Flaskemødre


Hverdagen 06.aug.2009 17:30 36 kommentarer

Melken min minker, det merker jeg veldig godt.
Tror nok kroppen min er nærmere tømt for alt av næring nå, etter 15måneder med konstant deling av vitaminer og næring.
Nå har jeg ammet i 6mnd og 1dag.
Hallveis puppenekt, hun er som regel ikke interessert i puppen lengre, og gjør alt annet enn å suge.
Drar, klyper og sutrer.
 Vurderer å gi henne en flaske hver dag, i tillegg til ammingen.
Hun blir ikke ordentlig mett lengre, selv om hun får et halvt middagsglass til lunch, og grøt til kvelds.
Jeg overlevde to uker med smertehelvete når hun var litt over 4mnd, da hadde jeg blødende sår på hver pupp.
Men jeg ga meg ikke, og etter to uker var det hele over.
Hvis det hadde skjedd nå, så hadde jeg sluttet tvert.
Jeg grudde meg til hver amming, og hadde vondt hver tredje time og to ganger på natten hver dag.
Nå føler jeg meg ikke mislykket, for jeg vet jeg har gjort alt jeg har kunnet.
Hun skal fortsatt få pupp før flasken, men en flaske må til.
Min stolthet kan ikke gå før hennes behov.
Jeg husker at i begynnelsen, så spurte nesten alle om jeg ammet.
Jeg svarte såklart ja, men tenkte hver gang at det har de egentlig ingenting med.
Hva med de som ikke kan amme ?
Skal de bli minnet på det hver gang de treffer nye mennesker ?
Jeg husker fremmede gamle damer til og med spurte "har du nok mat til henne" ? Ja svarer jeg, "ja det var hvertfall godt" får jeg til svar.. Ja, er ikke morsmelkerstatning godt nok da?
Det er få som frivillig går over til MME (forkortning av morsmelkerstatning), det er utrolig mye mer jobb!
Man skal koke flasker, blande opp, tenke på at man alltid må ha med flaske, vann og pulver når man skal bort, og ikke minst så må man våkne til på natta for å varme melk.
Ingenting er mer lettvint enn å bare brette frem puppen på natta og sove videre.
Når man er småbarnsmor har man mer enn nok allerede, så flaskekoking er nok ikke noe man frivillig går over til fordi man er "lat".
Iogmed at jeg ammer, så føler jeg at jeg kan skrive dette uten at folk slenger "du er bare sjalu på de som ammer" osv.
Bare tenk over det neste gang, at om man ammer eller ikke har egentlig ingenting med deg å gjøre, så lenge babyen blir mett og fornøyd kan resten være det samme for andre :-)
Stå på flaskemammaer, det blir folk av ungene deres også!
picture0183
VS
picture0160

Malin er like fornøyd uansett hun , så lenge magen blir fyllt.

Kunne ikke vært mer enig!

Iselin Elisabeth
06.aug.2009 18:11

Babyer som blir ammet, (dette er paavist) blir mye smartere, og ferre med Asthma, alergi +++.Amming er foresten ogsaa en kjempe viktig for mor og baby's baand! De blir knyttet sterkere og bedre!Desuten, morsmelkerstatning er dyrt! Masse arbeid er det ogsaa! Ingeting er saa nydelig som og se de som ammer :-)Kjempe blogg du har :-)

Annka
06.aug.2009 18:29

Kjempe bra innlegg :) Har hatt et flaskebarn pga for lite melk. Nå har jeg et fullammede barn, men får flaske om jeg skal noe. Men pass på at du ikke gir Malin for mye flaske, det er mye lettere for henne å drikke av flaska, så kanskje hun nekter å ta pupp. Men virker ikke som om det er krise nå da, hun er jo stor jente nå, og det virker som om du egentlig er forberedt på å få en flaskejente nå.Lykke til Linn, jeg gleder meg til å gølge med videre :D Du er sååå ufattelig flink :)

