delete

Da var innleggene slettet, fornyde n?
Herregud, gir snart opp folk.
Jeg vedder p at s og si hver eneste leser jeg har hver eneste dag enten kaller folk stygge, feite, dumme, mobber, ser stygt p folk eller lignende. Men det at Tonje bruker et ord som faktisk utlendinger selv ofte kaller seg med, og som de fleste p min alder er oppvokst med og ikke ser p som noe anderledes enn kalle folk "hvitinger" DET er ille det.
Dere gjr meg litt oppgitt.Kan ikke folk snart innse at et ord er et ord. Ta ordet "faen" f.eks. Det ordet har jeg hrt daglig s lenge jeg kan huske, det er like normalt for meg som ordet kneip. Du hrer det p tv, p radio, i butikken, ukeblader osv.
Men alikevel er dette ordet for noen veldig sttende.
Jeg finnes ikke rasistisk, jeg er heller den som forsvarer utlendingene nr alle sier at de kommer til Norge og kun gjr dritt.Da drar jeg lett frem alle de utlendingene som gjr bra ting, og det faktum at vi trenger dem til mye.
De har ogs ofte en helt annen respekt og hflighet.
Men s er det jo alltid de som drar de andre gode ned, de utlendingene som voldtar, gjr narkotikaforbrytelser og stjeler.Snn er det jo med nordmenn ogs! Noen av nordmennene gjr jo ogs de samme tingene, hver eneste dag og drar ned vrt rykte.Media fokuserer dessverre ofest p utlendingene som gjr slike ting, derfor har mange den oppfatningen av at de gjr mest galt.

Hvis vi mennesker skal g ta oss nr av ord som er i de flestes vokabular, og som de fleste ikke mener noe vondt med, s er det kansje et tegn p at man m revudere betydningen av ordet.
For meg s er neger som sagt ikke noe stygt, det er bare et ord for mennesker som er mrkhudede.
De kan vre vakre, hyggelige, snille og alt mulig annet positivt, men ogs frekke, nedlatende og ikke helt oppdatert p norskfronten. Men de er jo helt lik meg innvendig, en hudfarge er bare en hudfarge.
Og neger trr jeg nesten pst at ikke er et skjellsord lengre, det er bare et ord som blir brukt i mangel p et annet ord bruke.Etniske nordmenn blir vel det riktige si, men hvor mange sier "se den etniske nordmannen der!" ?
Kjenner dette engasjerte meg litt, rett og slett fordi at alle de som fler seg sttt av ordet kansje kan se vr side av saken og forst at de fleste ikke mener noe vondt med det. Det blir noe annet nr folk sier "din jvla neger" i en sur tone.
Vi er oppdratt med det ordet, og jeg trr pst at det ikke bare er jeg som har ftt en drlig oppdragelse, for ordet neger blir brukt over alt, og av alle jeg kjenner. Familie, venner og venners venner. Og av utlendinger selv.
Rappere og andre artister bruker ogs det ordet om seg selv og andre utlendinger.

Det jeg vil frem til er at et ord, og hva det betyr avhenger av hvilken sammenheng det blir sagt, og hvordan det blir sagt.
Og at noen av dere m roe dere tre hakk, og ikke ta alt bokstavlig.
Meg

Glemte jeg mobilen i bilen din ?"

01:01Meg

SVAAAR! KRISE

01:03Tonje

nei?:O

01:03Meg

Finner den jo ikke !:(

01:04Tonje

:O

sett utenfor?

01:04Meg

nei:P
Orker ikke, er s kaldt. Den fr fryse litt i natt da. Tler sikkert det!

01:06Tonje

:PEr det mulig:P

Den forrige samtalen var bare random, like random som denne.

 

Sporte sikkert litt av flere ganger i innlegget, men klokken er masse og jeg er trtt.

Flte bare for en liten update, alltid fint f skriblet ned en mening eller to.

Alle kan jo ikke vre enige.

Vil bare si til alle dere som fler dere sttt av ordet neger; Det er ikke stygt ment!

Og forresten; Det var ikke jeg som kalte noen neger, som Tonje og flere andre prvde poengtere, det var Tonje.

