Mammainnlegg

En ting som provoserer meg veldig ; Unge mødre som er miljøvennlige, bruker tøybleier og spiser økologisk mat gjør det kun for å virke som gode mødre.

1. Vi ER gode mødre, vi virker ikke bare som gode mødre.
2. Det å være miljøvennlig, bruke tøybleier og økologisk mat er faktisk ganske krevende og det er ikke noe du frivillig begir deg ut på med mindre du er veldig interessert.
3. Hva så da ? om noen gjør det for den grunnen så er det jo ingenting annet enn bra uansett, det er jo det beste for barnet..
De får så mange kjemikalier fra alle hold, at om vi vil gjøre hverdagen litt mindre kjemikalie og E-stoff fylt så er jo det kjempe bra uansett grunn!
Tror rett og slett det bunner i uvitenhet og sjalusi.
Sjalusi fordi ikke alle mener de har tid til det eller ork, og uvitenhet fordi de ikke gidder lese seg opp på det.
Det tar deg fem minutter ekstra på matbutikken å finne et brød hvor det ikke er fjorten E-stoffer, melbehandlingsmiddel og emulgator osv, the list goes on. Det finnes flere brød uten alt dette, hvor du leser ingrediensene og faktisk forstår dem. Typ: Vann, mel, olje, gjær, salt ol.
Saus lages utrolig enkelt selv, kok opp masse buljong og frys dem ned i passe porsjoner, ta den opp om morgenen og legg den i kjøleskapet.  brun mel og smør slik at du har jevning og tilsett en dæsj fløte, rømme eller creme fraiche alt ettersom. Krydder. Bare styr unna smaksforsterkere som natriumglutamat, google it and you will be wiser.
Har lest flere bøker om emnet og det er utrolig interessant. Hvorfor alle tilsetningsstoffene?
Det skal vare lenge. Brødet du kjøper i butikken som er "butikkbakt og ferskt" er brøddeig som har ligget i en fryser i opp til ett år og stekt i ovnen. Like "ferskt" som de halvferdige brødene du kjøper innpakket i plast og steker hjemme.
Stappet med E-stoffer og konserveringsmidler. Kjempe sunt!
Ferdigboller fra f.eks bakers er jo igrunnen ingenting annet enn vann og tilsetningsstoffer av ymse slag.
Det er veldig, veldig enkelt å finne varer som ikke har fjorten ingredienser du ikke skjønner navnet på, snu varen og les innholdsdeklarasjonen. De produktene du forstår hva som er i fordi det faktisk er skrevet på en måte normale mennesker forstår, kjør på!

Det morsomste er jo lightprodukter. Ta en vare, fjern de fleste av de gode ingrediensene og tilsett masse billige fyllstoffer og kunstig søtning - fiks ferdig lightprodukt!
Dess mer man leser om kunstig søtning dess mer grunn har man til å styre langt unna.
Det er så mektige produsenter som produserer dem og de har penger til å kjøpe seg til de resultatene de vil ha.
Forskning viser jo at kunstig søtning er direkte helseskadelig. Kreftfremkallende og en rekke andre sykdommer.
"Studien viser også at når eksponeringen for aspartam starter allerede i fosterlivet, er de giftige effektene sterkere." Det anbefales at gravide holder seg unna spesielt aspartam.
Flere land har vurdert å forby aspartam. Fillipinene har innført forbud mot import og bruk av  dette søtstoffet.
I USA blir piloter i U.S Air Force av sin egen arbeidsgiver bedt om å avstå fra å drikke lightbrus med aspartam, av hensyn til faren for mulig påvirkning av hjernen.. Ringer det en bjelle? Dette er i USA!
Norske myndigheter har alltid sagt at de følger nøye med, men de overser viktig informasjon de får påvist, og umuliggjør at folk får tatt informerte valg. Det siste søtningsmiddelet sukralose, ble til og med sluppet på markedet uten å være testet på mennesker.
Aspartam er ikke anbefalt til barn under tre år. Det finnes f.eks i vitaminbjørnene til Collett, så vær obs på det.

Jeg sliter veldig med å forstå at så mange tenker " jaja, vi har gjort det/brukt det i så mange år, og vi vokste opp vi".
Det florerer med livsstilssykdommer, kreft, ADHD og tusenvis av flere kjente og ukjente sykdommer som er livsstilsrelatert.
Jeg er glad jeg vil snu, og jeg blir glad når andre begynner og forstå og vil snu de også.
Ta avstand fra alt dritten produsentene putter i alt fra mat til shampo. Jeg blir kvalm av markedsføringen deres, spesielt Natusan. Hvorfor smører foreldre frivillig barna sine med dette etter at de har lest hva mineralolje egentlig gjør med huden?
Jeg forstår det bare ikke. Problemet er at vi stoler alt for masse på produsentene, og de vil ingenting annet enn å tjene penger. Ingenting.
De er ikke riddere på hvite hester som kommer for å redde huden til Norges befolkning, de er menn i dyre dresser som tjener flesk på foreldres uvitenhet og tillit. Tillit til at produktene de smører barna med ikke er skadelige for dem, eller hormonforstyrrende. Da er det jo utrolig trist at de er akkurat det.
Så kjære foreldre som leser denne bloggen. LES. Les bøker, artikler, google de forskjellige ingrediensene og få kunnskap. Kunnskap er makt!
Ta egne valg som ikke er påvirket av markedsføring og "anbefalt av Norges legeforbund".
Ikke la meningene dine være kjøpt og betalt. Penger styrer desssverre det meste idag.

Jeg skjønner ikke hvor jeg får engasjemanget mitt fra, for ingen av de rundt meg har brydd seg noe om dette.
Tøybleiene ble ledd av, den økologiske maten var bare tull og natusan er best for life.
Hadde jeg ville vært en god mor i deres øyne hadde jeg ikke brydd meg i det hele tatt.
Jeg hadde fulgt normen, plastbleier og sprøytet mat. Natusan i badebalja og natusan på rumpa.
Jeg vil heller risikerer å virke overhysterisk, og vite med meg selv at jeg har gitt Malin en renest mulig start.
Jeg har sett min kusine på usle 14 år dø, sakte men sikkert av kreft. Jeg vet hvor vanskelig det er, og jeg vet hvor fort man havner der selv. Da er det faktisk vår jobb som foreldre å bruke hodet litt, logikken og ikke la oss overbevise av all den kjøpte vitenskapen som overhoder ikke virker smart og som sier imot seg selv.
Det er lov å tenke selv, og det er lov å velge anderledes enn andre.