Nora
06.aug.2009 18:49

Jeg svarte såklart ja, men tenkte hver gang at det har de egentlig ingenting med.Hva med de som ikke kan amme ?Skal de bli minnet på det hver gang de treffer nye mennesker ?Jeg er SÅ enig med deg. Hater hver gang folk spør om jeg ammer og hvorfor ikke.Veldig gøy å si nei mista melka pga fødselsdepresjon. Kanskje jeg skal svare det neste gang så de føler seg litt dumme :p Men det er ikke så veldig stress med flaske egentlig. Jeg ammet og ga flaske, men til slutt var hun ikke interessert i puppen i det hele tatt, ville bare ha flaske. Så da måtte jeg nesten bare gå over til det for fullt. så lenge hun sover hele natten er det ikke stress ihvertfall. Jeg har 4 flasker jeg bruker. Har sluttet å koke dem, vasker dem kun i salo. Fordi jeg leste et sted at man trenger bare koke dem de første ukene. Men jeg skyller de i kaldt vann etterpå, siden det er minst bakterier i kaldtvannsrørene. Er fordi hun skal bli mer og mer vant til bakteriene også. Men uansett, så koker jeg vann til flaskene og har ferdigkokt vann i kjøleskapet hele tiden. Så når hun er sulten tar det 1 minutt å gjøre klar maten. Nå i sommer hvis vi har vært ute, har jeg ikke trengt å varme flaskene før mat engang, siden det har vært så varmt og det er litt godt for henne med litt kaldere drikke da :)Det er ihvertfall ikke så stress syns jeg ihvertfall som helsesøster og alle de der skal ha det til :)

Anne Arstad
06.aug.2009 19:11

Kjempe fint innlegg!! Har selv reagert kraftig da jeg var på svangerskapskurs og det var amming det var prat på. Selv om jordmora fortalte at det var noen som ikke fikk til å amme osv, så MERKA du det på henne at hun virkelig syns du var underverdig om du ikke ammet ongen din. Ja det virker som mange blir skremt til å måtte amme. Selv har jeg veldig lyst til å amme lillejenta når hun kommer. Men at folk ser så ned på andre som ikke gjør det, det forstår jeg ikke!Håper jeg får til å amme også. Men at jeg kan bruke litt av min egen melk i flaske slik at pappaen kan mate henne av og til.Og få den samme nærheten som jeg og babyen vil få av amminga:) Men skal ikke bli hysterisk om jeg ikke får til eller kan amme jenta. For hun får det nok godt uansett;)

Jeanita Helen
06.aug.2009 20:39

Jeg ammet bare i begynnelsen, og ga meg ganske fort fordi jeg var så sliten og ville ha mer tid til ungene:) Det har ikke vært noe stress med blanding av melk her, vi har elektronisk flaskesterilisator, pulverdispenser, kaldt vann i kjøleskapet og varmt vann i termosen. Om natta hadde vi flasker med vann + pulverdispenser oppi en kurv i senga=) Norge er skikkelig ammeland, om man ammer eller ikke er en personlig sak akkurat som du sier^^, Lykke til videre, om du velger bare mme. Så har du ammet de første månedene:) PS. ungene mine har ikke blitt mer syke av at jeg ikke har amma, er bare Lucas som har blitt syk pga. astmaen hans.

Cecilie
06.aug.2009 20:39

Jeg er veldig enig med deg! Det med at barn som er ammet i ørtiførti måneder blir smartere, er bare BULLSHIT. Min eldste sønn klarte jeg å amme i 4 mnd (og opplevde selvsagt ammetyranniet, følte meg som en annenrangs mor osv - men jeg hadde ikke nok melk og fikk det ikke til), og jeg kan meddele at han om et år er ferdig med sivilingeniør-utdanning ved NTNU. Et skikkelig mattehode har han. Nr. 2 ammet jeg kanskje ikke så lenge som 4 mnd, husker faktisk ikke. Han går på BI, og klarer seg fint. Sistemann tilsvarende, og han begynner på ingeniørutdanning nå. Ikke hør på ammefanatikerne, men gjør det du klarer.Og PS: Jeg har venninner med barn som har vært ammet leeeenge. De har like mye allergier som andre, og er like flinke/lite flinke på skolen som andre.