Og Tonje er et kapittel for seg selv ;-)





41 kommentarer

TONJE - mer enn bare ei mor | 10.05.2010 | 01:48

Et kapittel? Linn da... Jeg er en hel bok!

Tenk lage noe s syr av et ord, skjnner ikke at det er fysisk mulig.

jeg skal iallefall lage krig om noen kaller meg hviting, for det tar jeg meg nr av!

Julie | 10.05.2010 | 02:12

Tenk p de utlendingene som kalle oss hvitinger da, det er jo like gale som at vi kaller dem for neger. Er ikke f ganger de mrke kaller seg selv neger heller!

Rasister er vel heller de som lager opprr mot utlendingene nr de kommer hit til landet.

Emilie | 10.05.2010 | 02:15

Linn, neger er IKKE et ord som alle er oppdratt med. Jeg er oppdratt med at det er et av de styggeste ordene man kan si, og som man rett og slett ikke sier. Og jeg kan vedde p at veldig mange andre har ftt hre det samme i sin oppvekst.

Det er ikke slemt ment eller for vre pirkete, synes ofte det er helt latterlig at enkelte henger seg opp i hver minste lille ting en blogger skriver, men akkurat det ordet bruker man bare ikke. Det er ikke velkommen i det norske sprk.

Utenom det leser jeg bloggen din s ofte jeg kan og synes Malin er super skjnn:) Lykke til!

| 10.05.2010 | 03:29

Neger er et skjellsord, fordi det har blitt brukt som det. Slik er det. Om du finner ut at du ikke ser p det som det er det, jaja. Ikke blogg skjellsord for det.

fjerne innleggene men starte diskuterer videre, fordi DU har gtt glipp av at det ordet ikke er noe man bruker, da virker du utrolig umoden. Du fr jo tilbakemeldinger fra flere om at SELVE ORDET er et skjellsord.

Lest bloggen din over lengre tid selv om jeg er voksen, men med dette innlegget virker du som du er naiv og svrt umoden. Ta det i betraktning at dette ordet var bannlyst lenge fr du var ptenkt. Og at bloggen din har altfor mange lesere til at du kan skrive akkurat det du vil.

| 10.05.2010 | 03:34

"Hvis vi mennesker skal g ta oss nr av ord som er i de flestes vokabular, og som de fleste ikke mener noe vondt med, s er det kansje et tegn p at man m revudere betydningen av ordet.

For meg s er neger som sagt ikke noe stygt, det er bare et ord for mennesker som er mrkhudede."

- Da fr du sette igang revurdere betydningen av ordet, men du har en heeeeeel verden du m forklare til at neger ikke er stygt, for det synes ikke du.

Kan ikke du heller virke litt mer ydmyk se at du faktisk ikke aner hva negativ betydning det ordet har for de fleste, og beklage slik de fleste ville gjort?

EM | 10.05.2010 | 06:07

Nei VET dere hva! Jeg er oppdratt med ordet neger, ja! Er bare noen f r siden det ordet ble forbudt....... N kan jo dette ha noe gjre med at jeg er nordlending,og her oppe er vi ikke s fine p det;) Fra spk til alvor; dette er et emne som opptar meg fordi jeg synes det er et forbanna hysteri. Svartinger er jo ogs stygt. Enn hvitinger? Hvordan er det bedre? Husk at rAsisme GR OGS ANDRE VEIEN. Wake up call: Mrkhudete (nok politisk korrekt for deg??) kan vre rasister de ogs,og da er det hvitingene de misliker. Skjnner dere? Snart blir vel "homo" et negativt ladet ord ogs p grunn av noen f tullinger som bruker ordet som et skjellsord: "jvla homo" ... Eller, nr jeg tenker meg om s er vel kanskje dette ordet "forbudt" allerede.

Staten blander seg borti s inn i helvete mye Allerede - hvordan jeg snakker skal de gi seg en lang, god faen i! Og det gjelder dere ogs!

St p, Linn. Og Tonje.

| 10.05.2010 | 07:04

Hvis neger er eit sjellsord, da lurer eg p kvifor mange mrke sjlv kaller seg neger...?????

