Min mening

Hei!
N har vi kommet hjem. Fikk skiftet sengety p sengene i en fei, badet meg og Malin og lagt henne.
Alt i rekordfart, var nemlig stuptrtte begge to.
Ble alt for sent idag, men nr oldeforeldrene ble 70 s mtte rutinene tyes litt.
Krysser fingrene for at hun sover litt lengre enn halv seks i morgen, kunne trengt det for si det snn.
Ble vekket av telefonen ni idag, ikke akkurat helt med i beregningen, men snn er det innimellom.
Fikk tte timer svn, s jeg skal hvertfall ikke klage! :)

Ang "fjortisfyll" s snakker jeg om trettenringer som sjangler etter ha lukta p spritflaska.
S slapp helt av. Orker ikke en debatt om det, festing er faktisk en del av "helgerutinen" til hver eneste venn jeg har omtrent. Gr faktisk an g p fest uten drikke seg dritings, gr faktisk ann g p fest uten drikke i det hele tatt. Koste meg igr, gr nemlig ann drikke med mte og kose seg uten slikke grftekantene og blotte trusa til hver eneste som vil se.
Flere spr hva jeg tenker om Malin og alkohol nr hun blir strre, og jeg tenker som s :
Jeg vil heller ha en penhet rundt det at hun skal p fest og at vi kan hente henne p et avtalt tidspunkt, vite hvem hun er med og snn, enn at hun sniker seg ut p natten og drikker seg sansels p hjemmebrent uten at vi vet hvor hun er, hvem hun er med eller hvordan hun skal komme seg hjem.
Det er et utrolig vanskelig emne, og det er noe som provoserer og blir feil for noen uansett hva man mener eller gjr.
Fler at det er bedre at de f.eks hadde hatt en liten fest i kjelleren i eget hus med foreldrene hjemme, enn et annet sted hvor ingen har kontroll, ingen som kan f tak i ambulanse og ikke minst passe p at det ikke skjer voldtekt og lignende.
Tror mye kunne vrt forebygget hvis foreldrene bare hadde hatt en litt mer pen dialog rundt det.
For det er virkelig ikke til komme unna at de fleste ungdommene drikker innimellom, noen sjeldent andre ofte.
Jeg sier ikke at det er greit, eller at det er bra, jeg bare konstanterer fakta.
Man kan benekte det s mye man vil, men det er dessverre alikevel fakta.
Jeg har bodd utrolig mange steder, og det er en ting som gr igjen over alt - festene.
S hvis kranglefantene kan holde seg unna kommentarfeltet, ta ting med en klype salt og slutte pirke p hver eneste minste ting, s hadde jeg blitt veldig takknemlig.
Og, til slutt :
Det er ingen aldersgrense p DRIKKE alkohol, men det er aldersgrense p KJPE det.

Loven sier ikke noe om at det ulovlig konsumere (drikke) alkohol dersom man er under 18 r. Man kan alts i utgangspunktet ikke straffes for drikke alkohol fr 18-rsalder. Det er riktignok visse unntak fra dette, f.eks. nr det gjelder drikking p visse serverings- og utesteder, og i forhold til det drikke alkohol p offentlig plass. Foreldre kan imidlertid, i kraft av foreldreansvaret, nekte barna sine drikke fr de er 18 r. Politiet kan ogs fr du fyller 18 r sende en bekymringsmelding til barnevernet og/eller kontakte foreldre dine hvis de tar deg i drikke p offentlig plass. "smutthullet" er at det ikke str noe om at man ikke har lov drikke alkohol hvis man finner det. Da bryter ingen loven, for ingen skjenker, kjper eller selger alkohol til en mindrerig.Det er den som skaffer deg alkoholen som gjr en ulovlig handling. Dette er regulert iAlkohollovens 1-5. Loven sier at den personen somselger, skjenker eller utlevereralkohol til en person under 18 r (20 r for alkoholholdig drikk over 22%) kan bli straffet. Videre kan man lese i 10-1at straffen for brudd p disse bestemmelsene er bter eller fengsel i inntil 6 mnd. Dersom overtredelsen er srlig grov, er straffen bter eller fengsel inntil 2 r. Ved avgjrelsen legges vekt p om overtredelsen har stort omfang eller om det foreligger andre omstendigheter av srlig skjerpende art.

Kilde: Juristen, ung.no

Gjennomsnittsalderen for de som prver ut alkohol er p ca 14,5 r.
Iflg sirius underskelsen.

