Standing tall
Blogg
16.jan.2010
03:31
59 kommentarer
Idag gjorde Malin enda en ny ting; Hun reiste seg helt uten å holde i noe!
Flere ganger, flere forskjellige steder. Plutselig går hun, jeg gledegruer meg.
Babyer gjør så enorme fremskritt så utrolig fort, mener å ha lest at babyer lærer ting 7 ganger så fort som et voksent menneske. Så ikke undervurder læreevnen deres!
Idag gjorde jeg to store skumle, men viktige ting.
Jeg søkte barnehageplass til Malin, og skoleplass til meg selv.
Sånn så søknaden min til vidergående skole ut:
1. Noroff media og komunikasjon (privatskole)
2. Helse og sosial
3. Studiespesialisering
Malin ble søkt inn i Øvrebø barnehage.
Hun skal ikke begynne før hun er 1,5 og det er kun hvis jeg føler hun er klar for det.
Akkurat der kan folk debattere så mye de bare orker, jeg er ikke til å rikke.
Synes hele opplegget med å putte små babyer i barnehage fra de er 8-9 mnd er helt sykt.
Det er jo da den mest intense tilknytningsperioden er. Jeg ser overhodet ikke ned på folk som velger å bruke barnehage så tidlig, men jeg kunne aldri gjort det selv.
Ferdig med den debatten ;)
Sjekk ut hjemmemamma.com, vi har igrunnen samme mening om utrolig mange ting.
Både oppdragelse og barnehage.
Men ja, det er meg. Jeg er vel kansje ikke helt som alle andre, jeg er veldig for at ting skal være så naturlig som mulig og det er overhodet ikke samfunnet vi lever i.
Tror ikke akkurat vi ble skapt for å gi fra oss ungene våre til mennesker vi faktisk ikke kjenner, etter tre usle dager med tilvenning. Har hørt utallige historier om elendig behandlig i barnehager, noe som ikke gjør meg mindre skeptisk.
Underbemannede barnehager med personale som ikke har den kompetansen de skulle hatt. Såklart ikke alle, men mange.
Sånn blir det når regjeringen setter kvantitet foran kvalitet, barnehageplass til alle, drit i hvordan tilbudet er bare foreldrene kommer seg ut i jobb igjen og ungene sosialiseres.
Man kan faktisk sosialisere barna uten barnehage, det var det de gjorde før i tiden, var det ikke vel?
Det finnes åpne barnehager, man kjenner som regel flere som er hjemme i permisjon og har barn rundt omkring samme alder. Jada, det finnes såklart unntak.
Hvorfor føles det som at alt er basert på rett og galt?
Kan ikke de som føler at de fikk barn fordi de ville oppdra de selv, ved å være husmor og hjemmeværende med barn få lov til det uten å bli sett på som raringer?
For når barnehagen har barnet fra 7-halv 8 til 16-17 på hverdagene, så er det jo strengt talt barnehagen som oppdrar dem? Med unntak av middag, legging og helger såklart.
Folk må få gjøre akkurat hva de vil, på lik linje med at jeg må få skrive og mene akkurat hva jeg vil.
Jeg ser som sagt ikke ned på folk som velger den løsningen, men kunne som sagt ikke gjort det samme.
Det er ikke snakk om rett og galt her. Det er bare meninger og masse, masse morsfølelse.
Det finnes forskere som er for tidlig barnehage, og det finnes forskere som er sterkt imot. Sånn vil det alltid være.
Jeg skal hvertfall være hjemmemamma en god stund til!
Om jeg føler det er for tidlig, og at det blir feil å ha henne i barnehage når hun bare er 1,5 - ja da tar jeg et friår til.
Jeg skal ha utdannelse, men den skal ikke gå på bekostning av datteren min.
Denne tiden kommer aldri tilbake. Hun blir ikke 11måneder igjen.
Barnehage skal hun uansett gå i etterhvert og utdanningen har jeg rett på to år til.
Og jeg tror begge er klar for det når den tid kommer.

Bildet er hentet fra den fine hjemmeside til barnehagen, www.ovrebobarnehage.no
Synes den virker kjempe bra, og håper hun kommer inn der.
Har søkt henne inn fra Juni, slik at hun får lang tilvenning med korte dager.