Eit eks Neger-Tore (i Farmen)..

Han er oppgitt over at han "egentlig ikke har lov" til kalle seg sjlv for neger-Tore, han skal heller bli kalla for mrkhudet-Tore..

Viser til noe over her...:

Hvis Linn har for mange lesere til at ho kan skrive kva ho vil i bloggen sin, s m eg LE HGT:D

Det var den aller beste vitsen eg har hrt i dag!

Forstr at en m tenke over kva ein seier til ein viss grad, men her er det snakk om eit ord som ikkje var meint som det mange tolka det som.

KLART ho m f LOV til forklare seg i eit nytt innlegg! Det er da hennes blogg!! :)

Kvifor er ho lite voksen og naiv av den grunn?

Har ho ingen rettigheit til forsvare seg sjlv nr ho blir "angrepet"? ;)

St p Linn!!

Hilsen ei voksen som leser bloggen din daglig:))

TUTTA - kaotisk smbarnsmamma | 10.05.2010 | 07:34

Det er jo helt annerleder om en utlending sier neger, eller om vi nordmenn sier det, spr du meg. Neger er og forblir et skjellsord for meg uansett, og det er ikke akkurat et ord vi burde vre en del av bringe videre her i verden.

Prinsesse Pokkis | 10.05.2010 | 08:01

Du kan ikkje vera ansvarlig for korleis andre reagerer! Eg har hatt akuratt den samme diskusjonen fr, og for meg er ordet neger heilt nytralt. Det er ikkje eg som legg negativitet i det nr eg brukar det!

Ha ein flott dag vidare! :)

Hegelill | 10.05.2010 | 08:17

Det er greit om den du kaller neger har en felles forstelse med deg om at det er greit, men i generellt sprk er ikke dette et godtkjent ord bruke. Ordet negro oppsto da de hvite kalte slavene sine det. Det er et veldig undertrykkende ord, og skal ikke brukes ukritisk.

Grunnen til at enkelte (!) fargete kaller seg selv for det er enten fordi det forsterker det de har gtt igjennom (flere av dem er stolt av sin fortid), eller fordi de rett og slett ikke har respekt for fortiden sin (gjerne ungdom som vil vre kule). Jeg har selv hatt flere mrke venner opp gjennom rene og ikke en neste av disse ville likt at jeg kallte dem neger. Det vrste jeg har kalt noen av dem er "svarting" og da bare ei veldig god veninne da vi holdt p terge hverandre. Bde fr og siden har vi snakket om at hadde det ikke vrt i den settingen og noen s gode venner s hadde hun vrt sret i uker etter at noen hadde funnet p kalle henne noe slikt.

Der har du den andre siden av historien. Beklager hvis jeg ikke forklarer den helt bra. Er selv ei blond hvit jente, s skal ikke pst at jeg klarer sette meg helt inn i deres situasjon. Sier bare det jeg vet fra venner.

Synes du har en fin blogg, Linn, men du vet ikke alt i verden nr du er 17 r. Vr klar over det.

-Hege-

Jeanette | 10.05.2010 | 08:17

Hvis JEG sier ordet neger s er det ikke negativt ment, og da mener jeg at ordet neger ikke er et "skjellsord" nr jeg sier det, i og med at jeg ikke mener noe negativt med det. Folk m jo bare mene hva de vil, men det er s teit nr de bare har satt seg sin mening og ikke vil hre andres synspunkt om saken en gang.

myruin | 10.05.2010 | 08:24

Hallo!

om man ikke kan skrive om hva man vil fordi man ligger p topplista?!?!????

Det er det dummeste jeg har hrt til dags dato her p blogg.no!

Skriv om det du vil, som alle andre gjr, Linn! (selv om jeg ikke synes ordvekslingen mellom deg og Tonje var morsom.. men det har ikke med ordet neger gjre!)

May | 10.05.2010 | 08:40

Hva ska man kalle dem da ? folk bli sttt av bde ordet neger, utlending og mrkhudet. Vi har ikke "lov" til kalle folk neger , mens de som er mrkhudet bruker bde neger og nigger til hverandre hele tiden . Da burde de ftt forbud om bruke ordet ogs. Men tror dette blir en evig diskusjon .

