Unge mødre og barnefri

Nå har jeg vært våken en liten time, totalt snudd døgnrytmen.
På tre dager har jeg fått i meg en løvstektallerken, god morgen yoghurt og en hamburger. Yay me!
Hvorfor skal det være så grusomt vanskelig å spise?
Jeg er så lei av mat, jeg vurderer å leie inn en kokk.
( En hushjelp også..) Mini har akkurat sovnet, og jeg vurderer å gå til postkassa med bustete hår og pysjamasbukse.
Såklart med de fancy crocsa på beina!  De er jo et must for alle med kort vei til postkassa.
Idag bør kostymene ha kommet, ellers blir jeg mektig sur, lei og irritert. Frokosten har ikke funnet veien ned i magen min enda, så her er det bare å passe på hva man sier. Menssmerter til tusen, og jeg er så evig takknemlig for at jeg slipper tørre tamponger og klamme bind.
Jeg skal bli en flink blogger igjen, nå har jeg vært ute nok for en mnd minst.
Men hva er greia med at jeg skal ha så inni granskauen dårlig samvittighet hver eneste gang jeg beveger meg uten Malin ? 
Det er jo ikke sånn at fordi man har barn så er man dømt til 18år med innesitting på kveldstid.
Jeg har slitt med å komme meg ut, fordi jeg får så dårlig samvittighet og rett og slett føler meg som en dårlig mor.
Det er det med å finne balansen, jeg ser mange unge mødre som er ute hver eneste helg, og som syns dette er helt ok. Vel, det mener jeg ikke det er. Hva hvis noe skjer med ungen ?
Man bør ikke drikke mer enn at man kan være "der", og ta litt ansvar hvis noe alvorlig skulle skje.
 Pluss at det å fly på fylla hver helg uansett om du er mamma eller ei er ikke en grei ting.
Men når man er mamma så blir man automatisk sett på som en dårligere mor. Det tror jeg faktisk.
Før dere klikker i kommentarfeltet, husk at jeg har lov til å ha min mening.
Det er ikke rart at det er mange fordommer mot unge mødre når de prøver å leve som om de er 16 selv om de er blitt mødre.
Man kan ikke det, ikke uten å legge alt for masse ansvar over på andre.
Barnet er ditt ansvar, det var du som valgte å sette det til verden.
 ( såklart ikke hvis du ble voldtatt, men dere skjønner hva jeg mener..)  
Men jeg ser også nok av de som går ut fra ungen er ett par mnd og fester så og si hver helg.
Det er ikke å ta ansvar. Det er å legge ansvaret over på andre.
Men helt ok at man tar seg en tur ut iblandt, men når babyen er helt liten syns jeg ikke det passer seg å fly på fylla hver helg.
Hva mener dere ?
roger og malin
Det var en av de første gangene vi var ute, da spiste vi på hotell Norge.
Vi skulle egentlig ta tolv bussen hjem, men endte med kvart over 8 bussen.
Et par timer holdt mer enn nok for meg, og da hadde jeg allerede ringt og sendt et par meldinger..
Hehe.
Da skjønte jeg ikke hvorfor de syns jeg var så overbeskyttende,  men jeg ser det jo nå.





42 kommentarer

Viktoria Marie | 27.07.2009 | 14:09

Jeg er enig med deg. Barn og alkohol hører ikke sammen. Er greit å komme seg ut å ha det gøy med venner, men det trenger ikke å være hver helg. Man har tross alt et lite menneske man skal ta vare på.

Silje | 27.07.2009 | 14:10

kos deg :)

Helene | 27.07.2009 | 14:13

Jeg synes ikke at de som har valgt å bli foreldre bare skal gi alt ansvaret over på noen andre hele tiden.. Jeg er helt enig med deg, og sier det er greit innimellom. Men har man valgt å ha barn synes jeg man alltid skal være tilgjengelig til å stille opp. (jeg mener om du er borte, og har med deg telefon ellerno så folk får tak i deg, og du kan komme om det er noe).