Prver ikke provosere, men synes folk kan vite fakta fr de kommer med s bastante pstander. Sier heller ikke at jeg mener at det er riktig at folk under 18 drikker, for det har jeg faktisk ingen verdens ting med. De eneste som har noe med det er foreldrene og evt barnevernet. Kansje folk skal begynne holde nesa si sitt eget liv, istedet for lete etter feil i andres?

Helt til slutt, det kjpe alkohol til barna sine er faktisk noe av det dummeste man kan gjre.
Har sett det flere ganger, og det foreldrene sender med er som regel faktisk bare en brkdel av det personen ender opp med drikke ilpet av kvelden.
S Malin kommer aldri til f sendt med seg alkohol fr hun er 18 og kan kjpe selv..

Blir heldigvis maaange edru r p denne snuppa fremover :)






52 kommentarer

irma handanagic | 01.05.2010 | 23:51

beundrer hvordan du skriver linn, er selv 'bare' 14...

Maia Marie (: | 01.05.2010 | 23:59

helt enig! Det er ogs mye bedre at foreldrene sier at de ikke blir sure, de vil bare vite hvem du er med, og at du skal ringe nr du m hjem og snn. :)

Ida Andrea (www.iasj.blogg.no) | 02.05.2010 | 00:08

Det er fordeler ulemper med alt.

Jeg mener det vis man gir en 6 pac l til sin 16 r gammle snn/el datter ikke er uansvalig. Hvorfor? du minsker jo risikoen p at dem de ikke er desprate etter en sprit flaske. dersom dem skal skaffe deg drikke p egenhnd ender det som oftest opp med Sprit & hjemme brent. Men man kan ikke kontrollere det uansett tenker jeg.

Er ikke nagiv, men hadde min mor kjpt 4 rusbus til meg... Hadde jeg ikke hvert desperat med kjpe sprit for ha noen par helger p rad. Fr en 14 ing tak p spritflaska skal hver minste trpe drikkes:P

Kristina - 18r, mamma og forlovet! | 02.05.2010 | 00:13

Jeg er bde enig og uenig!

Det at foreldrene kjper alkohol til barna sine er litt tryggere enn at de fr noen andre til kjpe eller at de i vrste fall kjper seg hjemmebrent.

Jeg har alltid ftt med meg drikke fra pappa, jeg har til dags dato alltid bevist at jeg har kontroll over alkohol inntaket mitt og har sjeldet drukket mer enn det jeg har ftt med meg.

Jeg tror og mener at hvis man har et pent forhold til barna sine s slipper man sitte vre usikker p hva de fr i seg av alkohol. Man lrer fort kjenne om hvor mye de tler osv.

Jeg sender heller med drikke til barna mine, enn sitte vre redd for hva de drikker.

| 02.05.2010 | 00:22

Kristina: Jeg skjnner godt at du gjerne vil tenke snn, men det er faktisk ikke realiteten. Er sel 16 r, og her i byen er fjortisfylla veldig vanlig. Er mange foreldre som sender med ungene drikke p fest, fordi de da ihvertfall har kontroll p hva de drikker. Det stemmer ikke. Uansett hvor pent og fint og flott forhold du har til ungene dine; Husk at de oppfrer seg annerledes sammen med deg, enn de gjr p en fest med masse ungdommer p egen alder.

Sender du med en ungdom drikke p fest, kan du fortsatt ikke fle deg trygg p at du vet hva han/hun drikker. Selflgelig: Om de ikke drikker mer enn det du sender med dem, er jo det kjempebra! Men sannsynligheten for at de kommer til drikke betraktelig mye mer, er desverre veldig stor.

Iselin | 02.05.2010 | 00:30

Eg er heilt enig med deg. Dei gangane eg var ute drakk tida fr graviditeten, s sa eg alltid ifra til mamma at eg skulle drikke, ka eg skulle drikke, kor eg skulle og ken eg skulle vere med. Ho likte s absolutt ikkje at eg drakk, men ho foretrakk sjlvsagt at eg var pen om det, og eg hadde alltid med mobil snn at ho kunne ringe sjekke opp om alt gikk fint. bli full er lite kjekt, bli litt brisen og i godt humr er det, det skulle ha vert meir av, og mindre av bli s full at man ikkje har kontroll. Dei f gangane eg har endt opp med bli altfor full, s har det ikkje vert kjekt i det heile tatt - fylleangst og fyllesjuke. Synst det er undvendig.