Jeg rakk ikke lese innlegget som skapte snn blest , men la Linn vre . Synes ikke hun trenger f s my skenn bare fordi hun brukte ordet neger.

Emanuela | 10.05.2010 | 08:41

helt enig med deg Linn! :) St p!:)

Ragnhild | 10.05.2010 | 08:43

fikk ikke lest innlegget du henviser til :(

... men dette var jo bra :)

:) | 10.05.2010 | 09:18

Blir helt oppgitt over se hva folk henger seg opp i, det vrste er at alle som klager p at det ordet ble skrevet p garantert bruker det selv. M bare ha noe henge seg opp i. Jeg digger bloggen din, tenkte ikke over ordet neger engang fordi det er et s vanlig ord i 2010:) syntes bloggen din er super bra:) er innom den mange ganger i lpet av en dag:) du virker som en helt fantastisk mamma:) st p:)

| 10.05.2010 | 09:25

Nei, fy sren. Holdningene til endel folk er sjokkerende og desverre er det disse holdningene Siv Jensen nrer oppunder. Nei, du Linn, du har skrevet mye bra fr, men dette minte meg p at du er ikke er mer enn 17.

Neger er et skjellsord. Naive meg trodde at det var enighet om dette i 2010. I min jobb hadde jeg mistet den om jeg hadde brukt det. Og jeg er fra indre Oslo st, tviler sterkt p at mine naboer med annen etnisk bakgrunn enn norsk (det er den korrekte termen, rent formelt) ville satt pris pat jeg hadde tiltalt dem eller snakket om dem som negere.

Fysj, for noen holdninger.

Elise =) | 10.05.2010 | 09:26

Helt enig med deg Linn! Drit i de hrsre menneskene som tar til seg ordet neger. Helt utrolig teit. Hvis du eller tonje hadde vert neger, hadde ingen reagert p det innlegget. Det er kun fordi dere er hvite at folk reagerer.

Og til alle hvitinger og svartinger og utlendinger og etnisk norske som bryr seg s mye om dette: I Norge har vi ytringsfrihet! Linn kan skrive hva hun vil p bloggen sin! s gi faen n!

Malin | 10.05.2010 | 09:30

jeg venta nesten p at noen skulle reagere p det da jeg s det innlegget.. -_-

Guro | 10.05.2010 | 09:47

Hei.

Jeg har ikke ftt med meg det innlegget som ble slettet, men skjnner litt hva det handlet om da jeg leste dette innlegget. Jeg var nok ganske lik deg for flere r siden, jeg brukte ordet "neger" og tenkte ikke stort over det, for jeg mente det jo slettes ikke negativt. Som Hege Lill skriver s er ordet forferdelig undertrykkende og historien bak ordet "neger" er helt forferdelig. Men det er nok ikke noe de aller fleste av oss tenker over (inkludert meg for noen r siden).

Du sier at ordet er i de flestes vokalbular, det kan godt vre. Jeg vet jo ogs om ordet og dets betydning, men det er ikke dermed sagt at man m bruke det. jeg gjr det ikke. For meg er det et skjellsord med en negativ betydning som srer en hel folkegruppe. For jeg kan bekrefte her og n at folk fler seg sttt av ordet. Jeg gjr det. Datteren min er halvt ghanesisk og jeg blir fryktelig lei meg hver gang jeg hrer noen bruke dette ordet om mennesker med afrikansk bakgrunn.

Jeg mener ikke at du er et forferdelig menneske fordi du har din mening om bruken av ordet "neger". Det er mange som har de samme holdningene som deg, som bruker ordet fordi de selv ikke mener noe negativt med det. Men jeg skulle nske at du og de andre kunne sette seg litt inn i historien bak ordbruken, for da tror jeg kanskje du hadde sluttet og bruke det med en gang. For det er ikke tvil om at ordet er negativt ladet. Det hjelper liksom s lite hvis den personen som bruker ordet ikke mener det er negativt, nr en annen stor gruppe bruker det som nettopp det, et negativt ladet skjellsord.

Linda | 10.05.2010 | 09:53

Ser det er en del her som ikke tr skrive navnet sitt ved kommentaren. Tr dere ikke st for det dere mener?