Aurora | 27.07.2009 | 14:16

Kunne ikke ha vært mer enig jeg.. Sønnnen min er 5 mnd om få dager og jeg har ikke festet eller noe som helst etter han ble født. Blir dårlig av og høre om alle unge mødre som fester hver helg. Det er min mening :-)

GOGGEN | 27.07.2009 | 14:17

tror du noen hadde reagert på om du ravet drita full på byen som ja la oss si 30 år med to små barn hjemme trygt hos barnevakt eller bestemor?Jeg tror nok ikke det.. jeg er mor selv.. jeg har vært alene med min sønn i noen år.. noe som har vært tilnærmet problemfritt... Men så var det den dårlige samvittigheten da.. jeg har så mye dårligsamvittighet at jeg omtrent glemte bort meg selv og bare var mamma.. andre veninner med mann og barn kunne feste og rave rundt ingen kommenterte det,, var jo helt normalt.. men så ristet jeg meg til et par byturer i helgene der junior var hos sin pappa.. ikke var jeg overstadig beruset og ikke noe tull.. men.. etter to helger på byen i løpet av 1 mnd ja da var det faktisk enkelte som kom med bemerkninger om hvor uansvarlig jeg som mor var..... irriterende

Linn Therese | 27.07.2009 | 14:18

Har ein born, så lyt ein forhalde seg til det, ja. Er heilt einig med deg! Men å gå ut ein gong i blant medan ein har ein ansvarsfull og flink bornepassar, det må vere lov :)

Grethe Lill | 27.07.2009 | 14:20

Jeg må si meg helt ening med deg :) Utrolig bra blogg du har foresten ! Fast leser ^.^ .Når jeg så deg i byen på handelens dag så må jeg bare si, du ser utrolig godt ut! Og det at du har klart deg så bra er flott. Jeg er stolt av deg. Jeg vet ikke om det betyr noe, men nå vet du det vertfall.

MartineJohansen | 27.07.2009 | 14:21

Jeg synes du har helt rett! Det er veldig mange unge mødre som ikke skjønner hvilket ansvar de har pådratt seg når de får et barn. De tenker jo heller ikke over at det faktisk er dems barn og at de ikke bare kan lempe det over på noen andre. Jeg synes du høres ut som en flink og ansvarsfull mor! Egentlig ser jeg litt opp til deg, hvor bra du klarer deg. Jeg for min del hadde ikke klart det.. Jeg klarer jo nesten ikke å ta være på meg selv engang : S Lykke til videre, jeg synes helt klart du gjør det rette : )

Kristin | 27.07.2009 | 14:23

Når man får barn, har man et stort ansvar og livet til ens blir ødelagt .. du må minst være hjemme til hu er 1 år eller noe.. eller ta henne med deg dit du går.

the big book | 27.07.2009 | 14:24

Enig med deg ;)Konkurranse på bloggen min!thebigbook.blogg.no

Silje | 27.07.2009 | 14:30

Jeg har ikke noe problem med mødre som er ute hver fredag eller lørdag. hvis de er der resten av uka. Mamma jobber i barnehage ofte og hun forteller meg noen ganske rare historier.... bl.a. er det flere av mødrene som har baby og sender barnet i barnehage, det er greit, men 08-16 mandag til fredag? Nja... Og så er det de som jobber til 15 og henter ungen klokka 17 som sier til mamma "gud, skulle ønske barnehagen var oppe til 20 jeg! Så hvis det er én tur på byen i uka man trenger for å slappe av til resten av uka så er det helt greit spør du meg...Livet er ikke over selv om man får barn.

Janne | 27.07.2009 | 14:30

alkohol g barn hører ike sammen. men du kan jo alltis kose deg med venner da :)

Ann-Charlotte | 27.07.2009 | 15:01

Heeee søøta! Jeg er endelig tilbake på blogg fra ferien min =)Det kommer masse flotte innlegg på Annchamakeup hver uke med tips om mote og makeup =) Håper mange av dere vil følge med og si hva dere mener!! Kanskje du liker det jeg skriver!Ellers håper jeg at du har hatt en kjempe fin sommer!?Hvis du er interesset i dyr, så har jeg laget en flott hjemmeside for hunden min. Kanskje du vil ta en titt? leahbaby.wordpress.comHa en super fin dag!- Heeelt enig med deg!

