Hva gjr jeg n ?

Googlet symptomer p svineinfluensa.
Jeg fryser, har kjempe vondt i hodet og er generelt veldig trtt.
Jeg har ftt nok svn, s det er ikke det.
Alt begynte igr tidlig.
Malin hoster litt, men virker temmelig fin i formen.
Alt dette er jo symptomer..
Skal man sjekke seg hos lege eller noe?
Jeg leser begge deler, og er usikker p hvordan man gr frem.
Det str liksom mest om hysteriske tilfeller og at legevakten blir nedrent av folk som er bekymret.

Jeg er overhodet ikke hysterisk overfor svineinfluensaen, og er vel en av de f som overhodet ikke bekymrer meg i det hele tatt.
Media har hauset dette opp til at det omtrent blir jordens undergang.
Men point is, jeg har en datter p seks mneder som jeg sklart er bekymret for.
Sskal man sjekke dette hos lege, og hva skjer hvis man har det ?
Jeg kommer ikke til vaksinere hverken meg eller Malin nr vaksinen kommer.
Av mange grunner, man skal ikke stole blindt p helsevesenet.
(Hvertfall ikke nr de kommer med uttalelser som er helt bak ml, og som gr imot seg selv..)
Men det gidder jeg ikke en svr debatt p n, jeg er som sagt syk.
De som vil vaksinere seg med en vaksine som ikke er testet ordentlig m jo bare sl seg ls!
"Forskerne vil ikke kunne vite sikkert om vaksinen kan forrsake sjeldne bivirkninger hos noen fr flere millioner mennesker har ftt den. Og stilt overfor faren for et omfattende utbrudd av svineinfluensa mener mange av dem at sjansen er verdt ta. " - Norsk nettavis.
Det dr mange av vanlig influensa hvert eneste r, og flere er smittet med svineinfluensaog allerede friske.
Du er ikke ddsdmt hvis du fr svineinfluensa!
Jeg har lest flere artikler og blogger som er smittet med influensaen, de sier det er utrolig overdrevet og mediaskapt.
Men ja, som sagt jeg gidder ikke en debatt p dette.
De som lager vaksinen tjener milliarder, og flere av legene i Norge har uttalt seg om at de ikke helt skjnner hvorfor Norge skal bruke s mange millionerp det nr det opptrer som en sterk influensa for de fleste.
Forrige gang drepte vaksinen flere enn selve svineinfluensaen..
Vi har faktisket immunforsvar.
Les her : http://www.nyhetsspeilet.no/2009/07/kanadisk-lege-h1n1-vaksinen-er-en-rasehygienevapen-for-masseutryddelse/
Snne ting gjr meg redd.




53 kommentarer

Stine M Rasch | 31.07.2009 | 13:07

Veldig fin blogg du har :)

kine | 31.07.2009 | 13:10

Kom deg en tur til legen kjre deg !!!

Rebecca Iselin | 31.07.2009 | 13:14

Ville reist til legen jeg... Bedre med en sjekk for mye, enn en sjekk for lite!

kine | 31.07.2009 | 13:17

Du burde det ja, jo fortere p bedre ;)

Monica The Wise | 31.07.2009 | 13:21

For noen uker siden var jeg s drlig at jeg gikk p drkarmene p jobb, i hele to uker! N har jeg blitt forkjla igjen, og fikk beskjed av legekontoret at det ikke er noe de kan gjre med det! Spis c-vitaminer og knask paracet fikk jeg beskjed om! S spar heller de kronene :P

mia | 31.07.2009 | 13:25

Tusen takk for at du sier din mening om svineinfluensavaksinen!! Det er s mange som stoler blindt p legemiddelindustrien, og tar for gitt at alt de gjr er til det beste for oss. Det er det alts IKKE!! De tenker makt, penger, penger, makt, og litt mer penger.. Stygt, men sant.. Det er folk i Norge som jobber veldig engasjert i kampen mot en massevaksinasjon i Norge, det er det vi gr mot n alts, frivillig enn s lenge, men de har loven i ryggen hvis de vil gjre den lovplagt etterhvert. Anbefaler denne artikkelen p det sterkeste: http://www.nyhetsspeilet.no/2009/06/nordmenn-skal-massevaksineres-un%c3%b8dig/