Superbra blogg Linn!!!!

Em | 10.05.2010 | 10:28

God, det er jo ikke fr n nylig at neger ble "forbudt" si, noe som er helt p jordet etter min mening. Jeg vet at det kan oppfattes som negativt, men det er rett og slett bare en beskrivelse av hudfargen, IKKE personen. Blir s oppgitt.

Jeg er helt enig med Linn, at mange utlendinger delegger for resten. Ta Tommy Shariff, han helt topp, digger han. Han har jo klart seg bedre enn de fleste andre nordmenn. Men man kan bare ikke glemme at 97 % av innsatte i norske fenglser er utlendinger. Ikke ndvendigvis mrkhudede, men still, ikke rart vi har fordommer!

| 10.05.2010 | 10:36

Syns det er latterlig at folk kan henge seg s mye opp i noe s lite. Neger kan brukes p flere mter, i denne sammenhengen var det jo ikke ment sttende p noen som helst mte, bare forklarende. Hadde ordet blitt brukt i en annen sammenheng, som feks "alle de jvla negrene innvaderer jo landet" eller noe, hadde det vrt en helt annen sak! Syns du har helt rett her Linn :)

Har lest bloggen din en stund n syns du virker som en kjempe god mor og flott jente :)

sigrid | 10.05.2010 | 11:18

Syntes det er rart at folk ikke tenker p at ordet neger stammer fra "negro" som betyr svart. Er derfra ordet er kommet fordi mange mrkhudede er nesten svarte. Ingenting negativt med det - tvert i mot. Men jeg selv bruker ordet neger nettopp fordi jeg ikke bruker det i negative sammenhenger, men fordi det er et beskrivende ord. Ingenting negativt. Man m begynne og se humoren i ting og ogs tenke over om utsagnene til andre er negativt eller positivt ment. Innlegget til Linn her var iallefall ikke negativt ment:) Jeg er heller ikke rasist hvis noen mener det, tvert i mot da jeg ikke er norsk selv! Men jeg (som mange andre ogs burde gjre) greier skille mellom negative og positive utsagn. TENK LITT

Karianne | 10.05.2010 | 11:20

Hei:) Ser nok et innlegg om stygge kommentarer og om folk som tar innleggene mer serise enn det de er. Blir like irritert som deg, og syns rett og slett ikke de fortjener den plassen de fr p bloggen med innlegg hvor du "forsvarer" at det er din blogg og at du kan skrive hva du vil. Bare skriv det du nsker, og rett og slett bare la vr lese og godta de negative kommentarene. Det er uansett hundrevis som er interessert i hre dine meninger om ting, hre hvordan du steller med Malin osv... Ikke bry deg om de som har noe negativt komme med for stort sett er det livet deres som er noe klage p siden de har tid til sitte og rakke ned og kritisere deg, eller for den saks skyld bloggere. Bare la vre gi de noen plass p bloggen. De er ikke verdt det.

:)

Lindy Cathrin | 10.05.2010 | 11:27

herregud s irritert jeg blir! dere tar alt s serise !

Linn har jo morroe innlegg og legger litt humor i det! la da henne ha sin blogg og slutt og kommentere og lese hvis alt er s negativt for dere! digger mten du skriver p !

em | 10.05.2010 | 11:31

Det er helt okei at du arbeider hardt for overbevise oss om at du ikke er rasist om du bruker ordet, men det er helt skremmende at du oppfordrer oss til at det er helt greit bruke det. Skal vi bruke "Homse" som skjellsord g kanskje? Siden.. det er jo bare et ord, lizzzm.

Lindy Cathrin | 10.05.2010 | 11:44

Homse er jo ikke noe flt ord! har mange guttekompiser som er homse , de tar da vell ikke homse som noe skjellsord nr de er homse! dommeste jeg har hrt!

Nelis | 10.05.2010 | 12:01

Skal et lite ord delegge hele inntrykket deres om Linn?

Og det var jo ikke en gang Linn som sa det i utgangspunktet, her forklarer hun bare hvordan HUN ser p ordet.