Helene, mitt liv, min blogg. | 27.07.2009 | 15:04

Du vet jeg er enig med deg ;) Men dere har godt av å komme dere ut iblant, men trenger jo ikke drikke ;)

xfearx | 27.07.2009 | 15:12

Jeg er vel ganske enig med deg. Når ungen er bare 2-3 måneder burden en ungå å fare på fylla, i alle fall minst mulig. Men når den blir litt eldre er det helt greit en gang i mellom :) En må kunne kjenne litt på livet selv om man er mamma. Men ungen burde kommer før det meste :) Men du trenger ikke ha dårlig samvittighet fordi du er ute inn i mellom. Det er bare bra for deg og ha en kveld uten ungen :) Men jeg synst det er bra at du ikke vil legge ansvaret for ungen din på andre rundt dei :) De fleste unge mødre gjør det alt for mye :)

| 27.07.2009 | 15:18

jeg er enig med deg. og jeg får også den dårlige samvittigheten, den kommer uansett om jeg er borte fra baby en halv time eller flere timer. men egentlig har hun godt av å være sammen med noen andre enn bare meg også, da.jeg har ikke festa enda, noe jeg synes er helt ok. skal feire 18års dagen min og da er hun 3,5 mnd og det blir første gang. jeg kjenner derimot flere unge mødre og ALLE har vært ute opptil flere ganger. mange av de fikk barn på samme tidspunkt som meg. det er deres sak, men de trenger ikke komme å klage til meg for at de har dårlig rykte.allikevel oppå det igjen skjønner jeg at de blir frustrert fordi hadde de vært 30 så hadde de aldri hatt sånne rykter på seg.jeg synes det er vanskelig å vite hva som er rett og hva som er galt, men jeg går for magefølelsen og håper at den gir meg de beste råda for meg og babyen min.men en ting, livet blir ikke ødelagt når man får barn. blir provosert når folk sier det.livet blir såå mye bedre!

Vanja | 27.07.2009 | 16:06

Er helt enig med deg jeg. Synes det er feil at folk skal si ting om andre om man har små barn og er ute en kveld. Men jeg kan vell si at jeg kommer nok til å få dårlig samvittighet selv om jeg drar ut en kveld når barnet kommer. Men det er også de som er ute å drikker hver helg, noe som jeg synes er spesielt.. Greit om man er ute en gang i blandt, men blir feil om man er ute hver helg :s

Silje | 27.07.2009 | 16:25

Jeg tror det gjelder å finne "den gyldne middelvei". Jeg tror at selv om man er mor, har man godt av å komme seg ut. Dette både for barnets del og morens. Barnet har godt av å bli passet av andre innimellom og jeg tror det gjør deg til en bedre mor og sette av tid til deg selv og venner. Det er bedre å ha en blid og opplagt mamma som tar seg en tur ut innimellom, enn en sur og sliten som er der 24/7! :)

Ingrid | 27.07.2009 | 17:00

enig ;)Men når du var palmesus(?), drakk du da?

Mona | 27.07.2009 | 17:38

Fyrst må eg berre sei at du har ein utruleg bra blogg, og eg likar veldig godt dei tema som du tar opp, og eg likar også måten du skriv på. :-)Så vil eg sei meg enig med deg. Du har ingenting å få dårlig samvittighet for. Når du er ute utan Malin er det heilt velfortjent! Eg har lest bloggen din ein god stund, og for meg verkar det som du er ein veldig god mamma, så kvifor ikkje berre vere Linn litt også? Ein skal såklart ikkje overdrive, men det verkar det ikkje som du gjer heller. :-) Stå på! =)