Hvis ikke jeg føler det er greit har jeg hvertfall god tid til å evt finne en god dagmamma innen jeg skal på skolen.
Finner jeg ikke det så blir jeg som sagt hjemme.
Men nok pjatt.
Til de som må ha det inn med teskje: Jeg har overhodet ingenting imot barnehager, men jeg synes 8-12 mnd er alt for tidlig for oss, så vi velger en annen løsning.
Andre som velger noe annet skal såklart få gjøre det uten at jeg dømmer dem.
Vi velger å gjøre det på vår måte :)
God natt!
Flere ganger, flere forskjellige steder. Plutselig går hun, jeg gledegruer meg.
Babyer gjør så enorme fremskritt så utrolig fort, mener å ha lest at babyer lærer ting 7 ganger så fort som et voksent menneske. Så ikke undervurder læreevnen deres!
Idag gjorde jeg to store skumle, men viktige ting.
Jeg søkte barnehageplass til Malin, og skoleplass til meg selv.
Sånn så søknaden min til vidergående skole ut:
1. Noroff media og komunikasjon (privatskole)
2. Helse og sosial
3. Studiespesialisering
Malin ble søkt inn i Øvrebø barnehage.
Hun skal ikke begynne før hun er 1,5 og det er kun hvis jeg føler hun er klar for det.
Akkurat der kan folk debattere så mye de bare orker, jeg er ikke til å rikke.
Synes hele opplegget med å putte små babyer i barnehage fra de er 8-9 mnd er helt sykt.
Det er jo da den mest intense tilknytningsperioden er. Jeg ser overhodet ikke ned på folk som velger å bruke barnehage så tidlig, men jeg kunne aldri gjort det selv.
Ferdig med den debatten ;)
Sjekk ut hjemmemamma.com, vi har igrunnen samme mening om utrolig mange ting.
Både oppdragelse og barnehage.
Men ja, det er meg. Jeg er vel kansje ikke helt som alle andre, jeg er veldig for at ting skal være så naturlig som mulig og det er overhodet ikke samfunnet vi lever i.
Tror ikke akkurat vi ble skapt for å gi fra oss ungene våre til mennesker vi faktisk ikke kjenner, etter tre usle dager med tilvenning. Har hørt utallige historier om elendig behandlig i barnehager, noe som ikke gjør meg mindre skeptisk.
Underbemannede barnehager med personale som ikke har den kompetansen de skulle hatt. Såklart ikke alle, men mange.
Sånn blir det når regjeringen setter kvantitet foran kvalitet, barnehageplass til alle, drit i hvordan tilbudet er bare foreldrene kommer seg ut i jobb igjen og ungene sosialiseres.
Man kan faktisk sosialisere barna uten barnehage, det var det de gjorde før i tiden, var det ikke vel?
Det finnes åpne barnehager, man kjenner som regel flere som er hjemme i permisjon og har barn rundt omkring samme alder. Jada, det finnes såklart unntak.
Hvorfor føles det som at alt er basert på rett og galt?
Kan ikke de som føler at de fikk barn fordi de ville oppdra de selv, ved å være husmor og hjemmeværende med barn få lov til det uten å bli sett på som raringer?
For når barnehagen har barnet fra 7-halv 8 til 16-17 på hverdagene, så er det jo strengt talt barnehagen som oppdrar dem? Med unntak av middag, legging og helger såklart.
Folk må få gjøre akkurat hva de vil, på lik linje med at jeg må få skrive og mene akkurat hva jeg vil.
Jeg ser som sagt ikke ned på folk som velger den løsningen, men kunne som sagt ikke gjort det samme.
Det er ikke snakk om rett og galt her. Det er bare meninger og masse, masse morsfølelse.
Det finnes forskere som er for tidlig barnehage, og det finnes forskere som er sterkt imot. Sånn vil det alltid være.
Jeg skal hvertfall være hjemmemamma en god stund til!
Om jeg føler det er for tidlig, og at det blir feil å ha henne i barnehage når hun bare er 1,5 - ja da tar jeg et friår til.
Jeg skal ha utdannelse, men den skal ikke gå på bekostning av datteren min.
Denne tiden kommer aldri tilbake. Hun blir ikke 11måneder igjen.