Dere har ingen som helst rett til g ls p henne.

Skjerpings!

Charles P | 10.05.2010 | 12:09

bra poeng, finnes vrre saker folk burde hisse seg opp over.

Elisabeth | 10.05.2010 | 13:03

rrh , herregud dette er jo bare teit ! Neger er jo ikke stygt si jeg mener at det er styggere si svarting eller noe snt ...

men Linn jeg leser bloggen din daglig fordi jeg kjenner meg veldig godt igjen i innleggene dine jeg har gtt gjennom , mye av det samme som deg, hper alt ordner seg for deg videre klemz <3

| 10.05.2010 | 13:51

Herrefred, er det mulig! Neger har vrt et helt vanlig ord i det norske sprk, inntil nylig. Neger er ikke et skjellsord, nigger er! Enkelte er jvlig hrsre ser det ut til, og at enkelte kan lage til storhelvete pga ordet neger, er utenfor min forstelse. Greit rasisme ikke skal forekomme, men for veldig mange er det, som Linn sier, vanlig bruke ordet neger for mrkhudede. Hallo, hysteri? Er ikke s lenge siden "Sukkerkulr" het "Negro", kanskje dere burde starte en kampanje for f Montenegro til bytte navn?!

Frida | 10.05.2010 | 13:58

Selv ser jeg ikke noe galt i si ordet neger for snakke om en mrkhudet person. Det har jo vrt normalt i det norske sprket i laaaang tid n, frem til n nylig. Men jeg ser noe fryktelig galt i kalle en mrkhudet person noe stygt i samme setning som neger, fordi da er det lett at de kan ta det feil opp. Men jeg skjnner ikke at negere / afroamerikanere / mrkhudede har lov til kalle hverandre for noe s ille som NIGGAH, som jeg kan vre enig i er ett skjellsord, og ikke se noe galt i det, men om en hvit person kaller en mrkhuded for neger, blir de forbanna og det kan bli en stor sak av det. Og negere kaller oss hvitinger i form av ett skjellsord, og det har de lov til, men vi har ikke lov til kalle dem neger. Det synes jeg er litt rart og litt vridd.

Dette var min mening, alts.

Marita | 10.05.2010 | 14:31

Vet dere hva, Linn kan ikke st for annet enn sine egne meninger. Neger for henne, kan vre helt normalt si, mens helt unormalt for andre. Ordet neger er for meg et ord jeg bruker for beskrive en som er mrkhudet. Jeg kaller ikke personen for en neger rett i ansiktet, fordi jeg vet ikke hvordan den personen tar det. Men hvis jeg skal forklare en mrkhudet sitt utseende, kan jeg fint beskrive han som en neger. Og jeg er IKKE rasist. Over halvparten av mine venner er mrkhudete, s.

Rasisme gr begge veier. Men det at hvite blir diskriminert, det har aldri blitt tatt p alvor, og kommer aldri til bli det. Men med EN gang det gjelder en mrkhudet, s er dere der med EN gang. Hva skjer med det?

Jeg var i Bulgaria, og vi ble kalt for "White trash" FLERE ganger om dagen, av disse som solgte ting p gaten. De skrek det etter oss. Og da sa en kompis av meg, "Negro" tilbake ene gangen, bare for se hvordan de reagerte. Han fikk seg en rett p trynet.

Jeg tror at frst og fremst m vi lre oss at ordet rasisme, gr begge veier. Det finnes UTROLIG mange andre ord som blir sagt mot hvite, som vi ikke tenker over.

Jeg syns at enkelte av dere overdriver, og jeg blir rett og slett oppgitt egentlig.

Saretta | 10.05.2010 | 15:47

Neger er ikke ett skjellsord. Og dette er jo Linn sin blogg s hun kan da skrive og si meningen sin og oppfatningen sin om ting da vel?

Hvis dere ikke liker det hun skriver om og hennes meninger kan dere bare la vre lese eller bare la det ene inlegget g?

Vits begynne styre og lage ett stort nummer av at venninnen hennes skrev neger?

Jeg sier selv neger og ligger ikke noe mer i det enn at jeg snakker om en farget!

Tenk p alle de negrene/fargete som kaller oss hvitinger eller potet.