Mariann
06.aug.2009 20:46

Jeg sleit jo med ammingen fordi at Julian sutta puppene mine ihjel. Så jeg hadde jo samme problemet som deg. På sykehuset presset de han på puppen min så tårene mine randt, det var såå vondt. Det er ikke like enkelt å amme altså, men mme er like bra som morsmelken. Viktigste er nok at barna får råmelken. Det har ihvertfall Julian fått, så jeg klager ikke. Jeg pupper han fortsatt litt, men det er mest for kosen sin skyld. De elsker jo å ligge ved puppen, så jeg gjør det fordi han koser seg da. Ikke bare for maten sin skyld. Jeg har lik null melk igjen omtremt, så her går det i mme hele tiden. Puppen er jo grei om han er tørst bare. Men altså, pappa sa til meg at jeg burde kun amme fordi at det er det letteste. Så klart er det lettest, er jo bare å slenge frem puppen uten å tilberede noen ting, der er det jo ferdig tilberedt døgnet rundt. Og man kan blant annet ligge i senga og amme. Men som jeg sa til pappa, helsesøster, ammehjelpen, ammeeksperten og sykehuset; Jeg står gjerne på kjøkkenet å tilbereder en flaske mme om det er det som skal til, så lenge ungen min får mat gir jeg rett og slett blanke faen i hva som er best, lettest osv. Må man, så må man!

Mamma Bettan
06.aug.2009 20:55

hei=) er selv gravid i 34 uke, har selv tenkt å amme..tok du av deg kilo når du ammet?

kristine blomquist
06.aug.2009 21:00

Flott innlegg, Linn :)Selvfølgelig er det aller best å amme, men det blir jo folk av flaskebarn også. Jeg synest ikke folk skal tvinges og pines til å amme hvis de føler at det ikke går. Hvis man virkelig sliter med det, så er det bedre å gi barnet flaske - så blir både mor og barn fornøyde...Jeg "halv-ammet" i tre mnd, men det gikk ikke så bra. Celine fikk sonde de to første ukene, og de ødelagte desverre en del for ammingen. Jeg hadde jo lyst, men pga alt styret på sykehuset så ble alt ødelagt. For de stappet i henne MER mat enn det hun egentlig skulle ha, siden hun var så liten og måtte legge på seg. Derfor ble hun aldri sulten nok til at hun gadd å suge fra meg, og da sier det seg selv at det ikke gikk så bra. Dessuten sovnet hun med engang jeg la henne til, og jeg kunne bruke over to timer på å få i henne det hun _måtte_ ha, så måtte jeg vekke henne etter en time igjen og gi henne mer.

Silje Helén
06.aug.2009 21:23

Flott innlegg, Linn :)Selvfølgelig er det aller best å amme, men det blir jo folk av flaskebarn også. Jeg synest ikke folk skal tvinges og pines til å amme hvis de føler at det ikke går. Hvis man virkelig sliter med det, så er det bedre å gi barnet flaske - så blir både mor og barn fornøyde...Jeg "halv-ammet" i tre mnd, men det gikk ikke så bra. Celine fikk sonde de to første ukene, og de ødelagte desverre en del for ammingen. Jeg hadde jo lyst, men pga alt styret på sykehuset så ble alt ødelagt. For de stappet i henne MER mat enn det hun egentlig skulle ha, siden hun var så liten og måtte legge på seg. Derfor ble hun aldri sulten nok til at hun gadd å suge fra meg, og da sier det seg selv at det ikke gikk så bra. Dessuten sovnet hun med engang jeg la henne til, og jeg kunne bruke over to timer på å få i henne det hun _måtte_ ha, så måtte jeg vekke henne etter en time igjen og gi henne mer.