Go green! ;)




78 kommentarer

sarah | 26.02.2010 | 11:22

vet du hva som provoserer meg ? at mammabloggerer ligger på topplisten

rikke- bloggen min <3 | 26.02.2010 | 11:22

så søt ho er :-D

sandraaa :) | 26.02.2010 | 11:26

Ekstremt bra innlegg!! go Malin:D

lillreg | 26.02.2010 | 11:28

Veldig bra innlegg, Linn! Fint at du engasjerer deg.

Det du skriver om er jo veldig viktig, det finnes altfor mye dritt i alt mulig man kjøper.

Jeg har ADHD- og det er ikke mye morsomt!

Også vil jeg si til Sarah : vet du hva som provoserer meg? Folk som er såpass feige at de kommenterer dritt på andre sine blogger, uten om å i det heletatt legge igjen blogg-adressa si!

Det er ikke så vanskelig å unngå å søke på det på søkemotoren eller trykke på blogg lista? Dessuten, det er ikke Linn som velger selv å være på topplista? Det er det vi leserene som velger!

Linn, mamma til Malin | 26.02.2010 | 11:31

sarah: Merkelig at du går inn og støtter at jeg gjør det da?

Det er faktisk takket være deg og de andre leseren mine at jeg ligger der.

Så tusen takk :)

<3 HAREIDSJENTA | 26.02.2010 | 11:46

Jeg såg deg i vg på nette :-)

Hanna | 26.02.2010 | 11:46

*Applaus*

Er så enig som man kan få blitt!

natalie | 26.02.2010 | 11:48

Gud så engasjert du er Linn, trodde ikke det var så mye faktisk :P

Men det er kjempe bra, misforstå meg rett.

Jeg vet jeg lærte noe nytt idag! Men for å være helt ærlig så kommer jeg nok ikke til å begynne med å kjøpe økologiske ting... Jeg har fått intrykket av økologisk mat er dyrere enn vanlig mat....? Stemmer det? :P

Cecilie | 26.02.2010 | 11:48

Jeg la også merke til at vitaminbjørnene inneholder aspartam og de gikk rett i søpla. Ikke lett å forklare en 5- åring (datteren min var 5 da...) at hun ikke kunne få de vitaminene allikevel, som vi i utg.pkt sa var bra å ta. Skjønner ikke hvorfor de skal tilsette slikt i det man går ut ifra er bra å ta. Greit nok at det finnes aspartam i pastiller og drops, men det er jo liksom ikke noe vi MÅ ha. Alle vet jo at det ikke er sunt allikevel!

Synes det er kjekt å følge med på bloggen din, og du skal ha all ære for å leve et mer grønnt liv. Flere burde gjøre som deg. Jeg prøver alltid å finne renere produkter (både mat og kosmetikk), men har fortsatt et stykke igjen og da er det fint å lese råd og tips fra andre. Jeg har også tro på at det i årene som kommer blir enda større fokus på en grønn hverdag og dette vil forhåpentligvis gjøre produsenter mer våkne på hva de putter i produktene de selger til oss forbrukere. Derfor er det jo viktig at vi som forbrukere støtter opp om de produsentene som allerede har fortstått det også, slik at de kommer opp og blir mer synlig for flere. :-)

Jenny | 26.02.2010 | 11:50

Du har virkelig fått opp øynene mine. Det er så utrolig bra at du ligger på topplisten. For du kommer med så mange gode tips, tips som jeg kommer til å ta med meg videre når jeg får barn.

You go Linn!

Tonje Merete | 26.02.2010 | 11:51

Blir så glad av å lese bloggen din når det kommer slike innlegg. Du virker som en kjempebra person, som vil det beste for deg selv og de rundt deg. Du er ei jente vi andre burde se opp til (jeg gjør det, jeg gjør det!). Håper dere får en kjempeflott helg!

Hannah Christine | 26.02.2010 | 11:55

Du motiverer meg til å gå den grønne veien :) Jeg vil ikke at jeg skal råtne opp fordi jeg valgte feil livsstil! Så fortsett med slike realistiske innlegg, og sleng realiteten i trynet på folk - jeg for min del har bare prøvd å ignorert det fram til nå!

tonelill | 26.02.2010 | 11:57

Hei!

Vil bare si at jeg er utrolig imponert over hvor bevisst, informert og reflektert du er Linn. Du er jammen et godt bevis på en ung og kjempegod mor:) Fint at du som har så mange lesere bla. annet bruker den til noe konstruktivt og informerer om et så viktig tema som dette. (og ikke bare outfit og nyeste shoppingen)

Jeg selv er 26 år, lærer og mor til ei lita jente og syns det er koselig å lese bloggen din. Stå på!

Klara Ku | 26.02.2010 | 12:00

Flott at du gjør folk oppmerksomme på det her :) !

Lurte på en ting,for en stund tilbake så bestillte du noen matbokser til dattra di,

de var veldig fine,hvor bestillte du de fra??

God helg

Monica | 26.02.2010 | 12:01

Stå på, kjempebra innlegg!! :):):)

Pernille | 26.02.2010 | 12:03

For et hetlig bilde av Malin <3

Besøk gjerne min, og legg igjen en kommentar ;-)

Elise og Maya Helen <3 | 26.02.2010 | 12:11

Kjempebra skrevet ! ble jo helt revet med ! ps : Maya har likens vippestol =) måtte bare si det ;)

Yeshimebet - Mamman til Immanuel og Zion | 26.02.2010 | 12:12

JA BRAVO! noen har sjønt det! kan jeg linke til innlegget ditt på min blogg?veldig bra skrevet åltså

Charlotte | 26.02.2010 | 12:14

Veldig bra innlegg! Er så enig som det går an å bli. Stå på:)

| 26.02.2010 | 12:14

Jeg linn! Syndes du er kjempe flink. Etter å ha lest bloggen din i over 1 år, har jeg begynt å intresere meg for økologisk ting, naturlige baby produktet osv. Kunne du skrevet et innlegg eller skrevet en link der du skriver hva slags produkter du bruker til Malin ? og hvorfor produktene er bedere en foreksempel natusan! Håper du gidder altså, mange som kan lære av deg !