Hvorfor er ikke det stygt da? Potet er en potet men brukes ogs p en stygg mte fra negeren/svartingens side!

Og dere som sier dere ikke er vokst opp med ordet neger, kansje de ikke brukte det hjemme hos dere men dere har vel hele tiden hrt det ute blant andre mennesker? eller?

Skjerpings.

Bra du str p dine meninger Linn ;)

a1blogg | 10.05.2010 | 16:29

Jeg tror de fleste land har navn p folk som ikke kommer fra det landet. Som fks nr jeg var i Zambia, sa nesten alle (husker ikke hva det het) et navn p oss, hvite og pekte p oss nr vi gikk forbi. Jeg synes egentlig ikke det var noe spesielt dumt, jeg synes det avr litt morsomt jeg. Men jeg sier ikke at dere ikke hadde grunn til skrive noe av det dere skrev. Men jeg sier bare at det er ord for "Hvite mennesker" og. :)

yahoo | 10.05.2010 | 17:17

oj - du har misfortstt hva det vil si vre etnisk nordmann! eller i det hele tatt ordet etnisk..hoho.. du virker ikke akkurat som den skarpeste kniven i skuffen - heller tvert om...

cec | 10.05.2010 | 20:23

Historien om undertrykkingen forandrer seg vel ikke om man kaller dem for neger eller mrkhudet eller hva som helst annet...

| 10.05.2010 | 23:04

Jeg synes kalle folk for negar er helt resepektls. Hvis nordmann kaller folk for neger pga mrkhudet eller hva mener dere? s lurer jeg p hvorfor de fleste er s opptatt av bli brunn eller fr mrkhud og bruker masse penger til kjpe brunnkrem. stakkars huden deres som fr kreft pga dere sole dere for f mrkhud farge.

Hilde | 11.05.2010 | 14:02

Er delvis enig med innlegget ditt. Virker som om du har et bra syn, men jeg syns kanskje det er litt for naivt. Ordet neger ble til for rakke ned p andre, og det er fremdeles mange som bruker det til det., selvom kanskje ikke DU mente noe vondt med det. Kjenner mange med mrk hud som synes det er helt greit kalle hverandre/seg selv det, men om de blir kalt det av en hvit nordmann etc. synes de det er ubehagelig fordi de har opplevd s mye mobbing og drittkasting med det ordet oppgjennom.

Det jeg egentlig reagerte mest p, er at dere bare fokuserte p "negere" i "vitsen" deres. Det er vel ikke bare mrkhudete som ikke kan perfekt norsk? Nesten utelukkende ALLE som kommer til et annet land i voksen alder behersker ikke sprket som de innfdte, uansett om de er tyskere, polakker, englendere,russere, kongolesere, thailendere, afgahnere, franskmenn, you name it! Typsk bare fokusere p "de mrke".

Snn:) Sier ikke at du eller Tonje gjorde noe feil, dere mente ingenbting vondt med det og har fornuftige meninger, men det er s utrolig mange ande nordmenn som ikke er helt gjennomtenkte p det omrdet, og fr "neger" kan slutte bli et stygt ord, m folk slutte bruke det som det, og da mener jeg ALLE.

Som sagt, ingenting dumt ment mot deg og Tonje, jeg forstr at det bare var en spk som kanskje ikke skulle havnet p nett.

Stine | 12.05.2010 | 14:51

Godt se den kommentaren over her, jeg har ogs tenkt over at alle snakker om hvordan det ikke er noe negativt at Tonje sa "neger" fordi det ikke var noen negativ landing i ordet, men det var det jo faktisk ogs. "Du kan ikke norsk - neger". Som Hilde sier, en polakk (som er like hvit som etniske nordmenn), vil ogs slite med gramatikk han kommer hit som voksen. S det vaaar en negativt lada sammenheng bruke neger i.

Dessuten, det at negere kan kalle seg selv negere, det spiller ingen rolle for dikusjonen. Det er stor forskjell p hva man kan si om seg selv, og hva man kan like hre fra andre. Jeg kan si at jeg fler meg feit f.eks, men det hadde vrt srende om hundrevis av andre mennesker kasta det etter meg.

