

må dere gi dere. Det er selvfølgelig ett skjellsord om man bruker det i en NEGATIV setting. Men det er opprinnelig ett ord som er forklarende og da er det ikke brukt negativt. Har selv mange venner som er negere og ingen av de henger seg opp i at ordet blir brukt.

Ta nå for eks ordet "herregud"..

Hvordan vil dere si man skal bruke ordet her? Skal vi fjerne det fra det norske språk? Fordi det kan jo være negativt, eller?

Det er i hvilken setting man bruker ordet som betyr noe. "herregud" i kirka og i bønn er jo helt ok, eller? Mens "herregud" i negativ forstand er banning.

Så jeg sier det en gang til: det er i hvilken setting man bruker ordet som betyr noe og det tror jeg nok de fleste "etniske normenn" er enig i

| 10.05.2010 | 15:06

Hvor mange av de 60 % var mørk da tror du? Nei, vetttu hva. Dette er ikke mye fakta, om noen år vil du vite og forstå.

Jeg jobber og studerer innen flerkulturelt felt, og syned det er synd at du heller bruker en norsk undersøkelse til å stå på ditt, enn å innse at de fleste som selv er mørk ser på dette som et skjellsord.

Line | 10.05.2010 | 15:11

Det jeg reagerte på var at du bruker ordet neger synonymt med utlending. Jeg føler det var utlending du egentlig mente? eller Tonje da. Trodde du som virker så utrolig smart og oppegående skjønner at ikke alle som er negere, eller mørkhudede for å være poilitisk korrekt, er utlendinger? Det finnes jo mange mørkhudede som er norske, som er født og oppvokst i Norge av foreldre som også er født og oppvokst i Norge. Hadde Tonje sagt utlending hadde det vært noe helt annet. Neger betyr ikke nødvendigvis utlending. Forøvrig er jeg helt enig med deg i at folk ikke burde ta så på vei for ordet neger. Jeg bruker det selv innimellom og mener ikke noe vondt med det - det er som du sier, bare et ord for mørkhudede. Allikevel veit jeg historien rundt det og er forsiktig med å bruke det, fordi jeg selvfølgelig forstår at folk kan føle seg støtt av det selvom jeg ikke mener noe med det.

Linda | 10.05.2010 | 15:44

Det er helt utrolig at dere orker å engasjere dere og bli så forbannet over et inlegg i en blogg!

GLEM DET NÅ!!!

Ida | 10.05.2010 | 15:48

Jeg mener også det er greit å bruke ordet neger, men ikke i DEN sammenhengen! Hvis jeg skal forklare utseende til en person, kan jeg godt si at han/hun er neger, men du får det til å virke negativt!!

Guro | 10.05.2010 | 16:16

Får latterkrampe av alle de utrolig syke kommentarene som kommer her, jeg xD

Mari Bekke | 10.05.2010 | 17:43

Altså, det er like rasistisk av dem som kaller nordmenn for hvitinger, ark, osv!

"kaller du meg hviting, kaller jeg deg svarting" :)

Det finnes ord som er mYe styggere enn "neger". Ta feks "sotrør" som eks.....

Maria | 10.05.2010 | 18:41

Jeg mener det handler om respekt. Vil ikke mørkhudede at vi skal kalle dem neger, så gjør vi ikke det. No matter om vi syns det er rett eller galt.

Silly Wonderland | 10.05.2010 | 19:50

Jeez, folk som henger seg opp i slike småting er så komiske..

Selv ser jeg ikke hvorfor ordet "neger" er så ille, og hvorfor reagerer ingen når mørkhudede oppfører seg rasistiske mot oss hvite? Neida, det er helt greit.

Uansett, syntes det er merkelig at folk tok det innlegget ditt så seriøst i det hele tatt.

lisa | 10.05.2010 | 20:09

jeg liker deg og bloggen din veldig godt, og du har masse bra argumenter. men AV og til er det riktig og bøye seg i støvet og unnskylde seg. det er ikke flaut. det vil bare vise deg mer ydmyk. folk gjør ikke opprør nå for å være stygge uten grunn. tror generelt folk er opprørt over at du valgte og bruke et sånt ord. men tror de fleste forstår at det var et tankeløst øyeblikk. men når du nekter og gi deg på at det var dumt, og fortsetter argumentere blir det for dumt. hadde du bare sagt unnskyld , så hadde de fleste gått videre.

| 10.05.2010 | 21:00

Du fremstiller deg mer og mer som en utrolig barnslig person, Linn. Du er tross alt bare 17 år. Ikke tro at du automatisk blir voksen bare fordi du fikk barn tidlig.

j22

►Monica | 10.05.2010 | 21:05

Ååårh! Jeg kjenner jeg bare blir så utrolig oppgitt av at det går ann å oppføre seg sånn som mange av dere gjør!