Kjersti | 31.07.2009 | 13:28

Med mindre du eller Malin har over 38 i feber, er det ikke vits i dra til lege :)

Trommis | 31.07.2009 | 13:31

Man skal IKEK dra til legen hvis man mistenker svineinfluensa. N om dagen, s er det slik at all "influensa" blir behandlet som svineinfluensaen. Man forsker ogs begrense smittefare ved at vedkommende holder seg hjemme. Vr mest mulig i ett rom, dersom dere har to bad skal man benytte ett bad til den syke, og det andre til de friske. Dersom det er behov for behandling, s kommer legen hjem til deg. Men du skal fremdeles RINGE legevakten/fastlegen :-) Dette er de siste anvisninger fra Folkehelseinstituttet.

Marie | 31.07.2009 | 13:31

Jeg tror man skulle ringe til legen ogs kommer de hjem til deg eller noe, men det er bare noe jeg har hrt! Jeg leste noe i avisen om: influensa med feber,hoste, vond hals, kroppsverk, hodepine, frysinger og tretthet. Jeg skjnte ikke helt om det var vanlig influensa og om svineinfluensaen var noe lignende det her! Er redd og uredd om hverandre. Plutselig er jeg helt bekymringsls ogs hvis jeg kjenner jeg hoster litt eller noe snt, s blir jeg litt redd...

martinee | 31.07.2009 | 13:53

dette har ikke noe med innlegget gjre da, men m si jeg beundrer deg! du er et prakteksempel p at alder ikke er noe hinder for vre en god mor, samboer osv. det du har klart str det virkelig respekt av :D

anette | 31.07.2009 | 13:56

Venninna mi sjekket seg p legevakta. Men hovne mandler er og et symptom.Er ikke bekymret for svineinfluensaen jeg heller. fr jeg det s fr jeg det, snn er det :)

| 31.07.2009 | 14:02

Det er konkurranse p min blogg! vinn et superskjnt armebnd fra nelly.com :) konkurransen varer til sndag !! :)

Annie | 31.07.2009 | 14:05

Skjnner at du er beskymret, men ja, vi har et imunnforsvar, og svineinfluensa er ikke noe farligere enn vanlig influensa ;) Det er bare at svineinfluensa er mer smittsomt for vi er ikke imunne mot dette viruset, derfor blir mange beskymret siden mange fr det :P Men jeg vil faktisk ogs f det, s er jeg ferdig med det x')

vanja | 31.07.2009 | 14:10

Sv: Hehe, ja det er veldig gy. Og jeg gleder meg ikke s veldig til barnet begynner rre ribbeinene mine :p Har nemmelig ett veldig drlig ribbein etter at jeg brista det :pMen synes folk er litt for 'gale' over svineinfluensa. Jeg synes faktisk ikke det hres ut som det er like galt som vanlig influensa. Men sklart. Jeg vil helst vite om det kan skade barnet osv fr jeg evnt fr det. Vil ikke ta knekken p barnet n :s

Nathalie | 31.07.2009 | 14:17

Jeg er helt enig med deg nr det gjelder svineinfluensa..Det er alt for oppskrytt, slik at folk blir hysteriske fr de i det heletatt vet hva de har ftt i kroppen. Jeg synes du burde g til legen, det skader ikke hre hva de synes. Du har jo ogs Malin ta deg av og det hadde vrt skipt hvis hun hadde ftt det.