Charlotte | 26.02.2010 | 12:15

Jeg har bare lyst til å si noe; når du skriver at søtningsmiddel er kreftfremkallende fordi forskning viser det da skulle mange jeg kjenner hatt mulig kreft da, har ikke hørt at dem har fått det. Det er jo også kreftfremkallende å ta solarium ofte, da skulle de fleste venninene mine hatt kreft, har ikke hørt noe om det fra dem heller..

Mye du skriver er jeg enig i og du skriver en bra blogg men når man begynner å snakke om kreftfremkallende kan man ikke si noe. Forskning sier så mye rart og de tar så mye feil, hadde en ukjent dame kommet bort til deg i butikken og sagt;'' de stoffene i den pepsi max'en er kreftfremkallende''. Hva er sannsynligheten for at du hadde hørt på det pisset? Det er akkurat som med de forskningsfolka som forsker på dette, de er helt ukjent for alle oss andre men høre på dem kan vi bare fordi det eneste vi vet er at de forsker på det og har funnet ut at det er kreftfremkallende, bare tull! Ingen vet! Jeg har til og med hørt etter forskning at det er kreftfremkallende å spise ketchup?! Hallo, da skulle halve befolknigen mulig hatt kreft da. Samme hva det inneholder av stoffer og slikt. Forskere sier så mye rart for at de skal ha noe å si, jeg har aldri trodd på noe av det de sier for det er så mye tull. Folkens, slutt å spis ketchup, ikke ta solarium, ikke ha mobilen i lomma# det er visst også kreftfremkallende #. Hvem tror på sånt? det er så latterlig å høre på.Det eneste jeg vet er om røyking og slikt fordi det inneholder mye tjære og slikt som tetter til lunger og alt, det er det til og med mye bilder av så det stoler jeg faktisk på, men alt det andre? Nei! Ble kanskje ett litt langt unødvendig innlegg om kreft, men jeg blir litt sånn små oppgitt når jeg har kikka og fulgt med på dette kreft opplegget i over lengre tid men ikke noe fornuftig har skjedd ennå.

Pass også opp for stråling, gir visst kreft!

Kanskje jeg tok en liten setning ut av innlegget ditt og lagde en stor sak ut av det, sorri men følte at jeg måtte ha noe å si.

Alanna | 26.02.2010 | 12:29

Charlotte: Har du egentlig sett rundt deg og sett hvor mange som faktisk har eller har hatt kreft?

Stine | 26.02.2010 | 12:43

Hei!

Lurte på om du kunne anbefale en babyolje? Sant nok ikke til en baby, men til meg selv. Jeg bruker vanligivs å smøre vanlig, natusan, babyolje på fuktig hud etter dusjen, kjennes så mykt og fint. Kremer og lotioner blir liksom ikke helt det samme. Men om jeg skal unngå natusan, hva skal jeg ty til i stede? (: En stooor fordel om du har et produkt å anbefale man får kjøpt på butikk, jeg er av uvisse grunner veldig negativ til å handle på nett =p

takk! =D

Anja | 26.02.2010 | 13:00

Utrolig bra skrevet!

Ingvild | 26.02.2010 | 13:01

Hehehe, så trist at du ikke skal ha lov å legge ut et kjøp uten å bli hetsa :P
sånn er det på min blogg også, nesten så jeg av og til lurer på å skrive under bildet "kjøpt for 14 dager siden da jeg hadde penger, bildet kommer litt sent" eller "noe gammel jeg har hatt lenge". :P Ellers får man fort sånn pengespørsmålskommentarer. "Sa ikke du at du ikke hadde råd til å bli med på KINO kanskje??" Du som måtte låne ti kroner av meg i går!! biiitch! :P

Karoline | 26.02.2010 | 13:04

Bra at du skriver om slike ting. Men for langt til at jeg gidder å lese desverre :( Ellers, du virker som en topp jente og mamma!

Line | 26.02.2010 | 13:05

utrolig dypt og flott skrevet innlegg Linn. Jeg er ikke mamma enda, men når min dag kommer, skal jeg virkelig lese meg opp rundt disse emnene. Jeg drikker selv lightbrus, og er absolutt ikke perfekt. men jeg merker at dette interesserer meg, takket være deg. stå på videre, og takk for at du innspirerer så mange :)

| 26.02.2010 | 13:15

Wow! Tankevekker!

Jannicke | 26.02.2010 | 13:35

Syns det er flott at du fokuserer på slikt :)

Jeg selv ble nødt til å studere innholdslister da jeg skjønte at migrenen min i stor grad ble påvirket av hva jeg puttet i munnen. Etter totalavhold fra lightbrus og saft, aspartampastiller, tyggegummi og enkelte typer yoghurt(er det mulig! Til og med Skyr, nyproduktet til Q-meieriene inneholder aspartam), har migrenen min gått ifra flere anfall i uken til omtrent to i året.

Bente1989 | 26.02.2010 | 13:40

Oj.. her var det mye som jeg faktisk aldri har tenkt over! Jeg har aldri vært no opptatt av sånne ting før, men nå som jeg har ei lita datter selv så kommer jeg nok til å være mye mer bevisst på hva hun får i seg. Kommer sikkert ikke til å kjøpe så mye økologisk og sånn, men å styre unna alle disse e-stoffene de skal proppe inn i alt, det skal jeg da få til :)

Kristin | 26.02.2010 | 13:42

Bra innlegg! Jeg blir glad inni meg av å lese at det finnes folk som bryr seg. Bra du fokuserer og "reklamerer" for økolgiske produkter, det er jo nettopp mere salg som gjør det mer tilgjengelig i butikkene også. jeg stemmer for flere slike innlegg:)

Stine | 26.02.2010 | 13:45

Charlotte: Det virker som om du tror at ingenting er kreftfremkallende? Visse ting er faktisk bevis, og noe er logisk som man kan tenke seg til selv at ikke er sunt. Du sier stråling gir "visst" kreft?!?! Du tror ikke stråling er skadelig? Det er faktisk besvist, det er jo livsfarlig! Og når du sier at hvis ting var så farlig så skulle halvparten av oss fått kreft, men hvis du ser på statistikkene så får faktisk 1 av 7 kreft i løpet av livet.. ! 1 AV 7! Vet du hvor enormt mange mennesker det er !??!