Kan dere ikke bare la være å kommentere og fyre dere hvis dere synes det er et så ufattelig forferdelig ord!? Jeg gjentar; Det er bare et ORD. Det sier jo ingenting om at Linn er rasistisk som noen av dere vil frem til. Synes bare det er så idiotisk at dere skal lage så mye oppstyr og så stor sak ut av dette. Kom dere videre! Linn skrev et innlegg som var ment morsomt og helt normalt liksom, og tenkte helt sikkert ikke å oppnå en diskusjon. Virker som om mange av dere gjør så godt dere kan for å finne ETT ELLER ANNET dere kan motsi. Se heller det positive i Linns blogg, eller enkelt og greit; la vær å lese.

Det er hennes blogg, hennes meninger, hennes ordvalg.

Bloggen din er utrolig bra, leser hver dag. Og Malin er verdens skjønneste lille jente. Stå på :) -Monica

Victoria | 10.05.2010 | 21:35

Enig med deg, Linn! Til og med mange av de som faktik ER mørkhudede synes det er greit å bli kalt neger, så lenge de ikke hører på tonefallet at du mener noe galt med det! Så det, så.

MH | 10.05.2010 | 21:50

Vet du bare er 17 år så du har enda mye å lære..det største problemet er ikke at ordet neger blir brukt, men at venninnen din gjør narr av mørkhudete ved å mene at de ikke kan skrive.. Det blir å ta alle under en, og det samme som å si at unge mødre er uansvarlige.. Er jo ikke sant selv om det finnes noen..

Stine | 12.05.2010 | 15:11

"Det kommer helt an på hvordan man sier det og hvilken setting man bruker ordet", sier alle, enig med det kanskje, men her ble det jo brukt negativt også.

Og ei oppiher som sier hu har ei venninne som er tyrker, som veit at hu er neger, da veit hu jo egentlig feil. Tyrkere har mørkere pigmenter enn etniske nordmenn, men de har aldri vært under (den gamle) definisjonen for neger, neger er jo folk med afrikanskopprinnelse, fra slavetida. Ikke alle som er brukere enn likbleik.

Det er bare et ord, men det er et ord som sårer veldig. Bare fordi Linn bestemmer at ingen tar seg nær av dette ordet er det ikke sant. Folk kan bestemme mye rart, nynazistene prøver å bestemme at jødeutryddelsen aldri skjedde, men den skjedde alikevel, folk tar seg nær av neger uansett hva linn bestemmer. De 60 % er nordmenn de, ikke såå rart at de ikke tar seg nær av det.

Vi lærte på BARNESKOLEN at mobbing defineres ut fra den som føler seg mobbet, at mange oppover her får lov til å kalle vennene sine negre og gulinger, det er heeeelt greit det, når de vennene har godtatt det. Generaliserende kommentarer på nett, ut til et helt folk som du ikke har sjekka om godtar deg (bare bestemt sjæl), det er mye mindre greit.

Kjenner jeg ikke klarer å la være å kommentere på det her, for jeg syns det er skikkelig big deal. Du er jo forbilde for så mange, og alikevel forsvarer du med nebb og klør, at du har lov til å såre en hel folkegruppe, bare fordi du ikke syns de blir såra :O

Stine | 12.05.2010 | 15:14

Og Linn, du bruker "etnisk nordmann" feil, DU er en etnisk nordmann, du har norske gener langt bakover, og har nordisk farge og utseende. Et adoptivbarn fra Colombia er norsk/nordmann, etnisk colombiansk. Kan hende du vet det her, men da bruker du uttyrkket merkelig (:

Litt morsomt at folk ikke vet at du er Linn, og at ettåringen er Malin. Da har de ikke lest nok blogg :P
Profilbilde

Jeg heter Linn Thorsen Mikkelsen og er 20år gammel. Mamma til Malin (4) Fillip (0) og stemor til Nicolay (6). Bor sammen med mannen i mitt liv, Halvard (28) i et koselig rekkehus i Fredrikstad.

Ble gravid og flyttet ut som 15åring, var hjemmeværende med Malin i tre år før jeg begynte på skole igjen. Så viste testen positiv igjen som 19åring, og lille Fillip kom 9 tunge og usikre måneder senere. Fillip har medfødt nyresvikt, og vesicoureteral reflux. Det gjør at vi er mye inn og ut av sykehus, og at han krever litt mer enn andre babyer på samme alder. Men vi er med godt mot, og nyter den lille gutten vår. Han er et lite mirakel!

Fremtidsplanene er litt usikre, men om alt går vår vei fortsetter jeg på utdanningen min neste år. Første prioritet nå, er å være hjemme og kose meg med ungene og følge opp utredningen til Fillip.

Er veldig glad i interiør og oppussing, så det er ikke sjeldent at jeg står med malekosten i hånden eller flytter rundt på møbler. Liker også veldig godt å lage mat og bake, så det går endel tid til det også.

Trives godt med livet mitt, og føler meg heldig som har alt allerede i en alder av knappe tjue år.

+ Følg på blogg.no
+ Kontakt

Annonser

Meny

Kategorier

Arkiv

Søk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av Silje Lien Design
hits