NATALIE -MELD DEG P BLOGGvsBLOGG | 02.05.2010 | 00:34

P mange mter har jo alle rett.. alle mener forskjellig, og da for de som mener ditt oppdra barnet sitt p en mte, og de som mener datt oppdrar barnet sitt p en annen mte.. og snn er det bare..

Men n skal vel jeg kanskje ikke si s mye da.. jeg er bare 13/14 :p

Natalie-Sofie<3 | 02.05.2010 | 00:40

Alts, jeg er snart 15 r, og jeg vet godt hvordan jeg fr tak i drikke om jeg vil ha. Det er kanskje store og gode hp det med at Malin ikke skal drikke fr hun er 18, regner med de fleste foreldre har/hadde en plan om hvordan holde barna unna alkohol, men de fleste greier det ikke uansett hvor godt forholdet og hvor gode samtaler man har med barnet.

Sier bare ; Om Malin vil drikke fr hun er 18, kommer hun nok til gi blanke i hva du og faren mener om saken ;)

siri | 02.05.2010 | 00:40

Jeg er s enig med deg Linn:) Du er flink, og en kjempe god mamma i mine yne.

St p:D

god helg og klem

Arcadia | 02.05.2010 | 00:51

Er s enig med deg, Linn. Blir s glad nr jeg ser ett velfungerende hode !:) Foreldre skal ikke kjre alkohol til barna sine. Da legger de lista til at det er greit drikke, og er i verste fall med p gjre barna til alkoholikere..

Benedicte | 02.05.2010 | 01:25

Veldig enig i det du skriver, men hvis man skal hente barna sine p fest burde de kunne ringe nr de vil hjem. Selvflgelig skal det ikke dryes til ut p morgenen dagen etter, men hvis foreldrene vil komme hente klokka ett er det ikke alltid at barnet er like enig! Jeg er snart 18, og mamma og pappa bestemmer fortsatt nr jeg skal hentes de gangene jeg er hjemme i helgene (bor p hybel til vanlig). Dette gjr da at jeg som regel stikker ut igjen med en gang jeg kommer hjem uten at de vet det. Da blir litt av kontrollen man har over barnet sitt borte selvom man ikke er klar over dette selv. Men n snakker jeg kun av egen erfaring! Er jo ikke sikkert alle andre er snn.

| 02.05.2010 | 01:32

Enig, jeg er 20 r og mamma eller pappa gir meg ikke lov til ta med alkohol fra de nr jeg skal ut, jeg m kjpe selv om jeg skal ha.. for de gir ikke ungene alkohol viss de skal ute p byen.. men vi kan f litt om vi sitter hjemme ! :) helg greit syness jeg !

Sara | 02.05.2010 | 01:33

Er s sykt enig med deg, om alt!

| 02.05.2010 | 01:42

S du stjal alkohol alts? Er jo det du har sagt.

""smutthullet" er at det ikke str noe om at man ikke har lov drikke alkohol hvis man finner det"

Lille My. | 02.05.2010 | 07:24

Hei Linn.

Jeg lurer p noe helt annet enn det du skriver om her, men har tenkt p det ofte.. Jeg

og samboeren og pappan til snnen min p 10 mnd holder p g fra hverandre, og jeg synes det

er s vanskelig og tft. Vi ble enige om det, men dog. Det der med "fordele" snnen vr

imellom oss gjr noe med meg, mister helt kontroll p den tilvanlige sterke psyken min.

Kan ikke du fortelle litt om det og hvordan dere har gjort det, og hvordan du har flt det?

Du har jo vrt s rlig om det fr, og tror kanskje det kunne hjelpe flere enn meg..

| 02.05.2010 | 08:39

S enig med deg! Du er s flink du, linn:)

| 02.05.2010 | 10:29

Fint det siste du sier, om foreldre som kjper alkohol til barna. Kunne ikke vrt mer enig.