Silje Helén
06.aug.2009 21:27

Sv: Hehe, er ikke noe å være flau over det :) Noen syns kanskje det bare er greit med mange flasker. Jeg gjør ikke noe av å ha få, som jeg gjør rene hver dag. Men Du har jo ammet et halvt år, og det er kjempe bra!! Du er så flink, og jeg beundrer deg veldig ! :)

Anne Arstad
06.aug.2009 22:04

Søvn er viktig!

Nattbladet - Dagen er det samme uten!
06.aug.2009 22:09

Kan du ikke pumpe deg? :)

Ingrid Jorde
06.aug.2009 22:11

Jeg hadde det sånn som du har det nå med første min. Jeg var veldig usikker på om hun fikk nok mat. Jeg begynte med litt tillegg etter puppen, men da tok det ikke lange tiden før hun ikke ville ha puppen mer=( Jeg syns det var så trist. Ville jo gjerne amme. Med nr. 2 hadde jeg litt mer is i magen. La henne til tider veldig ofte til brystet. Hadde henne (etter 3 mnd) ved siden av meg i sengen å ammet om natten. Var ikke helt problemfritt, jeg fikk en sinnsyk brystbetennelse, men holdt ut. Og babyen hadde lange økeperioder der jeg ammet masse. Men denne gangen fikk jeg det til og ammet snuppa mi til hun var 18mnd ca. Lillemora fikk ALDRI flaske, når hun ble såpass at hun skulle ha litt vann og fruktjuice fikk hun det enten fra kopp eller tutekopp. Landet vårt ligger på verdenstoppen når det gjelder amming, så og si alle ammer de nyfødte babyen sine. Og jeg må si jeg er veldig stolt av å bo i Norge! Når jeg ser serier som "16 & pragnant" der alle ga babyene sine flaske, selv på sykehuset så blir jeg nesten litt irritert. Ihvertfall når en av disse jentene ikke ammet pga. hun var så redd for å få hengepupper:o Hallo!! ER man moden til å bli mor da? Når man ikke kan sette sine egne behov til side for å gi babyen sin den beste mulige start på livet. Jeg ville aldri spurt noen jeg ikke kjente så godt om de ammet, som Silje Helen over her f.eks. så er det ikke alltid man kan. Små/premature barn blir det ofte problemer med ammingen. De har ofte ikke ordentlig sugerefleks ved fødsel. Noen få har heller ikke nok melkekjertler, men det merker man fra første start da. Klart det blir folk av flaskebarna også, men all forskning viser at disse barna får en dårligere start på livet, er mer utsatt for infeksjoner. Det har også betydning senere i livet da barna som ikke har fått morsmelk er mer utsatt for astma, allergi osv. De har dårligere konsentrasjonsevne++++ Lista er lang. MME er en erstatning når man ikke kan gi moesmelk, menn fullverdi blir den aldri. Antistoffene får man kun i morsmelk. Når man har lite melk så er det som regel snakk om en økeperiode. Jeg kjenner tvilling mødre som har ammet begge i over 1 år. Jeg kjenner også flere som har synkronammet, tilog med en som har synkronammet 3 barn, hun er jordmor og sier at svært få faktisk får for lite melk, men de er inne i litt lenger økeperioder der man må amme ofte for å få opp produksjonen. Babyen er født med morens antistoffer derfor er flaskebabyer også godt beskyttet fra fødsel og ca. 3mnd fram. Derfor er det en myte at det er de første mnd. som er viktigst. Da lever jo babyen i en beskyttet atmosfære også. Derfor er det virkelig annbefalt å amme ut i andre leveår. Så hvis jeg var deg så ville jeg kasta ut flaskene hvis du ønsker å fortsette med puppen. De færreste babyer vil ha begge deler. Og du som er så opptatt av å gi Malin så naturlig mat som mulig, det mest naturlige er jo selvfølgelig morsmelk.