Katrine | 31.07.2009 | 14:50

Man skal ha extremt hy feber ogs! men er du usikker ringer du legevakta ;)

susann | 31.07.2009 | 15:13

N str kaken i ovnen! Mtte bare teste den, den sg veldig god ut :)

| 31.07.2009 | 15:22

Man skal ikke reise til legen hvis man har svineinfluensa, man skal ringe legen be han/hun komme hjem til deg, slik at andre ikke blir smittet, men du trenger ikke ringe n, du kan vente en liten uke se om det blir bedre, men for all del ikke reis til legevakten hvis du tror du har ftt det, da kan du jo smitte andre mennesker som er der ogs! Og det vil vi ikke ha noe av!=)

E | 31.07.2009 | 15:28

du m ikke ta noen spryter du fr tabletter du m g, da blir du bedre med en gang.jeg ville gtt til legen viss jeg var deg, siden Malin bare er 6 mner.nr du har svineinfluensa blir du ikke bare litt syk, du blir kjempe drlig. orker nesten ikke gjr noe annet enn ligge i senga hele dagen, du fr feber, du hoster, du blir dorlig i magen, du blir kvalm...

Iselin | 31.07.2009 | 15:32

Syns du br ringe legen. Jeg vil heller ikke vaksinere mine barn, denne vaksinen er testet p under 1000 personer og INGEN barn. No way ungene mine skal f den. De har godt imunforsvar og klarer seg nok fint. Men de som er gravide, har lungesykdommer, diebetes osv. br ta vaksinen, da det regnes som farligere for disse la vre. Men det er litt feil si at ikke denne svineinfluensaen er farligere enn andre influensaer, for denne gr mye dypere i lungeveevet, er en ikke for ingenting at det muligens blir respirator-mangel her til lands. Det er ikke et problem vi pleier st ovenfor i vanlig influensasesong.Men men. Det kommer til g bra med de aller fleste. Og husk ta omega3, babyen ogs! Og ha en boks antibac i veska.

| 31.07.2009 | 15:39

Uansett om du eller Malin fr svineinfluensa, kommer ikke dere til d sansynligvis. De som har det og ligger i koma eller lignende har drlig imunforsvar og har en sykdom fra fr.(Det er ihvertfall det jeg har hrt og lest i avisene)Du kan jo vurdere dra til legen hvis du ikke blir bedre p en stund.

Helene | 31.07.2009 | 15:41

Sannheten er jo at svineinnfluensaen er svakere enn den vanlige innfluensaen. Dessuten; de som dr av svineinnfluensaen har svekket immunforsvar eller lignende fr de ble smittet. F.eks. at de nettopp har vrt syk, lett for bli syk, eldre, sm barn. Men det skriver de ikke noe om i avisen..Det er blitt pvist svineinnfluensa i den "byen" jeg bor i. Jeg lever enda! Jeg har et forholdsvis godt immunforsvar og jeg fler ikke at sjansen for at jeg skal d av innfluensa er s veldig stor akkurat!

Ingrid | 31.07.2009 | 15:52

jeg er faktisk helt enig! Hvis vi skal f vaksiner for alt, kommer vi til knekke sammen ettehvert, fordi immunforsvaret fr jo ikke jobbet. Bare slappet av mens eventuelt antibiotikaen gjr all jobben. S jeg syns det er overvurdert. Fullstendig bullshitt med vaksiner for det!

Annie | 31.07.2009 | 15:57

Og ja .. jeg kommer heller ikke til vaksinere meg mot svineinfluensa, det er for at jeg ikke fler at jeg burde vre redd for f det siden jeg har godt imunnforsvar, og ikke er innenfor risikogruppene samtidlig som jeg ikke stoler p helsevesenet ;) Tror nok ikke dette viruset er s mye beskymre seg over, men synes det er fint f sjekket deg og Malin for sikkerhetsskyld uansett :)

Silje | 31.07.2009 | 15:58

Hei, i sist uke hadde jeg litt feber, hosta, vondt i halsen osv. Jeg ble helt frisk, og sjekket meg ikke hos lege. Ingen andre i familien ble smittet nr jeg var syk. Jeg er helt frisk n, om jeg hadde bare vanlig influensa eller svine vett jeg ikke, men jeg er i vertfall helt frisk n. Med tanke p Malin ville jeg kanskje ringt og hrt hva de syns, og tror. Du har rett media hauser det opp! Skulle det kanskje heller hett media-influensa?