Er ikke enig i alt du sier, men det er greit. penhet rundt temaet og penhet for diskusjon er viktig. Jeg er vokst opp med en kristen mamma som er avholds, og vi var fire ssken. Det var pent tema hjemme, vi ble aldri nektet dra p fest, hun eller pappa kjpte aldri alkohol til oss, og vi var aldri redde for ta konktakt uansett hvor fulle vi var. Derimot ser vi alle i ettertid (bde mamma, meg og sskene mine) at det burde vrt mer grenser. Selv om "alt" var bra, og mamma gikk virkelig s langt som mulig for at vi skulle vre trygge, uten bryte vr egen vilje, s var vi virkelig "grne". Jeg var alltid den som var fullest, og gjorde mest dumt, og det var de tre andre ogs. I tillegg har bde jeg og ssteren min blitt voldtatt nr vi begge var 17, p et tidspunkt da vi var altfor fulle til kunne gjre motstand. Om jeg vil forandre p dette? Selvflgelig. Og jeg hper at flere tenker over dette - du er rett og slett mer utsatt som ung og dritings. Spesielt som jente. Og broren min ble i tenrene tatt for besittelse av narkotika. Ikke kult i ettertid kan man si. X-antall sengepartnere og "ls" tidligere er heller ikke s gy nr man finner "the one".

Jeg sitter igjen med veldig mye rart etter en ungdomstid, til tross for at mamma virkelig prvde gjre det beste. Derfor tror jeg det er viktig fortelle om hva som faktisk kan skje, og kanskje i tillegg bruke egne erfaringer (til en viss grad, selvflgelig! jeg kommer aldri til fortelle at jeg er blitt voldtatt..). Ikke skremselspropaganda, men rett og slett informering omkring realiteten.

Mener selv at vi hadde alle faktorer tilstede for bli "skikkelige" tenringer, noe som ikke helt ble sannheten.

Line | 02.05.2010 | 10:36

utrolig flott innlegg, men vil bare rette litt p fakta her; man har faktisk lov til drikke alkohol fra 16rs alder, men en kan ikke kjpe, stjele, finne eller f det. Ergo, der fins ingen smutthull, og man vil drikke. Ville bare oppklare det..

uansett s mener jeg du har helt, men grunnsteinen for en slik plan og en suksessfull gjennomfring av den er et pent forhold fra ung alder. Mange sier over at det ikke hjelper sende med alkohol, fordi de drikker mye uansett, mener jeg er bde rett og galt. Dersom du og Malin har et pent, rlig og modent forhold, vil dine begrensinger for henne og evt hjelp vre viktigere for henne enn trosse deg mot kanskje miste dette forholdet.

Lykke til :)

myruin | 02.05.2010 | 11:04

Men det er ulovlig kjpe til midrerige, er det ikke??

En modells & statist liv | 02.05.2010 | 11:35

Jag lskar din blogg! Ska vi flja varandra med bloglovin? :) <3

Annie | 02.05.2010 | 11:49

en av grunnene til at foreldrene KJPER alkohol er for bli litt tryggere selv - det er bedre at foreldrene kjper alkohol til barnet sitt s de vet hva de fr i seg istede for g ta drikke av fremmedfolk som kan blande i dop osv i drinkene.. ;)

se det fra flere sider

Hanna | 02.05.2010 | 12:13

Den alkoholen foreldrene kjper kommer ofte bare i tillegg til det barna skaffer selv.. Hva om det skulle skje noe med barnet ditt p fylla med alkoholen du har gitt det (kjp til mindrerige er ulovlig), da er det faktisk du som sitter igjen med ansvaret for det som har skjedd..

Og siden du er "hele" 17 r gammel og tror de vet svaret p alle verdenssprsml og tydligvis er p fylla ganske ofte betyr det at du har en del lovbrytere i din omgangskrets, gjr det ikke ? Eller kanskje du bruker falsk legimitajson og er en liten kjeltring selv ?

Er fint mulig la vre drikke fr man fyller 18. Bde i min og ssteren mins vennegjeng hadde ingen prvd alkohol fr man var 18.. S er fult mulig ha det gy uten alkohol, eller er dere s kjedelige at dere m drikke for ha det gy ??

sunni | 02.05.2010 | 12:16

S flott Linn :)

Jeg blir s glad nr det finnes vettige folk der ute! :)

Det gi alkohol til sine barn er der samme som gi aksept, og gir du aksept vil de drikke mer ogs.

Linn, mamma til Malin | 02.05.2010 | 12:19

Hanna: Jeg har ikke svar p alle verdenssprsml, jeg har bare mitt eget syn p ting akkurat som alle andre.

Jeg er heller ikke p fylla ganske ofte, er stor forskjell p vre ute og evt g p fest, og vre p fylla.

Trenger ikke drikke for g p fest vet du.

Og nei, jeg har aldri brukt falsk legitimasjon, s der tar du feil.

Sier ikke at man ikke kan, sier bare at det er vanlig. Det som er poenget her, og det er ikke til komme unna at de fleste ungdommer faktisk fester og drikker alkohol.