Mari | 27.07.2009 | 18:08

Du har utrolig bra meninger, og du virker VELDIG voksen til å bare vere ett år eldre enn mg, som du er. :):) MEN, jeg reagerer litt på måten du framhever ting. blandt annet at å vere på fylla hver helg er lissom en ting alle "skal" men du "kan ikke" pga barnet ditt, eller hva det nå skal stå.. uansett om hvor voksen du virker, eller hvor ansvarlig du MÅ vere med tanke på at du har et barn, er du fortsatt bare 16. du er ikke myndig. så du har ingen must i å vere ute hver helg. hadde du vert 18-19 år kan jeg skjønne at det kan virke kjedelig å ikke vere ute hver helg. men husk, du er bare 16, så og vere inne i helgene burde ikke vere unormalt. tiden kommer, da til og med malin er noen år og kan ha barnepass uten at du skal vere urolig for mating eller sånne ting :) til slutt; du virker som en knallmor :) og ver heller litt stolt over hvor overbeskyttende du er, for tenk hadde det vert omvendt, DA hadde du først hatt grunn til å hatt dårlig samvittighet.. og drit i hva andre sier om mors-rollen din. du er slik du er, du er den moren du er og det syns jeg du skal vere STOLT av :)

Elise | 27.07.2009 | 19:07

Jeg er enig. Eller jeg synes man kan dra ut å kose seg med venner og sånn fordi om man har barn. Men om man er ute og drikker hver helg, det passer seg ikke som mor. Og du har ingenting å ha dårlig samvittighet for! Og så må jeg si at du har en kjempebra blogg, jeg er en fast leser. :) Du skriver dine egne meninger, det synes jeg er veldig bra at du gjør.

Jeanita Helen | 27.07.2009 | 19:12

Skjønner ikke hvordan nybakte mødre kan savne drikking så innmari mye heller. Selvfølgelig er det koselig å ta seg en tur ut i blant, være sosial og ta en dram eller to.. Men det å ville ut hver helg, feste og styre på, når du faktisk har en lite barn hjemme. Altså kan det være mer morsomt og herlig enn å tilbringe denne tiden med den søte lille jenta eller gutten som du har hjemme?Nei, det forstår jeg bare ikke.. Finnes også mange andre måter å være sosial på enn å drikke, dessverre virker det som at mange ikke har forstått det!..Er det en ting jeg ikke savner etter jeg ble gravid, og ikke kommer til å savne når lillejenta kommer ut, så er det den festinga! Herregud, det finnes viktigere ting i livet;)

Astrid | 27.07.2009 | 19:27

Er helt enig! er selv 17 år og mor, og synes at alkohol og barn absolutt IKKE hører sammen!! Er du mor så er du mor! barne ditt er 100% førsteprioritet!! men, en gang i blandt kan det være deilig å være seg selv, uten alkohol :)

Linn, mamma til Malin | 27.07.2009 | 19:37

Mari ; jeg mener overhodet ikke at dette er noe alle skal, men at det desverre er det som er vanlig..jeg holdt ikke på sånn før jeg ble gravid heller, så det er ikke et savn.Jeg er ikke ute til vanlig, og trives med det.Det er ikke det at jeg ikke KAN gå ut, for det kan jeg så absolutt, vi har utrolig mange som kan stille opp som barnevakt. Men jeg har satt til side de nå, for jeg mener det er for tidlig.Poenget med innlegget er at desverre så er det alt for mange unge mødre som ikke tenker seg om, og lar den første og beste passe ungen sin sånn at de kan få tatt en fest..Det blir så utrolig feil, men de ser det ikke selv.Skjønner du det bedre nå? :p

Ida Gundersen | 27.07.2009 | 20:41

Må først si at jeg følger med på hvert innlegg du skriver, og du har en kjempebra blogg !:) Til å være 16 år så virker du veldig voksen for alderen, og passer godt på Malin. Jeg er helt enig med deg i dette du skriver, syns også det er uansvarlig å være ung mor og gå ut hver helg. Jeg ser ikke vitsen i sånt, de fleste har valgt å få et barn, å da syns jeg dem må kunne stå til ansvar for det! =)