Iselin og jentene=)
06.aug.2009 22:29

Tusen hjertlig takk for det innlegget her Linn!Var godt å høre at en ammende mor kan se saken fra to sider.Først vil jeg si til Annka her oppe at jeg tror nok de aller fleste er klar over de positive tingene med amming. De fleste vil vel helst amme ungene sine, men noen ganger går det bare ikke. Å si at unger som har blitt ammet blir "myyye smartere" enn flaskeunger, hva i all verden er det for en ting å si? Forteller du meg at ungen min blir dum fordi at hun pga av sykdom ikke fikk til å suge av puppen? Jeg merker jeg blir provosert av den holdningen.Personlig så gledet jeg meg til å amme når Alde kom til verden, men jeg hadde lest om så mange som slet med amminga at jeg var forberedt på at det ikke skulle gå. Jeg kom ikke til å bli skuffet hvis det ikke gikk. Jeg kom i hvertfall ikke til å føle meg mindreverdig. Trodde jeg. Når det kom til stykket og vi måtte gi opp ammingen etter 2 måneder fordi hun rett og slett ikke fikk det til så var det sårt. Og joda jeg følte meg mindreverdig. Hvorfor? Uansett hvor jeg var så ble jeg spurt om hvordan det gikk med ammingen og jeg følte jeg måtte forklare meg. Man kan i hvertfall ikke bare si at man ikke ammer. Følte hele tiden at jeg måtte forklare meg og det gjorde jeg også. Utrolig slitsomt å forklare for gud og hvermann at vi ikke ammet fordi hun fikk mat gjennom sonde i to uker og fordi hun hadde pustevansker, spesielt under amming. Nei, nok en gang Linn. Tusen takk! Om man ammer eller ikke er en privat sak og enhver mor gjør det beste for barnet sitt uansett. Noen ganger er det best å gi flaske.

Engelise
06.aug.2009 23:07

Digger at du legger ut bilde av maalin på puppen! Vet ikke hvorfor men det var et skikkeliog tøfft bilde!

Si
06.aug.2009 23:14

Hei!Jeg vet om en jente som er 16 år, og som nettopp fikk vite at hun er gravid.. Hun går skole, men har jo ikke jobb/fast inntekt. Faren til barnet er 17 år, og har ikke fast jobb han heller.. Hvordan pengestøtte kan man få da?

Ellen
06.aug.2009 23:15

Syns det ble litt drøyt av deg å skrive alt du skreiv.Mener du da at din førstefødte er mindre smart enn din andre ?Noen har ikke nok melk, noen har babyer som ikke vil suge osvosv.Malin har ikke tålmodighet eller vilje til å amme hver andre time lengre, og er ikke fornøyd med bare pupp.Så da må det litt tillegg til.Helsesøster har også sagt at etter 6mnd, så minsker det på melka.Sånn er det bare for noen.Jeg gir ikke opp ammingen, men de dagene jeg merker hun trenger mer så får hun såklart det.Malin har tatt flaske og pupp helt fra starten. I begynnelsen pumpet jeg endel, for jeg var mye sår.Jeg er opptatt av at Malin skal få så naturlig som mulig, derfor er det Holle morsmelkerstatning som blir brukt :-)Jeg kommer til å amme så lenge hun vil. Ellen : Hvis de skal bo sammen så får de kun 970kr i mnd som er barnetrygd, de har ikke rett på noe annet hvis ikke de bor hver for seg.

Linn, mamma til Malin
06.aug.2009 23:25

Hei!Jeg leste i dag, at Jenny Jenssen som har en datter på 2 1/2 år, ammer fortsatt!hva synes du om det?

Sofie
07.aug.2009 00:04

Så utrolig søte bilder: )og liker veldig godt måten du skriver på.. liksom rett fra levra:)Lyst på KLÆR, SKO, PIERCINGER BILLIG ?:)http://diversetilsalg.blogg.no se !

http://diversetilsalg.blogg.no
07.aug.2009 00:12

sv: Hvor har jeg skrevet at flaskebarn blir mindre smarte? I følge forskning så har puppebarn bedre konsentrasjonsevne. Det har ikke noe med IQ å gjøre. Eldste min er 4 år og har ingen som helst problemer med konsentrasjonen, men statistisk så er det større sjanse. Nå ammet jeg jo henne i en god del måneder også da, men ikke like lenge som jeg ønsket. Jeg skrev jo også at endel ikke kan amme, sånn f.eks som silje over her. Men mange tror man ikke har nok, men så er kanskje babyen inne i en økeperiode. Derfor er det jo greit med hyppig besøk på helsestasjonen, der ser man jo fort på vekta om ungen får for lite mat.