Marie | 31.07.2009 | 16:09

Bedre f sjekket det enn g lure :)

Susanne | 31.07.2009 | 16:14

Jeg er s enig med deg at det nesten er skummelt. Media har hauset opp svineinfluensa s sykt at det burde ikke vrt lov! De skremmer jo livet av folk! Men nok om det. Du kan eventuelt ringe legevakten hre hva de mener? Jeg har lest p nettet at har man en influensa n, s er det mest sannsynlig svineinfluensa, fordi at det ikke er andre influensaer ute og gr for tiden. Men du burde jo kanskje ringe til legevakten angende Malin siden hun er s liten, selv om hun virker som hun er i god form. Det skader jo ikke vre fre var enn etter snar :)

Karoline Bj | 31.07.2009 | 16:25

Svineinfluensa er veeldig oppskrytt! Det er berre farleg for gamle og folk med kroniske sjukdommar.Eg har svineinfluensa no. Det byrja med at mandagskveld vart eg slapp, hadde feber og vondt i halsen. (Skjedde p Norway Cup). Dagen etter spelte vi ein kamp klokka 09.00 om morningen, men eg sa ikkje i fr om at eg var drleg. Etter det vart eg verre, meir vondt i halsen og hgare feber. Onsdags-morning reiste vi heim (pga at ei p laget hadde ftt pvist svineinfluensa og var isolert, og eg + to andre var sjuke), og den bilturen var eg skikkelig drlig. Eg hadde hg feber og den forsvant aldri, vondt i halsen, kvalm (mtte stoppe og stikke fingrane i halsen for spy) og folk p bussen sa at eg var heilt "vekke". No har eg hatt feber til og med torsdag, trur den er vekke no. Men det var dei symptomane eg hadde: sr hals, hg feber, kvalme ogs vondt i magen.

Lill Regine | 31.07.2009 | 17:10

Svineinfluensa er ikke noe farlig :D Bare for de med kroniske sykdommer. Men om du er i tvil, er det jo lurt sjekke det ut da.Men, det er fler som dr av influensa enn svine influensa ;)

Linda | 31.07.2009 | 17:43

Liker kommentarene over her, det er absolutt ikke noe farlig med svineinfluensa! :) Men for lille Malin sin del ville jeg nok ha ringt for vre sikker, siden hun er s lita :) Men tror ikke du, Linn, har noe beskymre deg over :D

carine | 31.07.2009 | 17:50

Du skal ringe legevakten :) de vet hvilke symptomer som er viktige flge med p :) dra inn til legen kan faktisk fre til at du blir smittet, ettersom folk drar dit nr de tror de har det. S ring frst, sparer deg for penger og

Hege | 31.07.2009 | 18:20

Syns at det er ddsbra at du sier hva du mener om svineinfluensaen og det norske helsevesenet. Da jeg hrte om vaksinen, s tenkte jeg "den skal jeg ta, jeg skal ivertfall ikke f svineinfluensa" Men kanskje jeg br revurdere den raske beslutningen? Jeg var hos legen for noe annet, da jeg samtidig spurte litt om svineinfluensaen, hun sa at sjansen for at jeg blir alvorlig syk eller i verste fall dr av svineinfluensaen, med min helse(lite syk, ingen kroniske sykdommer osv) er like liten som bli pkjrt to ganger i samme gangfelt !!