Selvflgelig kjempe bra med de som ikke gjr det, men det er opp til hver enkelt bestemme selv.

emilie | 02.05.2010 | 12:23

Du er klok du Linn :) er helt enig med deg! tror ikke malin kommer til bli noen trblette nr hun blir eldre s flink som du er :D

Betina | 02.05.2010 | 12:40

du er for faen bare 17 r! du burde ikka ha en mening om hva fjotisfyll er i det hele tatt...

jeg ville likt hre deg hvis noen skrev sin sterke mening om ung gravaditet.

la de kjre "fjortissene" vere i fred!!! jesus christ, linn...

Linn, mamma til Malin | 02.05.2010 | 12:43

Betina: Det er faktisk fire r siden jeg var tretten, og meninger kan jeg ha s mye jeg vil av.

Jeg har selv meninger om ung graviditet, og lar sklart folk skrive meningene sine akkurat som de vil selv.

Akkurat som du har din mening om hva jeg skriver ;)

Marita | 02.05.2010 | 13:00

Herregud, skjnner ikke hva folk pirker p.. Linn er 17 r, ET r til hun blir 18.. Og folk sier dette er en alkholisert blogg, og bla bla.. Det er en skam at dere ikke har bedre ta dere til enn pirke p det!

Jeg er helt enig med deg, Linn.. Ungdommen i dag drikke, og det er fakta, ingen kan benekte det.. Og selv om du har en unge, betyr det ikke at ikke du skal f lov kose deg av og til..

Jeg kommer ogs til ha en pen dialog med mine barn om dette, tror det er veldig viktig..

Line | 02.05.2010 | 13:12

Jeg tror ikke det finnes noen mal p dette, ei heller et svar p tidenes vanskeligste foreldrespm. For meg kommer det til dreie seg om en ting; hvilket forhold jeg har til barna mine, og om jeg kan stole p dem. Det er det som betyr noe, in the end..

Nina Nielsen | 02.05.2010 | 14:41

Jeg synes det er sykt rart at folk klarer legge merke til EN setning i hele blogginnlegget og henge seg opp i det. Flere kommentarer gr p at de tar en setning og vrir p den. Hva med lese hele innlegget i ett. Linn har faktisk mye fornuftige meninger.

Og jeg m le.. "du er for faen bare 17 r! du burde ikka ha en mening om hva fjotisfyll er i det hele tatt..."

Hvorfor ikke? Fordi hun er 17?

Nei, les hele innlegget, husk at Linn har lov til ha sine meninger som alle andre og det er ikke ndvendig rakke ned p de meningene.

Og Linn: Du er veldig fornuftig og jeg hper du holder p det. Tror Malin fr en sunn oppdragelse hvor det er penhet om det meste og da vil hun utvikle sunne holdninger selv.

Lisa Marcella | 02.05.2010 | 15:26

Jeg er s enig i dette, Linn. Selv om jeg bare er 16 r, har vi disse reglene her i hus ogs.

maria johansen | 02.05.2010 | 16:57

Da har du en del lovbrtyere i din vennekrets linn ; )

Victoria | 02.05.2010 | 17:32

Jeg m bare si at det kjpe drikke til barna sine ikke ndvendigvis trenger vre "det dummeste man kan gjre"... Jeg er 17 r, like gammel som deg, og jeg fr drikke av foreldrene mine. Jeg drikker sjelden noe srlig mer enn det jeg fr med meg, og jeg vet nr jeg burde stoppe. Det er jo selvflgelig ikke alle som er slik, men poenget mitt er at det ikke ndvendigvis trenger vre s ille kjpe til barna sine. Ikke i min (vr) alder. Nr mine barn er 16-17 r, og jeg fler de er til stole p og vi er pne om fest og alkohol, s tror jeg ikke det hadde vrt noe problem for meg kjpe heller.

| 02.05.2010 | 18:41

Det er sikkert en 13 ring som flte seg nedtrukket av fjortissfylla. Hun fler sikkert at hun

eldre enn det hun egentlig er. Selv er jeg 16, og fler at jeg er p fjortissfylla nr jeg er ute drikke.

Kort sagt, noen enkelte ganger fler jeg meg som en 13 ring p store fester.

Men jeg er 100% p din side, Linn! Hadde flt meg trygg la hele unge flokken min(er ikke mor men om jeg skulle hatt barn) vre hos deg. DU virker veldig fornuftig, s st p! Og husk vi er her for deg. Kanskje ikke personlig, men som bloggfans!