Og at det finnes ord mrkhudede bruker for hvite, so? For det frste har ikke vi en s belasta historie, s nr de ppeker fargen vr med hviting, blir det mer som at vi sier de er mrke, men NEGER har hele slavehistoria innebygd. Vi har aldri vrt de mkes slaver og blitt brukt og undertrykt og behandla som annenrangs mennesker. Hvis "de sier snn, s da kan vi si snn" mentaliteten fungerer, s burde det vre greit om mrkhudede mennesker misshandlet oss og gjorde slaver av oss, for det har jo vi gjort mot dem fr.

Er som tidligere nevnt klar over at mange bruker ordet neger i dagligtale, jeg kan finne p gjre det selv. Dumskapen kommer nr man legger en drlig (ikke en gang morsom) personlig spk om det ut p bloggen sin, som leses av mange. Det hadde vrt s lett, bare le s du datt av kontorstolen over den vitsen hjemme i stua di, og s bare ikke gjort noe mer ut av det. syns det blir for dumt henge seg opp i at folk er s pirkete og tar ting s serist, nr du legger s penbart opp til det som legge ut "negervitser".

helt enig at folk er hysteriske med deg nr du fr gjennomg for ta deg en fest ute, og folk sprr etter Malin, som om du ikke tar deg av henne, og folk bryr seg om konomien din, som om du ikke har kontroll over den. Men at folk tar seg nr av at du syns det er morsomt, og ndvendig dele med verden, at negere ikke kan norsk (noe som er veldig stigmatiserende og stereotypisk, selvom du ser det fra synspunktet om at "neger er ikke et skjellsord, det er bare en farge"), det er ikke hysterisk og latterlig.

Innlegget var en tabbe av deg, du burde innrmme det, eller tlerere at en del n har ftt et svekka inntrykk av deg. Jeg skal ikke si at "n vil jeg ikke lese bloggen din mer", for den er som regel fin den, men hadde ikke skada deg og vre LITT ydmyk, for du har faktisk sra mange mennesker veldig n, om du ville det eller ikke. Om folk kom med kommentarer til deg om livet ditt eller oppveksta di, som du ble sra og lei deg over, ogs var responsen du fikk bare hnlig/arrogant, for de syns jo bare det hadde vrt morsomt si, s hadde du ikke syns at du selv var hysterisk og irriterende..

Mobbing defineres av personene som FLER seg mobba, s om du virkelig ikke liker gjre s mrkhudede fler seg mobba, ta til deg at det gjorde du akkurat, og be om unnskyldning i stede for rasjonalisere, bortforklare og le av det. Folk blir lei seg, hvor teit du enn syns det er.
Profilbilde

Jeg heter Linn Thorsen Mikkelsen og er 20r gammel. Mamma til Malin (4) Fillip (0) og stemor til Nicolay (6). Bor sammen med mannen i mitt liv, Halvard (28) i et koselig rekkehus i Fredrikstad.

Ble gravid og flyttet ut som 15ring, var hjemmevrende med Malin i tre r fr jeg begynte p skole igjen. S viste testen positiv igjen som 19ring, og lille Fillip kom 9 tunge og usikre mneder senere. Fillip har medfdt nyresvikt, og vesicoureteral reflux. Det gjr at vi er mye inn og ut av sykehus, og at han krever litt mer enn andre babyer p samme alder. Men vi er med godt mot, og nyter den lille gutten vr. Han er et lite mirakel!

Fremtidsplanene er litt usikre, men om alt gr vr vei fortsetter jeg p utdanningen min neste r. Frste prioritet n, er vre hjemme og kose meg med ungene og flge opp utredningen til Fillip.

Er veldig glad i interir og oppussing, s det er ikke sjeldent at jeg str med malekosten i hnden eller flytter rundt p mbler. Liker ogs veldig godt lage mat og bake, s det gr endel tid til det ogs.

Trives godt med livet mitt, og fler meg heldig som har alt allerede i en alder av knappe tjue r.

+ Flg p blogg.no
+ Kontakt

Annonser

Meny

Kategorier

Arkiv

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av Silje Lien Design
hits