Barnehage skal hun uansett gå i etterhvert og utdanningen har jeg rett på to år til.
Og jeg tror begge er klar for det når den tid kommer.

Bildet er hentet fra den fine hjemmeside til barnehagen, www.ovrebobarnehage.no
Synes den virker kjempe bra, og håper hun kommer inn der.
Har søkt henne inn fra Juni, slik at hun får lang tilvenning med korte dager.
Hvis ikke jeg føler det er greit har jeg hvertfall god tid til å evt finne en god dagmamma innen jeg skal på skolen.
Finner jeg ikke det så blir jeg som sagt hjemme.
Men nok pjatt.
Til de som må ha det inn med teskje: Jeg har overhodet ingenting imot barnehager, men jeg synes 8-12 mnd er alt for tidlig for oss, så vi velger en annen løsning.
Andre som velger noe annet skal såklart få gjøre det uten at jeg dømmer dem.
Vi velger å gjøre det på vår måte :)
God natt!




Jeg har jobbet i en barnehage en stund nå, og det er så herlig med barn på 1/2 år når de virkelig begynner å få øynene opp for de andre barna på avdelingen og ikke hele tiden vil hjem akkurat når mamma eller pappa kommer for å hente. "Mere lek" er det ei som alltid sier til mora si! Håper at både du og Malin trives med de ansatte i barnehagen og at du føler du kan stole på dem. Det er veldig viktig.
Klem:)
Cindy
16.jan.2010
07:13
være så lenge som du sier. Det var kortidsbarnehage da, men ting har jo forandret
seg siden da..
Janina Ramona ♥
16.jan.2010
07:15
Thea Louise
16.jan.2010
08:45
Ida Louise
16.jan.2010
09:50
Jeg gruer meg veeldig mye til å begynne å jobbe, det verste er å ikke være sammen med ham, legge ansvaret på andre..uff!
Du har en veeldig fin blogg, leser den hver dag:) Du er tøff, og du skal være stolt av deg selv. Ikke alle på din aldre som hadde kalrt det så bra som deg:)
Lykkelig mamma
16.jan.2010
10:10
Jeg er veldig for åpne barnehager/lekegrupper hvor barna er SAMMEN med foreldrene. Det er naturlig sosialiering i mitt hode, ikke å overlate barnet til "fremmede" i opptil 40 timer i uka. Og jo, det er mange som har barna sine i barnehage 40 timer i uka. Også 1 åringene. Desverre. Det er alt for mye spør du meg!
Janina Ramona: Jeg gikk i park som liten, men da var også mamma hjemmeværende. I dag så er man ikke hjemmeværednde om man har fått barnehageplass (veldig få i alle fall), og da er det ofte umulig å ha barnet i banrnehagen bare noen timer om dagen. Da blir det med en gang enten eller.
Jeg er enig med deg Linn, i at tre dager tilvennening er alt for lite. For barn er det naturlig å være helt oppå mor og far først, til de blir litt vant til de nye omgivelsene, for så å bevege seg litt og litt lenger unna, mens de hele tiden kommer tilbake til mor eller far for trygghet og bekreftelse. Om man da bruker tre dager på tilvenninga, så får man absolutt ikke til dette. Så jeg skulle ønske fler gjorde som du har tenkt, å brukte mer tid på tilvenninga.
Jeg jobber en del i barnehage, på småbarnsavdeling, og er snart ferdigutdannet førskolelærer. Og jeg ser at barna som er i barnehagen ikke har det vondt der, så absolutt ikke. Men jeg tror ikke det er det ideelle. Det er ikke naturlig. Dessuten tenker jeg på hva slags "langtidsskader" barna kan få av dette. Det er det ingen som vet enda. Vil man f.eks. oppleve ungdom og voksne med psykiske problemer fremover? Jeg blir ikke overasket om det skjer i alle fall...
Isa
16.jan.2010
10:55
Elise og Maya Helen <3
16.jan.2010
11:06
Har selv jobbeti barnehage i to år, å vet at mange barnehager er fantastiske, men vil fremdeles ikke sende mine barn dit tidlig. helst ville jeg ventet til de blir tre år, men det er jo ikke sikkert vi får til økonomisk. Det får tiden vise.