Ellen Marite | 02.05.2010 | 19:39

Fjortissfylla ... Dere glemmer at begrepet "fjortis" ikke omhandler en alder, men en TILSTAND. Jeg var slett ikke "fjortis" da jeg var 13-14 r. Da jeg var 15-16, derimot ... Jeg kjenner folk p flere-og-tjue-r som oppfrer seg mer som "fjortiser" enn mange 15ringer. Ville bare si det!

Vilde | 02.05.2010 | 19:44

Jeg hadde ingen planer om smake alkohol, men da jeg var med p en musikal-

oppsetning s hadde de eldre med seg champange dit. Dette var jeg klar over fr

premierefesten, s jeg tok spurte foreldrene mine om lov til smake litt

champange. De sa at det var greit, for jeg har aldri gjort noe jeg ikke burde. Det

som var litt ironisk var at champange var noe av det ekleste jeg har smakt, og jeg

synes det er veldig overvurdert.

Det jeg vil dere skal vite er at det var ikke noe drikkepress der, s det var fullt og helt

mitt eget valg. Jeg smakte kun en liten slurk, s jeg mtte gi resten til noen andre.

Linnea | 02.05.2010 | 20:05

Jeg har vrt en fast leser av bloggen din ganske lenge, men de siste mnedene synes jeg den har tapt seg veldig. Innholdet i innleggene og mten du skriver p er ikke like bra lenger. Det jeg reagere sterkest p er at du angriper leserne dine med mten du skriver p fr de har kommentert noe som helst. Greit at du har ftt endel kommentarer som du ikke liker, men face it det er en del av det blogge. Du er den "voksne" som ha regien p bloggen og usaklige kommentarer m du bare heve deg over! Du fr utrolig mye ros og fine kommentarer og da m du ogs tle litt kritikk. Gjr du ikke det er det bare slutte blogge. Det jeg mener er at nr du skriver s virker det som du forutser hva folk vil tenke og dermed blir du provosert av disse tankene og gr i en forsvarsposisjon med en gang. Nr du slenger dritt til leserne i innleggene du skriver s blir det litt patetisk. Kanskje det er ptide ta en pause? Du er veldig ung og har vrt igjennom mye og du er kanskje ikke s voksen som det du nsker vre? Du takler hvertfall ikke kommentarer som kommer spesielt godt. Jeg tror at hvis du fortsetter som du gjr s er det ikke bare meg som leser du mister...

Hilde | 02.05.2010 | 20:57

Bra innlegg! Er faktisisk helt enig med deg! Du er virkelig en jente som tenker nye gjENNOM TING! Reflektert og fornuftig:) Jeg var en av de som spurte etter din mening om dette, og jeg er faktisk utrolig imponert! St p, sier jeg bare igjen.

Karoline :) | 02.05.2010 | 21:15

Helt enig! du er utrolig fornuftig, Linn! :-)

| 02.05.2010 | 21:21

man kan ogs f prikk p rullebladet av drikke p offentlig plass, bde om man er

under eller over 18. Det sa politiet p skolen vr hvertfall.

Jeanette L | 02.05.2010 | 22:34

Jeg skjnner deres synspunkter i dette, men 18 r er grensa p bde og kjpe og drikke det. Uansett hva du sier Linn, s er det fakta! Hvis polititet hadde kommet og tatt deg i drikke, hadde du ftt straff, ikke sant ? S GRENSA ER 18 R, 18 R, 18 R.

Tina | 02.05.2010 | 22:56

Gr aldri ann p ha kontroll, uannsett hvor "pent" du har dette med din datter. Det kan faktisk ende i at det blir mere fyll. Det har bare med hvordan hun blir som person nr det kommer til snnt. Det er det ingen som kan gjre noe med. Vet selv at jeg startet veldig tidlig,var flere r jeg ikke fikk lv, men da jeg fikk mere lv dro jeg mere ut, drakk mere lyg like mye om hvor jeg var og slikt. Var langt ifra et engle barn, men veldig flink til lyge. S slapp unna med det meste.

Men det kjpe drikke til barna sine er det vrste du kan gjre, et f tall drikker kun det di fr hos foreldrene. Di fleste skaffer ekstra. S det kan ofte resultere at di drikker mere enn om du lar vre.