MaikenJosefine | 27.07.2009 | 20:46

Jeg er selv mamma. Og er delvis enig med deg. Jeg har mange ganger vært ute, med eller uten alkohol. Men er jeg ute så er Benjamin (barnefar og samboer) hjemme eller motsatt. Vi er fortsatt med vennene våres. Hvis begge skal ut, som vi var forrige helg i en av Noah's faddere sin bursdag så hadde min mamma Noah over natta.Vi var i bryllup en lørdag i mai og da var mine foreldre også med. Og da sleit jeg veldig med å gi bort Noah, jeg har ikke vært så lenge borte fra han før. Men han var hos min bestevenninne og fadder og Benjamin sin bestekamerat og fadder. Hun bor i leiligheten under oss, og Noah var der når vi kom hjem og når vi stod opp.Jeg har ikke det beste forholdet til svigermoren min, og lar ikke hun passe Noah. Det gjør jeg heller ikke med min søster, selvom vi har et godt forhold. Men det er to stykker, mammaen min og bestevenninnen min. Men igjen, hvis jeg først skal ha barnefri så vil jeg jo gjerne være med bestevenninnen min.Så levere babyen til den første og beste er jeg helt i mot, men litt kos og sosialisering er jeg for :-)

MaikenJosefine | 27.07.2009 | 21:07

Ser den :-) Og ser den veldig godt igjen. Hvis tilfelle er at man blir gravide på fylla, så må man først stå til ansvar for handlingene sine. Og nei, jeg ville heller ikke gitt bort ungen min til noen som aldri har skiftet bleier før nesten.Men jeg tror alle mødre skal ha litt dårlig samvittighet når de "gir bort"ungen sin. Viser ikke det at du bare er fryktelig glad i den lille skapningen? ;) tihi. Søt Malin er forresten! Og jeg må si en ting, dere virker som utrolig flinke foreldre. Jeg ser på meg selv som ung, og du er jo yngre. Og det gjør dere jo bare enda sterkere. Fortsett sånn :-)

Eily | 27.07.2009 | 22:59

Jeg er enig i det du skriver! :)

mar | 27.07.2009 | 23:18

man kan jo dra ut uten å drikke alkohol, enten man er mor eller ikke.. er fultmulig å more seg med venner, god mat, en film og prat uten alkohol. selv om du er blitt mor, betyr det ikke at du er fengslet hjemme, men om du ikke er "klar" til å dra ut så må du bare venne deg til det først

MammaFride | 27.07.2009 | 23:33

første gangen jeg var ute etter Neo ble født var han seks mnd, jeg la han og pappaen passet han, synes det var fælt nok jeg :p

Karii | 27.07.2009 | 23:33

Må si jeg er enig med deg ; ) Det er helt greit å ta seg en tur ut iblant, faktisk synes jeg det er bra! Man trenger litt tid for seg selv med venner og bekjente. Det vil ikke si at man ikke har det bra hjemme sammen med familien sin, men alle trenger litt tid alene sammen med venner, bare for å feste og ha det gøy : )

Hannah | 28.07.2009 | 01:12

Du tok ikke abort, noe som er utrolig sterkt. Bare se på den skjønne ungen du har. Og uansett om du får mindre tid til å leve som en tenåring nå, så sto du for det som hadde skjedd, og fikk verdens skjønneste unge.Så syns du fortjener en tur på byen, like mye som nabo jenta som fester 24/7. Ta deg fri noen kvelder, være ute å kose deg masse, bare være en tenåring. Selv om du har en unge, er ikke dette ulovlig :)

Vilde Marie | 28.07.2009 | 12:45

Er helt enig med det du skriver/mener ! :D

| 28.07.2009 | 14:22

nå skal vel strengt talt ikke jenter på 16 år drikke uansett om de har barn eller ikke?

Mari | 28.07.2009 | 17:40

okei, da skjønner jeg litt bedre hva du mener :) hehe!