Det er helt utrolig at du kan kritisere Linn som faktisk er en av få som har fått opp øynene, og skjønt hva alt handler om. Bedriftene er bare ute etter penger, og de selger gladelig oss uvitende mennesker ting som er helseskadlig.

Linn, det du gjør for Malin er supert! Fortsett sån.. Hun får den best mulige oppveksten :)

Stine | 26.02.2010 | 13:49

Hei! Kjempebra innlegg!

Jeg er fast leser av bloggen din, og synes du skriver mye bra og innholdsrikt!

Jeg har ikke tenkt så mye over hva jeg spiser eller smører på meg, eller jo, men går for ting som skal være bra om du skjønner. Reklame kjøpt for penger som du så fint skrev.

Så nå trenger jeg litt hjelp. Hvilke babyprodukter er BRA? Grønne? Venter en liten jente i juli og vil gjerne være litt forberedt!

siri | 26.02.2010 | 14:00

kjempe bra innlegg:D Må bare linke til innlegget ditt i min blogg.

Du er rå flink.

Vi kjøper også mye økologisk, men ikke alt. Men vi er i hvertfall på rett vet;P

Å tøybleier har jeg sydd opp en dunge av til den dagen vi endelig får en liten krabat:D

Synes det er kjempe bra at du belyser slike temar. :D

Stine | 26.02.2010 | 14:28

Har hørt at økologisk kjøtt ikke er bra for det sitter igjen parasitter og div. i kjøttet fordi det ikke er tillsatt stoffer som tar det. Ble veldig skeptisk til økologisk kjøtt etter det. Har du hørt noe om det?

Marita | 26.02.2010 | 14:42

Så flink du er :) Bra du skriver om dette, slik at flere får øynene opp :)

Sunniva | 26.02.2010 | 15:06

Heisann Linn =)

Dette innlegget var utrolig bra skrevet! Jeg synes det er besundringverdig at du som så ung mor tar initativ. Når jeg en gang blir mor så skal jeg bli som deg, for du er virkelig et godt forbilde :D Jeg synes det er bra at du tør å ta andre valg. Ikke bry deg om de toskene som skriver dritt, skjønner ikke at det går an.

Stå på, Linn, du gjør en god jobb :D

Sigrid | 26.02.2010 | 15:30

Bra skrevet. Likevel. Er ekstremt tvilsom til at grunnen til kreft og ADHD er tilsetningsstoffer i mat-.- x) Du får ikke kreft av Natusan. Det kan godt være at stoffene er farlige, men økologisk mat er uansett ikke så mye bedre enn vanlig mat. Morfaren min er bonde. Prøvde med økologisk men var ikke akkurat store forskjellen;)

HEIDI | 26.02.2010 | 15:33

Malin er veldig heldig! :)

Silje Helén | 26.02.2010 | 15:38

Så flink du er, Linn :) Jeg er laaangt ifra like flink som deg, men tenker meg iallefall litt om før jeg propper i eller smører Celine med noe :)

henriette | 26.02.2010 | 15:39

skryte skryte skryte..... syns ikke du gjør annet!

| 26.02.2010 | 16:10

Veldig bra skrevet, Linn! Og herregud så mye kunnskap som du har om dette:D Det er bra at du tenker slik! (Og Henriette: "skryte,skryte,skryte", Linn gjør da vel ikke det! Hun skriver om noe av det viktigste som finnes. Kanskje du burde få stappet i deg litt kunnskap også? Hvis du har fulgt med på bloggen og lest nesten alt, skjønner du vel at hun ikke skryter. Jeg synes det lukter sjalusi av deg jeg, Henriette!)

Liv Kristine | 26.02.2010 | 16:16

Tusen takk Linn:) jeg er så glad for at du skriver om sånn, og jeg likte virkelig det innlegget du hadde om hva de forskjellige baby produktene inneholder:) Du har gjort både skremt og glad, for nå veit jeg at når min "baby tid" kommer så kan jeg velge tryggere for barnet mitt! Fortsett det gode arbeidet, og kom gjerne med flere innlegg av typen: Hva inneholder hva? Jeg synes du er en god mor, enkelt og greit:)

mericke | 26.02.2010 | 16:27

kjære kjære malin.

jeg har ett sterkt ønske til deg, noe jeg regner med flere av leserne dine ønsker.

sett på de som kommenterer at flertallet er jenter, med og uten barn.

det jeg lurte på, veit det kreves endel av deg, men verdien i det er stor. og du vil bli en markedsfører for det "grønne".

kunne ikke du satt opp en slags meny, dvs økologisk frokost, lunsj, middag, og kveldsmat. samt desserter for de som ønsker dette.

og da selvfølgelig hår/hudpleieprodukter.

med dette innlegget regner jeg med mange ønsker å forandre, for å bli en bedre person, først og fremst ovenfor seg selv, så miljøet.

men det er som du sier, at det høres for perfekt ut, og uvitende mennesker som meg, trenger ett "spark i rævva", og da ville det hjulpet om du kunne fått oss i gang, så vil interressen og kunnskapen kommet snikende til hver og en av oss. vil du gjøre det for oss?

være vår misjonær ?

Elin-Marie | 26.02.2010 | 16:57

Suverent skrevet Linn!

ida | 26.02.2010 | 17:22

Så søt hun er :)

Men du vet, økologiskt er faktisk ikke sunnere enn vanlig, er ihvertfall veldig snakk om det nå. :)

Du virker som en utrolig god mamma :) stå på :)

Linn Trude | 26.02.2010 | 18:00

Bra innlegg:) Jeg bruker ikke økologiske produkter selv, men har veldig lyst til å begynne. Det med natusan visste jeg ikke. Jeg har en sønn på snart 8 uker og bruker zinksalven til natusan. Kan du anbefale meg noen økologiske hudprodukter til babyer som man kan kjøpe på apotek eller andre plasser? Jeg pleier ikke bestille fra nettet ser du. Akkurat nå bruker jeg Libero sine produkter.

| 26.02.2010 | 19:14

syns det er drøyt å sammenligne Natusan med kusina di med kreft altså! ærlig talt.