Lykke lykke til. å god helg til dere:D
siri
16.jan.2010
11:12
Jeg kommer til å sende han i barnehage rundt 3 års alder. Da har han god tid til å bli kjent med barn han kommer i klasse med og lære det jeg ikke har mulighet til å lære han hjemme! Så jeg er ikke imot barnehage, men alt med måte liksom!!
Tusen takk Linn for at du skriver så tydelig og klart hva du mener om dette temaet. Jeg er så enig, så enig! Du virker som en utrolig reflektert og god mor. Stå på videre!!!
Ellinor
16.jan.2010
11:12
Siri Linnea
16.jan.2010
11:22
Fridur
16.jan.2010
11:33
Silje Vassvik
16.jan.2010
11:44
Anna
16.jan.2010
11:52
Skal dere leve på kjæresten din's lønn, eller får du nok støtte til å greie dette? Er selv ung og gravid, blir akkurat ikke ferdig med skolen, men tar igjen et halvt år etter ett år med permisjon. Jeg er sammen med barnefar, og han jobber. Jeg vil også gjerne ha lengre permisjon med lillegutt, men har rett og slett ikke råd da jeg ikke får støtte fra staten lengre enn ett år :( Synes det er alt for tidlig for et barn på 1 år å begynne i barnehage.
Klem Renate :)
Renate
16.jan.2010
11:53
Cecilie
16.jan.2010
11:54
jeg ser at han trives i barnehagen. Hadde jeg kunne, hadde jeg selfølgelig hatt han
hjemme mye lengre, men det kunne jeg ikke. Heldigvis har jeg bare skole 3 uker og så
er det 3 uker fri, å da er han stortsett hjemme sammen med meg :)
Lene
16.jan.2010
11:56
Irene
16.jan.2010
11:59
Anniken
16.jan.2010
12:00
holdt meg hjemme, for etter alle de årene med bare meg og mamma( når alle var på skole og jobb ) så har vi fått veldig god tilknytning til mamma.
Det var faktisk også jeg som bestemte om jeg ville begynne i barnehagen.
Da jeg var 5 år gikk jeg bare og sa til mamma:
Nå er det et år til jeg begynner på skolen jeg MÅ starte i barnehage også gjorde jeg det!
Det sosiale var det ingen problemer med fordi alle som hadde barn i den gata på den tida m
møttes på lekeplassen også snakket foreldrene sammen mens vi lekte sammen, smart løsning!
Sandra Ulleland
16.jan.2010
12:13
Jeg har en venninne som utdanner seg til førskolelærer og har vært en del i praksis. Hun synes det er litt trist med alle barna under 1 år i barnehagen. For henne er det ikke så gøy å si til mamman eller pappan når de henter ungen at "i dag reiste ungen din seg opp for første gang, i dag tok hun sitt første skritt, nå holder hun koppen helt selv" osv. Jeg forstår henne godt. Jeg synes det er nærpersonene som skal få oppleve disse store øyeblikkene med våre små søte.
Lykke til med avgjørelsene, og kos deg med alle de minneverdige øyeblikkene! Barnehager kan være helt fantastiske, men det er avhengig av at både foreldre og barn er klar for det. Og jeg synes synd på de som MÅ sende ungen i barnehage tidlig pga økonomiske problemer ol.
Astrid
16.jan.2010
12:15
Og: "Jeg ser overhodet ikke ned på folk som velger å bruke barnehage så tidlig, men jeg kunne aldri gjort det selv."
Med dette mener du vel at folk som "putter" barna sine i barnehage fra 8-9 mnd alder er syke mennekser??!! OG du ser ned på dem!!
Det er ikke sykt å "putte" (synes godt du kunne ha brukt et annet ord en putte) en 1 åring i barnehage, dersom du har en 1 åring som er aktiv, nysgjerrig, sosial og lærevillig. Man må, som mor, ta hensyn til barnet og ikke seg selv. Min lille sønn hadde et stort behov for å komme videre, lære nye ting, leke med andre barn, bli kjent med andre voksne osv osv rundt 9 mnd alder. Jeg derimot kunne tenkt meg å gå hjemme med han til rundt 2 års alder. Men her måtte jeg ta hensyn til hans behov. Han begynte i barnehage 13 mnd gammel. Og vi har ikke angret et sekund, selv om jeg overhode ikke var klar for å begynne å jobbe:(
Ikke kall mennesker som velger å sende barna sine tidlig i barnehage for syke. Jeg har skjønt poenget ditt, men ikke diss andre som har andre meninger eller andre behov. Det er ikke pent!! Når du skriver innlegg med dine meninger, har du en tendens til å rakke ned på andre dersom de skulle ha en annen mening enn deg. WHY?