Veronicah<3 | 28.07.2009 | 22:19

Jeg skjønne hva du menner om fordommer og sånt, men du tar ansvar, og bryr deg, det hører man på menningene dine i bloggen =) Jeg synes man skal være der så mye som mulig for barnet, men ikke så mye at du blir ødelagt, man skal jo ha det litt kos i hverdagen og? =)

Pia Susanne | 29.07.2009 | 00:04

Mener at det så absolutt ikke at det er noe galt i at mor og far drar ut på byen og tar seg en pils innimellom, og jeg syntes ikke du burde ha dårlig samvittighet for det heller. Når man er foreldre trenger man nok litt fri innimellom, det ser ikke ut som verdens enkleste sak! Men som du sa, jeg synes det blir litt feil om man drar ut hver helg.

Linda | 29.07.2009 | 12:11

kan du legge ut bilder av roger?: )dødsbra blogg, forresten !

Sol | 29.07.2009 | 17:53

Ønsker man å feste hver helg så bør man vente noen år før man får en baby. Er ikke noe galt i å ta seg en bytur eller å ønske å være med venner uten barn, men det kan rett og slett ikke skje hele tiden i det man skaffer seg en unge. Man har tatt på seg verdens største ansvar i det man velger å bli foreldre.

m22 | 30.07.2009 | 15:06

Helt enig med deg faktisk, men så syns jeg heller ikke 16åringer skal ha barn da.er noe pussig med å få barn og ta seg av oppveksten til nye generasjonen og enda få barnebidrag selv?..men forstår hvorfor abort er uakseptabelt for enkelte men læll, er de som ønsker å ha barn så tidlig jeg syns er litt klikk i hodet.men angående drikkinga er jeg enig.

Miriam Olsen | 22.07.2012 | 01:32

Er nok veldig enig med deg! Om en tenåringsjente skal ha et barn, må hun nok skjønne at alt blir ikke som det var. Livet blir forandret og hun har et stort ansvar for et lite barn. Jeg vet om en bekjent som ble gravid "uhell" under fest så klart, og hun valgte å beholde barnet. Og i dag er hun ennå den ville festjenta, ser det ut som. Siden hun er på fest minst 1/2/3 ganger hver måned. Og skriver om fester på facebook, legger ut festbilder, og har fest ofte hos seg selv. Har til og med hørt snakk at barnet hennes sov på soverommet, mens hun hadde fest. Kan så klart bare være diktet opp, men blir for dumt uansett! Er så klart greit å dra ut med venner/bekjente avogtil og dra på fest når det er noe store anledninger. Men når en mor går på mye fester når barnet er så pass liten, mener jeg moren er en dårlig mor.
Profilbilde

Jeg heter Linn Thorsen Mikkelsen og er 20år gammel. Mamma til Malin (4) Fillip (0) og stemor til Nicolay (6). Bor sammen med mannen i mitt liv, Halvard (28) i et koselig rekkehus i Fredrikstad.

Ble gravid og flyttet ut som 15åring, var hjemmeværende med Malin i tre år før jeg begynte på skole igjen. Så viste testen positiv igjen som 19åring, og lille Fillip kom 9 tunge og usikre måneder senere. Fillip har medfødt nyresvikt, og vesicoureteral reflux. Det gjør at vi er mye inn og ut av sykehus, og at han krever litt mer enn andre babyer på samme alder. Men vi er med godt mot, og nyter den lille gutten vår. Han er et lite mirakel!

Fremtidsplanene er litt usikre, men om alt går vår vei fortsetter jeg på utdanningen min neste år. Første prioritet nå, er å være hjemme og kose meg med ungene og følge opp utredningen til Fillip.

Er veldig glad i interiør og oppussing, så det er ikke sjeldent at jeg står med malekosten i hånden eller flytter rundt på møbler. Liker også veldig godt å lage mat og bake, så det går endel tid til det også.

Trives godt med livet mitt, og føler meg heldig som har alt allerede i en alder av knappe tjue år.

+ Følg på blogg.no
+ Kontakt

Annonser

Meny

Kategorier

Arkiv

Søk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av Silje Lien Design
hits