Hilde | 26.02.2010 | 21:24

Kjempebra innlegg! Helt enig:)

På den måten minner Malin sin oppvekst om min, haha. Mamma har også hele tiden satset økologisk og naturlig. Fikk ikke vanlig barnemat, den laget hun fra bunnen selv så hun visste hva jeg fikk. Har kun brukt økologiske produkter på badet osv. Den gangen var det ekstremt vanskelig, hadde verken nettbutikker eller stort utvalg. Det er lettere nå, men fremdeles krever det at man setter seg inn i tingene. Imponert av deg! Stå på:)

Linn, mamma til Malin | 26.02.2010 | 21:27

Anonym: Natusan har ingenting med kreft og gjøre, les innlegget ordentlig før du kommenterer.

Skriver ikke bare om kreft, men om dårlige ingredienser generelt.

Turimus | 26.02.2010 | 22:09

Utrolig bra skrevet! Helt imponert! Håper du kan påvirke resten av befolkningen, og jeg kan ikke fatte og begripe om noen fortsetter med dritten og tror på produsentene hvis de har lest dette.

Veldig bra, Linn! :)

Jeanette:) | 26.02.2010 | 22:34

Hei, jeg bare lurte på hva du smører malin med siden natusan ikke er bra? Hadde vært gøy å få noen tips om produkter du/dere bruker og gjerne noen som ikke er så veldig

dyre. Var det du som skrev om en bra krem/olje mot strekkmerker? Super bra blogg du har

| 26.02.2010 | 23:01

enig med de som mener at du skryter og klager. Hvis alt dette er så kreftfremkallende, rart det fremdeles lever mennesker. rart ikke alle har dødd av kreft eller kjemikalier fra bleier og kremer.

Du skryter hele tiden av at du er en så god mor, og klager på at alle "eldre" mødre rakker ned på deg, Du selv rakker ned på de "eldre" mødrene. så du er langt i fra noe bedre selv. Selv syns jeg Malin er velig ofte syk og det er vel ikke bra? Kanskje ikke de produktene dine er så gode likevell da? siden dattern din er så mye syk..

Linn, mamma til Malin | 26.02.2010 | 23:14

Anonym: Jeg føler faktisk ikke at de eldre mødrene rakker ned på meg, men jeg tenker på unge mødre generelt.

Hvor i alle dager finner du skryt i en tekst som omhandler det viktigste vi har - barna våre?

Hadde jeg ville hatt skryt er det mange andre ting jeg kunne blogget om før dette, som som regel bare fører med seg sånne kommentarer som dine.

Malin er sjelden syk, var syk første gang når hun var 7-8 mnd. Har kansje noe med at jeg ammet henne til hun var nesten året..

Når hun er syk blir hun fort frisk, uten smertestillende.

Det er en vanvittig høy kreftforekomst, det er flere tusen i året som får det - så jo, det dør MANGE av kreft hvert år. Les litt, kunnskap er makt ;)

Vilde :-D | 26.02.2010 | 23:47

Veldig bra skrevet! Det kommer jeg til å tenke på når jeg er i butikken, men ikke alt jeg kommer til å huske da,menmen :-D

Sandra | 27.02.2010 | 00:01

Jeg er veldig enig med deg i nesten alt du skriver. Her i huset er maten hjemmelaget, vi baker brødet, lager saft, middager, syltetøy, kjeks, boller, ja til og med leverpostei lager vi. Hjelper jo at Mannen er kokk og jeg er konditor da. At et brød er såååååååå lenge holdbart er ikke en bra ting. Hører så mange skryter av brød pga. lang holdbarhet. Hmmm... Er ganske unaturlig at brødet ikke muggner, så da kan men vel selv tenke seg hva det inneholder.

Men ang. Aspartam så må jeg arrestere deg litt. Gir ikke mine barn det, da søtinnholdet blir for høyt for små kropper under 3 (helst 5 år). Du barerer dine såkalte fakta setninger på en gammel studie gjort på noen mus. Det finner mye mer omfattende forskningsrapporter enn dette, på over en halv million mennesker som viser at Aspartam ikke øker faren for kreft. Bare å søke på WHO så finner du det. Eller så har du en link her til National Cancer Institute:

http://www.cancer.gov/cancertopics/factsheet/risk/aspartame

Sukker der i mot, er en annen sak. Noe som heter "Hvorfor ser du flisen i din brors øye, men bjelken i ditt eget øye blir du ikke var."

Sukker er bevist gang på gang på gang som kreftfremkallende. Er en grunn til at det heter "cancer loves sugar" vet du. Å da syns jeg jo det er litt rart at du, som har brownies, oreoshake, sjokolade, is +++++++ som hverdagskost. I det ene øyeblikket er du så bevvist, men det er greit å dytte i seg sånt liksom? Tror du sukker er bare det er økologisk? Hehe. Her i huset trenger vi ikke sukker for å kose oss, oppskåret god frukt, grønnsaker meg hjemmelaget dipp, grove matmuffins++++ Listen er jo uendelig, man trenger ikke sukker for å kose seg! Håper du tenker litt over hva du spiser, for det vil faktisk smitte over på din datter. "Barn gjør som vi gjør, ikke som vi sier".