Idapiaa | 31.07.2009 | 18:31

Bare ring legevakten, jeg gjorde det i dag. Fler meg p samme mte. har lugget forkjla og drlig siden mandag. Veldig enig i innlegget. Skjnner innmari godt du er redd for Malin, f dere en legeskjekk begge to:)

Tina Melfjord | 31.07.2009 | 19:11

Siden du har ei datter som er s lita s gjr du lurt i komme deg p legevakta, for om du er syk, s burde du vre minst mulig sammen med henne, for sykdommen kan vre farlig for sm barn!

Natalie | 31.07.2009 | 19:23

Er enig med deg Linn : ) Det er akk det samme som vanlig influensa nesten :)

Frida | 31.07.2009 | 19:51

so om du fr det? hahamediehysteri.

Karianne | 31.07.2009 | 19:55

Jeg er snn n, vondt i halsen, feber og hodepine, pluss at jeg nesten ikke orker annet enn ligge rolig. Jeg dro til legevakta, og tok blodprve og halsprve, og fikk vite at jeg bare hadde en vanlig virusinfeksjon. S jeg synes du burde ringe legevakta, bestille time, s fr du sjekket om du har svineinfluensa eller ikke. God bedring :))

<3 connie ailin | 31.07.2009 | 19:59

Jeg mener du br ta deg en tur til lege for bli sjekket :)Btw; du har en helt fantastisk blogg som var veldig spennende lese :) Det var veldig interessant :)

Mamma Bettan | 31.07.2009 | 20:30

Hvis du har skikkelig hy feber ville jeg sjekket meg. :-) Man blir sendt hjem uansett s :-P

Kristina | 31.07.2009 | 20:33

En av grunnene til at vaksinen dreper kan jo vre at vaksine som regel er en ekstremt konsentrert form av sykdommen den skal gjre folk imun mot. Hvis sykdommen kan vre ddelig er det jo da ikke s rart folk dr av en giga dose av sykdommen nr de ikke har ftt testa nok til regulere dosen ordentlig.Burde vel f prata med en lege for Malins skyld hvis ho begynner bli drlig. Er jo skummelt med smbarn og sykdommer :S Men hvis det "bare" er du som er syk og drlig, s m jo nesten du se det an om du blir noe bedre eller bare verre :)God bedring uansett til deg og eventuelle andre!

| 31.07.2009 | 21:05

S lenge du ikke har feber, blir du ikke testet.

Jeanita Helen | 31.07.2009 | 22:00

Hadde nok tatt turen til legen selv om jeg var deg. Og ikke for at jeg var hysterisk, men som du sier s m man tenke litt anderledns nr man har et lite barn ta seg av!;)

Kine | 31.07.2009 | 22:14

Nyhetsspeilet skriver mange artikler som kun er for skremme folk.. Jeg tror ikke p halvparten av det de skriver. Tvilsom side det der!

Stine i Mexico | 31.07.2009 | 22:57

Det er ikke noe fare s lenge du ikke er gravid eller har noen alvorlige sykdommer fra fr av. Men du skal ikke mte opp p legevakten, da du smitter alle de andre der, s du m ringe de hvis du frst skal ha kontakt med lege :)

A | 31.07.2009 | 23:39

"du gidder ikke ta en debatt p dette" sier du, fr du legger ut videre om alt det andre som er drlig med den. tror du motsier deg selv like mye som helsevesenet her :)

Suzanne | 01.08.2009 | 00:19

Huff, hper ikke du har ftt det, man m jo vre isolert i noen dager da, helt alene :S Passet Stine skoene? Er s dyrt sende melding til ho siden jeg er i Sverige! :)

Can | 01.08.2009 | 00:22

jeg hadde akkurat det samme frste uka i sommerferien, men det gikk over etter en uke..

Sandra D | 01.08.2009 | 00:22

Er s enig med deg i det her!