Iselin og jentene=)
07.aug.2009 00:15

bra innlegg ;)og nydelig topp på det opperste bilde :)

Lisa
07.aug.2009 00:25

"Ja, er ikke morsmelkerstatning godt nok da?"Hvis du ikke har annet, så jo - den er god nok. Men hvis du ammer, nei! Grunnen til at mange "ser ned" på de som ikke ammer, er at de ofte ikke har prøvd, for de vil være "mindre avhengig". Beklager hvis noen føler seg truffet, men da vil du faktisk ikke barnets beste! Til de som ikke er klar over fordeler med amming, her kommer de..For barnet;- innholder alle næringsstoffer barnet trenger i rette mengder.- inneholder antistoffer mot diverse sykdommer (barnesykdommer som mor har hatt).- motvirker forstoppelse, diare, allergi.- trygghet/varme, hudkontakt.- bra for utvikling av nervesystemet.For mor;- praktisk, hygienisk, lettvindt, gratis.- går raskere ned i vekt.- livmora går raskere tilbake til normal størrelse.- bedre kontakt mellom mor/barn.- mensen uteblir.Barn som får MME sliter som oftes med forstoppelse og kollik...Med alle disse fordelene syns jeg det er provoserende at mange mødre ikke en gang PRØVER! Mange sier de har/hadde for lite og sluttet derfor med ammingen. Mange mødre ler av deg da! Og det er fordi det er ekstremt få som har for lite. Hvis du har for lite, så øk ammingen, amm oftere og produksjonen vil gå opp. Større etterspørsel, større produksjon.Mange helsesøstre og jordmødre "presser" noen til å amme. Med god grunn! Mange gir opp for fort. De er så og si pliktige til å presse deg, for de er pliktige, det er jobben deres, og sette barnets beste og behov først. Ikke sette det at mor vil unngå hengepupper i første rekke..

Helene
07.aug.2009 00:43

Sv: Hehe... Det er bra, for det ville jeg aldri sagt! Det er jo bare tull. Skal også legge til at eldste min er 4 år og har vært hos legen en gang, da med øyekatarr. Ungene mine er så og si (bank i bordet) aldri syke, verken hun som ble ammet lenge eller hun som fikk både og. Tror sunt og variert kosthold med nok vitaminer og mineraler samt omega3 har mye å si. Noen unger er mere syke enn andre fra naturens side også, det er jo ikke sånn at de som har stadig syke barn alltid slurver med maten. Jeg har mange venninner som ikke ammer også, både pga. brystreduksjon og silikon, ungene deres er nå like fine fordet. Mener bare at de som kan amme, bør amme, for ungens skyld. Jeg skjønner godt at du gir tillegg Linn, er ikke det jeg mener. Når babyen går for lite opp så er jo det det eneste riktige. Jeg uttalte meg litt sånn generelt jeg da. Var ikke meningen å være krass altså, er bare litt engasjert i dette temaet... også.. haha...

Iselin og jentene=)
07.aug.2009 01:35

Jeg er enig med Iselin. Hun fikk ut kommentaren sin, akkurat slik jeg provde! Og ja, jeg vet att ikke alle kan amme, noe jeg respekterer. Noe det kan vaere mange grunner til :-)

Annkausaa
07.aug.2009 07:37

jeg ammet min datter som nå er 3 år, hun fikk diabetes 1 ,det er en gen greie , kan ikke komme og si at melka har noe med sykdom og inteligens og gjøre sykdommer kommer uansett, ikke noe kan stoppe det , forsking er ikke altid rett , vi er forskjellige alle sammen.