Sandra | 27.02.2010 | 00:14

Enig med deg ang. natusan. Dummeste jeg hører er når folk sier " åhhhh det lukter såååå baby"... Ehhh... det TAR BORT den gode babylukten. Mitt råd er å bruke så lite som mulig av oljer, kremer, såper. Kun når BEHOVET er der. Bruker ikke sånt på mine, solkrem bruker vi da, ellers så er det naturlig såpe å sånt ved behov. Ingen som sier at man skal smøre inn ungene med et drøss av kremer og oljer? Fra naturens side så kan huden ta var på seg selv. Her bruker vi ikke nesedråper(kun kokt saltvann), ikke leppomader, ikke smertestillende hvis ikke barnet har feber som øker RASKT eller har smerter, kun antibiotika som siste utvei++++ Å gjett hva, ungene mine er de friskeste i bhg og skole, 5 åringen min har ikke vært hos lege ennå. De er så og si (bank i bordet) aldri syke. Hvis de får et virus så har de feber en kveld så er de bra igjen. Jeg tror på HVILE, ro, masse kos, sunn mat og drikke som beste medisin.

Kitt Helen | 27.02.2010 | 01:34

Go Linn!

Du er virkelig et godt forbilde for mange! :)

| 27.02.2010 | 11:00

Visste virkelig ikke at dukker er kreftfremkallende :O Men det gjør vel ingenting å kose seg litt i blandt og i helgene vel :)

Nina | 27.02.2010 | 12:01

Jeg har aldri ammet,og Jessica ble ikke syk før hun var 13 mnd da hun begynte i bhg.

MME er like bra som morsmelk for oss som ikke får ammet!

Syns folk må få velge selv hva de skal bruke på barnet sitt uten å bli kritisert for det.For det er akkurat det du gjør,kritiserer.

Anita | 27.02.2010 | 12:08

Utrolig bra skrevet! Jeg følte virkelig engasjementet ditt når jeg leste!

Linn, mamma til Malin | 27.02.2010 | 12:40

mammantiljessica:

Skjønner ikke hvordan du får dette til å bli en debatt om morsmelkerstatning og kritisering?

Jeg brukte MME jeg også, malin har vært flaskebarn siden hun var 11mnd, da var det tomt for melk..

Men morsmelk er best, men mme er et godt alternativ.

Det blir sunne friske unger av begge deler. men ifølge forskning er morsmelk best, det sier seg selv at noe som er fabrikklagd ikke kan slå noe som er produsert av moren, og som er perfekt lagd for akkurat ditt barn. Og nærheten er en annen, det kan jeg si når jeg både har ammet og gitt flaske. Men jeg kritiserer ingen, går det ikke så går det ikke!

| 27.02.2010 | 12:48

Det er helt greit at du er engasjert, og helst vil bruke økologiske produkter.

Men å tro at produsenter av økologiske produkter heller ikke vil tjene penger er bullshit. Selvfølgelig vil de det! De kan bare skjule det bak ett "grønt motiv".

Når det gjelder økologiske varer er det ikke alt som er så bra med der heller - det er i mange tilfeller miljømessig værre å kjøpe økologiske varer enn "vanlige" forbrukervarer. Hvorfor? Jo, varene fraktes feks land og strand rundt og bidrar dermed til store CO2 utslipp. I motsetning til om du kjøper kjøtt på butikken som kommer fra nærmeste slakteri.

Tøybleier sier du? Tøybleier må vaskes i vaskemaskin - og ender opp med å være en like stor miljøsynder som vanlige bleier. Det er dokumentert. Bra for barnet? Tja, på hvilken måte da? Den eneste fordelen med tøybleier er at barnet oppfatter det som mer ubehagelig å gå med våte tøybukser enn tørre papirbleier som suger opp mer, og dermed blir bleieavvenningen enklere og skjer gjerne før. Ikke no galt det altså, det er jo greit om man er av den typen som ellers ville avventa bleieavvenningen til barnet var 4 år. Men at huden til barnet har det bedre med tøybleier enn med vanlige bleier? Nei, det tror jeg ikke.

Man kan dø av for mye vann, for lite vann, for mye sol, for mye fett, for lite fett, for mye sukker, for mye mel, and the list goes on.

Det handler vell først og fremst om måtehold. Dersom man drikker 3 liter light brus per dag havner man raskt i en risikogruppe. Men det samme skjer om man drikker 3 l coca cola, eller 3 l hjemmelaget økologisk saft med 50% sukker per dag.

Dersom man har ett variert kosthold og spiser vanlig frukt og grønt så holder det i masse vis. Når det gjelder E-stoffer - E-stoff er kan være ingredienser som feks C-vitaminer (E 300), hjortetakksalt (E 507 og bivoks (E 901). Så å snakke om E-stoffer som "den store syndereren" er rett og slett skremselspropaganda fra økologiske småbarnsforeldre som ikke vet bedre. Det handler vell igjen mer om å bruke sunn fornuft og ikke fore 2-åringen sin med blått godteri. Men det er faktisk noe som 99% av småbarnsforeldre over 20 forstår av seg selv.

Uten å bli hysteriske.

Jeg blir ganske så sjokkert når du fremstiller det som din kusine på 14 har fått kreft fordi hun ikke har levd "økologisk". Det er latterlig og ganske krasst påstått at man "selv" er ansvarlig når man får kreft. Hadde jeg vært i slekt med deg hadde jeg blitt rasende!

Jeg har jobbet lenge i helsevesenet, også med kreftpasienter. Noen har vært vegetarianere og veldig idealistiske personer som bare har spist økologisk og aldri drukket noe annet enn varmt sitronvann halve livet. Likevel blir de rammet.

Kreft handler om ukontrollert celledeling, som i de aller fleste tilfeller er styrt av helt andre ting ennn hva man har puttet i seg. Jeg foreslår at du leser deg opp på fysiologi og cellebiologi før du påstår noe sånt igjen, og før du utbasuener såkalte "forskningsresultater" fra økologiske produsenter som bare vil tjene penger. (Akkurat som du skal ta "forskningsresultater" sponset av coca-cola med en klype salt)

Det finnes en naturlig forklaring til at flere får kreft idag enn for 50 år siden. Vi lever lenger, kroppen blir eldre, cellene blir eldre, og dermed en større risiko for "feil" som fører til feks. kreft! Vi lever tross alt lenger idag enn den gang "alle" spiste økologisk kjøtt som vi selv hentet ved å klubbe ned en moskus og grille over bålet iført leopardskinn.

Når alt kommer til alt handler det å leve "riktig" om SUNN FORNUFT. Ikke hvilke bleier man kler barnet sitt i.