Ida Indseth | 01.08.2009 | 00:44

Hei! Jeg har ikke lest de andre kommentarene her, men jeg hadde svineinfluensa symptomer for en uke siden. Kaldsvettet, feber, hoste, sr hals, generelt sliten tross mye svn osv. Dro til legen og ble avvist p grunn av jeg hadde rde roser i kinnene, noe jeg har 24/7, og spesielt da jeg er syk! Jeg hadde nok en svak influensa type A som kalles svineinfluensa, men det er ikke farlig dersom immunforsvaret er i orden og du er i generell frisk tilstand. Men hvis du blir avvist av legen; krev bli testet! Ikke la dem sende deg hjem uten teste deg slik de gjorde med meg. Jeg var heldig og det gikk bra, men det kunne gtt drlig. God bedring!

Eline | 01.08.2009 | 01:03

Symptomer p svineinfluensa kommer vanligvis ikke fr etter en tid du har blitt smittet. Hvis du har peiling p hvor/hvordan du har ftt smitten, s tenk litt p det (:

Mia | 01.08.2009 | 18:01

Nyhetsspeilet er overhodet ikke skapt for skremme folk! Jeg kjenner flere av de som skriver for siden, og dette er folk med forskjellige interesser som faktisk kun nsker bringe informasjon ut til folk som per i dag ikke er veldig kjent. Det er klart at noen ting der kan man ta med en klype salt, blant annet dette med utenomjordisk liv, iflge meg hvertfall. Men det meste de skriver om helse er faktisk veldig relevant! Mye blir satt litt p spissen og det har med det at folk snart m vkne og innse at samfunnet vi lever i ikke er perfekt. Folk m gjerne fortsette stikke hodet i sanda, men det bringer med seg mer smerte in the long run enn faktisk innse at vi behandler oss selv og jorda svrt drlig. Antall grusomheter vi gjr mot hverandre, menneskeheten og naturkatastrofer vil bare fortsette ke og vr frihet vil fortsette minke... Mitt valg er faktisk gjre reasearch om hvorfor ting er blitt som de har, og hvorfor, for s gjre noe med det!! Vi har et valg alle sammen, men det er opp til en selv velge hvordan man bruker det.

Sigrid-ELisabeth | 01.08.2009 | 21:32

det er vist ikke skadelig for spedbarn, er bare farlig -> ddelig, for kronisk syke.

Linn, mamma til Malin | 02.08.2009 | 00:27

Poenget var at jeg ikke orket en debatt i kommentarfeltet, ikke noe annet "a" :)
Profilbilde

Jeg heter Linn Thorsen Mikkelsen og er 20r gammel. Mamma til Malin (4) Fillip (0) og stemor til Nicolay (6). Bor sammen med mannen i mitt liv, Halvard (28) i et koselig rekkehus i Fredrikstad.

Ble gravid og flyttet ut som 15ring, var hjemmevrende med Malin i tre r fr jeg begynte p skole igjen. S viste testen positiv igjen som 19ring, og lille Fillip kom 9 tunge og usikre mneder senere. Fillip har medfdt nyresvikt, og vesicoureteral reflux. Det gjr at vi er mye inn og ut av sykehus, og at han krever litt mer enn andre babyer p samme alder. Men vi er med godt mot, og nyter den lille gutten vr. Han er et lite mirakel!

Fremtidsplanene er litt usikre, men om alt gr vr vei fortsetter jeg p utdanningen min neste r. Frste prioritet n, er vre hjemme og kose meg med ungene og flge opp utredningen til Fillip.

Er veldig glad i interir og oppussing, s det er ikke sjeldent at jeg str med malekosten i hnden eller flytter rundt p mbler. Liker ogs veldig godt lage mat og bake, s det gr endel tid til det ogs.

Trives godt med livet mitt, og fler meg heldig som har alt allerede i en alder av knappe tjue r.

+ Flg p blogg.no
+ Kontakt

Annonser

Meny

Kategorier

Arkiv

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av Silje Lien Design
hits