Linn, mamma til Malin | 02.05.2010 | 22:59

Tina,Mamma til Nicolay: Jeg sier ikke at hun fr lov, jeg sier bare at hvis alternativet er at jeg ikke skal ha noe kontroll overhodet s vil jeg heller ha penhet rundt det.Hun vil sklart f vite hva jeg synes om det, og jeg vil gjre alt jeg kan for unng det.

:) | 03.05.2010 | 00:02

nr du er 16r har du lov og drikke alkohol men ikke nyte det

og der ulovlig og kjpe drikke til en som er under 18.

vist noen har fest og politiet kommer og folk som er under 18

er der og drikker kan dem som har festen bli straffet.

blir du tatt av politiet om du drikker og er under 16 fr foresatte

beskjed, og du blir kjrt hjem.

Alex | 03.05.2010 | 10:07

Min mening: bare det at du p en "mammablogg" legger ut det du kaller "smutthull" i loven og argumenterer for at du som 17ring kan drikke alkohol uten bli straffet for det er rimelig fjortis og lavmls etter min mening! For som de aller fleste er begrepet fjortis ikke en bestemt alder men en tilstand! Det at du sitter der p sin "hye" hest og rakker ned p det du kaller fjortiser, og kaller alle som bruker "billig-produkter" p barna sine drlige mammaer er fjortis - det kan vre greit ta en titt i speilet fr man slenger med leppa om alle andre. Det er vel ikke helt optimalt bli alenemor i en alder av 17, uten noen form for utdannelse, frerkort etc? Syntes hvertfall du burde tenke gjennom hvordan type blogg du nsker, er vel ikke srlig kult for Malin senere f vite at du brukte bloggen for vise unge mennesker smutthull for drikke alkohol nr man ikke er gammel nok!

Kristina! | 03.05.2010 | 15:07

Jeg er delvis enig. Jeg er selv tten r. mine foreldre har gitt meg lov til drikke.

De har ogs sendt med meg drikke p fest. Jeg drakk selvflgelig mer enn det jeg fikk, men aldri

mye mere. Jeg hadde kontroll. flte meg ogs trygg, fordi jeg kunne ringe hjem, vist noe skjedde. Jeg viste at de ikke ble sur vist jeg kom hjem litt for full.. Ect..

Sier ikke at det er bra at jeg drakk, men det er bedre at barna fler seg trygge, vet at

foreldrene ikke blir sinte om du ringer hjem. Jeg vet om mange som ikke fikk lov til drikke,

de var som regel de som var fullest, som ly til foreldrene om hvor de var hvem de var med.

S jeg skjnner hva Linn skal frem til. Det er mye bedre ha en pen dialog om alkohol

festing.

B | 03.05.2010 | 18:24

jeg er helt enig med deg. er selv 16, snart 17 og har drukket i rundt et r n. mamma og pappa vett jeg er p fest, hvem jeg er med, hvor osv. mamma er den mest skeptiske, men i motsetning til vennene mine sine foreldre er hun ikke s naiv at hun tror jeg drar p jentekveld i kjole ... jeg trives godt med den ordningen vi har, og jeg gjr som jeg fr beskjed om i tillegg til at jeg vet hva jeg har forholde meg til. i tillegg synes jeg det er godt slippe og lyge til mamma og pappa og snike meg bak ryggen deres. det eneste jeg angrer p er mten de fikk vite at jeg drakk p, ble nemlig skikkelig "busta", men det har bare frt godt med seg i ettertid. foreldrene mine er strenge, jeg fr ikke lov drikke sprit, og to tre l/sider er nok. jeg er takknemlig for at jeg blir forstt og gjengjelder dette med vre rlig. hper du greier det samme med malin, selv om det er mange r til, jeg har ihvertfall tenkt flge opp barna mine skikkelig istedenfor la vre konfrontere barna med det. det er viktig med grenser. m bare legge til at ryk og snus er fullstendig forbudt, og selv om jeg har prvd snus er det snakk om en hver tredje mned eller lignende. man m lre nyte alkohol og begynne drikke etter man er 18 og kan f tak i hva man vil er nok ikke optimalt !