Linnea | 27.02.2010 | 14:01

Kjempefint innlegg, jeg titter ofte innom bloggen din men da mest for å se om det er noen nye innlegg om økologisk livsstil som jeg kan lære noe av. Dessverre er det sjelden at du skriver om det, og når det er noe så er det ofte at du forsvarer valgene dine.

Jeg skulle ønske at du kunne overse alle teite kommentarer fra kritiske folk, og heller dedikere deg til oss som heier på deg og som veldig gjerne vil lære av deg.

Skriv mer om økologisk mat og klær og andre sunne valg, bruk kunnskapen din til å lære bort til andre!

Dagens ønske fra meg!

Jeg heier på deg! :)

R | 27.02.2010 | 18:07

Jeg må si takk til deg for at du har fått opp øynene mine. Jeg begynte å lese bloggen din noen måneder før jeg selv ble gravid, og fikk masse nye ideer. Tøybleier trodde jeg f.eks. var på samme nivået som da min mor eksperimenterte med det på 80-tallet (uten suksess...), og det hadde faktisk ikke falt meg inn at det er noe det går an å bruke. Også hudprodukter til baby tenkte jeg at det ikke er så nøye med. At man kunne stole på at det de selger i dagligvarebutikken er trygt. Men du har jo så rett, det handler jo selvsagt kun om penger! Og det er en skremmende tanke. Nå har jeg da fulgt bloggen din et års tid, og fått så masse input om dette. I dag har jeg vært på posten og hentet 24 tøybleier til jenta mi som kommer om en måned! Utrolig gøy. Og masse gode, naturlige stelleprodukter. Det føles herlig å vite at hun skal få en så naturlig start.

Nina | 27.02.2010 | 19:41

SV:Det var noen som nevnte det lenger opp her.

Ang Natusan så bruker jeg det og Burts Bees,syns de er like gode.

Om du tar en titt på ingrediensene så finner du mye likt i både de økologiske,apotekets og de andre produktene.

Noen ganger kan det virke som om vi som bruker Natusan på våre barn er "grusomme"foreldre.

Derfor kritiserende.

Jeg bruker også Avent flaskene ennå,fikk ikke helt dilerium og kasta de.Med sunt folkevett kommer man langt.

Men for all del,flott for deg:)

Malin | 27.02.2010 | 21:48

Det hadde vært flott om du kunne lagt ut f.eks. bilde av de produktene du anbefaler,

både for Malin og deg selv. Tenker da spesielt i forhold til hudpleie, slik som

shampoo/dusjsåpe osv:)

Og ikke legg så mye energi i de negative kommentarene. Innlegget ditt fanga

min oppmerksomhet i hvertfall:) Så da har du minst et menneske på samvittigheten;)

Frøken E. | 27.02.2010 | 21:50

Hei Linn!

Jeg synes det er kjempebra at du satser på en mer økologisk og miljøvennlig livsstil.

Men når det er sagt; jeg vil ikke virke som en bedrevite kjerring, men apropos E-stoffer.

Jeg kan skjønne at du er skeptisk til tilsetningsstoffer, men alle e-stoffer er EU-godkjente, altså testet og fastslått at de ikke er farlige. Det som derimot kan være farlig er dersom man skal velge bort e-stoffer, og heller erstatte dem med mer naturlige produkter som inneholder stoffer som ikke er testet.

Og hvorfor tror du emulgatorer er så farlige?

Jeg synes det er viktig at du er bevisst på din økologiske livsstil, og kommer med tips til andre som vil gå i samme baner, men fordi du faktisk er et forbilde for mange, kan du kanskje komme med en begrunnelse for at du ikke liker alle disse stoffer, ved å forklare hva feks et e-stoff og en emulgator er? hva er kildene dine for kritikken av stoffene?

da mange av leserne dine er av den yngre garde, tipper jeg at de ferreste faktisk vet hva det er snakk om. Det hadde i alle fall ikke jeg for 5 år siden. :)

Sandra | 27.02.2010 | 22:04

mammantiljessica:

Det er ikke sunt folkevett å mate ungen din med noe som kan redusert læringsevne og reproduksjonsskader og kreft bare som noen eksampler. Man har ikke folkevett da, da er man enten dum eller slem. Tenk å ta et sånt valg på sine barns vegne. Du vil kanskje ikke bli bestemor du? Det gjør deg kanskje ikke så mye om barnet ditt får kreft??? Er det mulig!: Ego!!!

Miriam | 28.02.2010 | 12:56

Seriøst, charlotte og kreftinnlegget f eks.. Hvor utrolig DUM går det an å bli? Hvis du har noe som helst kunnskap, noe det er innlysende at du ikke har, ville du ikke vært så dum at du sa at forskning er bare piss.. De sier ikke ting bare for å si noe, haha. Og ingen har sagt at om noe er kreftfremkallende så får ALLE kreft av det. Du kjenner helt sikkert noen som har kreft, men du vet jo ikke hvorfor de fikk det. Med tanke på hvor mange som får kreft, så driter du deg ut. Å se folk kommentere så slemt mot Linn sier mer om dere enn det gjør om henne. Var selv en gang en bitter og ynkelig jente som leste blogger jeg var sjalu og misunnelig på, og bare kommenterte dritt for å føle meg bedre!

Linn: fortsett sånn du, du som har så yme bra i hodet vet like godt som meg og alle de andre som støtter deg at disse folkene er misunnelige og har lite å gjøre om de leser en blogg til en de mener er teit (selv liker jeg ikke Julia sin blogg, men aldri i livet om jeg gidder å gå inn på den for å gi henne en leser, haha) :)

Lise | 28.02.2010 | 13:07

Veldig flott innlegg, og bra at det skaper litt diskusjon rundt det! Blir litt feil hvis man skal stole blindt på en person istedetfor å få alle fakta på bordet og gjøre opp sin egen mening :)

Jeg vil gjerne vite hva som er galt med natusan? og et bra alternativ til det? Ser det er flere som har spurt om det og ikke fått svar...

Må si du er tøff, 17 år og slengt inn i voksenlivet kan ikke være lett!

Takk for fine opplysninger, håper du tar det som en bra ting at folk engasjerer seg og sier sine meninger.

Hilsen mamma til en på 6 mnd.