Hilde&Tobias
16.jan.2010
12:16
med å være sosial da jeg begynte på skolen,
så jeg støtter dine valg Linn ! :)
Silje Hanssen
16.jan.2010
12:30
Når jeg fikk unge nr to,6år etterpå,så bestemte jeg meg for att jeg ikke skulle gjøre samme feilen igjen,så hun begynnte ikke i bhg før hun var 16mnd,da følte jeg att hun var klar.
Så dette er opp til kvar enkelt og bestemme,og jeg er helt enig i att 8-9mnd er altfor tidlig,stakkars barn. Dem er jo så avhengi av mamma'n og pappa'n i den alderen,og mangen blir jo amma,enda.
Men når det er sagt,så har begge mine barn lært utrolig mye i bhg,og dem stortrivs begge to.
Anne
16.jan.2010
13:36
Trine
16.jan.2010
13:43
Som sagt, syns det er en veldig moden avgjørelse av deg, som jeg støtter deg helt i!
Lykke til med søknaden iallefall! :-)
Jeanette
16.jan.2010
13:51
Grete
16.jan.2010
14:02
da han var 1 år og 4 mnd gammel,
for da begynte jeg på skole. Var gravid,og fikk mitt andre barn da førstemann var
20 mnd gammel, da gikk han i barnehage ett halvt år etterpå, og så
var jeg hjemme med begge guttene. Det har fungert helt supert.
Nå i august starta eldstemann i offentlig barnehage 3,5 år gammel. Fordi jeg følte
at han trengte det, i den alderen er det veldig mye de trenger å lære i barnehage.
Ynstemann på 2 år har nå halv plass i barnehage og når han blir 2,5 øker vi plassen.
Om man absolutt må ha barnet i barnehage når det er 9-12 mnd gammel så vil jeg
anbefale familiebarnehage. Skjønner at ikke alle har råd og mulighet til å ta
seg to år fri :)
Kine
16.jan.2010
14:05
Ingen kan fortelle deg hvordan du skal oppdra datteren din - det er i alle fall sikkert.
Det er jo du som kjenner deg og henne best, så da må jo du få vurdere hva som er best for dere! Ingen kan klage på at du vil det beste for familien!:)
Lykke til med begge søknadene! Håper det går den veien dere vil! :D
EskimoKiss
16.jan.2010
14:07
er ikke frekt ment, synes du er utroli flink mor! Jeg er fast leser av bloggen din, ogdigger den! :) håper du svarrer påå spørsmålet mitt :)
nathalie
16.jan.2010
14:41
Syns forøvrig du gjør en fantastisk jobb, og datteren din er utrolig nydelig:)
Isabelle
16.jan.2010
14:53
anonym
16.jan.2010
15:09
Camilla
16.jan.2010
15:13
Nei, men hun skal ikke i bhg før hun er minst 1,5.
Linn, mamma til Malin
16.jan.2010
15:28
Alle må gjøre det DE synes er best for seg og barnet sitt, uansett hva andre folk mener og sier. Drit i alle negative kommentarer og meninger. Stå på, du! :)
Silje Mari
16.jan.2010
16:24
siden du satser på media og kommunikasjon liksom..
Ingrid
16.jan.2010
16:49
maia
16.jan.2010
17:36
Marita
16.jan.2010
17:44
så håper jeg at du kommer inn på noroff, virker spennende! vet du hva du vil gjøre etterpå, vil du studere noe spesielt videre?;-)
marte
16.jan.2010
18:30
Men har jobbet en del i barnehage den siste tiden og jeg syns
jo det er synd å tenke på at barna tar sine første skritt i barnehagen sier sine første ord og begynner å spise alene i barnehagen. Jeg syns ikke arn skulle vært i banrehage før de var rundt tre år gammle. Om jeg selv får barn vil jeg ha d hos en dagmammafra de er ca 1,5 år og til de er rundt tre. de trenger tid til å få være små barn og de får de ikke når de er i barnehagen.