B | 03.05.2010 | 18:30

m bare legge til at det er veldig forskjellig fra person til person ! og dette med sende med barna sine alkohol er jeg i mot. selv hadde jeg ikke drukket mer, men 9 av 10 ungdommer tar det de kan f og litt mer. til vi er 18 et vi foreldrene vre sitt ansvar, og dere som klager over bli hentet p fest kl 1 istedenfor 4 - 5 br faktisk bare vre glade for at dere har foreldre som gidder flge dere opp! det er mange ungdommer med problemer som ikke har det s enkelt, men som sannsynligvis hadde hatt det mye bedre med foreldre som fulgte dem opp.

| 03.05.2010 | 19:10

Linn er awsome! Og selv har jeg et pent forhold til min mor nr det gjelder alkohol o.l., og fler det er mye tryggere! jeg ser p vennene min som ikke trr si til foreldrene sine om nr de skal drikke, da fler jeg det er bedre fortelle snn at hvis jheg ikke holder hjemmegrensa kan hun komme hente meg. Jeg fler meg i hvertfall tryggere da, derfor tror jeg p det du mener, Linn, fordi jeg har det praktisert! S Du ruler, jeg kunne ikke sagt det bedre selv ;)

skienskammen | 03.05.2010 | 20:00

frisk blogg med friske meninger fra ei frisk mor- slike mdre trenger Norge fler av !

Men denna lille krabaten din, var det planlagt - eller var det ungdomsmoro som brtt ble serist?

Winerbrd og ballongfigurer fra Skienskammen!

Lene | 03.05.2010 | 20:36

Vil bare si at jeg som 15 ring er helt enig i det du mener med hva slags forhold du vil ha til Malin og alkohol om noen r. Mamma og Pappa har alltid sagt at de stoler p meg og heller gir meg n flaske l nr jeg er 17 og skal p fest, de henter meg til avtalt tid enn at jeg fr drinker av andre jeg ikke vet hva er i. De sier ogs at det hadde vrt vanskelig vre den eneste p festen uten drikke, og at det er lett falle for gruppepress. Den regelen har gjeldt for begge de eldre sskene mine (som er 25 og 22) og de har aldri endt opp i en grftekant eller for fulle til ikke komme seg hjem. Sier ikke at vi er helt avholds, men at vi har lrt bruke alkohol med mte og ikke bare drikker for bli fulle.

Jeg beundrer virkelig deg og at du er en s ansvarsfull tenringsmor, st p!

Natalie-Sofie<3 | 04.05.2010 | 14:33

Dere over her som klager p vennegjengen til linn og det med at hun forteller om smutthull.

rlig talt, Linn er da stor nok i hodet til skjnne hvordan ungdomsmiljene er, de som leser bloggen hennes regner jeg med er 12-13 og oppover, og da vet man stortsett hva man kan gjre for drikke og for skaffe seg drikke, hvordan man lurer foreldrene osv. Hun har sin mening om ting, og dere er kanskje uenige men det blir da deres problem. Jeg ser ingen steder hun har angripet noen, alle er fjortis en gang i blant, fr eller siden er jeg sikker p at alle drikker, og ingen har akkurat samme mening som henne uansett.

Jeg sier fortsatt at hun aldri kommer til klare nekte dattra drikke, hun finner nok ut en mte lure linn p uansett hvor pen de er om ting, men linn sm alle andre foreldre har nok hp om holde ungen vekk fra alkohol og snn er det bare, det m dere over her respektere.
Profilbilde

Jeg heter Linn Thorsen Mikkelsen og er 20r gammel. Mamma til Malin (4) Fillip (0) og stemor til Nicolay (6). Bor sammen med mannen i mitt liv, Halvard (28) i et koselig rekkehus i Fredrikstad.

Ble gravid og flyttet ut som 15ring, var hjemmevrende med Malin i tre r fr jeg begynte p skole igjen. S viste testen positiv igjen som 19ring, og lille Fillip kom 9 tunge og usikre mneder senere. Fillip har medfdt nyresvikt, og vesicoureteral reflux. Det gjr at vi er mye inn og ut av sykehus, og at han krever litt mer enn andre babyer p samme alder. Men vi er med godt mot, og nyter den lille gutten vr. Han er et lite mirakel!

Fremtidsplanene er litt usikre, men om alt gr vr vei fortsetter jeg p utdanningen min neste r. Frste prioritet n, er vre hjemme og kose meg med ungene og flge opp utredningen til Fillip.

Er veldig glad i interir og oppussing, s det er ikke sjeldent at jeg str med malekosten i hnden eller flytter rundt p mbler. Liker ogs veldig godt lage mat og bake, s det gr endel tid til det ogs.

Trives godt med livet mitt, og fler meg heldig som har alt allerede i en alder av knappe tjue r.

+ Flg p blogg.no
+ Kontakt

Annonser

Meny

Kategorier

Arkiv

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av Silje Lien Design
hits