Stine
07.aug.2009 09:17

ellen: om du er student får du 6300 kr av lånekassen også (i 10 1/2 mnd), hvis pappan til barnet tjener under 23000 kr :-) Det er ikke store greiene men.. hvis han også er student skal det være noe og hente der også (IKKE MYE da)Jeg ammer ikke, og jeg synes det er helt greit jeg. Det er en grunn til at jeg ikke gjør det sånn som at jeg mista melka kjempe fort og fikk ikke helt til amminga så alt det der ''ammende barn er smartere'' har jeg forresten ALDRI hørt om. På sykehuset sa de at NAN er et veldig godt alternativ til morsmelk så jeg velger og tro på det jeg!

Aurora
07.aug.2009 09:58

Hei. Likte dette innlegget om amming og flaske..Jeg har en datter på to år, hun fikk kun pupp sine to første levedøgn .. etter d sluttet hun å ta pupp. å jeg pumpet meg til hu var tre mnd og etter den har hun fått erstatning..Både jeg og pappan hennes har vært plaget med astma og allergi.. Min datter har aldri vært syk, aldri vært plaget med noe som helst og jeg tror ikke d har noe spes innvirkning om det er morsmelk eller erstatning man gir ungen sin..Har en venninne som ammet til ungen var over ett år å har aldri møtt en unge som er så mye syk!!!Det er iallefall ingen skam å ikke kan amme :)

Marie
07.aug.2009 12:43

Elsker toppen du har på deg på det første bildet. Hvor har du kjøpt den? Du er foresten veldig søt og det er Malin også! Ser ut som om du koser deg som mor!

Ingrid Flått
07.aug.2009 13:35

Den har jeg kjøpt på Vila, Ingrid :-)Tusen takk for alle kommentarer!

Linn, mamma til Malin
07.aug.2009 13:50

http://kdahl.blogg.no/1249654941_diss_til_mammablogger.htmlSe her! Hun har brukt ditt bilde på bloggen sin. Skulle bare vise deg, om du ikke visste det .. Syns bare at man ikke skal bruke andre sine bilder uten å spørre først.

Camilla - mamma til Eyla <3
07.aug.2009 16:38

dej så får fortideligt har kje den sjangsen t å amma(har fåt i uke 25 )..eg prøfte å amma i 1 måne..mn hu vile kje suga,osså såvna hu kvar gong..eg pompte mg, d va jævligt stress..heila tiå.fek kje ti t nåke aent..va ingen så rudda++..så eg suns d e enkelt å holla på me mme eg..e kje mær stress itte min meining jafal..flaskene e jo klar..koke 1 gong t dagen.

kathrine
08.aug.2009 12:02

Bra innlegg! Synes du er bra reflektert over temaet, og det er meget viktig. Er mange usikre mødre der ute, dessverre.. Blir så oppgitt over sånne som skriver sånt som hun Karoline Andersson, det er jo så barnslig rett og slett! De skjønner ingenting, det er på fjortis-nivå eller lavere enn det..

Trine
09.aug.2009 01:04

Nydelige bilder begge to! :-)

Anette {foreldremanualen}
10.aug.2009 21:23

jeg ble aldri ammet, eller muligens noen dager, men ikke noe å snakke om. Jeg ville ikke ta pupp, så det ble erstattning eller ingen mat. Jeg går psykologistudie nå, gikk ut allmenfag med 5,3 i snitt, og har ingen allergier. min lillesøster ble heller ikke ammet, hun kunne ta på glidelås i jakka, snakke nesten helt rent (untak på spesielt vanskelige, lange ord), alle bokstavene i alfabetet og gå på do når hun var to år. hun har heller ingen allergier.flaskebarn er ikke dummer enn barn som blir ammet. ingen bør presses til å amme mot sin evne. folk som får til å amme, og ikke har problemer med det velger jo det, så slutt å se ned på folk som ikke gjør som "deg" med ungene sine.flott innlegg =)

guri
17.aug.2009 15:14

hits