Ronja
16.jan.2010
19:28
Winnie
16.jan.2010
20:08
Je har kjempelyst på barn og gleder meg til jeg blir mor! Kommer også til å vente til han/
hun er 1,5 år. synes det er helt rett! med mindre man må tilbake i jobb eller skole f.eks.
er det mulighet for det synes jeg mødre skal være hjemme så lenge de kan og ønsker!:)
Lise<3
16.jan.2010
20:16
Her i området jeg bor, så er det ikke noe "åpen barnehage"-tilbud og jeg har heller ingen venniner med barn i nærheten. Når Celine var 10 mnd, MÅTTE jeg tilbake på skolen, siden jeg allerede hadde fullført første termin og bare hatt det halvåret igjen på vg1. Startet jeg ikke der og da, mistet jeg hele plassen og måtte gå alt opp igjen. Snakket mye med helsesøsteren om dette, og hun mente det var bra for Celine å være i barnehagen - fordi hun er så tidlig utviklet og sosial. Selv om hun var den minste i barnehagen, så storkoste hun seg og var med på de samme som de andre barna. Hun har storkost seg fra dag en, og jeg er veldig heldig som kjenner hver eneste person som går i barnehagen også (og har jobbet der selv) - så jeg er helt trygg på at hun har det fint der.
Barnehagen her åpner 7 og stenger kl. 16. Ingen barn kan være der lenger enn det. Celine kommer i 8tiden og blir hentet igjen i 3tiden. JEG føler at det blir litt lenge, men HUN koser seg iallefall - så det er nok vanskligere for meg enn det er for henne. Hun er jo godjenta mi, og det jeg føler gir livet mitt mening - men for hennes skyld, så må jeg også skaffe meg en utdannelse så fort som mulig, for jeg har ikke støtte for alltid.
Silje Helén
16.jan.2010
21:17
Linen
16.jan.2010
21:23
Elisabeth
16.jan.2010
23:10
Vi får 970kr som er barnetrygd alle foreldre får.
Vi har det utrolig trangt akkurat nå, Roger har ikke jobb lengre.
Så jo, her må vi faktisk ofre MASSE for at det skal gå at jeg er hjemme med datteren vår. Så ikke snakk før du har alt av fakta.
Linn, mamma til Malin
17.jan.2010
00:02
Ja...
17.jan.2010
02:29
Mari Bekke
17.jan.2010
02:41
Men mange har faktisk en jobb de må tilbake til og de har heller ikke råd til å gå hjemme å passe ungen helt til skolealder.Jeg føler meg truffet av det du skriver selv om du skriver det du mener.Nå har jo jeg riktignok valgt å ikke sende gutten min i barnehage før han er 1 år og 3 mnd, men hvis jeg ikke har hatt råd til å ta ut ulønnet perm fra jobben så har han måttet starte i barnehage fra midten av februar!Og de aller fleste mødre synes nok det er pyton å sende barnet i barnehagen i starten, men det går seg jo til og de fleste småttisene trives jo!
Merete
17.jan.2010
07:57
Elisabeth
17.jan.2010
15:42
Linda
17.jan.2010
23:06
Den var usaklig.
Jeg har ikke rett på stipend, for innen den tid tjener nok Roger like mye som før og da har jeg ikke rett på noe. Det er uanset NÅ vi ikke har råd, ikke om et halvt år, for det er faktisk et halvt år igjen til jeg skal på skolen igjen.
Som jeg skriver, jeg har henne nok hos dagmamma eller familie hvis ikke det fungerer med barnehagen.
Vi bor nok sammen igjen innen da, men nå er det ikke helt bestemt hva vi skal så det er vanskelig å si.
Linn, mamma til Malin
17.jan.2010
23:06
Kristine Fjellestad - Kampen mot overvekten
18.jan.2010
11:14
Mari Bekke
18.jan.2010
18:01
June
22.jan.2010
23:08
Alle situasjoner er forskjellige:)
Linn, mamma til Malin
23.jan.2010
00:15