Une | 01.03.2010 | 00:08

Jeg kjenner jeg blir virkelig kvalm av alt dette grønne! Joda vi skal være sunne blablabla! Men gjør det dere til bedre mammaer enn de som "ikke har kunnskap nok" til å ikke kjøpe tøybleier, økologiske produkter osv? Renest mulig start meg i ræva! Ho eter jo godteri til det tyter ut av øra på ho jo? Hvorfor er det bedre for ungen din at ho går rundt med tøybleier, når ho eter så mye annet usunt? Åja, bortsett fra alt som ikke er sprøytet da. Eh? Ting henger ærlig talt ikke på greip her.

Hadde du virkelig villt gitt barnet ditt den beste starten på livet hadde du ikke smelt trynet henners opp i hvert eneste innlegg du skriver. Joda, du er en "mammablogger", men jævli kult for Malin å finne seg selv som baby på nettet om 14 år hvor du skriver om hvilken farge ho hadde på bæsjen sin 5.12.09. Jeg syns man ikke kan se på seg selv som en ansvarlig mor som gjør hva som helst for å beskytte barnet sitt (selvom man bruker grønne produkter osv) når man eksponerer barnet sitt for en hel verden. Den dagen Malin forsvinner og du sier du har gjort alt i din makt for å beskytte henne, da skal jeg ringe på døra di og komme med bloggen din i ei bok, i bare bilder. For uansett om du sletter bloggen din, stenger den eller gjør noe annet for å "beskytte" henne, så går det ikke ann å slette noe på internett. Det vil ligge lagret i evig tid, selvom den forsvinner fra serveren din. Jeg trenger bare ett ord: PERSONVERN!

Joda, det finnes narkomane foreldre, foreldre som slår, foreldre som ikke er der, foreldre som misbruker. Men, jeg syns helt ærlig, at mammabloggere som kringkaster bilder av ungen sin på nettet er like forkastelig som gruppene jeg akkurat ramset opp!

Iselin - 17 år & blir mamma i april. | 01.03.2010 | 08:59

Kjempebra innlegg, Linn!

Du / bloggen din har inspirert meg VELDIG mykje :-)

Irmelish does Los Angeles. | 01.03.2010 | 13:42

Jeg er (u)heldigvis allergisk mot Aspartam. Flaks igrunn!!

Katrine :) | 01.03.2010 | 19:47

Jeg synes det er utrolig bra gjort å være så miljøvennelig! Flere burde være det:)

Maria<3 | 17.06.2010 | 22:57

Kjempe bra innlegg:)).., stå på videre, kjempe viktig med en bevisstgjøring anngående disse viktige temaene du tar opp!!

Men anngående tøybleiene, synes du de er gode for ungen? Jobbet i en barnehage der vi hadde noen foreldre som ønsket att vi brukte tøybleier på barnet- bleien var veldig lite annvennlig og klumpete, og bleien tok så stor plass att barnet hadde vanskeligere for og gå!!

jeg synes de var mye styr med bleiene.., og tror ikke att var særlig behagelig for barnet!!

men jeg tenker også på i forhold til att de blir jo veeldig mye vask på disse bleiene-så blir man så mye mer "grønn" av og bruke tøybleier?

Men som sagt knall bra innlegg:))

Klem Maria<3

Maria<3 | 18.06.2010 | 16:34

Kjempe bra innlegg:))

Men anngående tøybleiene, så tror jeg ikke det er så mye mer "grønt" og bruke de, det det blir jo veeldig mye maskinvask!! har litt erfaring med de og synes de virket som om de var ubehagelig for barnet og gå med!! De er jo litt store og klumpete.., så jeg tror vanlige bleier er mye mer behagelig for ungen:) Hva liker du ved tøybleiene? synes du de er annvennlige??

Men som sagt ett supert innleggg:))

Une: Du kan seriøst ikke mene att du synes att de og vise frem bilder av barnet sitt på en blogg er like ille som og slå, misbruke barnet sitt, da er du bare ikke riktig rett!!!!!!!! Att du i de hele tatt kan gjøre en slik sammenligning.. Tror ikke Malin tar skade av og se noen baby bilder av seg selv på nett, og når hun er 14 så bryr hun seg nok fint lite om hvilken farge de var på bæsjen sin, alle har brukt bleie engang.!! Tror heller att bloggen vil være noe gøy og fint og kunne se tilbake på!!

solveig | 02.01.2011 | 23:34

Hmmm ble litt vanskelig og bestemme seg for hva man skal tro på , mange av komentarene her gir gode poenger.. kjedelig at du ikke gir svar tilbake til folk som spørr deg om ting og som ikke har samme syn som deg selv, det får meg til å tro at du ikke vet som mye som du skal ha det til ... :S
Profilbilde

Jeg heter Linn Thorsen Mikkelsen og er 20år gammel. Mamma til Malin (4) Fillip (0) og stemor til Nicolay (6). Bor sammen med mannen i mitt liv, Halvard (28) i et koselig rekkehus i Fredrikstad.

Ble gravid og flyttet ut som 15åring, var hjemmeværende med Malin i tre år før jeg begynte på skole igjen. Så viste testen positiv igjen som 19åring, og lille Fillip kom 9 tunge og usikre måneder senere. Fillip har medfødt nyresvikt, og vesicoureteral reflux. Det gjør at vi er mye inn og ut av sykehus, og at han krever litt mer enn andre babyer på samme alder. Men vi er med godt mot, og nyter den lille gutten vår. Han er et lite mirakel!

Fremtidsplanene er litt usikre, men om alt går vår vei fortsetter jeg på utdanningen min neste år. Første prioritet nå, er å være hjemme og kose meg med ungene og følge opp utredningen til Fillip.

Er veldig glad i interiør og oppussing, så det er ikke sjeldent at jeg står med malekosten i hånden eller flytter rundt på møbler. Liker også veldig godt å lage mat og bake, så det går endel tid til det også.

Trives godt med livet mitt, og føler meg heldig som har alt allerede i en alder av knappe tjue år.

+ Følg på blogg.no
+ Kontakt

Annonser

Meny

Kategorier

Arkiv

Søk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av Silje Lien Design
hits